Hästkompis eller inte?!

frittan

Trådstartare
Mår en häst dåligt om den inte har hästkompis i samma hage?
Förstår ju om man har en häst ensam i ett stall utan några hästkompisar alls i någon hage bredvid, att en sån häst inte kan vara lika glad som en häst med hästkompisar.

Men om man har en häst ensam i en hage och det går andra hästar i hagen precis bredvid, mår en sådan häst dåligt?

Finns ju många som har sina hästar ensamma i hagarna pga skaderisken, mår dessa hästar sämre?

Lite funderingar från min sida :d

Sv: Hästkompis eller inte?!

det beror på individen och resten av dess levnadsförhållanden om du frågar mig.

vissa hästar mår oerhört dåligt av att gå själva - även med hästar vägg i vägg.
andra bryr sig inte och uppvisar inga som helst beteende förändringar.

jag tycker man måste se till helheten. dvs övriga faktorer som spelar in på hästens hälsa - uppstallningen - har den boxgrannar den kan nosa och lukta på (inte helväggar mellan boxarna), har den stimulas i hagen i form av grovfoder och naturlig sysselsättning och rörelse, - och stimuleras den på andra sätt när det gäller motion och umgänge med människor osv osv.

Okej =) KUl med lite reflektioner...

Minhäst går nu ensam sedan en månad tillbaka ungefär, och det KÄNNS som han blivit lite deprimerad över detta! Men han jagade den förra hästen ( hans favoritlek att leka tafatt, han o ponnyn han gick med i förra stallet hade så kul ihop!), så hon ville inte ha sin häst med honom mer :( De gnabbades ju lite så de hade lite sår ibland...

jag är av åsikten att alla individer fungerar inte väl ihop, och gör de inte det bör man sära dem. men om du upplever att hästen beteer och känns annorlunda pga det, så skulle jag helt klart göra allt för att hitta en annan lämpligare kompis i hagen.

Hästar är flockdjur och extremt sociala. De behöver "umgås" med andra flockdjur, företrädesvis hästar. Få nosa, gnugga på varandra, klia varandra mm. Alltså skulle jag våga påstå att en häst måste gå tillsammans med andra hästar i hagen för att må riktigt bra.

Jag tror det är väldigt olika beroende på individen.

En del hästar bryr sig inte och har inget fysiskt behov av andra, räcker att se dem. En del andra är mkt mer beroende av den fysiska kontakten med andra hästar. Min pålle är enormt social och behöver få sin dos av fysisk kontakt varje dag.
Han älskar alla hästar och har aldrig surat mot en annan häst, älskar att snacka o nosa på alla. Hade han varit männsika hade han sprungit på mingelparty hela tiden. :D

Jo min häst är ju också väldigt social men han är också så väldigt busig och lekfull och vill gärna att det ska HÄNDA saker i hagen, och denna herren han gick med uppskattade inte riktigt min hästs galna upptåg och lekar :rofl:

Men har frågat och bett om att han ska få gå med någon annan men de säger bara att det inte finns någon han kan gå med bla bla bla...

Men jag känner ju att han inte är lika glad i hagen längre. :(

Funderat på att försöka hitta annat stall till honom, men flyttade honom till detta i juli, så känns lite taskigt??! Att han ska behöva flytta hela tiden. Visst, han anpassar sig till ett nytt ställe DIREKT men ändå...

Jag anser att de bör ha en påolare.. vi hade 6 hästar på lösdrigt.. efter 2 år början min och ledarhästa klia vandra, de har ju kunnat göra de på sina "gamla" vänner om man säger.. de tog ett tag men de gjorde det! och de valde det själva. sj anser jag att de e bäst att ha mer än två i samma hade,, skaderisk? kanske det, men va fan....
jag ser på stall där hästarna e uppstallade på natten och bara går två och två, de får inte alls samma naturliga beteende som våra har. det ser man skit tydligt.. så vänliga mot varandra som dom hästarna är skulle aldrig mina vara.. Mina kan klia varandra men mina jagar runt varandra och rangen visas tydligt hela tiden. de verkar inte funka på samma sätt om man har hästarna bara två och två.. enligt mig men jag kan ha fel =)

Det beror helt på hästen, dom är ju vanedjur också och vänjer sig vid att gå själva.

Min ponny som va hingst länge är van vid att stå själv och blir inte stressad av det. Dock tycker han att det är roligare med kompis i hagen och därför får han det. Vill ju att han ska va så glad som möjligt så då blir det skydd iställte för att minska skaderisken.

*kl*

Min tant fick en vecka efter att vi flyttat till stallet vi står i nu en kompisi hagen, tidigare hade de stått i hagarna brevid varandra.
Ett äldre sto...Det verkade bra och de kliade på varandra.

Nu i höst fick stoet kraftig mugg och går numera ensam i paddocken för att undvika leran i hagarna och tanten går ensam...och hon ser väldigt nöjd ut med det.
Hon har även blivit gladare och mer alert nu när hon går ensam... knasig tant...men det beror nog på att hon är så lågrang och livrädd för andra hästar så fort de närmar sig hotfullt...

det går inte att svara ja eller nej på den frågan...
i utgpunktet så ska alla hästar ha hagkompisar. men tyvärr så går det inte alltid att lösa, hästarna kanske inte kommer överens, bråkar, mobbas, tar den andras mat osv.

jag har tre hästar, två går tillsammans och en går själv. har provat att ha honom med dom men det går inte, han bara jagar dom och är väldigt våldsam. och eftersom han är mkt större och mkt snabbare och dom är äldre och inte tål såna tag så är det med deras liv o hälsa som insats. han är inte elak eg, han älskar andra hästar, han fattar bara inte att det inte är kul för dom andra när han springer efter dom som en galning. han har varit hingst länge och därför stått själv större delen av uppväxten, så kanske vet han inte riktigt hur han ska bete sig.

han verkar iaf väldigt nöjd och harmonisk med att vara själv i hagen, och han är inte heller beroende av andra hästar, går bra att lämna honom ensam ute etc. jag sköter om honom extra mkt också. men idealisk sett så önskar jag att han kunde fungera med en lämplig kompis i hagen.

dom två som går ihop är som ler o långhalm, dom har trivts super ihop från dag ett då dom är väldigt lika båda till utseende och karaktär.

Senast ändrad:

din häst som går ensam låter lite som min :) han vill gärna busa och jagas och han är nog inte medveten om att han är så stor som han är!! han gick tidigare med en d-ponny men den har flyttat nu. de funkade jättebra ihop för de var lika busiga båda två! vet inte om det kan vara så att min kan behöva gå med yngre hästar? den han gick med nu var 17 år, och inte så busig och alert som min! iofs är min 16, men han beter sig som en unghäst...

jag har tre hästar, två går tillsammans och en går själv. har provat att ha honom med dom men det går inte, han bara jagar dom och är väldigt våldsam. och eftersom han är mkt större och mkt snabbare och dom är äldre och inte tål såna tag så är det med deras liv o hälsa som insats. han är inte elak eg, han älskar andra hästar, han fattar bara inte att det inte är kul för dom andra när han springer efter dom som en galning. han har varit hingst länge och därför stått själv större delen av uppväxten, så kanske vet han inte riktigt hur han ska bete sig.

Hästar är flockdjur och extremt sociala. De behöver "umgås" med andra flockdjur, företrädesvis hästar. Få nosa, gnugga på varandra, klia varandra mm. Alltså skulle jag våga påstå att en häst måste gå tillsammans med andra hästar i hagen för att må riktigt bra.

Jag håller med.

Det är många som låter sina hästar gå ensamma. Om det beror på skaderisk eller att det är svårt att lösa på annat sätt spelar mindre roll. Jag är övertygad om att hästar som får leva tillsammans mår betydligt bättre än de som tvingas gå ensamma (även om en del individer klarar det bättre än andra). Sen finns det de hästar som inte klarar av att gå med andra, som är aggressiva och inte verkar kunna kommunicera på rätt sätt med sina hästkompisar. Hade jag haft en sådan häst hade jag försökt ta reda på varför hästen beter sig som den gör. Alla hästar fungerar inte ihop, så är det ju, och det kan ju bli ett problem. Ofta mår dock inte en aggressiv häst särskilt bra. Det kan bero på skador (alltså att hästen har ont) eller brist i kommunikationsförmåga (kanske pga att hästen inte fått växa upp med andra hästar och lärt sig språket).

//Julia

Senast ändrad:

Kan väl kanske variera lite beroende på häst och vad den är van vid.

Om min häst gick ensam skulle han ta livet av sig om han bara kunde.

Och jag skulle aldrig, aldrig i hela livet begära att någon av mina hästar stod ensam. Särskilt inte om det var för att jag inte ville att den skulle bli halt så jag inte kunde rida. Om min häst av någon anledning skulle behöva stå ensam resten av livet, så skulle jag hellre ta bort den.

Men det är min åsikt, jag får säkert internetspö nu för detta uttalandet :devil:

Håller med Flera här.
Den bör ha sällskap, men finns det ingen så...:crazy:

Min val. gick själv ett tag- för att sällskapshästen som jag hade i 10 dar var helt galen o skitelak.:mad: Min val. tittade inte ens när vi lastade o körde tillbaka- aset:angel:
Han hade aldrig tidigare gått själv, men "tog" det då- tills en snäll "lillasyster" inköptes istället:love:

Jag skulle heller aldrig ha min/a hästar ensam..
Det är helt emot deras natur.
Är det en nödsitaution en kortare tid är det en annan sak.
Men att ha hästen ensam alltid, blir fel.
Då har den aldrig någon som hjälper till att hålla koll, när den vilar och ingen kroppskontakt som är så viktig för hästen..

Jag skulle heller aldrig ha min/a hästar ensam..
Det är helt emot deras natur.
Är det en nödsitaution en kortare tid är det en annan sak.
Men att ha hästen ensam alltid, blir fel.
Då har den aldrig någon som hjälper till att hålla koll, när den vilar och ingen kroppskontakt som är så viktig för hästen..

Så anser jag också! Nu har min gått ensam i 2 månader och man märker hur ledsen han är, står och hänger i hagen varje gång jag kommer ut :/
Och blir JÄTTEglad när jag kommer för att hämta honom, även om han kom ut 30 min tidigare...

Är det taskigt mot hästen att flytta till ett annat stall? Flyttade honom till detta stallet i juli...

vet inte om det kan vara så att min kan behöva gå med yngre hästar? den han gick med nu var 17 år, och inte så busig och alert som min! iofs är min 16, men han beter sig som en unghäst...

jag tror att det viktigaste är att de ser andra hästar. Sedan är de mkt beroende av varandra. Vi har helst alla fyra tillsammans då trivs de bäst. Det går inte alltid eftersom ponnyerna ej kan gå på det riktiga betet. Men jag tror ändå att det ibland kan vara så att det inte fungerar. Min egen häst är ganska mkt yngre än den näst äldsta i vår flock. Hon är 7, nästa 17 och så "gamlingarna" som är över 24. Hon hade lite svårt att hävda sig i början och vi fick vänja dem långsamt vid varandra. Men nu är det inte ngt problem.
Min erfarenhet av hästflockar som visserligen är ganska begränsad men den stämmer inte med det du skriver. En unghäst kan aldrig ta över i en flock utan risken finns att den blir för nedtryckt av de andra. Jag tror inte att de tvunget måste gå med livligare hästar inte så att det inte kan fungera med äldre.

Du behöver inte vara orolig för att flytta honom..
Huvudsaken är att hans människa, är med som han är van vid.
Då är det inte lika jobbigt för hästen att flytta.:)

Du behöver inte vara orolig för att flytta honom..
Huvudsaken är att hans människa, är med som han är van vid.
Då är det inte lika jobbigt för hästen att flytta.:)

Känner att hästkompisar är viktigare för honom, tror han skulle må bättre då! Men vill ju inte han ska bli deppad heller, fast å andra sidan kan han nog inte bli mer deppad än så som han är nu...

:(

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka