Hästjobb och löner

DaydreamBeliever

Trådstartare
Sitter här och kollar runt lite bland lediga hästjobb på olika sajter. Standardannonsen innehåller oftast: "stallplats,boende och fickpengar erbjudes"

Vad kan man egentligen räkna som fickpengar? Av de hästjobb jag tidigare ringt på, provjobbat på och/eller jobbat på , så har lönen varit mellan 3-5 000 (plus boende och box) Jag tycker själv att det borde räknas som fickpengar. Men vad räknas då som lön? Jag tvivlar på att ett enda av dessa jobb som man finner i annonserna har lön som rör sig om mycket högre summor, förutom jobben med krav på utbildning (ridlärare, beridare, etc) . Inte hittar man många vita heller..
Men om lön räknas i 3-5 tusen klassen, vad är då fickpeng? En tusing? Det räcker ju inte långt :crazy:

Jag tycker det är så otrevligt att gå på och fråga om ersättning när man ringer på ett jobb, och det ger ju inget vidare intryck, men samtidigt så behöver man ju veta. Även om lär sig otroligt mycket om man hamnar på rätt ställe, så måste man ju ändå överleva.
Har man både häst och bil så kostar det ju en del, med häst/bil- försäkringar, hovslagare, foder, tävlingskostnader, bensin, mat, mobil, etc etc.

Jag förstår ju att man inte kan räkna med en lön på 15-20 000 och boende och plats för hästen, och har man inte skälig utbildning, så drar det också ner på lönen, men 3 000 ? Är inte det väl i minsta laget?

Ofta så erbjuds det ingen egen bostad, utan bor i rum på gården , och knappast lyxboende. Sen är det ofta långa dagar och mycket helgjobb, utan ob-tillägg.

Sv: Hästjobb och löner

Det är inga jobb. Det är olagliga typer av slavarbete som drar ned hela branschen i ett träsk som gör att det blir väldigt få riktiga jobb.

Du ska givetvis kräva en skälig lön och drägliga arbetsvillkor när det gäller tider och annat. Så länge ingen accepterar dessa skit-"jobb" så kommer dessa idioter till så kallade "företagare" få göra sitt eget skitgöra eller lägga ned sin så kallade "verksamhet".

Usch, säger jag.

Ska man ha boende och stallplats som del av betalningen ska den värderas korrekt och redovisas som förmån. Fickpengar ska man inte ha, det får man av sina föräldrar. Lön ska man ha om man förvärvsarbetar.

Jag tycker det är märkligt att det skrivs så i annonser fortfarande... Det har ju varit uppe så många gånger om slavarbete och dåliga löner/svarta löner osv.

Däremot kan jag tänka mig att om man har normal arbetsvecka och får avtalsenlig lön, betalar sin box (säg 3000) och boendet (säg 3000 därmed) på gården så blir kanske inte så mycket mer än 3-5000 kr kvar efter skatt?

Vet inte exakt vad hästskötarlön ligger på nu???

Fickpengar får man som sagt av sina föräldrar när man inte har något eget jobb (Eller som ersättning om man hjälper en vän med dennes djur)

Om boende och stallplats ingår (lagligt givetvis) så är det ju bara att räkna ut hur mkt lön som är skäligt att få.
Sen är ju inte hästjobb det mest högavlönade jobbet heller så om man har egen häst+eget boende så kan man ju inte räkna med att ha massa tusenlappar kvar efter det.
3000:- kan nog vara ganska mkt pengar för endel iaf om man bor där det är lite dyrare.
Då räknar jag ju såklart ett 8h/5dagar/vecka jobb.
Ska du jobba på ob tid, övertid och helger ska du kräva ersättning för detta, inte bara acceptera läget.

Och för guds skull ta inte ett jobb som inte är helt vitt.

Senast ändrad:

Visst, men så länge det finns unga tjejer som går med på det här så kommer jobben finnas kvar, jag tror det är svårt att göra något åt tyvärr.

Sen behöver det inte vara slavdrivande. Jag hamnade i alla fall inte på en sådan arbetsplats.
Tyckte inget ställe jag provjobbade på heller verkade så illa. Där imot ofta mycket helgjobb. Utan någon extra betalning för det. Folk förväntar sig att det räcker att vara ledig 1-2 dagar i månaden. Visst, men då ska man ha rejälare ersättning också tycker jag.

Senast ändrad:

Fast boxplatsen är ju sällan värd 3000, om man inte bor VÄLDIGT attraktivt. Sen står man kanske för strö och foder själv. Och man sköter ju hästen själv också eftersom man jobbar där. Och boenden är oftast långt ifrån värt 3000.. Ibland har man ju inte ens egen lägenhet, utan kanske bara ett rum i huset.

Jag har inte sagt att jag söker jobb övh, men när man tittar runt på annonser så är ju läget som det är.

3000 tycker jag är ingenting om man ska försörja sig själv plus en häst.

Och i princip alla hästjobb som utannonseras är svarta. Det finns en stor efterfrågan på hästjobb och därför accepteras det mesta.

Ingen som själv har ett jobb / ringt på ett jobb där det stått "fickpengar" . Vad innebar det?

Alla ni som jobbat med hästar , och just box och boende har ingått - vad har ni fått i lön? Har ni haft ett bra boende? "Normala" arbetstider, och om inte - ersättning för övertid? Svart eller vitt jobb?

Jag har inte sagt att jag söker jobb övh, men när man tittar runt på annonser så är ju läget som det är.

3000 tycker jag är ingenting om man ska försörja sig själv plus en häst.

Och i princip alla hästjobb som utannonseras är svarta. Det finns en stor efterfrågan på hästjobb och därför accepteras det mesta.

Om du vet att jobbet är svart för en annons ska du givetvis ringa Skatteverket och påpeka det, hänvisa till annonsen. Det är enda sättet att börja rensa upp.

Självklart ska man inte bidra till organiserad ekonomisk brottslighet!

Jag tror dessutom att du har fel. Jag själv och många av mina kollegor här i Östergötland har bara laglig arbetskraft. Men det gäller att kolla upp att det är seriösa arbetsgivare som har en riktig verksamhet.

Sen är det ju så att man måste skatta för boxen och boendet.
Uppskattar man att boendet är värt 3-4000 kr och stallplatsen till 2000 kr så ska du skatta för 6000 kr i mån. Får du då 3000 kr i fickpengar/lön så inser man att nog att det inte är värt det.

När jag ringt har det varit allt från 1500 kr/mån till 7000kr. Men då har det aldrig ingått box. 7 dagars vecka på alla ställen, 10-12 timmar per dag.
Nej tack :cool:

Utomlands är det oftast bättre om man vill jobba med hästar.

Förmånsvärdet enligt skatteverket som ska tas upp i deklarationen:

Bostadsförmån (57:- i månaden per kvadratmeter på landsbygd). Har man utrymme som ett studentboende, drygt 20 kvm blir det 1200:-/månad.

Helt fri kost 160 kr/dag (minst tre mål/dag). Erbjuds man helt fri mat alla dagar är det 4800:-/mån.

Alltså kan man räkna med att mat och logi i skatteverkets ögon är värt 6000:-/månad. Tyvärr ska man också ta upp detta i deklarationen och betala skatt för förmånen eftersom det jämställs med lön!

Får man 3000:-/månad i fickpengar och fri kost och logi motsvarar det en månadslön av 9000:-.

Minimilöner i avtalen för två år sedan var enligt DN: "I de undersökta avtalen ligger minimilönerna mellan 12.790 kronor i månaden och 15.340 kronor i månaden för en 20-åring utan yrkesutbildning och yrkeserfarenhet."

Sitter här och kollar runt lite bland lediga hästjobb på olika sajter. Standardannonsen innehåller oftast: "stallplats,boende och fickpengar erbjudes"

Vad kan man egentligen räkna som fickpengar? Av de hästjobb jag tidigare ringt på, provjobbat på och/eller jobbat på , så har lönen varit mellan 3-5 000 (plus boende och box) Jag tycker själv att det borde räknas som fickpengar. Men vad räknas då som lön? Jag tvivlar på att ett enda av dessa jobb som man finner i annonserna har lön som rör sig om mycket högre summor, förutom jobben med krav på utbildning (ridlärare, beridare, etc) . Inte hittar man många vita heller..
Men om lön räknas i 3-5 tusen klassen, vad är då fickpeng? En tusing? Det räcker ju inte långt :crazy:

Jag tycker det är så otrevligt att gå på och fråga om ersättning när man ringer på ett jobb, och det ger ju inget vidare intryck, men samtidigt så behöver man ju veta. Även om lär sig otroligt mycket om man hamnar på rätt ställe, så måste man ju ändå överleva.
Har man både häst och bil så kostar det ju en del, med häst/bil- försäkringar, hovslagare, foder, tävlingskostnader, bensin, mat, mobil, etc etc.

Jag förstår ju att man inte kan räkna med en lön på 15-20 000 och boende och plats för hästen, och har man inte skälig utbildning, så drar det också ner på lönen, men 3 000 ? Är inte det väl i minsta laget?

Ofta så erbjuds det ingen egen bostad, utan bor i rum på gården , och knappast lyxboende. Sen är det ofta långa dagar och mycket helgjobb, utan ob-tillägg.

Oftast angående hästjobb som ingår boende, medtagande av häst samt fickpengar. När du pratar om fickpengar så är det runt en tusenlapp. På en del ställen så får du boende, ta med häst och lön, oftast så ligger den på 3000-6000kr.

Har du en hästutbildning eller jobbar hos t ex någon stor tränare/ryttare eller i utlandet så har man oftast en högre lön.
Självklart är det lättare att få jobb hos dessa om du har en hästutbildning.

Självklart skall du fråga om vad som ingår när du ringer om ett hästjobb, det är absolut inte fel att fråga vad det är för lön osv.

jag tror det var på annons här som min kompis hittade sitt jobb, men är inte säker. Hon får hyra en egen lägenhet billigt på gården och får ut runt 10 000kr efter skatt tror jag.. jobbar nästan 6dagar i veckan.

(haha hon får logga in och rätta mig om jag har helt fel :p)

KL
Inget eller få saker gör mig så ilsken som alla dessa oseriösa arbetsgivare! (oavsett branch)

Jag jobbade heltid (var det sagt) vilket i själva verket motsvarade 06,30-18,30 mån-fre med 20 min lunch) "du kan ju inte gå innan du är klar" hette det. För detta utbetalades boxplats +6000:-+träning en gång i veckan.
Boende fanns inte, fick tag i några alternativ mellan 2800:- och 4200:-.

Detta titulerades "arbete" då, men efteråt fick jag höra på omvägar att jag var "praktikant", då människan hade näringsförbud. Därför drogs heller aldrig någon skatt på min lön (jag hade nog sagt ok till en svart lön ändå -OM jag hade vetat om det från början!)

Nu jobbar jag extra i ett annat stall, där lönen är mycket bättre, samma som jag fick inom hadeln!

KL

Sen funderar jag lite hur det där med boxförmån ska räknas egentligen. Säg att du jobbar i ett stall som hyr ut boxar för 3000:-/månad. Din häst kostar inte stallägaren 3000:- i månaden, ska den ändå värderas till det? Är det skillnad om stallet är fullt, (="förlorad" intäkt 3000:-) eller om det finns lediga boxar?

KL

Sen funderar jag lite hur det där med boxförmån ska räknas egentligen. Säg att du jobbar i ett stall som hyr ut boxar för 3000:-/månad. Din häst kostar inte stallägaren 3000:- i månaden, ska den ändå värderas till det? Är det skillnad om stallet är fullt, (="förlorad" intäkt 3000:-) eller om det finns lediga boxar?
För skatteverket så är det nog så att de ser till marknadsvärdet när man tittar på förmånsbeskattningen. "3.7 Personalrabatter (11 kap. 13 § IL)
Personalrabatt är skattefri om den avser köp av en vara eller en tjänst från arbetsgivaren eller något annat företag i samma koncern om varan eller tjänsten ingår i säljarens ordinarie utbud (11 kap. 13 § IL). Skattefriheten gäller däremot inte om rabatten är en direkt ersättning för utfört arbete, om den överstiger den största rabatt som en konsument kan få på affärsmässiga grunder eller om den uppenbart överstiger personalrabatt som är sedvanlig i branschen."

Om arbetsgivaren åker dit för att ha anställt "svart" arbetskraft och du inte redovisat hela din lön, inklusive förmåner, i din deklaration så kan det medföra att du får betala ganska mycket skatt!

Om du vet att jobbet är svart för en annons ska du givetvis ringa Skatteverket och påpeka det, hänvisa till annonsen. Det är enda sättet att börja rensa upp.

Självklart ska man inte bidra till organiserad ekonomisk brottslighet!

Jag tror dessutom att du har fel. Jag själv och många av mina kollegor här i Östergötland har bara laglig arbetskraft. Men det gäller att kolla upp att det är seriösa arbetsgivare som har en riktig verksamhet.

Jo fast det står ju sällan i annonserna "svart arbetskraft sökes" , det kan ju vara svårt att bevisa.

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 945
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
943
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 583
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 760
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar