Hästmänniskor!

P

ponnygalen

åhh! jag blir så trött på de flesta hästmänniskors kommentarer när man nämner att man ska köpa en fjording?? nån mer som har varit med om samma sak? tex, åh men en sån kan inte hoppa,dom e fula,dom kan inte galoppera,dom kan inte tävla, mm! men visst kan dom! har ingen sett på fjordingen som går GRAND PRIX? var tvungen att skriva av mej:O

Sv: Hästmänniskor!

Jag har aldrig hört negativa kommentarer om fjordingar eller andra raser överhuvudtaget faktiskt:)

Huvudsaken är väl att man har den ras och framförallt individ man själv klickar med:)

Finns ju raser till allt, och det är bra ,finns en häst för alla:)

Jag sa förut att jag skulle köpa kallblodstravare och tävla dressyr på (lättare klasser)

Svaret jag fick: Det går ju inte

:o

Du är verkligen inte ensam om detta.

När jag en gång i tiden hade egna ponnyer men red islandshäst på ridskola samtidigt fick jag höra massor av korkade kommentarer av dom jag hade häst i samma stall som.

"Islandshästarna kan du ju inte rida dressyr på"
"Vad ska du göra med en skogsmulle?"

osv osv. Så himla tråkigt.

Jag tycker bara det är kul med olika raser och jag ser inget negativt med någon ras.

Jag har alltid haft fjording innan (nu har jag islandshäst, men det blir nog en fjording till i framtiden tror jag. :D) och jag tror att folk har insett att det inte är lönt med såna kommentarer till mig. :)

Jag tycker att mina hästar är bäst i världen så jag hör inte om någon säger nåt negativt, alt bryr mig inte. Och då brukar det inte vara intressant längre.

Jag vet att min tant inte är så vacker, men för mig är hon världens finaste. Hon är kass exteriört och jag vet det ju- men ändå blir man ledsen om någon säger nåt. Men hennes fantastiska personlighet brukar leda till att folk glömmer hennes utseende efter ett tag.

Bara le om någon säger nåt och säg att hästen är perfekt för dig. Det spelar ingen roll vad nån nolla tycker och tänker. :)

Jag har inte fått en enda negativ kommentar om det faktum att jag har en fjordhäst. Snarare tvärtom - han är väldans populär min lille gule. Det närmaste en negativ kommentar vi kommit, var när min tränare sa att "De kan ju ha lite svårt för sidvärtesrörelser" (vilket i sammanhanget och vid tidpunkten stämde, och var inte menat som något "elakt" riktat mot rasen).

Bry dig inte. Det är det faktum att du (och andra) tar illa vid sig och eldar upp sig, som ger dem syre till elden. Det är bara kul att kasta kommentarer om den de riktas mot börjar ryka ;)

Jag förstår dig mer än väl, även om jag inte har fjording själv utan araber. Och där är det samma sak: "Men araber är ju så stirriga!" "Araber är stjärnkikare och kan inte gå dressyr!" osv osv.

Dystert! Varje hästras har ju sina fördelar och sina anhängare som fastnat för just de fördelarna. Och så måste det ju vara.

Stå på dig och visa på fördelarna med din ras!

Dom som säger så vill jag inte kalla för hästmänniskor. Utan det är trångsynta personer som inte har så stora kunskaper om just hästar. Det viktiga är ju inte vilken ras utan att man väljer ras och/eller individ efter vad man själv vill ha. En som passar det man själv vill ha hästen till. Alla hästar har ju för och nackdelar.

Var precis likadant för mig när jag var elva och skulle köpa min första häst.
Mamma som inte var så kunnig hade pratat med en bekant som skulle va rätt duktig på hästar och hon sa att det värsta vi kunde göra var att skaffa en fjording. Dock är jag sån som oftast gör tvärtemot vad folk säger så jag skaffade såklart en fjordhäst.
Hon är den bästa hästen jag någonsin vart i kontakt med , så himla underbar:love: behöll henne i 4 år sen tyckte jag hon lärt mej allt hon kunde och att hon skulle pensioneras och bli skogsmulle, nu har jag en annan fjording som för övrigt är dräktig :bump::love:

Där jag var uppstallad tidigare, fick jag kommentarer kring min fjording "den där kan bära runt på barn i skogen", "att du inte köper dig en riktig häst som är ute och tävlar".:rofl::rofl::rofl:
380791_193048824116138_100002330643644_422426_757443740_n.jpg

Beklagar den mycket sneda och lutande sitsen men vi jobbar med enhandsridning och jag blir alldeles för ivrig.

Tvärtom, här är det fjordfolket som har sååå tråkig attityd. "Stora bruna går bara sönder", "Hur kan h*n vara flott, det är ju bara en stor brun" och så vidare.

Förresten, vad är det för fjording som går GP? Aldrig hört talas om, vore roligt att se :)

Köp din häst och var glad!

// En som har en appaloosa som ser ut som en fjording i färger och stubbman...

Fjordingar är bara SÅÅ mysiga! Var på G att köpa en men efter att ha provridit kompisens islandshäst så fastnade jag för den rasen.
Men fortfarande tycker jag att fjordingar är mysiga!
Så bry dej inte om folks dumma kommentarer, huvudsakligen är att DU trivs!

Min dotter tävlade i dressyr med sin islandshäst och hon fick höra "att islandshäst kunde det ju inte vara för dom kan man inte rida dressyr med"....
Hon kom tvåa.

Jag har haft en fjorda som blev myyyyycket bortskämd och vi hade skitkul tillsammans för det gick att göra precis ALLT med henne. Rejsa runt i skogen, åka på svamputflykt på henne :o (bara att hoppa av, plocka svampen och hoppa på igen), ha henne lös överallt, ha henne som fotvärmare när vi tittade på tv (ja hon låg framför soffan), köra hem ved, dra upp fastkörda bilar ur snöigt dike, tolka på skidor (bara hon och jag), åka på handikappridning där alla älskade henne mm. mm.

Hästen man har blir vad man gör den till och det beror definitivt inte på ras.

Hej!

Vänj dej!

Själv har jag en "oanvändbar och nipprig" arab. Flera i stallet har förundrat tittat på mej och mina medryttare när vi rider ut barbacka i ridkapson.. "Är jag inte orolig?".. Hon är väldens snällaste, om än galet pigg!

Inte för att tala om hur intresset gick från 100 till 0 på en hundradels sekund när jag berättade att min nya häst (den förra var connemara) var arab. Dom går ju inte att rida på!

Fördomar finns överallt, själv gillar jag fjordingar, en typ av omvänd "rasism". Det sitter ju inte i rasen hur användbara dom är och dessutom, alla har inte samma intressen och vill samma saker med sina hästar- och tur är väl det! Tänk vad tråkig världen skulle vara om alla hade samma tankar och ideér.

/Lavinia, vars pålla motbevisar de flesta fördomar om araber som folk har.

Jag har en gammal korsningsponny Island/New Forest med taskig exteriör. Jag har faktiskt väldigt sällan råkat ut för någon orätt kommentar om honom.
Absolut har han svårare än hästar med 3 gångarter och bättre exteriör för dressyr.
Men just det gör ju att folk blir ännu mer impade över det han kan.
Jag får mest bara beröm över honom. Och han är nog den mest populära hästen på vår gård. Trots att det står runt 100 hästar där, och de flesta har bättre stam, snyggare gång och bättre tävlingsmeriter.

Jag har absolut fått någon trist kommentar någon gång. Men det har jag med mitt snygga, välstammade halvblod med. Så jag väljer att se det som att en idiot uttalade sig. Inte som att det finns någon form av hästrasism.

Jag och min gammelponni är minst lika välkomna hem till våra tränare som deras elever som rider svårklass på sina hästar som kostat kring halva miljonen och mer.
JAG är nöjd med min häst. Och han mår bra. Sen skiter jag i andra.

Kan tillägga att jag funderar starkt på att skaffa en till Isis efter denna. Trots att jag rider dressyr och jobbar med det. Just för att jag älskar psyket på dem och känslan av att fräsa runt i full speed i skogen på en häst som är så säker på foten. Folk tycker att jag är galen. De tycker jag ska ha ett till halvblod eller iaf en PRE eller något. Men jag gillar ju Isisarna. Dock kanske jag väljer mer gynnsam exteriör för dressyren och inte en framtung modell som min nuvarande.

Senast ändrad:

Förresten, vad är det för fjording som går GP? Aldrig hört talas om, vore roligt att se :)

Finns en länk i fjordtråden till youtubeinspelning av rödblack, holländsk fjordhingst - sök på Jolanda Adelaar och Super Guus så kan du se en läcker fjording på youtube.

"De kan ju ha lite svårt för sidvärtesrörelser" (vilket i sammanhanget och vid tidpunkten stämde, och var inte menat som något "elakt" riktat mot rasen).

Sådant ser jag som en saklig kommentar.
En av mina tränare har kommenterat att Betty (på bilden i ett tidigare inlägg) inte har så bra förutsättningar men ett stort hjärta, och det är en kommentar som jag gillar. :laugh:
Däremot "stallkompisen" (som var före detta ridskolechef och som har drivit upp en egen uppfödning till att vinna MSV A i Norge) som tyckte "den där kan bära omkring på barn i skogen" var väl mindre neutral och saklig.:mad:

Gå in på youtube och sök på "Fjord Guus", "fjord guusje" eller "super guus" :) Där har vi en fjordkorsning (?) som kickar ass!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
2 243
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
5 078
Senast: Regret
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025