Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.Då så, varför så kryptisk innan??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.Då så, varför så kryptisk innan??
Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.
Så kryptiskt var jag inte. Det läser du mest in själv.Och du tycker att det finns så många av de personerna (som förnekar det) på Buke att du var tvungen att vara så kryptisk?
Populär? Alltså om du bara hade skickat länken direkt efter min post så hade det ju inte varit ngn diskussion om saken. Det är ju alltså tydligt genetiskt inom arabgaloppen men ingen vet riktigt vem eller vilka som verkar ha gjort det.Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.
Jag förstår det om man aldrig träffat en teké för jämförelsenJag tycker att araber ofta är oerhört intelligenta och arbetsvilliga
Ja du såg väl vilka svar jag fick. Det är inte en populär åsikt. Ja jag skriver åsikt för att flera går så långt som att förneka det och säger att forskarna är partiska och allt vet vad.
Intressant artikel! Hittade två citat till som var intressantaDet är nog inte en populär åsikt bland uppfödare av galopparaber, men har vi ens en enda sån på buke ?
Från artikeln:
"“Deregistering these horses all at once would not have good outcomes for the welfare of these beautiful animals,” she said. “And anyway, the issue is widespread enough that there wouldn’t be much of the racing population left. These data document a Thoroughbred breed influence much more expansive than most people realized. It’s just everywhere, really.”
A better solution, she said, would be working with some of the semantics. “These are still valuable athletic lines of horse, but they should be labeled appropriately,” she explained. “Maybe there can be subgroups with the appropriate national registries specific to the racing Arabians with genetically identified admixture. And then perhaps just not permit registering offspring of these horses back into the main studbook of traditional Arabian horses. I think they could do fantastically well in this type of system.”"
Rent generellt så upplever inte jag att araber har bettproblem(alltså tänderna). Jag hör mer från tandisar att halvbloden blivit knepigare i betten. Och det beror mycket på att man korsat in fullblod som har mindre munnar. Men vissa får ändå inte fullblods-storlek på tänderna och det kan bli väldigt tight där inne.För mig så är det något äckligt över att avla så hårt på en utseendedetalj. Jag har dessutom svårt att tro att inte tänder och bihålor påverkas negativt. Potentiellt även ögonen på riktigt extrema. Det finns fler strukturer än andning att vara rädd om. Och massa showaraber har inte ridryggar, massa avelsston rids aldrig ens in.
Amerikansk miniatyr gillar jag inte heller av den anledningen. Utseendeavel enbart, för vårt nöje .
Jag är inte alls insatt i det. Men det skulle kunna förklara varför en arab jag red som yngre var ca 165 och inte var anglo. Han var dock av galoppstam och köptes som galopphäst. Minns att veterinären skojade om att han var världens största arab.Vilken häst är detta? De flesta arabgaloppörer är dessvärre inte helt rasrena - men det får man inte säga högt
Det är redan bekräftat med i alla fall Byrley Turk om jag minns rätt, att han var turkmenshäst/akhal teke. Ska se om jag hittar källan..De borde kolla för Akhal Teke Det finns ju många som säger att minst en av the founders porträtt verkligen liknar en Akhal Teke också.
@Badger
"Further, despite their names, the trio of founding fathers are shown by the Y-chromosome of their descendants to stem from the Turkoman branch, not from that of the modern Arabian,"
"A smaller horse with a short-back, the Godolphin Arab doesn’t sound much like a Turkoman, and we can only surmise that in his case the cross of a Turkoman sire (or sires) on Arab mares came some generations earlier. Interestingly enough, it has been mentioned that The Godolphin Arab was a ‘gold-touched bay’ as were his trio of important offspring out of the mare Roxana – Lath, Cade and Regulus. This rather recalls the metallic sheen often seen in the Turkoman descended Akhal-Teke."
https://www.truenicks.com/articles/241170/galopin-new-research-and-an-answer-to-an-old-question
Y-kromosomerna verkar bara från akhal teké-hingstar, men någon/några av hingstarna kan ha varit arab/teké-korsningar med arabston som mammor.
http://www.theequinest.com/breeds/goklan/
The Goklan breed shows characteristics of both Arabian & Akhal-Teke animals, however the mountains bred size into them and physically they resemble a robust Thoroughbred.
Jag har inte fått ordning på genealogin riktigt gällande akhal teké/turkmensk häst. Så som jag förstått det är akhal tekén en rakt nedstigande släkting, men varför man ändrade namn/rasen ändrades har jag inte snubblat över någon bra förklaring ännu.Tack, roligt, folk har ju undrat, redan när man var liten, över att fullbloden inte ser ut som om de borde varit araber tex men det har hela tiden stått att de är araber när man läser om just dem, även om jag sett spekulationer om annat när man läst om Akhal teke. Som väl inte rätt och slätt är enda möjliga Turkoman hästen, bara den mest kända existerande nu? Turkomanen är väl utdöd, kanske.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iomud
http://www.theequinest.com/breeds/goklan/
Ja de är alla namn på klaner, stod i texten. De är döpta efter klanen som har den och har väl avlats till att passa platsen där klanen bor.Jag har inte fått ordning på genealogin riktigt gällande akhal teké/turkmensk häst. Så som jag förstått det är akhal tekén en rakt nedstigande släkting, men varför man ändrade namn/rasen ändrades har jag inte snubblat över någon bra förklaring ännu.
Andra ev släktingar har jag inte grottat mig ner i ännu. De verkar vara turkmenska klan-raser, men släktskap oklart?
Tillägg; teké är ju namnet på en klan, dvs grupp människor, från början. Samma med Iomud.
Precis, turkmenen är utdöd. Akhal tekén ska väl vara mest lik, om jag förstått rätt.Ja de är alla namn på klaner, stod i texten. De är döpta efter klanen som har den och har väl avlats till att passa platsen där klanen bor.
Antar att det är som med äpplen. Akhal teke är rakt nedstigande äpple Ingrid Marie medan Lomud är rakt nedstigande äpple Åkerö. Båda är äpplen och båda är rakt nedstigande men de är inte likadana. Den häst de båda kommer ifrån, Turkmenen, finns inte, längre? och sedan kanske det aldrig fanns en enda hästsort som de alla kommer ifrån, utan en pool av hästar. Och så har vi päron, arabhästar, (som iofs antagligen korsats hit och dit kanske med turkmen, eller i alla fall enstaka varianter av har kanske det.)
Ja de är alla namn på klaner, stod i texten. De är döpta efter klanen som har den och har väl avlats till att passa platsen där klanen bor.
Antar att det är som med äpplen. Akhal teke är rakt nedstigande äpple Ingrid Marie medan Lomud är rakt nedstigande äpple Åkerö. Båda är äpplen och båda är rakt nedstigande men de är inte likadana. Den häst de båda kommer ifrån, Turkmenen, finns inte, längre? och sedan kanske det aldrig fanns en enda hästsort som de alla kommer ifrån, utan en pool av hästar. Och så har vi päron, arabhästar, (som iofs antagligen korsats hit och dit kanske med turkmen, eller i alla fall enstaka varianter av har kanske det.)
Jag gillar inte pre, friser och islandshästar.hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför
Vilket sammanträffande att jag just nu sitter och gör ett arbete om just detta i etiken.
Så synd att man inte kan lägga in flera bilder i samma inlägg... men..
Jag gissar att de flesta har sett bilden nedan, den framställs som en karikatyr av arabhästen
Visa bifogad fil 110180
hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför