hästpratare

F

fru_griz

vad tror ni om hästviskare och folk som säger att dom kan prata med hästar. skulle du betala för att någon kom och pratade med din häst?
vad tror ni e det humbug eller på riktigt?

Sv: hästpratare

Jag trodde inte alls på att någon kunde "prata" med hästar fören jag var med om det. Kommer inte ihåg vad hon hette (det var några år sedan) och hon hade inte fått reda på något om hästen i förväg. En del av sakerna hon sa finns det inte en chans att hon gissade för detaljerna stämde.

Men det verkar finnas många som påstår att dom kan prata med djuren. Såg på Tv om en ska "hästviskare" förut och det som hon sa hade även jag kunnat säga. För ser du en häst som är ojämnt musklad, är spänd och det lyser smärta så visst skulle väll du säg att den har ont?

Problemet är att veta vem man ska använda sig av

Vi har haft 3 olika hos oss och två var skitkass rent ut sagt medans den tredje gav oss rysningar.

Ja tror vissa har gåva men långt ifrån alla. Kanske hade den tredje tur men ä, hon kan omöjlit veta det hon sa.

Det ska finnas en tjej i Skåne so påstår hon kan tala med hästen på distans genom att man skickar ner ett kort. Undrar hur det funkar för hon ser inte ens hästaen och vet inte om den är omusklad eller inte för bilden behöver inte va helt nytagen.

Nån som vet vem jag pratar om och har erfarenhet av henne?

Det beror på hur man menar. Menar man "hästpratare" som kan tala om vad hästen var med om för 2 år sedan så nej det tror jag inte på. Menar man folk som kan säga ifall hästen är glad eller ledsen så javisst tror jag på det. Jag kan ju själv avgöra det rätt bra med hästar jag känner väl så det kan ju självklart finnas folk med förhöjd förmåga som kan se det på kortare tid.

Jag har haft en tjej från Skåne som "pratat" med min häst. Till henne skickade jag ett foto på hästen ifråga.
Det blev inget direkt svar på det vi hade problem med just då men jag fick reda på en del annat som har visat sig stämma. Sådant som hon omöjligt kan veta om min häst och hur det ser ut här hemma!
Jag tycker att den här tjejen var bra men jag tror inte att alla som säger sig kunna "prata" med hästar kan det. Man får nog ta det med en nypa salt, vara lite skeptisk och absolut inte använda sig av det istället för veterinär!
Men det är kul att pröva.

Mvh Karin

Skulle aldrig betala för något jag själv gör varje dag :cool: :D :D
Pratar med pållarna alltså, om de förstår något vet jag ju inte ;)

Ni som ska ge er in i branschen, lite råd på vägen:

----------
Du är alltså spåman/-kvinna och tar emot en kund. Tänk då på följande:

1. Du måste absolut se ut och bete dig som en som har förmåga utöver det vanliga. Det är ganska lätt, och efter ett tag i branschen börjar du tro på det själv och uppröras om någon ifrågasätter din speciella gåva.

2. Läs in dig på vad som händer i samhället och världen! Om du lär dig bedöma – eller luska ut – kundens familjebakgrund, civilstånd, inkomstförhållanden, utbildning, bostadsort eller bostadskvarter så kan du med viss sannolikhet förutsäga en hel del om hans/hennes värderingar, åsikter, drivkrafter. Om du därtill klarar att bedöma ålder och kön så vet du redan mycket. Du kan då lätt ge sken av att veta mera om kunden än han/hon berättat för dig. Det imponerar, i synnerhet om du kombinerar det med...

3. ...en ödmjuk framtoning. Skryt inte om din förmåga! Slå blygsamt ned blicken om kunden berättar om de stordåd som ryktesvägen tillskrivs dig, hur fantasifulla de än är. Försök inte verka smart – eller, rättare, försök att inte verka smart! Du söker ju samarbete, inte beundran, eller hur?

4. Understryk att kunden måste samarbeta för att bästa resultat skall uppnås! Du har ju redan på ett blygsamt sätt förmedlat ett intryck av att du har lång erfarenhet av framgångsrik spådomskonst. Det är alltså inte du som skall testas, utan kunden. Tala om för kunden, att ett bra sätt att samarbeta är att vara öppen för att tolka dina med nödvändighet allmänna och lite luddiga utsagor utifrån dennes egna speciella förhållanden. När sedan kunden i efterhand försöker erinra sig vad du sagt kommer han/hon att göra dina påståenden mycket mera specifika och på pricken än de faktiskt var. Aktivera kunden!

5. Använd gärna rekvisita som kristallkula, tarotkort eller läs framtiden i kaffesump eller i kundens handflata! För det första skapar detta atmosfär. För det andra ger dig rekvisitan förevändning och tid att fundera ut vad du skall säga då kunden frågar om något. Om du håller i kundens hand hjälper detta dig att känna av hans/hennes reaktioner på det du säger och att styra dig på rätt spår. Lär dig några standardfraser att använda när fantasin tryter!

6. I handböcker över tarot, kiromanti, astrologi etc. hittar du rikligt med allmänna fraser att använda för att styra in kundens frågor och tolkningar i lämpliga banor.

7. Håll ögonen – och alla sinnen – öppna! Studera kundens kroppsspråk, kläder, smycken och ordvändningar! Följ noga hans/hennes reaktioner på dina svar – då märker du snart då det börjar brännas!

8. Fiska! Försök få kunden att tala så mycket som möjligt om sig själv! Det vill de flesta ändå göra, och på så sätt får du mängder av information. Denna omformulerar du sedan och ger tillbaka till kunden som kommer att uppfatta den som splitter ny och förbluffande. Ett bra sätt att fiska är att formulera sina påståenden som frågor, t.ex. "Är det så att du är frånskild?". Då riskerar du inte att hugga i sten. Efter en stund, om svaret är positivt, ger du honom det tillbaka i form av ett påstående ("Du är ju frånskild!"), vars källa kunden då ofta har glömt.

9. Låt kunden prata! En duktig spåman/kvinna låter kunden sköta 75% av talet och ju mera information de därvid lämnar desto mer tycker han/hon sig ha fått ta emot av dig! Innerst inne har de flesta friska men förvirrade människor ändå en uppfattning om vad de vill här i livet, och vill ha stöd för detta, oavsett de söker en spåman, präst, läkare eller en psykolog.

10. Blås upp den information du får av kunden då du ger honom den i retur! Dramatisera, använd vackert språk och vackra bilder! Då verkar den större och betydelsefullare än då kunden gav den ifrån sig.

11. Försök se ut som om du visste mycket mer om kunden än vad du berättar. Om du en gång lyckats övertyga honom om att du känner till saker om honom som du omöjligen kunde ha förvärvat genom gängse kanaler kommer han/hon att tro att du vet allt!

12. Smickra kunden! En och annan protesterar, men lapar det i sig ändå. Om han/hon protesterar spär du på smickret genom att beskylla honom för att vara misstänksam och inte tro att andra människor kan ge honom en komplimang utan att ha biavsikter.

13. Och först som sist: Säg alltid till kunden vad han/hon mest av allt önskar höra!
--------------------
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

I min värld är det inget snack om saken!
Visst funkar det.
Har till och med varit med om det själv, att min häst kommunicerade med mig på något skumt vis.
Men som sagt..........du kan aldrig övertyga någon som redan har bestämt sig för att det inte fungerar.
Och då spelar det ingen roll vad ämnet handlar om.
Har under årens lopp anlitat 3 stycken sk djurpratare och de har allihopa varit duktiga på sina grejer.

Mari

Här i länet blev ju en hästpratare hästens värsta lidande. Hästägaren lyssnade helt på vad denna sade, och tog inte bort hästen, fast den led fruktansvärt. Detta gav med sej ett åtal för djurplågeri för ägaren, som lyssnat på hästprataren. Hästprataren har inget ansvar för vad dennes handlingar orsakar. Enbart ägaren. Så behöver det ju inte gå, men i detta fallet.

Dock har jag läst två böcker av Ingela Lantz Westermark, som kan göra mej något fundersam.

Och jag pratar ju med min äldsta valack på något sätt där ini, utan att prata. (Men han gör inte som jag vill ;) )En morgon vaknade jag tidigt och gick upp, tog på mej kläder o vilade en stund i soffan. Det skrek i huvudet, KOM HIT, KOM HIT. Jag hade somnat o tiden var långt över den tid hästarna vill ut. Inte vet jag. Antagligen var det bara en dröm......

Det tror jag inte alls! :)
Vi kommunicerar ju telepatiskt ofta med varandra utan att veta om det.
T.ex hur många har inte hållt i telefonen för att ringa en person, och precis då ringer den personen upp dig. Hmmm
I min värld, så händer det här för ofta för att vara en tillfällighet.
Såååå börja lyssna på era instinkter så ska ni få se vad mycket spännande det finns där ute! ;)

Kan tipsa om mer böcker:

Carola Linds bok "Att tala med hästar"

Mia Mattsons böcker "Lyssna när djuren talar" Och "Föra djurens talan"

Tamara Baltsar bok kommer jag inte ihåg vad den heter, men det är jätte bra böcker om man är intresserad av det här.

Mari

Rolle skrev:
Skulle aldrig betala för något jag själv gör varje dag :cool: :D :D
Pratar med pållarna alltså, om de förstår något vet jag ju inte ;)

Ni som ska ge er in i branschen, lite råd på vägen:

----------
Du är alltså spåman/-kvinna och tar emot en kund. Tänk då på följande:

1. Du måste absolut se ut och bete dig som en som har förmåga utöver det vanliga. Det är ganska lätt, och efter ett tag i branschen börjar du tro på det själv och uppröras om någon ifrågasätter din speciella gåva.

2. Läs in dig på vad som händer i samhället och världen! Om du lär dig bedöma – eller luska ut – kundens familjebakgrund, civilstånd, inkomstförhållanden, utbildning, bostadsort eller bostadskvarter så kan du med viss sannolikhet förutsäga en hel del om hans/hennes värderingar, åsikter, drivkrafter. Om du därtill klarar att bedöma ålder och kön så vet du redan mycket. Du kan då lätt ge sken av att veta mera om kunden än han/hon berättat för dig. Det imponerar, i synnerhet om du kombinerar det med...

3. ...en ödmjuk framtoning. Skryt inte om din förmåga! Slå blygsamt ned blicken om kunden berättar om de stordåd som ryktesvägen tillskrivs dig, hur fantasifulla de än är. Försök inte verka smart – eller, rättare, försök att inte verka smart! Du söker ju samarbete, inte beundran, eller hur?

4. Understryk att kunden måste samarbeta för att bästa resultat skall uppnås! Du har ju redan på ett blygsamt sätt förmedlat ett intryck av att du har lång erfarenhet av framgångsrik spådomskonst. Det är alltså inte du som skall testas, utan kunden. Tala om för kunden, att ett bra sätt att samarbeta är att vara öppen för att tolka dina med nödvändighet allmänna och lite luddiga utsagor utifrån dennes egna speciella förhållanden. När sedan kunden i efterhand försöker erinra sig vad du sagt kommer han/hon att göra dina påståenden mycket mera specifika och på pricken än de faktiskt var. Aktivera kunden!

5. Använd gärna rekvisita som kristallkula, tarotkort eller läs framtiden i kaffesump eller i kundens handflata! För det första skapar detta atmosfär. För det andra ger dig rekvisitan förevändning och tid att fundera ut vad du skall säga då kunden frågar om något. Om du håller i kundens hand hjälper detta dig att känna av hans/hennes reaktioner på det du säger och att styra dig på rätt spår. Lär dig några standardfraser att använda när fantasin tryter!

6. I handböcker över tarot, kiromanti, astrologi etc. hittar du rikligt med allmänna fraser att använda för att styra in kundens frågor och tolkningar i lämpliga banor.

7. Håll ögonen – och alla sinnen – öppna! Studera kundens kroppsspråk, kläder, smycken och ordvändningar! Följ noga hans/hennes reaktioner på dina svar – då märker du snart då det börjar brännas!

8. Fiska! Försök få kunden att tala så mycket som möjligt om sig själv! Det vill de flesta ändå göra, och på så sätt får du mängder av information. Denna omformulerar du sedan och ger tillbaka till kunden som kommer att uppfatta den som splitter ny och förbluffande. Ett bra sätt att fiska är att formulera sina påståenden som frågor, t.ex. "Är det så att du är frånskild?". Då riskerar du inte att hugga i sten. Efter en stund, om svaret är positivt, ger du honom det tillbaka i form av ett påstående ("Du är ju frånskild!"), vars källa kunden då ofta har glömt.

9. Låt kunden prata! En duktig spåman/kvinna låter kunden sköta 75% av talet och ju mera information de därvid lämnar desto mer tycker han/hon sig ha fått ta emot av dig! Innerst inne har de flesta friska men förvirrade människor ändå en uppfattning om vad de vill här i livet, och vill ha stöd för detta, oavsett de söker en spåman, präst, läkare eller en psykolog.

10. Blås upp den information du får av kunden då du ger honom den i retur! Dramatisera, använd vackert språk och vackra bilder! Då verkar den större och betydelsefullare än då kunden gav den ifrån sig.

11. Försök se ut som om du visste mycket mer om kunden än vad du berättar. Om du en gång lyckats övertyga honom om att du känner till saker om honom som du omöjligen kunde ha förvärvat genom gängse kanaler kommer han/hon att tro att du vet allt!

12. Smickra kunden! En och annan protesterar, men lapar det i sig ändå. Om han/hon protesterar spär du på smickret genom att beskylla honom för att vara misstänksam och inte tro att andra människor kan ge honom en komplimang utan att ha biavsikter.

13. Och först som sist: Säg alltid till kunden vad han/hon mest av allt önskar höra!
--------------------
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

PRECIS SOM OM JAG SKULLE HA SKRIVIT DET SJÄLV
thanksfortheinfo.jpg

Katjana skrev:
Vi har haft 3 olika hos oss och två var skitkass rent ut sagt medans den tredje gav oss rysningar.

Ja tror vissa har gåva men långt ifrån alla. Kanske hade den tredje tur men ä, hon kan omöjlit veta det hon sa.

Det ska finnas en tjej i Skåne so påstår hon kan tala med hästen på distans genom att man skickar ner ett kort. Undrar hur det funkar för hon ser inte ens hästaen och vet inte om den är omusklad eller inte för bilden behöver inte va helt nytagen.

Nån som vet vem jag pratar om och har erfarenhet av henne?

Jag vet en bonitolog i Kristianstadtrakten som jag anlitat själv, även på distans då jag haft med mig ett kort när jag själv gått på behandling. Henne tror jag på. Men jag tror inte på 9 av 10 som påstår sig kunna prata med djur. Jag har själv gått kurs för henne och insett att jag faktiskt kan kommunicera själv. Särskilt med hennes hjälp. Men jag är en tvivlare ändå, trots det jag upplevde på kursen och senare känt och jag håller mig till mina egna djur.

En djurkommunikatör måste tänka rent. Man måste säga det man ser och känner och inte lägga in egna tolkningar. Jag tror att det är där de flesta brister. De försöker tolka det de ser och känner och blandar in sina egna tolkningar och livserfarenheter i det de ser och känner, varpå det ofta kan bli helt fel.

Sedan gäller det att personen ifråga är i balans. I livskriser osv tror jag att man är en mindre bra kommunikatör. Men som sagt, trots mina upplevelser så är jag en tvivlare, fast jag fått bevis flera ggr. Det känns lite flummigt men det är kanske vår ovana och oacceptans om det sjätte sinnet som gör att jag tvekar...? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

fru_griz skrev:
vad tror ni om hästviskare och folk som säger att dom kan prata med hästar.

Humbug.
Sen att man kan vara mer eller mindre bra på att tolka signaler från djur är en helt annan sak.

Nu har jag ingen islandshäst, men jag tycker att tråden är intressant.

Jag hade själv ett lite mystiskt förhållande till min gamla häst. Så fort något inte stämde med damen så fick jag det i retur. Om hon hade ont fick jag oförklarlig huvudvärk. Och när hon njöt av massage och jag tittade på drabbades jag av samma saker. Blev varm och mjuk i hela kroppen. Efteråt blev jag lite frusen och mycket trött. Det var en enorm känsla som jag tyvärr förnekade länge eftersom jag inte förstod den. Men sista åren vi hade henne innan hon ville till himlen var vi väldigt nära. Det blev jag som förde hennes talan, jag kände mig nästan tjatig att be mamma ringa efter veterinären, men jag kände att det var hennes vilja och det syntes på henne att det var dags!

Jag har samma typ av förhållande till min nya häst. Det började väl för två år sedan. Innan jag förstod att det var samma sak igen så tog det tid. Men nu vet jag. Och jag kan förstå honom så att jag kan anpassa hans träning hela tiden. Varje år har han till exempel en låg period, ingenting stämme. Han får stressexem och spänner sig utan att jag har ändrat något, vare sig foder eller träning. Så nu är vi inne i en period där vi inte travar. Jag kan rida enklare dressyr och jag kan rida ut, men bara lätta övningar och bara skritt och galopp. Ingen vet varför, och hästen är undersökt på klinik utan att de har hittat något fel, han är inte halt och visar inte att han har ont. Han behöver bara lite specialbehandling just den här tiden. Det blir bättre och bättre under några veckor innan det är helt borta.

Sedan kan "min" kinesiolog som kommer ut och behadlar ett par ggr om året också prata med hästar, men det säger hon inte. och hon skryter inte om det utan helt plötsligt så kan hon bara kläcka ur sig en sak och det stämmer. Hon är inte bara skicklig på hästars beteende utan hon har mer än så, en känsla som gör en annan gravt avundsjuk! Och jag litar på henne till 100% helt klart! Men någon annan hade jag inte litat på...

Har anlitat till både mina hästar o hundar, visst är det möjligt, hur kan de annars få fram saker som är personliga som djuren uppfattat?
Det gäller att hitta en seriös tolk ,det är en konst bara det.
En del är ju lite tokigt men det mesta har stämt in så det positiva har vägt mer än de "konstiga" sakerna.

Väl formulerat, Rolle! Ibland verkar det som om man vill sin häst så in i vassens väl att man är redo för vad som helst; hästpratare, homeopater, "hästtandläkare", equiterapeuter och equiatriker, nh-människor, laserbehandlare och whatever rubriceringen lyder. Och oavsett dokumentation av kunskaper som denne "guru" besitter. Lite av en "quick fix".

Men vad händer med den grundläggande hästkunskapen, och veterinärer, hovslagare, agronomer osv - för har ingen given första plats i hästhållningen hos alla hästägare? Självklart kan alternativ vård vara ett mycket gott komplement, men man behöver ju koll på GRUNDEN.

Jag upplever att det visst finns människor med bättre känsla för hästens välbefinnande. Men det är Hästen som skall sättas först, och inte vår önskan att tro på något. Då kan man laborera med sig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Men vem skriver att hästens hälsa inte kommer i första hand?

För egen del så skulle det inte falla mig in att anlita någon annan än en veterinär vid sjukdom/skada.

ingen som såg insiders reportage ang djurpratare o håranalyser?

Jag hade till Minstral en som pratade med henne på distans. Det var nästan kusligt, t o m min man som avfärdade det som humbug före blev lite skakis ;)

Jag tror däremot att det finns MASSOR med bedragare bland hästpratarna. Man får gå på tips från andra.

Däremot skulle jag ALDRIG använda mig av en hästpratare för att ställa diagnos på en sjuk häst. Till det använder jag veterinärer och i viss mån equiatriker.

För mig är det en kul grej att anlita en hästpratare och den enda som möjligtvis kan lida av det är min plånbok :crazy:

Men har man en sjuk häst är det veterinär som gäller. ALLTID!!!!

Ingen glömmer väl historien om "Pinnen"? Däremot tycker inte jag att hästpratarna ska lastas för den tragiska historien utan enbart hästens ägare. Man ska INTE ha häst om man inte kan bedöma när den uppenbart lider :mad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 706
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 510
Senast: Lingon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30