Tror du överdriver där galopp ger ju prispengar ned till femte placering. Det finns gott om ägare till galopphästar som aldrig vunnit ett lopp, men drar in pengar på att komma 2-5 eller så. I Sverige är det såvitt jag förstått ingen stor industri.Galoppuppfödare kanske är extremt noga med brunst och betäckningen eftersom det handlar om föl med stor ekonomisk potential. Och där ffa hingsten (och även stona) kan vara värda mycket stora summor.
Alla föl har då verkligen ingen stor ekonomisk potential i Sverige utan det är ju några få. Om du kollar priser på åringar så de bästa ligger jättehögt men många är lååångt under Swb. O språngavgifterna såg ut att ligga mellan någon tusenlapp och väldigt mycket. Inte ens ett sto som kvalar till Oaks behöver ju vara värt speciellt mycket.
Så om du har ett ok sto som vunnit något litet men inte något stort och vill ha ett ok föl så kan du ju betäcka stoet på stallplan hemma hos tränaren och ha henne kvar där och behåller och tävlar med fölen.
Men absolut noga med brunst. Nu kläcker jag ur mig självklarheter men det är bara för att du frågade så förlåt om det blir dumt. Och jag är nog totalt sämst här på att beskriva detta. Någon annan kommer att skälla på mig. Men slarvigt sagt: Hingsten har dubbelbox där du kan leda in stoet o backa in stot att bli nosat på över kanten på boxen i rumpan och då ser du om hon är intresserad och om han är det, eller om hon blir förbannad. Om du konstaterar att hon vill så kan man ändå använda linor runt hasorna bak så att om man visade sig bedöma fel kan hon inte sparka sönder hingsten. Så ut på stallgården, en håller stoet, en håller hingsten (inte i grimma) och han nosar, hummar, ser stilig ut och hon lyfter svansen åt sidan, han hoppar upp i X sekunder och hoppar av. Klart.