hästpass polen....

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite på hur det funkar med häst passen när man ta in hästar från polen ,, vet att man få med hästens pass vid leverans .
men hur funka det sen här i sverige ???
ska man söka efter ett nytt svenskt pass , eller kan hästen ha kvar det polska??
hur bli det vid försäljning om man senare kanske måste sälja hästen , kan man sälja den med polskt i så fall???

tacksam för svar...

Sv: hästpass polen....

När jag importerade mitt polska halvblod fick jag som svar att hans polska pass var helt dugligt. det var dock 6 år sedan så om något har ändrats vet jag tyvärr inte men det kanske någon annan kan svara på.

min häst är visserligen från Litauen o har pass därifrån. Det behöver jag inte byta ut, har inte svenskreggat honom heller. Samma med min KEPN från hollans. Holländskt pass o ej svenskreggad.

Min kom från polen 2006 och enligt infon jag fick i Sverige förra året behövdes inget göras med hans pass, då det innehöll alla sidor det behövde göra.

Eftersom att regeln om pass kommer från EU så gäller samma regler i alla EU-länder om att hästar ska pass och att de ska innehålla vissa uppgifter. Hela vitsen med passet är att det ska följa hästen hela livet och att man ska anteckna behandlingar som påverkar möjligheten att slakta den för livsmedel.

Så om du köper av en seriös säljare i något annat EU-land så ska det inte vara några problem med pass. Det är då dessutom ett pass som gäller även i Sverige så det ska inte bytas ut eller liknade heller. Men om du inte får något pass så är det samma som för passlösa svenska hästar. Både olagligt och olämpligt att köpa om man vill vara seriös.

ha funderat lite på hur det funkar med häst passen när man ta in hästar från polen ,, vet att man få med hästens pass vid leverans .
men hur funka det sen här i sverige ???
ska man söka efter ett nytt svenskt pass , eller kan hästen ha kvar det polska??
hur bli det vid försäljning om man senare kanske måste sälja hästen , kan man sälja den med polskt i så fall???

tacksam för svar...

Har hästen ett godkänt EU-pass så funkar det i Sverige också.

/Lizzie

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 623
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 917
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar