Hästjobb och löner

Sv: Hästjobb och löner

Det är inga jobb. Det är olagliga typer av slavarbete som drar ned hela branschen i ett träsk som gör att det blir väldigt få riktiga jobb.

Du ska givetvis kräva en skälig lön och drägliga arbetsvillkor när det gäller tider och annat. Så länge ingen accepterar dessa skit-"jobb" så kommer dessa idioter till så kallade "företagare" få göra sitt eget skitgöra eller lägga ned sin så kallade "verksamhet".

Usch, säger jag.

Ska man ha boende och stallplats som del av betalningen ska den värderas korrekt och redovisas som förmån. Fickpengar ska man inte ha, det får man av sina föräldrar. Lön ska man ha om man förvärvsarbetar.

Citerat från nån blogg:

"Om någon prosterar och vill ha avtalsenlig lön och en ledig helg, så finns det alltid någon annan som är villig att jobba svart och som aldrig ber om ledigt - och så länge det finns sådana tjejer så kommer våra tjänster som hästskötare knappast att vara någon hårdvaluta. I hästbranchen är det cheferna som bestämmer vilkoren, inte stallpersonalen."

Kunde inte sagt det bättre själv. Och särskilt i dessa tider när landets ekonomi är som den är, så är dessa svartjobb mer eftertraktade.

Det finns fåtal vita hästjobb, om vi bortser från t ex jobb som ridinstruktör.
Och de arbetsplatser som erbjuder vitt jobb, och bäst vilkor, får såklart flest ansökningar , och kan välja och vraka, och väljer då såklart personer med utbildning och mest erfarenhet. Den unga och / eller outbildade får ta de jobben som har sämre vilkor, även om man kanske har stor erfarenhet.

Och sen ang. boxplats, boende.. När det gäller svartjobb är det svårt att avgöra värdet i mina ögon.. Hade ett jobberbjudande, med box, boende och en låg lön. Boxen i arbetsgivarens ögon var värd x kronor. Foder var ju inkluderat då, men all service sköter man själv. Och foder hade jag nog hellre ordnat med själv, men tror inte min lön hade ökat för den sakens skull. Visst, ett ganska centralt läge, men med tanke på att mitt nuvarande stall (kollektivstall) betalar jag ca en tiondel av det priset för en box, så tycker jag det var lite väl magstarkt.
Boendet var mer värderat till normalt marknadsvärde, fast man fick dela det med någon annan.
Så var vi då uppe i en viss summa, fast ändå några tusen under minimum lön.
Men hade nu boxen och boendet varit värda de summorna, så undrar jag verkligen om jag hade fått ut de pengarna om jag valt att inte ha box och boende som förmån.

Många arbetsgivare anser "ja men du får så mycket erfarenhet här, så du behöver inte så mycket pengar"

Jo men visst kan man utvecklas ordentligt, och många jobb är inte bara slaveri. Men man måste ju kunna försörja sig, med häst och bil och såvidare.

När jag diskuterade lön med ovan nämnda jobb, så var frågan "hur mycket behöver du för att klara dig?" , så fick jag rätt och slätt rabbla upp de nödvändiga kostnaderna (såsom försäkringar, hovslagare, bil, etc) . Är det verkligen någon annans buisness vad man använder sin lön till? Ska man ha mindre lön bara för att man inte har egen häst till exempel?
Ska man inte kunna köpa nya ridskor , utan att riskera att hästen får svälta nästa månad?
Visserligen kan man inte räkna med någon lyx när man jobbar med hästar, men ibland känns det som att arbetsgivarens mål är att enbart hålla en vid liv, så man kan utföra arbetet. :grin: Man får ju knappast som räcker till någon buffert.
Fick även frågan om mina föräldrar sponsrade mig :eek: . Så om jag får lite ekonomiskt bidrag av dem, kan jag få lägre lön?? :crazy: Skulle dom betala för mig så att jag kan arbeta?? Även om jag skulle få pengar av dem så ska det väl inte påverka min lön heller!

Senast ändrad:

Jo fast det står ju sällan i annonserna "svart arbetskraft sökes" , det kan ju vara svårt att bevisa.

Nej, men om du ringt/mailat på jobbet och fått svart på vitt ;) att det är svart - är det bara att ringa SKV. Det är ändå så att de måste starta en egen utredning, men det kan vara himla bra tips när det börjar samlas mängder av tips om samma saker mot en verksamhet.

Men du bortser från en ganska enkel lösning på problemet!

Om det vore så att man riskerade hela företaget, sin egen ekonomi och fängelsestraff när man betalar svarta ersättningar skulle det förmodligen bli betydligt mer ovanligt. Om det vore en påtaglig risk att man fick en allvarlig påföljd och inte som idag, att risken för påföljd är alldeles för liten.

För att åstadkomma det måste vi alla hjälpas åt. Vi måste anmäla verksamheter som uppenbart begår ekonomiska bedrägerier mot oss andra, genom att vägra följa den lagstiftning vi gemensamt har kommit överens om.

Vi måste balansera den obalans som finns idag - när man som arbetstagare känner sig tvingad att acceptera vilken skit som helst, känner sig tvingad att begå ekobrott och hjälpa till att begå ekobrott bara för att "få" jobba. Och det finns ingen tid att förlora - men hjälps vi alla åt, kan det svänga fort.

Det finns fåtal vita hästjobb, om vi bortser från t ex jobb som ridinstruktör.
Och de arbetsplatser som erbjuder vitt jobb, och bäst vilkor, får såklart flest ansökningar , och kan välja och vraka, och väljer då såklart personer med utbildning och mest erfarenhet. Den unga och / eller outbildade får ta de jobben som har sämre vilkor, även om man kanske har stor erfarenhet.

Hej!

Önskar att det vore så, ja...

Själv sa jag upp mej när arbetsgivaren tyckte att 2 års häststudier och 3 års erfarenhet var lika mycket värt som 6 månaders praktik i stall och ingen tidigare hästerfarenhet. Jag har inte utbildat mig för att bli överkörd och få samma lön som någon som inte kan se om en häst har kolik eller ej!

Förvisso var lönen vit, men vi jobbade alltid övertid för att hinna med det nödvändigaste, skötseln av hästarna kom alltid i sista hand.. Och när jag tog upp lönen till diskussion hette det att "nej, men vi kan inte höja lönerna, det är så här i hästbranschen".. Mmm vit lön, men jäkligt låg även för stalljobb skulle jag vilja säja..

/ Lavinia, arbetssökande

Jo, men om du skulle ansöka till ett jobb med vit lön och bra vilkor, så är det ju större chans att du får det jobbet, än en 17-årig vars enda erfarenhet kanske är att praktiskera ett par veckor i ett ridskolestall.

*kl*

Jag har precis hittat ett Bra hästjobb:)

Fast arbetstid 8:30-15:00 + kvällsfodring mellan 20:00-20:30

Gratis boende, får betala lite för att ha med hästen. Får 6000 i lön + att jag kan tjäna ca 4000 utöver detta om jag vill. Vitt naturligtvis:) Arbetsgivaren sponsrar kurser helt eller delvis om jag vill deltaga. Inte mycket mockning alls, mycket ridning. Tackade Ja med en gång. Har 2 rum och stort kök/vardagsrum + toalett med dusch till mitt förfogande.

Jobbar varannan helg och då är arbetstiden 8:30-13:30.

Du måste ändå skatta för boendet, hur muycket pengar blir det över sen? Ring skatteverket och kolla annars kan du åka dit så det visslar om det.

Ja men facken i Sverige kämpar med näbbar och klor för att vi inte skall ha lagstifning om minimilön.

Ja...men ofta är det bara 1-2 anställda och jag vet en del som haft facket efter sig men kommit undan ändå...tyvärr. Men rent krasst så ligger tyvärr lite på oss som vill jobba med häst att inte acceptera ngt annat än riktiga och avtalsenliga löner, för idag finns det flera tusen tjejer/killar som gärna tar över ditt jobb till de skit villkor som finns.

Jag har som tur va fått tag i ett hästskötar jobb med "vit" lön! Det är jag otrioligt tacksam för.

Jo.. eller så går det till någon som vår praktikant som fick så bra vitsord fast hon inget kunde... Dom e ju billigare i drift..

/ Lavinia, som gärna skulle vilja hitta ett sånt vitt hästarbete, med seriös arbetsgivare.. Har inte hört talas om en enda häromkring..

Nej, men om du ringt/mailat på jobbet och fått svart på vitt ;) att det är svart - är det bara att ringa SKV. Det är ändå så att de måste starta en egen utredning, men det kan vara himla bra tips när det börjar samlas mängder av tips om samma saker mot en verksamhet.

Fast det här med skatteverket!

ÄR dom så himla pigga på att se till att allt står rätt till på olika arbetsplatser?

Jag är inte alls säker på det jag.

I den yrkeskategorin jag tillhör nu så infördes en sk logg-bok för några år sedan.

Där skulle man skriva in namn, personnummer, tid man började och tid man slutade, VARJE dag.

Vilket vi gjort, år ut och år in, men kontroller av dessa loggböcker?

De lyser med sin frånvaro!

Under dessa 3 år så har det endast vart 2 kontroller av loggbok, och de kontrollerna gick till som så att en från SKV kom dit, kollade att de som var inskrivna just då var de som verkligen var där, sedan sattes en signatur och inget mer.

Jag trodde att dessa böcker skulle tas in och jämföras med inrapporterade uppgifter samt inbetald skatt av min arbetsgivare, dvs motverka svart arbetskraft.

Men så verkar det ju inte vara.

Inte är dom heller intresserade av att komma ut och kolla det trots att vi påtalat detta.

Mitt jobb har bytt ägare under förra året, den nya är inte alls ärlig av sig, fuskar med loggen och har förmodligen inte betalt in skatt för min kollega som han ska.

Hon har fått lönen hon ska, men han gör inte rätt för sig med arbetsgivaravgifter mm. Han har ej heller tecknat försäkring för oss so han är skyldig osv.

Vår loggbok gick ut i början av november, vi har ringt SKV x antal gånger för att höra hur vi ska gå tillväga, men får inget annat svar än att de gör en notering.. Ja, men sen då? Vad händer sen, inget alls.

Så jag undrar varför denna loggbok skulle införas för, den gör det inte alls svårare för folk att arbeta svart i alla fall.

Jag kan berätta om ett ridskolestall där jag var och jobbade. I annonsen som jag ringde på stod det att de sökte en instruktörselev som skulle vara behjälplig med ridskolehästarnas skötsel och fick tävla deras privathästar samt träna för A-tränare i hoppning och b-tränare i dressyr minst två ggr/vecka. Dessutom skulle man få lediga helger varannan vecka, ta med en häst som stod gratis i stallet inkl foder och strö, och skoningar fick man till halva priset. Lönen var 2500 kr i handen och gratis boende samt betald resa till jobbet när man började.
Jag fick ansvar för ridskolestallet och dess totalt 37 invånare, och skulle hålla lektioner mellan 16 och 20 på kvällarna. Det gick hyfsat, men jag var inte så säker på namn på hästar o elever. Ingen hjälpte mig.
Jag höll plötsligt i handikappridning, skötarmöten, ungdomssektion, lektioner på kvällarna samt hade ansvar för stallet och de 37 hästarna. Allt själv, men med viss assistans av gårdskarlen som reparerade transportören, hagarna och skodde hästarna samt hjälpte till att mocka lite varje dag.
Jag red dessutom in två hästar.
Att rida för tränare fanns knappt på kartan, då min chef var den A-tränare som avsågs och han var nästan aldrig hemma. Istället hoppade jag in på mina kollegors tomma platser på lektionshästarna. Jag red även de två hästarna jag ridit in på lektion eftersom det var det syfte som var tänkt med dem. Tävla fanns bara så kallade månadshoppningar att välja på , och det ville jag inte.
Lönen fick jag tjata mig till varje gång, liksom kvitto på den. Mat fick jag handla på ledig tid, vilket var väldigt sällan. Ledighet fick jag be om tre veckor innan jul och då fick jag vara ledig i två dagar totalt. Sen väntades jag tillbaka.
När jag var sjuk vågade jag inget annat än gå till stallet och iallafall fodra och släppa ut, sen när gårdskarlen kom och såg mig, så skickade han mig i säng, och med nära 40 graders feber vilade jag i två timmar innan chefen knackade på och informerade om att jag hade elever som väntade.
Jag hade många vänner bland elever och föräldrar och när jag sa uppp mig pga att jag inte orkade vare sig mentalt eller fysiskt, jag jobbade ofta från 06 till 23.30 mer eller mindre i sträck veckans alla dagar, så blev det världens liv, och min chef började anklaga mig för saker som att jag var oförsiktig med hästar och elever och så vidare, bara för att han inte ville tappa ansiktet inför alla på ridskolan. Att sedan mina elever och en massa andra skrev protestlistor för att jag skulle stanna kvar, det var gulligt, men jag skulle aldrig ha orkat. Pengarna jag fick var ett skämt, de skulle täcka resor och mat och kläder och allt, men gjorde det inte.
Det skrämmande var att den här ridskolan satt i system att använda sig av människor som jag, som älskar hästar och som vill vara lojala, men inte vet sitt rätta värde.
Mig veterligen har de fortfarande ett par praktikanter som de kallar det i bokföringen, och de har nog samma villkor som jag hade. Stackars dem.

Skulle jag namnge de som jag jobbade för här ovan så skulle nog inte så många tro mig eftersom det är en ganska respekterad ridskola och familjen likaså. Ridskolechefen tillika A-tränaren i hoppning åker regelbundet och tränar ekipage. Jag tror jag red för honom totalt 10 gånger på lika många månader.

Mitt boende var också under all kritik, då jag bodde i ett K-märkt hus och därför fick man inte göra vad man ville, så på vintern var det 11- 14 grader i mitt hus. Mmm, härligt.
Dusch fanns i stora huset liksom tvättmaskin och toa.
Jag kan väl säga att jag inte saknar den här tiden, annat än för ridskolehästarna..

Du missuppfattar mig lite.

Jag menar, då folk skriver i tråden , man skall bara acceptera vita tjänster. Men av de få arbeten som finns där det är bra arbetsvilkor, dvs vitt jobb, bra lön, inget slavgöra, etc, så har en outbildad ridskoletjej (fast kanske mycket arbetsam och kompetent person ändå, trots sin brist på utbildning) inte mycket att sätta emot t ex någon med hästskötarutbildning, tidigare yrkeserfarenhet, och kanske gått någon annan vettig utbildning.
Jag menar, sätter en verksamhet in en annons på arbetsförmedlingens hemsida, om en tjänst med fast lön och normala arbetstider, så lär de få mängder av svar, och kan välja ut det bästa. De jobben är ju mycket mer efterttraktade.

Men om man tittar på annonserna på t ex buke, som oftast är svarta , med fickpeng, eller praktik ( eller vad de nu väljer att kalla det, det finns många ord för svartarbete ) , får inte lika många svar, där är det mycket lättare att få jobb, där vinner den som är billigast i drift , och möjligen har lite erfarenhet och referens, beroende på hur många sökande.

Ja...men ofta är det bara 1-2 anställda och jag vet en del som haft facket efter sig men kommit undan ändå...tyvärr. Men rent krasst så ligger tyvärr lite på oss som vill jobba med häst att inte acceptera ngt annat än riktiga och avtalsenliga löner, för idag finns det flera tusen tjejer/killar som gärna tar över ditt jobb till de skit villkor som finns.

Jag har som tur va fått tag i ett hästskötar jobb med "vit" lön! Det är jag otrioligt tacksam för.

Ja givetvis kan man som småföretagare komma undan facket. Facket är ingen myndighet och man kan bara strunta i facket helt enkelt. Det är därför facket är tandlöst mot små hästföretag. Det upplägget facket har är gjort för stora företag och förvaltningar.

Om det hade funnits lag om minimilön så skulle det inte vara lika lätt att glida undan för då är det trots allt en lag man inte följer.

Avtalsenlig lön som hästskötare med ett par års erfarenhet ligger väl på dryga 19 000 tror jag

För att åstadkomma det måste vi alla hjälpas åt. Vi måste anmäla verksamheter som uppenbart begår ekonomiska bedrägerier mot oss andra, genom att vägra följa den lagstiftning vi gemensamt har kommit överens om.

Vi måste balansera den obalans som finns idag - när man som arbetstagare känner sig tvingad att acceptera vilken skit som helst, känner sig tvingad att begå ekobrott och hjälpa till att begå ekobrott bara för att "få" jobba. Och det finns ingen tid att förlora - men hjälps vi alla åt, kan det svänga fort.

Håller helt med Sjöberga! Om alla som söker stalljobb hade sagt nej till svarta löner och till och med anmält hade dessa svartjobb kanske inte funnits länge till. Jag har svårt att se många andra brancher där man får slita livet ur sig för så dålig lön som inom ridsporten.

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 945
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
943
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 583
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 760
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud