Hästjobb och löner

Sv: Hästjobb och löner

KL

Måste bara flika in och berätta om det stall jag tidigare jobbat i.

Förmåner: Boende (kollektivt, eget rum, men gemensamt vardagsrum, kök, toalett), 1 mål mat, stallplats för mina 2 hästar inkl foder, strö, mockning etc( ja, servicen skötte ju jag och de andra anställda själv, men på betald arbetstid), träningar (2-4 ggr/v på egen häst + massor på chefens hästar) + lån av bil, transport etc vid behov.
Lön efter förmåner: 6500/mån brutto, ja, det var vitt.

Visst var det långa dagar, ca 10-11 timmar ibland, och hårt jobb, men då kunde jag rida egna hästar på arbetstid, och 6 dagarsvecka, men ville jag vara extra ledig några dar/nån vecka ibland var det inga problem, betalt. Hade minst 5v semester/år, betalt. När jag var med och groomade på tävling kunde jag ta med egen häst och tävla om det fanns plats i lastbil, eller om jag ville köra själv efter. Blev alltid bjuden på all mat mm på tävling.

Lärde mig sjukt mkt och fick superbra erfarenheter och kontakter genom detta jobb. Har dessutom aldrig haft så mycket pengar kvar att "leka" för varje månad som då. Jag kunde köpa en pytteliten billig bil då jag kunde låna lastbil/bil/transport vid behov och dessutom blev det ju inga resor till/från jobba tt pröjsa bensin för. Chefn (b-tränare med massor massor av erfarenhet och gott rykte) höll 6 träningar/v + kurser/läger som vi kunde vara med på med egen eller lånad häst så man lärde sig ju verkligen (hur mkt skulle inte alla dom träningarna kostat?? hade jag aldrig haft råd med annars...)

Minns det hela som riktigt "gyllene" år! Synd för alla andra som känner sig lurade och får slavjobba men å andra sidan finns det väl säkert de som tycker jag fick slavjobba...

Senast ändrad av en moderator:

fickpengar är ca:2000kr.. sen är det bara sverige som har såna här skit löner inom hästbranchen nästan.. visst är det svårt att hitta ett vitt jobb.. men utomlands så betalar dom så mkt mer.... irland tex är det oftast så här.. gratis boende,frukost ,lunch gratis och sen gratisboxplats och utöver det får du 300-400 euro i veckan.. även mer om du är riktigt duktig och hamnar på ett internationellt ställe.... men ngt som jag inte förstår är hur alla andra häsfolk i andra länder har råd att betala bra men inte dom i sverige.. men sen verkar det som att folk hellre har ett jobb med 3-4000 i lön och sen tycker att hittar man ett ställe som man lär sig mkt på så behöver man inte få så mkt betalt... helt fel.. alla ska ha en bra lön för jobbet man gör.. inte ser vi det påså sätt när vi jobbarmed ngt annat jobb.. man ska fan inte jobba gratis 6-7 dagar i veckan för inget för att lära sig.. då får dom skaffa sig praktikanter från komunen om dom nu är så jädrans snåla på att betala.. själva kan dom ha en bmw jeep. nyaste hästtrailen nyaste lorryn och mkt dyra egna hästar som dom köper hela tiden.. men att betala ut en lön som man är värd.. det får man se sig om i other space.....dåligt,dåligt..... dags att svenska riksdagen gör ngt åt detta och ta och få bort svarta häsjobb från marknaden..

space.....dåligt,dåligt..... dags att svenska riksdagen gör ngt åt detta och ta och få bort svarta häsjobb från marknaden..

Riksdagen har redan gjort sitt. Det är olagligt. Det är ganska hårda straff för skattebrott.

Nu är det dags för alla oss medborgare att göra sitt.

* Vägra köpa svarta tjänster och produkter. Kräv alltid kvitto.
* Vägra köpa av företag som har svart arbetskraft.
* Anmäl företag som ni på goda grunder misstänker har svart arbetskraft.
* Prioritera att köpa från företag som ni anser är välskötta och drivs enligt de lagar och förordningar som finns.
* Vägra acceptera svarta löneutbetalningar.
* Vägra acceptera slavjobb utan riktig lön.

Om riksdagens 349 ledamöter gör detta är det en piss i Nilen. Om Bukefalos tiotutentals användare och deras kamrater gör det, betyder det att vi har ett slut på denna brottslighet och kan börja skapa riktiga livskraftiga företag med riktiga anställningar.

Det börjar inte i riksdagen - det börjar med dig och mig.

:bow::bow::bow:

Det funkar liksom inte att man ena stunden gnäller över att det inte finns några riktiga hästjobb och i nästa sekund gnälla över dyra stallplatser och att bonden vill ha moms på höt...

Det är med den enskilda hästmänniskan det börjar med att få hästnäringen respektabel - vägra hålla på svarta pengar, hyr endast in er hos "riktiga" stall som drivs som ett företag skall drivas enligt lag och köp inga varor eller tjänster från tränare, tillridare, hovslagare m.fl. om dessa inte kan lämna kvitto eller hanterar sina anställda som skit.

Det är inga jobb. Det är olagliga typer av slavarbete som drar ned hela branschen i ett träsk som gör att det blir väldigt få riktiga jobb.

Du ska givetvis kräva en skälig lön och drägliga arbetsvillkor när det gäller tider och annat. Så länge ingen accepterar dessa skit-"jobb" så kommer dessa idioter till så kallade "företagare" få göra sitt eget skitgöra eller lägga ned sin så kallade "verksamhet".

Usch, säger jag.

Ska man ha boende och stallplats som del av betalningen ska den värderas korrekt och redovisas som förmån. Fickpengar ska man inte ha, det får man av sina föräldrar. Lön ska man ha om man förvärvsarbetar.

Kan bara helt hålla med, är riktigt synd att så många fortfarande går med på sånna villkår, för det gör ju att det är svårare att få bukt och slut på sånt skit.

Som en väninna till mig, som vart erbjuden ett "jobb" här, då skulle ohn jobba heltids timmar, sköta hela stallet, ca. 15hästar, och träna ett par unghästar om dagen plus allt annat, och få 3000:- per månad för det!!!
Visserlgien då skulel hon få ett rum men liksom, hon är vuxen med barn, precis som jag, och vill göra en karriär av hästeriet så då kan man ju inte leva på sånt skit, det är ju helt löjligt.

Jag själv jobbar inte för svart pengar längre, har gjort det i UK när jag var yngre i desperation, men finns ingen chans nu för det säger till mig att personerna jag då skulle jobba åt inte är seriösa nog och jag vill inte associera mig med sånna.
Eftersom jag också jobbat som servitris, vilket inte är bästa lönen direkt elelr villkåren för del delen heller, så kan jag accpetera 100:-/timme, men inte mindre. Om det är i verksamhet där jag har mina hästar stallade kan jag ta stallhyra som del av lönen eller hela, om jag bara jobbar deltid och det i pengar rakt av räknat blir motsvarande, men då blir det också uppskrivet som det.

Hejja för att få hästjobb till ett rimligt yrke!

Riksdagen har redan gjort sitt. Det är olagligt. Det är ganska hårda straff för skattebrott.

Nu är det dags för alla oss medborgare att göra sitt.

* Vägra köpa svarta tjänster och produkter. Kräv alltid kvitto.
* Vägra köpa av företag som har svart arbetskraft.
* Anmäl företag som ni på goda grunder misstänker har svart arbetskraft.
* Prioritera att köpa från företag som ni anser är välskötta och drivs enligt de lagar och förordningar som finns.
* Vägra acceptera svarta löneutbetalningar.
* Vägra acceptera slavjobb utan riktig lön.

Om riksdagens 349 ledamöter gör detta är det en piss i Nilen. Om Bukefalos tiotutentals användare och deras kamrater gör det, betyder det att vi har ett slut på denna brottslighet och kan börja skapa riktiga livskraftiga företag med riktiga anställningar.

Det börjar inte i riksdagen - det börjar med dig och mig.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Och som nån sa, sluta klaga på att saker är dyrt, för det måste det vara för att man ska kunna driva som ett företag så när man sitter och klagar på att hösilage är för dyrt på 2.50:-/kg (som folk gör i mitt stall) så kanske man bör tänka på vad för tid och arbetskraft det tar för personen som tar hem allt detta, ser till att det alltid finns på plats och är öppnat, som letar som en galning för att hitta bra grovfoder etc. och sen tänka på vad det skulel innebära i arbete om man själv var tvungen att göra det.

Nu har jag inte själv drivit ett företag men har jobbat för folk som gör det, och det är så synd när privat personer med hästar sitter och klagar på att företaget vill ha lite vinst på tex. hö eller tjänster, typ "ja men det tar ju inte lång tid att ta på täckena på morgonen jag tycker det är för dyrt med 250:-/månad" etc.. Jättesynd.

Jag själv har förövrigt mina hästar på en vit verksamhet och betalar gärna priserna för jag vet allt arbete som går in i att driva stall bra! (och nej jag är verkligen itne gjord av pengar ifall nån trodde att man bara kan ha sån attityd för att man har gott om dom hihi)

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 945
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
943
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 583
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 760
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud