HÄSTPASS?!

L

linaf

Min häst som är född 95 och är ett svenskt halvblod,
har ett vanligt registreringsbevis.
Där hans signalement är avritat och datum för vaccinationer står mm
Vad är skillnaden mellan ett hästpass och ett registreringsbevis? Måste jag skaffa ett hästpass?

hmm.. visst är det innan nästa år man måste skaffa ett sånt?

Min pålle var inte registrerad så jag hade ingen bok alls innan passet kom. Men som jag har fattat det så byter de bara omslag på ditt regestreringsbevis, du måste alltså skicka in det.

M.

Du ska vända dig till din avelsförening. Skillnaden på pass och registreringspapper är stor.
Du skickar in dina papper och får ett pass mot en mindre kostnad.

Du ska vända dig till ASVH. Skicka in registreringsbeviset dit med rekomenderat brev. Sen gör dem ett pass av den. Du kommer inte att få tillbaka boken, bara vaccinationssidorna urdragna. Det kostar 250 kr för dig eftersom din häst är reggad efter ´92 och har bok. Är de reggade innan och har A4pappers regbevis kostar det 400 kr. Om det ej finns ngt som styrker att du äger hästen i reg.beviset (att säljaren har fyllt i på den sidan) måste du skicka med köpekontrakt oxå, annars behövs det ej.

Har gjort detta nu i vår. :)

Men om jag ska tävla då?
Då måste jag ju ha mitt registreringsbevis!

Det är ju bara vaccinationsdelen du behöver. Jag bad dem riva ur den och skicka till mig direkt och det gjorde de. De hade stämplat den och skrivit hästens regnr på. Sen fick jag passet ca 5 v senare. Man kan betala en högre avgift oxå så får man det inom ett par dagar. Eller så väntar du med att fixa passet tills tävlingssäsongen är slut.

Jag skickade in regboken för att få hästpass... Kostade 250 kr för mitt halvblod (svenskfödd -97) och 1000kr! för min import *suck*, inte billigt.
Jag tävlade min häst under tiden jag skickat in papprena, jag hade oxå alla vaccinationer i boken, men tog en vanlig kopia och hänvisade till att ASVH hade mina papper vid ev förfrågningar... då var det ingen som frågade nå mer. Däremot så fick jag sidan med vaccinationer utriven samtidigt som passen kom(typ massor med veckor senare), jag har svårt att tänka mig att ASVH skulle riva ut vaccinationssidan, sätta en stämpel och skicka sidan på en gång. De har nog endel att göra... men det kan ju funka.
Vad svamligt det blev :crazy:. Det jag menar är att, ta för säkerhetsskull en kopia på vaccinationssidan i reg.beviset, så går det säkert lika bra att visa kopian på några tävlingar framöver, så länge du talar om varför du bara har en kopia... det funkade ju för mig :rofl:
MVH /Erica

Vilken adress ska man skicka in passet till då?
Den som står längst ner på ASVH:s hemsida?

*LÅNAR KNAPP*

Är det någon som är duktig här som kan tala om för mig vad hästpasset egentligen innebär? Hur ska tillexempel min sköthäst kunna få ett hästpass. Han kommer från en hästmarknad och har okänt ursprung och okänd ras och okänd ålder. Kan man verkligen få ett hästpass och skulle det bli väldigt dyrt då tro?

Hur är det med att föra över vaccinations tjofset till passet?

Har ett pass på väg nu, men jag antar att det som finns i vaccinations "boken" ska in i det passet, eller?

I och för sig ska jag ta ut en veterinär i slutet av augusti för hälsointyg så då kan jag völ bara be honom antar jag.

Alla hästar MÅSTE ha ett pass inom angiven tid, vad man får göra är att ta ut en Id kontrollant som skriver i signalementet på hästen och skicka in det till asvh. Sedan gör dom registreringen och hästen får sitt pass.

Jag har en import som jag registrerade och eftersom jag står som registrator i asvh´s papper behövdes inget köpekontrakt för den hästen när han fick sitt pass.

Ok, men vet du hur det är med hästar med okänt ursprung? Nånstans har jag läst att de måste blodtypas, men på ett annat ställe har jag hört att det är meningslöst om man inte redan har gissat var hästen är för ras ?

vi reg våra okända hästar som tex svensk ridponny och så chipmärker vi dom

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 948
Senast: hastflicka
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
12 281
Senast: Marita73
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 243
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar