Jag brukar säga att jag främst tycker om araber. Men när jag tänker efter så har jag nog träffat lika många araber som jag direkt ogillar som de jag faktiskt gillar så eh.... Nu är ju rasen extremt varierande pga avsaknad av ordentligt avelsmål och att aveln är fri, så det är kanske inte så konstigt.
Så jag väljer att istället beskriva hästen jag gillar och ogillar, utan att fokusera på ras.
Jag älskar känsliga hästar. Viftar jag lite med handen så ska de flytta på sig. Spänner jag magen lite så ska hästen fokusera extra på mig och fråga "Vad ska vi göra nu?" Jag vill att hästen är extremt orädd annars och har full tillit till sin ägare. Jag vill ha en reaktion helst innan jag knappt själv har registrerat vad jag har gjort. Jag vill ha den omedelbart och gärna stor sådan.
Hästar som jag inte gillar blir då hästar där man måste bli fysisk för att de ska flytta på sig, hästar som går iväg med en som om man är en liten vante, hästar som man kan göra vad som helst på ryggen på dem utan reaktion osv osv. Det gillar jag inte. Min erfarenhet är att det ofta är kallblod som är såhär, men inte alltid givetvis.