Hästkostnad/månad

MissFideli

Trådstartare
Kanske hör inte denna fråga hemma här, men då får nån flytta på den i så fall.
Ni som har häst, hur mycket har ni till hästkostnad? Alltså inte bara vad hyra och mat och så kostar, utan även för mer oförutsedda kostnader? Eller kanske såhär: Hur mycket räknar ni på varje månad?

En fundering jag har bara.

(Attans vad svårt det var att förklara)

Sv: Hästkostnad/månad

Vet inte om jag förstod frågan rätt men såhär mkt pengar blir det på min häst ungefär varje månad:
Foder 250:-
Halm 150:-
Hösilage 372:-
Hovslagare 100-400:- (beror på vilken årstid om jag verkar eller skor..)
Försäkring 100:-
Extra sparar (för veterinär,avmaskning mm) allt från 100-500:- beror på lite

Hur gör du då om hästen blir dålig? Har du undanlagt mer pengar? Eller om du plötsligt behöver en ny sadel mm?

Jag börjar fundera på om jag är väldigt kinkig.

Hm..njää kan inte påstå at jag sparar nått vidare, eller jag lägger undan så mkt jag kan och så ofta jag kan.Och sen får de pengarna gå till det som är i mest behov då.
Sadel går ju alltid att betala av på (har en ridsportsbutik här som erbjuder 4-12 månaders räntefri avbetalning..)
Men du har rätt fördelen är ju om man har sparat ihop en del som man tar till sådana här tillfällen.Min häst har varit skadad mkt.Och har man då inte sparat pengar blir det lite svårt att få ihop allt med dyra veterinärräkningar mm.

Det är lite det jag menar. Jag hör om ägare som lagt ner massor av pengar på sina pållar (bara i självrisker alltså), men om jag ska ha råd med det förutom dom 4000:- jag räknar med att hästen kostar varje månad (träning inräknad) så är det ju 6-7-8000:-/mån det rör sig om. Hur många har dom summorna att röra sig med?

ja det blir ju en liten slant...egentligen borde man spara en rejäl summa innan man skaffade häst. Ex. spara undan de 4000:- varje månad i nått halvår och sen ha dem pengarna och liksom fylla på så gott det går när man får pengar över.

Hästen kostar inte mer än 1000 kr/mån.
Jag har en buffert att ta av om det behövs. Kan fixa rätt mkt pengar rätt fort, och så har jag ju hästen försäkrad så vid skada eller så täcker ju försäkringen det mesta.
Men 10 000 kan jag lätt plocka fram.

Jag betalar enbart i hyror närmare 9000:-/månad, sen tillkommer ju skoningar, träningar mm så några tusen till får jag räkna med. :crazy: Jag kan fixa pengar snabbt om det skulle krävas, men det är isf rena krissituationer och inte för övriga utgifter eller nya sadlar.

Senast ändrad:

Jag räknar med ca 4.000:- per månad. 3.400:- är fasta utgifter som stallhyra, foder, hovslagare, försäkring och träningskostnader.
Jag beräknar ytterligare 600:- månad i utrustning och olika tillskott. Det är nog lågt räknat.
Jag sparar inte för vetrinärkostnader utan räknar med att jag klarar att punga ut med självrisken 1.800:- om behov uppstår.

Men självrisken är ju inte fast? Det tillkommer ju en del till av överskjutande belopp?

Senast ändrad:

Jag har två stora hästar och en shettis.
Stallhyra 1200:-/häst 500:- ponnyn
Skoningar 750:-/häst 100:-/p
Försäkringar ca1000:-
Tillskott foder ca 350:-
Sen tillkommer typ 1 täcke/säsong och liknande
Räknar alltid med att ha till självrisken men sen är pengapungen tom. Kan inte minnas när jag senast köpte något nytt i ridkläder till mig själv.

Hej!
Jag sätter in 6.500:- varje månad på hästarnas konto. Ett halvblod och en D-ponny. Det ska räcka till allt som du nämner, inklusive träningar och ny utrustning när det behövs samt veterinärkostnader. Och tävlingskostnader också förresten. Det blir inte mycket över, den saken är klar. Men om man lyckas samla på sig en liten hög kan det bli ett nytt täcke eller så.
/nocke

För mig går själva standardkostnaderna på runt 1600 i månaden tror jag.
Men för oförutsedda kostnader har jag en sparad peng, en buffert ifall något skulle hända. (Det gäller större kostnader)
Småsaker får plats på lönekontot :)

Sparar inte varje månad, utan har en buffert efter ett avgångsvederlag att ta av :)

MissFideli skrev:
Men självrisken är ju inte fast? Det tillkommer ju en del till av överskjutande belopp?

Beror på vilket försäkringsbolag du har. Jag har Agria (de ändrade villkoren 1/6 2004) och i min försäkring så har jag en självrisk på 1800 kr, sedan så täcker försäkringen resten. Behöver alltså inte betala en del av det överskjutande beloppet, så som det var tidigare.

För övrigt så kostar mina 2 hästar 1900 kr i mån, då ingår foder, hovis och försäkringen. Det är ett halvblod och en shettis. Har hästarna hemma.

/Lizzie

Åh 17 !! Fräckt, på katter är det fortfarande 20 el 25% utöver självrisken på 1200:-. Hos Agria alltså.

Stallhyra (inkl halm och betfor): 500kr/mån
Hö: ca 500kr/mån (ca sep-maj)
Krafft, div. tillskott: ca 250kr
Hovslag: 300kr/mån
Träningar: ca 400kr
Försäkring: 520kr/mån

Sedan tillkommer ju sådant som tävling, transportkostnader, massör, tandläkare, utrustning, veterinär och avmaskning... det är ingen billigt sport man har! :smirk:

Jag har inte heller nån veterinärbuffert, däremot så gjorde jag en deal med mina föräldrar när jag köpte hästen. Eftersom jag fortfarande pluggar så lånar dom mig pengar om något oförutsett skulle inträffa, skulle nog aldrig köpt häst om jag inte haft den tryggheten bakom mig.

Jag räknar med att min häst kostar per månad:
stallhyra 1200 (lösdrift, strö&foder ingår)
extra foder 100
försäkring 400
hovslagare 200 (blir dyrare nu när han ska skos)
övrigt 2-300 (vaccination, utrustning mm)

Ska jag dessutom räkna in bilen som en hästkostnad (och det borde jag eftersom jag inte skulle ha bil om jag inte hade häst...) så blir det 600 extra i försäkring & soppakostnad.
Så totalt 2900 per månad. Och då är detta en treåring, så nu kommer det börja tillkomma fler kostnader iom ridning, träning osv.

Nog dags att bli klar med utbildningen snart....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka