hästkompisar

Sv: hästkompisar

en hund bor ofast i huset, omgiven av människor dygnet runt, en helt annan sak för hästen som går ute i hagen och stallet ensam.

Hur många får och grisar har du sett gå själva..? där handlar det ju oftast om uppfödning. jag tror inte att kaniner ens går att jämföra med hästar, hur många harar ser du springa ute i flock i naturen förutom små harbäbisar?

Min "kompis" har sin travare ensam och det tycker jag är fel, hästen är otroligt dominant. Visst trivs hästen i hennes sällskap men det är ju för att han inte har nån annan att ty sig till. nej ärligt talat skulle jag inte våga ha en häst själv. Varför inte hyra ut som någon föreslog? kanske vore en lösning? eller bara sjaffa en liten minishettis? dom kostar ju inte särskilt mycket i drift :angel:

om det går att lösa så självklart borde du ha en hästkompis :D Hoppas allt löser sej*

jag har även getter och även om de slåss ibland så klarar dom sig inte utan varandra. Dom verkar må bäst av varandras sällskap.

bra sagt:bump: :bump:

Låna en shettis dom är billiga i drift. Räcker ge den lite hö o lite betfor o mineraller. Dom är minst lika billiga i drift som ett får.

Något som jag genast slås av när du beskriver stället är.... Om det finns plats för ett får eller ett par lamm.... Varför finns det då inte plats för en shettlandsponny istället för fåret??

En ponny är ju betydligt bättre sällskap till en annan häst än vad ett får skulle vara....

En shettis är ju i storlek och matkostnad fullt jämförbar med ett får..

Hundar, kaniner, får och många andra djur är också flockdjur! Jag menar inte att det inte skulle vara viktigt för en häst att ha hästkompisar, men varför betonas deras sociala behov på ett helt annat sätt än andra djurs?
Vad gäller en eventuell hästs kompis hos oss så går det självklart att lösa, ville bara undra lite, så att det blir bra.

hundar lever ju oftast i huset och har mycket sällskap utav människan. både på dagarna och nätterna. Jag tror inte att du har tänkt stå ute hos din häst på dagarna och nätterna?

Jag har väl inte skrivit att det inte finns plats för en shetlandsponny? Det finns plats och det går att ordna har jag tidigare skrivit. Min fundering var bara om en ev häst skulle må dåligt av att ha tex får som sällskap. Jag tror att jag har fått svar på min fråga nu.
Tackar för alla positiva svar, och undrar samtidigt varför en del måste vara så negativa och antyda att man är lite dum i huvudet. Jag väckte frågan för att få en del pusselbitar att falla på plats och för att det ska bli så bra som möjligt. Jag har inte tänkt låta NÅGOT djur fara illa.

hundar lever ju oftast i huset och har mycket sällskap utav människan. både på dagarna och nätterna. Jag tror inte att du har tänkt stå ute hos din häst på dagarna och nätterna?

Vad som betonas är att en häst måste ha sällskap av en annan häst. Måste då inte en hund ha sällskap av en annan hund? Kan en hund ha sällskap av en annan art, så borde väl en häst kunna ha sällskap av en annan art. Rent hypotetiskt. Men nu avslutar jag det här, för det blir bara dumt.
Tack alla ni som har menat att ge goda råd.

Fast det är väl ingen som inte velat komma med goda råd?
Inte heller jag.

För de burdjur som är flockdjur är det starkt rekommenderat (jag och många fler skulle önska att det var ett krav) att låta dem bo åtminstone i par.
Marsvin,gerbiler,råttor, ja många fler såklart.

En hund är en del av familjen på ett helt annat sätt än en häst är.
Den bor inne med familjen, och en hund ska inte lämnas ensam mer än 4. max 5 timmar per dygn.På natten kanske man är i ett annat rum än hunden, men hunden är trygg med att den har sin flock där om det skulle hända något.

För en häst som står ensam blir situationen helt annorlunda.
Du kanske är hos din häst i snitt 3, max 4 timmar per dag.
resten av dygnets 20 timmar får hästen stå där själv i sin hage eller box utan tryggheten som åtminstone en artfrände ger.
Att hålla vakt för ev rovdjur är inget enmansjobb, är hästen ensam kan den aldrig slappna av från det och lita på att hästkompisen fixar det jobbet, den får ta hand om allting själv.
Dessutom kan hästen bli understimulerad då stor del av dygnet i normala fall går åt till de bestyr som krävs för att hålla iordning flocken.
Varje häst har sin uppgift, och sin egna plats, som också ger den en trygghet!
En optimal flock för att "täcka alla arbetsuppgifter" är en flock på 5-8 hästar. Kan man inte ordna det så tycker jag iallafall man har en skyldighet att låta sin häst ha sällskap av EN häst. Kan man inte det tycker jag man ska fundera starkt på om man verkligen har möjlighet att ge en häst ett bra liv...

Du skulle väl inte låta bli att ge hästen bra foder, verka hovarna, avmaska och se till att den är i fysisk form?

Jag kan inte se varför den psykiska formen skulle vara mindre viktig...

Jag har väl inte skrivit att det inte finns plats för en shetlandsponny? Det finns plats och det går att ordna har jag tidigare skrivit. Min fundering var bara om en ev häst skulle må dåligt av att ha tex får som sällskap. Jag tror att jag har fått svar på min fråga nu.
Tackar för alla positiva svar, och undrar samtidigt varför en del måste vara så negativa och antyda att man är lite dum i huvudet. Jag väckte frågan för att få en del pusselbitar att falla på plats och för att det ska bli så bra som möjligt. Jag har inte tänkt låta NÅGOT djur fara illa.

Lite av Buke mentilateten som kommer in ;)

Sen är det så att endel som frågat just om detta har inte velat ta åt sig av det rådet om att skaffa en shettiskompis :crazy:Utan tyckt att dom gott kan gå ensamma för det blir så dyrt !? Därav tror jag att endel reagerar fortare i sitt svar till dig .

Hur som helst önska rjag dig Lycka till med ditt nya stall och pållarna ;)

Miaa

Lite av Buke mentilateten som kommer in ;)

Sen är det så att endel som frågat just om detta har inte velat ta åt sig av det rådet om att skaffa en shettiskompis :crazy:Utan tyckt att dom gott kan gå ensamma för det blir så dyrt !? Därav tror jag att endel reagerar fortare i sitt svar till dig .

Hur som helst önska rjag dig Lycka till med ditt nya stall och pållarna ;)

Miaa

TACK!!!!!!

Tack för era synpunkter. Jag tror ni har fått fram er poäng, och jag skulle aldrig göra ett djur illa medvetet, det är ju därför jag funderar.
Vad jag däremot kan fundera över är varför hästars sociala behov poängteras så mycket mer än andra djur. I andra djuranonser står det aldrig "hundkompisar ett krav" eller "kaninkompisar" eller "getkompisar" eller "griskompisar"... Bara en fundering...

Detta beror på att människan faktiskt kan ta plats som en del i hundens flock, men det fungerar inte så med hästar. Speciellt inte eftersom att hästarna står i hagen eller i stallet medan hunden är hemma hos dig.

Kaniner är inga flockdjur, utan träffar bara andra kaniner under parningsäsong.
Samma sak med katter.

Hundar, kaniner, får och många andra djur är också flockdjur! Jag menar inte att det inte skulle vara viktigt för en häst att ha hästkompisar, men varför betonas deras sociala behov på ett helt annat sätt än andra djurs?
Vad gäller en eventuell hästs kompis hos oss så går det självklart att lösa, ville bara undra lite, så att det blir bra.

Återigen, kaniner är inga flockdjur, och ofta när man föser ihop två kaniner slutar det med att den ena ligger halvt ihjälbiten..

Det är väldigt sällan får går ensamma, och ännu mer sällan som får diskuteras. Självklart ska inte flockdjur vara ensamma, och jag kan inte tala för varför en del människor har ensamma får eller hästar.

Men eftersom att du tänker skaffa en häst kommer hästkunniga fortsätta påvisa att du borde ha två, just därför att hästar är flockdjur.
Hade du planerat att skaffa ett får, hade någon fårkunnig säkerligen förklarat att det är bättre att får går i grupp.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
2 275
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar