Hästköpet en svår konst

R

rocki

Det är få människor som har gåvan att gång på gång skaffa hästar som utvecklas till framstående hopphästar och dressyrhästar, travare eller galloppörer...
När jag har köpt häst så är extrören varit viktig,och vad jag ska använda hästen till, men ibland har det blivit kärlek vid första ögonkastet,:confused: och det kanske inte alltid har varit så lyckat...Ha ha...:rofl: ..
Det är ju viktigt att man vet vad man har för mål, när man köper häst....
Varför köpte du just den hästen, du har? och hur gick det till?

Sv: Hästköpet en svår konst

För det första har jag aldrig haft ambitionen att köpa häst för att kunna prestera, utan för att ha någon att samarbeta med.

Min första häst köpte mina föräldrar till mig. De åkte till ridskolan och fick tips om en bra hästhandlare, ringde densamme och frågade efter en dponny, snäll och trevlig. Han hade en inne och hon kom tre veckor senare med lastbil...hon köptes dock via öppet köp(vi hade en månad på oss att bestämma oss...). Hon finns kvar hos mig än, 12 år senare!

Andra hästen kärade jag ner img i när jag jobbade på en annan ridskola. Hon flyttade hit enbart för att vi alltid trivdes ihop, och hon inte trivdes med någon annan...

Tredje hästen är en gåvohäst som jag i princip tog på vägen till slaktarn...en travare som hade alla möjliga problem med människor.

Om jag skulle köpa en häst nu, skulle jag leta på samma sätt som alltid. Det skall klicka litet mellan oss, fysiskt spelar det inte så stor roll;)

/Migo
Sunny, Lea och Gurra

Vi fick nyss om att en häst var till salu vi våran häst kompis. Vi var mycket i hennes stall och hjälpte till med både mockning och ridning. (Vi= jag, syrran och mamma).
Så vi åkte iväg och kollade på hästen. Det var en kbl travare, sto. Vi fastnade för henne så vi köpte henne. Just då uppfyllde hon våra krav. En trygg häst för en nybörjare inom att ha en egen häst. Ridningen var väl ingen höjdare, men till skogen duger hon utmärkt till. Sen så var hon lite äldre och det tyckte vi var bra. Trodde inte hon skulle hänga med så länge men nu är hon 27 år och verkar hänga med ett tag till.
Den hästen skaffade vi för att prova på att ha häst. Det är ju igen läromästare i dressyr eller hoppning. Men en jätte bra häst att ha för att bli trygg inom häst ägandet.
Men nu håller jag på och kollar efter en häst som jag kan rida lite mer på. Så just nu vill jag ha en häst som man kan utvecklas med inom ridningen. Det målet har jag nu på min nästa häst.
/ Becca

:) Tur att det finns sånna som dej, travare är helt underbara hästar hade en i sex år, blev jätte duktig i dressyr...;) Sista hästen jag köpte var i nov-05, letade efter en hopphäst....som redan var utbildad, så att jag för en gångs skull slapp den biten....men icke, det blev en tvärt om, en mycket het dam, som inte var särskilt mycket markarbetad, men en sak kunde hon, :smirk: hoppade som en gud.....;)

Senast ändrad av en moderator:

* min stora älskling just nu hittades på nätet (här faktiskt!)Skulle ha en tävlad häst (då jag redan hade 3st ifrån 2-5år) Hittade en annons...Nej tänkte jag...inte ringa den blir ju bara 3....okej bara ringa....okej bara åka och kolla...Det är en sån häst jag vill ha!!!

Manen som sålde hästen sa...åk hem och fundera...Jag behöver inte det...när kan jag hämta den?! Han var 3 år fyller idag 7 år är den bästa häst jag har ägt...Tävlar MSV dressyr

Har även i december köpt en till unghäst ifrån samma uppfödare är 3 år och under inridning , men den hästen har jag sett sen den var 1år med jämnamellan rum..så det var ju inte riktigt samma..

Jag köper mina hästar om jag får rätt känsla när jag ser dom...och än så länge så har det alltid klickat!!

Mina svåraste hästar har varit de som redan varit inridna när jag köpt dem tycker jag....Stegrande och bockande...Men det har gått över med lite arbete...:crazy: ;)

Jag hade inget val kan man säga...
Jag hade skött om en häst, en icke inkörd travare som jag själv börjat rida in. Jag skulle ta studenten och var efter det arbetslös, jagade jobb febrilt, skulle flytta hemifrån eftersom mamma skulle byta stad pga jobb. Oddsen att jag skulle skaffa häst just då var inte stora och ABSOLUT ingen travare, sen kom dagen då sköthästens ägare, en gammal trött bonde, gick bort efter en kortare tids sjukdom. Kvar var änkan som inte kunde ett dyft om hästar så hon frågade mig om jag ville köpa honom. Jag tackar njaaa, och jag börjar jobba på mitt sommarjobb. Mer än halva sommaren går och jag hade inte varit i stallet på hela den tiden. Åker ut och möts av en häst som när han hör mig gå på grusplanen, gör en 5-öresvändning och skriker rakt ut och galopperar mot mig. Gissa vem som tog över honom då??
En månad senare flyttas han till ett lämpligare stall och ägarpapprena är klara! Och jag som INTE skulle skaffa häst och INTE en otaskigt inriden travare. Idag går han dock LB hopp och LC dressyr (ska upp till LB när han kommer hem från fodervärden)

Först o främst ska den vara lugn o fin , men vaken i blicken! ( det finns så många "skendöda" hästar som blivit apatiska genom monoton exercis på en ridplan, och det ser man på blicken, två tomma svarta ögon utan uttryck, kallas att dom " stängt av") Sen hänger det på exteriöra detaljer, t ex skall jag köpa en häst för hoppning söker jag en som har brant kors t ex till skillnad från en dressyrhäst som har större förutsättningar om korset är så plant som möjligt. en detalj bara, så det beror på vad jag ska använda hästen till. Ska jag rida på långtur i t ex fjällterräng då är det bara en kallblodstravare som kan komma ifråga, ingen annan ras duger till det i längden!!. sist men inte minst, har hästen en ryggprofil som det finns en sadel till? Sen spelar det inte så stor roll med resten: Min far sa alltid: en bra häst kan ha vilken färg som helst!

Senast ändrad av en moderator:

Första hästen köptes för att vara en stabil häst, i hantering och ridning. Och det var han.

Andra hästen köptes för att vara en känslig individ. Och det är han.

Båda var/är dessutom hästar som skulle/ska skolas om så den resan pågår. Eventuella framtida hästar kommer att köpas för det jag vill ha just då. Och vem vet vad framtiden bär med sig?

jag har offtast köpt här efter mina mål som ryttare, jag satsar på hästarna i framtiden, vilket gör att jah redan nu hat ett 3 årigt halvblod sto med riktigt bra stam, henne tror jag stort på, och samma har det varit med mina ponnyer, letar efter bra exteriörer som har det där lilla extra, faller också lätt för ungahästar, pga att jag älskar utmaningar och gillar att se resultat när hästarna blir alt bättre och bättre. jag vet att häst yreket passar mig, jag är en väldigt posetiv häst människa som vet att man får slita lite extra visa dagar! har just nu förtillfället 1 d-ponny och ett 1 stor häst, båda med fin stam och bra kroppar, d-ponnyn har jag redan märkt har jätte talang och stora hästen väntar jag på späning. :D

mina hästar har jag bara blivit helt förälskade i! Men ja vill även att vi skall kunna sammarbeta, trivas tillsammans..

letade egentiligen efter en travare som jag kunde rida i skogen med mest och småtävla med. sen fick jag ett samtal från en bekant att det fanns en jättekäck häst till salu hos några andra vi känner. ingen travare men ett halvblod. jag tänkte att det går mina föräldrar aldrig med på, lite för dyr prisklass. men vi åkte dit och titta och provred. mina föräldrar var sålda. jag var tveksam och undra vad jag gav mej in i. min första häst. hon kunde grundrörelserna i dressyr och hoppad kanske 50cm. men hon hade kapacitet. idag tävlar vi 120cm med framgång och jag har aldrig vart med om en sån underbar häst. :love: underbar temprament, ställer upp på allt. har aldrig ångrat mej. hon är lite liten tycker jag (160cm och kort i ryggen). men jag tittar lite mer efter hästar med kort rygg än lång rygg. gärna högbenta (inga taxar;) ), sen ska dom ha ett bra temprament, envisa, och mycket motor. gärna fullblod och trav-korsningar eller rena fullblod :banana:

Vi har haft tur...
Första hästen är köpt -95, på sina rörelser, mamma o pappa hade haft hunduppfödning (kennel) i många år och kunde rörelser men var ganska gröna på hästar i allmänhet. Hästen rörde sig rent, ledigt och hur ska man beskriva det, korrekt, smidigt. Bah, pappa insåg snabbt att en häst med det rörelseschemat är hållbar. Hon var en enormt snäll men egensinnig häst. Inte lätt, men man lärde sig enormt mycket! Vi hade henne i 10½ år innan hon fick somna in 21 år gammal...
Nästa häst (köpt -01, under tiden vi hade den första, och nu var hela familjen betydligt mer kunniga) är köpt på sin överlinje. Han var vild och ohanterad så att se honom röra sig var indraget mer än i leran i hagen. Kolla benställning mm var indraget, men han hade en behaglig uppsyn i ögonen, trevlig överlinje och var mutbar med mat... Han är en otroligt mysig häst som rör sig bra och är enormt lättjobbad. Är enormt nöjd med honom! Hans kapacitet räcker gott och väl för min ridning, hobbyryttare med dressyrinriktning.
Brorsans häst är köpt -04, på samma villkor som föregående, sedd ohanterad i hagen. Trevlig uppsyn, ok överlinje. OK, så här med facit i hand är han något kort i ryggen, och han är X-bent fram och kohasig bak, men hittills håller han som han ska. Han är lättlärd, lättjobbad, behaglig att jobba med och skänker familjen mycket glädje - precis som de andra hästarna! Hans kapacitet räcker också gott inom våran ridning som hobbyryttare. Rör sig helt ok.

Tänk vad mycket livsglädje våra hästar skänker oss, mitt hjärta skulle krossas om jag inte fick vara tillsammans med dem.....;)

den första köpte vi pga. att hon såg bra ut i ben osv och hade anlag för att bygga muskler och utvecklas till en bra travare.

den anndra köpte vi för att jag skulle ha en häst å köra lopp och få erfarenhet då han e gammal i gemet.

den tredje köpte jag över telefon :D så han var ett osäkert kort men det verkar som det var ett bra köp :)

rocki skrev:
Det är få människor som har gåvan att gång på gång skaffa hästar som utvecklas till framstående hopphästar och dressyrhästar, travare eller galloppörer...
När jag har köpt häst så är extrören varit viktig,och vad jag ska använda hästen till, men ibland har det blivit kärlek vid första ögonkastet,:confused: och det kanske inte alltid har varit så lyckat...Ha ha...:rofl: ..
Det är ju viktigt att man vet vad man har för mål, när man köper häst....
Varför köpte du just den hästen, du har? och hur gick det till?
Jag har en tendens att få hästar som "ramlar" över mig...fullblod, halvblod, travare och annat...Mina egna jag köpt har varit f.d. travare bägge. Första köpte jag som avelssto men som visade sig vara en läcker skogsmulla så hon gick med föl och promenerade i skogen...nästa som jag köpte var också en f.d. travare som var 9 när han kom till mig. Farten hade räckt än idag men jag gjorde westernhäst av honom. Varför köpte jag honom??? jo, han var korrekt byggd, rejäl och med fina rörelser. Det tog inte så lång tid förrän han visade sig vara mycket utbildningsbar (till skillnad från de flesta köpte jag en dyr ...1996 betalade 15.000:smirk: ). De andra hästarna är tillridningshästar, foderhästar. För dagen har jag två ston som jag ska behålla avkommor efter (=betalning för inridning och tillridning)....men de kommer att bo här i några år så jag räknar dom som "mina"...kanske vägrar släppa ifrån mig dom:D

Hästköp nr 1: Shetlandssto då 2 år som jag varit skötare på sedan hon var föl, köpte jag med förstås hjärtat. Hon var dock från en rutinerads uppfödare och var exteriört klass 1. Blev en trevlig brukshäst och lämnade ett par trevliga avkommor. Eftersom hon "bara" hade 38 poäng och jag inte så rutinerad på avel, så valde jag att satsa på hingstar med god exteriör och så mycket prestation som möjligt.

Avkomma nummer 1 har en pappa som själv haft 44 poäng och som hade travmeriter, samt att hans egen far hade visat synnerligen god förärvning i trav. Nu hade jag otur och fick en avkomma med dåligt bakbensställ, han har fått i snitt 37 poäng. Han har dock gått SM i körning och brukskörning utan att skämmas för sig.

Avkomma nummer 2 har en pappa som vid flera tillfällen haft 44-45 poäng exteriört samt SM-medaljer i trav, galopp och monté. Avkomman har själv varit champion valack, inte tävlad så mycket men seger i lätt klass körning, och en duktig dressyrponny på långa tyglar.

Hästköp nr 2: Fjordhäst, då tre år, köptes då jag föll pladask för honom. Befann mig dock på rätt plats för att falla pladask - ett av landets största och äldsta fjordstuterier. Enligt uppfödarens dotter bland det fulaste de fött upp. Grejen är bara att om man har en gedigen avel så blir även "det fulaste" ganska bra. Min hästs far och mor har varit "riksettor", de är elitpremierade liksom farfar, morfar och mormor (farmor har "bara" A). Min fjording är av den tyngre körhästtypen av fjording, men har ändå segrar i regional lätt B dressyr mot stora hästar, har varit nära placering även i lätt A, och behärskar en del rätt avancerade dressyrrörelser.

Hästköp nr 3: Korsning, då fyra månader. Det sägs ju att man kan se på en häst när den är tre veckor, tre månader eller tre år hur den kommer att bli. Den här såg jag första gången när han var tre veckor, och då såg han rätt OK ut i proportionerna. Skulle egentligen bara ha en sällskapsponny till ett annat föl. Men det visade sig att det var en liten pärla, håller på och befäster msv-rörelserna just nu och det finns mer att plocka. Även här finns det gediget blod i bakgrunden trots att han kan sägas vara "buskavlad" - han är linjeavlad på en av landets få elitpremierade lippehingstar.

Hästköp nr 4: Russ, då ett år. Föll pladask. Föll åter pladask på "rätt ställe", kanske den kunnigaste och mest erfarna russuppfödare som finns i landet. Fick en liten häst som jag inte hunnit jobba så mycket med, men som är väldigt trevlig och vettig och om inte annat har en otrolig balans. Han är i den hingstens första större kull, och kullsyskonen har samlat en hel del exteriöra meriter, bl a en hingst som godkändes med fina poäng, samtidigt som fadern nu går svår klass i körning.

Slutsats: Jag har lyckats samla på mig en bunt med rätt bra hästar. Och det de har gemensamt är att de är resultatet av ett gediget avelsarbete. Med andra ord, vi har ett bra avelssystem i det här landet som vi bör vara rädda om och stöda dem som arbetar med det genom att dels köpa hästar från seriösa uppfödare, dels använda godkända hingstar. Genom att följa hästens stam bakåt kan man öka sannolikheten att få en bra häst. Genom att välja en godkänd hingst med gedigen stam kan man öka chanserna att få en bra avkomma. Dessutom kan man som hästköpare få stöd av våra premieringsförrättares och utställningsdomares kompetens om man köper en häst som är visad. En stor del av dem har ju sett och dömt tusentals hästar, och sett vad det blivit av flera hästgenerationer...

Min senaste häst köpte jag på stam, ålder, hur den ridits tidigare, vetbesiktning och pris. Hade i stort sett bestämt mig att den skulle med hem innan jag åkte de 20 milen för att titta.

Hälsning Maja

jag har bestämt mig idag att köpa en ny häst. min bästa vän sedan 12 år tebax fick jag tyvärr avliva för ca två veckor sedan. det känns lite tidigt än men jag ska hämta henne om en månad, hoppas att sorgen blivit lite lättare då. det var en kompis från stallet som tipsade mig om henne som jag trodde var en valack först... hon är en jättesöt korsning mellan halvblod och nordsvensk. smäcker med jättebra steg. jag ville ju ha ngt helt annat denna gången för jag ville inte bli påmind om min älskling för mkt. så denna är både piggare, lätt att lasta och ett sto!!! hoppas på många skadefria år...

Det är inte lätt att skaffa en ny häst när man förlorat en. Blir inte riktigt samma sak. Skall ju vara glädje i att skaffa häst. Den hästen som jag beskrev här köpte jag för lite drygt en vecka sedan. Detta efter att jag förlorat en häst i en trafikolycka. Men, med en unghäst ensam i hagen och jag själv som blir galen av att inte får rida så fick det bli denna häst. En häst som på alla sätt borde vara min drömhäst. Men...saknaden efter en älskad häst som jag helst av allt ville ha kvar gör det inte så lätt. Stackars lilla nya häst. :cry:

Hälsning Maja

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 607
Senast: sorbifolia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar