Jag har inte sett Leslie "in action", endast läst om henne och mail-kommunicerat. Utifrån det, känns det som om hon borde vara bland dom duktigare NH-instruktörerna.
När det gäller TV-programmet, undrar jag om det var ett "utbildningsförsök" eller helt enkelt bara ett kort inslag om varianter på hästhantering? Att visa hur man hanterar hästar med NH-filosofin som grund, skulle ta lång tid.
En duktig NH-människa har inte ETT sätt att hantera hästar på, utan lika många sätt som antalet hästar vederbörande träffar. Verktygen är dom samma, t ex rep eller morotpinne, men inte sättet att använda dom.
Som t ex Alexandra beskriver programavsnittet, verkar det inte alltför kul. Förekom ingen förklaring eller kommentar till grussparkandet etc? För den oinvigde kan mycket se helt obegripligt ut, medan det är helt rätt för den som ser samband och utveckling.
Jag minns åtskilliga diskussioner om händelser inom NH-sfären, där man missuppfattat eller inte förstått vad som hänt och varför.
Dessutom så lät hon som om eftergift och "tryck" var ngt INGEN kunde.
Det ÄR nog inte alltför många som vet och kan?
För många år sedan när Kyra K:s videor var nya, så sa hon "eftergiften är belöningen och förhållningen straffet".
"Förhållningen straffet"? Det hoppas jag, att hon inte har sagt, för har hon rätt i det, har jag missuppfattat betydelsen av både förhållning och straff.
Ja och det är ju då det blir fel! När man helt utan att ifrågasätta bara åker hem och "mixtrar" själv!
Men har vi inte alltid den risken? Alldeles oavsett område och händelse? Därför undrar jag just om det var någon form av utbildningsprogram?
Någon som vet om programmet kommer i repris?
LIA