Hästpass!

B

Boomerang

Har hört nu att ALLA hästar ska ha pass innan året är slut.
Kan någon va snäll och förklara för mig vad detta innebär?
Alltså jag måste skaffa pass förstår jag.. ;) men...

*Vad kostar det?
*Vem utfärdar?
*Vem kollar att jag har skaffat?
*Måste jag chipmärka?

...osv

Berätta ALLT ni vet (allt ni orkar :smirk: ) om pass.

Kan tillägga att min häst är en 7-årig varmblodsvalack, frysmärkt och aktiv travhäst, om det nu har någon betydelse!

Tack alla på förhand som orkar berätta :bump:

Sv: Hästpass!

Vet inte hur det funkar för travare, men gå in på ditt rasförbunds hemsida o kolla, där lär stå info om pass.
För mitt halvblod gällde att jag tog ut en id-kontrollant som fyllde i en id-handling (typ ritar i var hon är vit, virvlar osv) och fyllde i uppgifter. Detta papper finns sen med i passet.
Sen skickade jag in id-handlingen, registreringsbeviset (finns nytt i passet) och ägarbevis/köpekontrakt där jag kan bevisa att det verkligen är jag som äger hästen.
Fick tillbaka ett hästpass av ASVH (halvblodens avelsförbund) & detta kostade 400 kr för passet, 100 kr till id-kontrollanten oxå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 885
Senast: Araminta
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17