hästraser ni INTE gillar

Kommer aldrig nånsin skaffa en swb eller ett fullblod igen. Mina vänner har jättefina såna hästar och jag rider dom ibland, men för egen del är det blankt nej.

Min ena häst har antagligen en del arabblod i sig och jag trodde aldrig att jag skulle gilla det så mycket som jag gör! Han är kvick, smart och väldigt vänlig. Iofs korsat med PRE och nåt prickigt. Har även en PRE och förstår varför det blivit populärt att göra hispanoaraber. Hade gärna haft en sån i framtiden!
 
Jag har inget emot någon specifik ras. Vissas utseende tilltalar mig mindre men jag har inte träffat tillräckligt många för att generalisera och tycka bu eller bä om deras temperament.
Med det sagt, det finns bara en ras jag vill ha. Antingen nsv bruks eller ingen alls. Jag tycker om utseendet, arbetsviljan och hållbarheten samt hela kulturen runt dem. Gamla kunskaper om landskapsvård, selar, gamla redskap osv som man får vara med att bevara.
 
Kommer aldrig nånsin skaffa en swb eller ett fullblod igen. Mina vänner har jättefina såna hästar och jag rider dom ibland, men för egen del är det blankt nej.

Min ena häst har antagligen en del arabblod i sig och jag trodde aldrig att jag skulle gilla det så mycket som jag gör! Han är kvick, smart och väldigt vänlig. Iofs korsat med PRE och nåt prickigt. Har även en PRE och förstår varför det blivit populärt att göra hispanoaraber. Hade gärna haft en sån i framtiden!
Varför går halvbloden bort? Och vilka är fördelarna med pre?
 
Jag gillar inte tinkrar 😅. Dom är söta, men jag klickar inte med dom, och då har jag ändå träffat många.

Nordsvenskar som också är tunga gillar jag dock massor, där är deras "kallblodsskalle" bara charmig.

Generellt sätt tycker jag att hobbyfolk köper på tok för stora hästar, det blir ju bara dyrt att fodra, man måste ha specialtransport, hagens underlag blir snabbare slitet etc etc.
Hagens underlag....
Här har vi en som mött naturens utmaningar på nära håll. :D

(Men du har helt rätt!)
 
Jag älskar alla hästar och framförallt de med trevligt temperament och ett bra psyke.

Jag har nog inte träffat på en ras som jag ogillar, men rent exteriört är jag mindre förtjust i följande:

Frieser - de ser ut som vagnshästar men rids oftast. Halsen ser malplacerad ut

Cobbar och shire - för mycket hovskägg med problem med klåda

Araber - de med extrema huvuden, alldeles för kort rygg, men de som har lite vettiga proportioner är vackra!

Islandshäst- rasen tilltalar mig inte eftersom jag inte riktigt förstått ridningen med dem

Travare - lite ädla och för mycket gjord för trav (!) :angel:

Men som sagt, jag har nog träffat individer i dessa raser som jag tyckt mycket om.

Hade jag förälskat mig i en korsning travare och Islandshäst, så hade den förmodligen varit det allra bästa för mig!
 
Kommer aldrig nånsin skaffa en swb eller ett fullblod igen. Mina vänner har jättefina såna hästar och jag rider dom ibland, men för egen del är det blankt nej.

Min ena häst har antagligen en del arabblod i sig och jag trodde aldrig att jag skulle gilla det så mycket som jag gör! Han är kvick, smart och väldigt vänlig. Iofs korsat med PRE och nåt prickigt. Har även en PRE och förstår varför det blivit populärt att göra hispanoaraber. Hade gärna haft en sån i framtiden!
Jag har blivit mer och mer nyfiken på de iberiska hästarna.

Nu har jag ingen, och kanske är jag numera swb-fantast (?), utan att riktigt veta hur det gick till.

Det har bara blivit så att jag råkat fastna för individer.

Men ett öppet sinne är bra att ha, tycker jag.

