Hästinventeringarna - får de ta hur mycket betalt som helst? + mer frågor

Sv: Hästinventeringarna - får de ta hur mycket betalt som helst? + mer frågor

Jag har aldrigt varit med om något sådant här!

Men det som känns avigt är ju att oftast får de som sköter sig prickfritt betala samma avgift som de där anmärkningarna haglar. Borde ju vara vettigare ta ut en LÅG avgift - eller helst ingen alls - av de som inte har några anmärkningar, en medelhög för de med få anmärkningar/anmärkningar som inte föranleder nytt besök, och en hög avgift för de med många anmärkningar/grava anmärkningar som kräver återbesök?

Nu 'lönar' det sig sällan (undantag finns, t ex grannkommunen) att 'sköta sig' liksom..

Jag har aldrigt varit med om något sådant här!

Alla kommuner har det inte som sagt. Många/de flesta, men inte alls.

Gläd dig att du slipper den utgiften, iaf tills vidare ;)

Varbergs kommun t ex har inventerat, och Varberg och Halmstad är väl inte så jättlångt från varandra? Så ni är inte helt förskonade 'därnere' iaf, även om de tycks ha totalt pippi på det här, på gott och ont =)

Kommunerna har knappast rätt att ta betalt för inventering, däremot för tillsynsbesök!
PL

Mitt besök idag kan de ju eg kalla vad de vill, men på pappret står inventering. Dock å jag har bott här sen 1/1 2001, och de har inte gjort ett enda tillsynsbesök, så de kan ju säkert hävda att jag ändå skulle betalat för det. Samtidigt så är det ju punkter som är med på ett tillsynsbesök som de INTE kollade upp alls nu vid inventeringen. Så?

Samma sak om man kollar på grannkommunens prislista, läser man ser man ju att det är en himla bluddergråzon om det är ett tillsynsbesök eller en inventering egentligen, de tycks inte kunna bestämma sig själv riktigt..

Avgifter
Kommunfullmäktige har beslutat om den taxa som tas ut vid tillsyn enligt djurskyddslagen och miljöbalken. Inspektionen som utförs i hästinventeringen är avgiftsbelagd och debiteras enligt följande:

1-5 hästar 1854 kr

6-10 hästar 2472 kr

11-30 hästar 3708 kr

31-100 hästar 4944 kr

>101 hästar 6180 kr

Miljö- och hälsoskyddsnämnden har beslutat att sätta ned denna avgift med 30 % om inget återbesök krävs i hästinventeringsprojektet.

(min fetstil)

Kommunerna har knappast rätt att ta betalt för inventering, däremot för tillsynsbesök!
PL

Jag bor i "grannkommunen" som Alexandra_W pratar om, och jag har fått betala enligt den prislista hon skrivit ut för INVENTERING. Står klart och tydligt på pappren.
Mycket trevlig inspektör dock, och lite positivt var det att åtminstånde få priset nedsatt med 30%. Men det var dyrt ändå...

Har hört att i en annan kommun i närheten gör inventeringen kostnadsfritt... Trist att det skall vara så olika, när det utgår EU-stöd till kommunerna för inventeringen... (om jag förstått rätt...)

Men det som känns avigt är ju att oftast får de som sköter sig prickfritt betala samma avgift som de där anmärkningarna haglar. Borde ju vara vettigare ta ut en LÅG avgift - eller helst ingen alls - av de som inte har några anmärkningar, en medelhög för de med få anmärkningar/anmärkningar som inte föranleder nytt besök, och en hög avgift för de med många anmärkningar/grava anmärkningar som kräver återbesök?

Nu 'lönar' det sig sällan (undantag finns, t ex grannkommunen) att 'sköta sig' liksom..

Om man inte sköter sig så ska det som var fel rättas till inom en viss tid och en ny inpektion göras, på det viset får de som ej sköter sig betala mer. Som jag skrev innan så finns alternativet att skattefinansiera inspektionerna eftersom någon måste betala, men då har våra styrande bestämt att verksamhetsutövaren får betala detta oavsett om det är ett företag eller ej. Det är likadant med många andra verksamheter som ska inspekteras.

Om man inte sköter sig så ska det som var fel rättas till inom en viss tid och en ny inpektion göras, på det viset får de som ej sköter sig betala mer. Som jag skrev innan så finns alternativet att skattefinansiera inspektionerna eftersom någon måste betala, men då har våra styrande bestämt att verksamhetsutövaren får betala detta oavsett om det är ett företag eller ej. Det är likadant med många andra verksamheter som ska inspekteras.

Ja, men om man har inga som helst anmärkningar, eller har anmärkningar men som inte föranleder nytt besök får man betala lika mkt t ex.

Och TIMPRISET för de som sköter sig kontra de som inte sköter sig och det krävs nytt besök är likadant. Det blir dock mer timmar att betala för för de som inte sköter sig. Men varför inte kraftig SÄNKA priset/timpriset om det inte är någon anmärkning, och HÖJA timpriset kraftigt för de som har anmärkning.

Nu får ju te x en hästägare med 10 hästar betala MER totalt som en hästägare med tre hästar som det krävs återbesök på också.

Alt är soms agt någon form av subventionering eller liknande ja. Det finns ju flera 'inspektioner' som man får betala för, t ex bilbesiktningen. Där kostar första besöket lika mkt, men de som måste komma tillbaka får totalt sett en högre kostnad iom ett extra besök. Men där talar vi HELT andra summor liksom.

Mer tid = man får betala mer, men att sänka taxan tror jag inte går. Taxan ska täcka samma saker för de som sköter sig som för de som inte sköter sig och tas vanligtvis ut som timtaxa ( större jordbruksföretag har ofta årsavgifter). Dessa kostnader är löner för den personal som medverkar i offentliga kontroller, kostnader för den personal som medverkar vid offentlig kontroll, inklusive kostnader för utrymmen, verktyg, utrustning, utbildning och resor och andra tillhörande kostnader, samt kostnader för provtagning och laboratorieanalyser.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 163
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama