Jag har visat en bild på en rätt extrem häst som tävlas i galopp, hur många tänker du att jag ska visa för att man ska godta det som att de fungerar inom galopp och distans?
Det är inte speciellt svårt att hitta det inom distansen som många här tycker är extremt. I galoppen är det ibland en annan extremavel istället, där man inte ser att det är araber överhuvudtaget.
Jag tycker inte att konkav nosrygg är speciellt viktigt alls faktiskt, om vi ska prata om vad jag tycker. Detta är mitt stamsto från början, mycket rakare än så blir det inte
Visa bifogad fil 110260
Däremot så tycker jag att stora ögon, bred panna, stora ganascher och liten näsa är viktigt, och är också det som för mig gör att man direkt ser att det är en arab. Den här individen skulle kunna haft något större ögon och större ganascher. Hennes son fick det och dessutom mer konkav nosrygg.
Konvex panna har jag inget emot, inom rimliga gränser. Jag tycker dock ofta att ju extremare huvuden desto mindre ögon, och det är inget jag personligen vill avla bort. Men smaken är som baken. Och vad som är rätt att avla på är en svår fråga. Ska jag döma andra bara för att de inte har samma avelsmål som mig? Nej det skulle aldrig falla mig in. Jag kan ha stor respekt för andras avel trots att de kanske avlar på hästar som jag ser som valackämnen av olika anledningar.