Jag har fastnat för barock-ridning och där verkar man hitta alla möjliga slags raser.

Det jag inte gillar med pre, lusitano etc är att många biljarderar. Det ser inte så roligt ut.
 
Jag brukar säga att jag främst tycker om araber. Men när jag tänker efter så har jag nog träffat lika många araber som jag direkt ogillar som de jag faktiskt gillar så eh.... Nu är ju rasen extremt varierande pga avsaknad av ordentligt avelsmål och att aveln är fri, så det är kanske inte så konstigt.

Så jag väljer att istället beskriva hästen jag gillar och ogillar, utan att fokusera på ras.

Jag älskar känsliga hästar. Viftar jag lite med handen så ska de flytta på sig. Spänner jag magen lite så ska hästen fokusera extra på mig och fråga "Vad ska vi göra nu?" Jag vill att hästen är extremt orädd annars och har full tillit till sin ägare. Jag vill ha en reaktion helst innan jag knappt själv har registrerat vad jag har gjort. Jag vill ha den omedelbart och gärna stor sådan.


Hästar som jag inte gillar blir då hästar där man måste bli fysisk för att de ska flytta på sig, hästar som går iväg med en som om man är en liten vante, hästar som man kan göra vad som helst på ryggen på dem utan reaktion osv osv. Det gillar jag inte. Min erfarenhet är att det ofta är kallblod som är såhär, men inte alltid givetvis.

Att bygga upp tillit är väl mer människans jobb? Ingen häst föds ju automatiskt till att lite blint på dig. Och även de raser som beskrivs som känsliga och samarbetsvillig kan bli lika förstörda av fel människa. Den hästen jag har är en enmanshäst. Hon har också tillitsproblem pga dåligt hanterad innan. Där märker man att tydligt vilken stor påverkan du som människa har. Minns tydligt en tjej i stallet som alltid klagade på hästen, sa till mig att hästen var dum och farlig.
Men hon tog inte hänsyn till hästens bakgrund, och trodde att man kunde tillrättavisa och få min häst att lyda. Hon hade en snäll ex. ridskolehäst. Klart att min häst blev dum mot henne. Minns en gång när jag stod i stallet och ryktade min häst, som varit hur mysig som helst. Tjejen kommer in, och genast for öronen bakåt på min häst och hon nafsade efter tjejen i luften.
Hon har aldrig gjort så mot mig, men jag har heller inte gjort henne illa eller behandlat henne som "dum".

Hästar som inte flyttar på sig och är buffliga tycker jag handlar om situation. En hungrig häst vid intag är typ alltid bufflig 😅
 
Att bygga upp tillit är väl mer människans jobb? Ingen häst föds ju automatiskt till att lite blint på dig. Och även de raser som beskrivs som känsliga och samarbetsvillig kan bli lika förstörda av fel människa. Den hästen jag har är en enmanshäst. Hon har också tillitsproblem pga dåligt hanterad innan. Där märker man att tydligt vilken stor påverkan du som människa har. Minns tydligt en tjej i stallet som alltid klagade på hästen, sa till mig att hästen var dum och farlig.
Men hon tog inte hänsyn till hästens bakgrund, och trodde att man kunde tillrättavisa och få min häst att lyda. Hon hade en snäll ex. ridskolehäst. Klart att min häst blev dum mot henne. Minns en gång när jag stod i stallet och ryktade min häst, som varit hur mysig som helst. Tjejen kommer in, och genast for öronen bakåt på min häst och hon nafsade efter tjejen i luften.
Hon har aldrig gjort så mot mig, men jag har heller inte gjort henne illa eller behandlat henne som "dum".

Hästar som inte flyttar på sig och är buffliga tycker jag handlar om situation. En hungrig häst vid intag är typ alltid bufflig 😅
Jag har haft föl som har fötts tama och med full tillit till människor. Så mja. Det är nog i allra högsta grad genetiskt. Och de som fötts helt livrädda för människor också för den delen...

Nej alla hästar är inte buffliga vid intag. Jag hatar buffliga hästar. En häst ska aldrig vara bufflig. Det går säkert att träna bort på många av dem, men jag vill inte mer än att tänka "usch, det där var inte behagligt" så ska hästen känna av det och sluta.
 
Jag har blivit mer och mer nyfiken på de iberiska hästarna.

Nu har jag ingen, och kanske är jag numera swb-fantast (?), utan att riktigt veta hur det gick till.

Det har bara blivit så att jag råkat fastna för individer.

Men ett öppet sinne är bra att ha, tycker jag.

Jag har fastnat för barock-ridning och där verkar man hitta alla möjliga slags raser.

Det jag inte gillar med pre, lusitano etc är att många biljarderar. Det ser inte så roligt ut.
Ingen av mina biljarderar extremt men förstås litegrann. Stör mig inte alls och de skos med överrullningsskor för att underlätta rörelsen så det inte blir slitage på kroppen. Trodde att jag ville ha nåt riktigt barockt men Dio har verkligen ändrat på det! Älskar hans lätthet och hetta. Zacke är pigg men betydligt mer "långsam i ledningarna"🙈😅.
 
Varför går halvbloden bort? Och vilka är fördelarna med pre?
Har haft så otroligt mycket special med mina swb. Mina vänner som har fina swb är det samma med. De är sprakiga och reaktiva på fel sätt för mig. Hjälper förstås inte att jag bröt nacken när min sista swb skickade av mig.. Mina iberier är väldigt kloka, pigga och kan vara reaktiva-men inte på samma sätt, ingen av dom verkar kunna bocka vilket är väldigt tacksamt😁. Självklart finns det variationer inom alla raser men för mig är det tvärnej på swb.
 
Kan nog vara både och, sen är det som sagt ovanligt att andra är intresserade av att stå ihop med bara islänningar.
Häromkring är är det många isisstall med ganska fina anläggningar där man inte är välkommen om man har något annat än islandshäst. Letade lösdrift/stallplats för ca två år sedan och fick då svaret att jag som har halvblod och min väninna med Fjording inte var välkomna. Så häromkring är det vanligt iaf. Det spelade ingen roll att våra hästar kunde gå tillsammans i en egen hage kan jag tillägga.
 
Det här med islandspecifika stall har jag också sett några gånger. Jag har nog genom åren sett ett 10-tal annonser om stallplats där det anges att enbart islänningar är välkomna, oavsett om det varit lösdrift eller box. Inte ens ponnyer i samma storlek har varit välkomna utan enbart islänningar med motiveringen att hästar av andra raser kan sabba den "fina flockdynamiken" eller att man vill behålla en trevlig och likriktad sammanhållning i stallet (bland ägarna), som om folk som rider andra raser skulle vara party poopers som förstör stämningen.
Men det finns ju också rena dressyr-, hopp- och westernstall så det är väl inte så konstigt om man vill ha samma inriktning på alla i stallet? Islandshäst är ju inte bara en ras utan också en sportgren som är stängd för andra än islandshästar.
 
Jag har testat stå i ett islandsstall med en nordsvensk. Det var faktiskt ingen bra idé, jättesvårt att få ihop hans behov med deras. Han behövde dubbelt så mycket grovfoder, och deras "kroppsspråks-dialekt" skiljer sig lite åt så han blev väldigt mobbad av alla utom en snäll gamling.
 
Om temperamentet?

Jag har ju fött upp halvblod i många herrans år. Men är ID-kontrollant så jag har stött på väldigt många isisar. Både vuxna och föl. I den vevan när alla skulle ha pass gjorde jag hela turridningsstall.
Upplever dem(obs helt personlig åsikt) som lite avstängda. Lite jag skiter i dig, du är människa. De är också flockbundna på ett helt annat sätt än de jag födde upp och red.
Lite som att jag gillar retrivers med stor will to please och gärna lite flamsiga, med humor. Upplever inte isisar sådana.

Av alla stall jag besökt och alla hästar jag träffat har isisarna varit de tråkigaste helt enkelt. JAG får inte kontakt.
Kanske min person inte passar en islänning?
Intressant! Jag har islandshästar och har aldrig upplevt dem så, varken på individ- eller gruppnivå, och inte heller hört någon uttrycka det du säger. Även om turridningshästar förstås är rätt flockbundna, men det tänker jag gäller alla turridningshästar oavsett ras och även många ridskolehästar?

Vet inte om det finns vissa personligheter som inte passar med islandshästar, men det är klart att personligheten och personliga preferenser spelar in. Jag älskar ju islandshästarnas mod, vilja och självständighet, och tycker att ridningen på dem är mycket roligare än på SWB, men det är ju min högst personliga åsikt som självklart inte alla delar!
 
Häromkring är är det många isisstall med ganska fina anläggningar där man inte är välkommen om man har något annat än islandshäst. Letade lösdrift/stallplats för ca två år sedan och fick då svaret att jag som har halvblod och min väninna med Fjording inte var välkomna. Så häromkring är det vanligt iaf. Det spelade ingen roll att våra hästar kunde gå tillsammans i en egen hage kan jag tillägga.
Det är ju väldigt opraktiskt med en häst som är alldeles för stor för att gå ihop med de andra (skaderisk och foderbehov) så känns inte så konstigt faktiskt. Sen är det ju också så att anläggningen många gånger är anpassade till mindre hästar, stakethöjd, boxstorlek, takhöjd på stallar och lösdrifter.
 
Vad gäller det där med olika raser tillsammans... en vän med några arabston la märke till att de helst höll sig för sig själva. Den andra hästarna var travare och SWB, i stora hagar och endast ston. Hennes hästar formade liksom en "flock i flocken". Hennes stamsto hade vuxit upp på ett större stuteri och hade mycket bra hästspråk. De var liksom inte så intresserade av de andra hästarna.
 
Men det finns ju också rena dressyr-, hopp- och westernstall så det är väl inte så konstigt om man vill ha samma inriktning på alla i stallet? Islandshäst är ju inte bara en ras utan också en sportgren som är stängd för andra än islandshästar.
Nja, även om det absolut finns dressyr- hopp- western- osv inriktade stall så är det ju i huvudsak kopplade till en gren. Jag har aldrig sett något dressyrstall där enbart halvblod är tillåtna, eller westernstall där man bara accepterar quarterhästar. Jag förstår att man kanske har ett visst grentema på anläggningen av praktiska skäl och att ett islandsstall där man fokuserar väldigt tydligt på gångartssporten kanske inte är jätteintresserade av att ha en massa hoppryttare som vill motionsrida på deras ovalbanor osv. Men det här med att säga att du måste ha en häst av rasen X för att vara välkommen här oavsett vilken gren du håller på med, det har jag lite svårt att förstå faktiskt. Man kan ju göra mer än bara gångartstävla med en islänning.
 
Nja, även om det absolut finns dressyr- hopp- western- osv inriktade stall så är det ju i huvudsak kopplade till en gren. Jag har aldrig sett något dressyrstall där enbart halvblod är tillåtna, eller westernstall där man bara accepterar quarterhästar. Jag förstår att man kanske har ett visst grentema på anläggningen av praktiska skäl och att ett islandsstall där man fokuserar väldigt tydligt på gångartssporten kanske inte är jätteintresserade av att ha en massa hoppryttare som vill motionsrida på deras ovalbanor osv. Men det här med att säga att du måste ha en häst av rasen X för att vara välkommen här oavsett vilken gren du håller på med, det har jag lite svårt att förstå faktiskt. Man kan ju göra mer än bara gångartstävla med en islänning.
Fast de flesta av oss ägnar oss åt gångartsridning i någon utsträckning och på just islandshäst, det hänger liksom ihop.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 766
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 733
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 899
Senast: Fibusen
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 083
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp