HÄstslakt!!!

Sv: HÄstslakt!!!

Ja det va en helt annan sak;) jag uppfattade av ditt inlägg som att hästarna avlivas och fraktas till slakteriet redan döda.

Måste bara instämma i vissa delar av inlägget.
Jag äter inte upp min häst, jag liknar dom med att käka upp sin hund tex, relationen man får med sin häst blir så personlig, och dom blir till en familje medlem, mina hästar kommer alltid få avlivas hemma och begravas,ej till föda åt mig eller någon annan

För övrigt så tror jag personligen att småskaliga slakterier "tar hand om djuret bättre" innan slakten, jag vet ett slakteri som tar hästarna direkt från transporten in i djurstallet där avlivning sker, sedan tas kroppen in i slakthallen och slaktas, då minskar stressen för hästarna och dom slipper stå mitt i andra djurs blod och slipper stå på slakteriet och vänta och stressa upp sig som hästar är "duktigare" på än andra djur.
På större ställen är det ju tyvärr löpande bandet fabrik som gäller, allt skall ske med ruskig takt och penngarna ska mata på. Även om dom sköter allt regel rätt ordäntligt.
Jag tror jag såg dokumentären du pratar om annars var det en annan men det försegick djurpålger i den, riktigt skakande var den jag såg...:crazy:

Jag håller med dig!
Jag HATAR slakt om veterinären avlivar hästen med spruta hemma på gården så mår hästen bra dom sista minuterna i livet
men om den ska åka från gården in i stan och knuffas med mååånga andra djur kommer den bara bli stressad och rädd dom sista minuterna!
och sen får dom stå i kö för att bli slaktade i en miljö som dom ALDRIG har sett förr!
jag tycker detta är djurplågeri! :(

Jag håller med dig!
Jag HATAR slakt om veterinären avlivar hästen med spruta hemma på gården så mår hästen bra dom sista minuterna i livet
men om den ska åka från gården in i stan och knuffas med mååånga andra djur kommer den bara bli stressad och rädd dom sista minuterna!
och sen får dom stå i kö för att bli slaktade i en miljö som dom ALDRIG har sett förr!
jag tycker detta är djurplågeri! :(

Så där går det verkligen inte till - Vad är det som gör att hästen "mår bra" sina sista minuter om den avlivas med spruta mot att bultas på ett slakteri?

En resvan häst VET INTE om den ska åka till en träning eller till slakt och hästslakt skiljer sig från slakt av boskap. Hästar blandas aldrig med andra djur och de behöver aldrig stå på kö för att slaktas - Hästar lastas av och avlivas ganska omgående, oftast utanför slakteriet.

När vi körde vår egen häst till vårt lilla lokala slakteri fick vi dock vänta 1½ timme på veterinären då det skett ett missförstånd, men vår häst var en resvan varmblodstravare som glatt stod i släpet och mumsade hö. Miljön var inte skrämmande heller - En helt vanlig bondgård med betande nötdjur och ett hjorthägn.

Hans sista minuter var inte dåliga heller - Ena sekunden åt han godsaker ur en hink för att vara död och borta nästa.

//Linda

Har du någonsin slaktat en häst?

Det du beskriver har jag aldrig varit med om, däremot har jag varit med och slaktat flertalet hästar på slakteri.

Spruta tycker jag inte är ett alternativ för mina hästar, de dör under bult och avblodning. Är det en häst som åker bra och är lugn på nya ställen ser jag ingen fara med att låta dem sluta på slakteri, likväl som hemma.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
917
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka