Hästinventeringarna - får de ta hur mycket betalt som helst? + mer frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Kommunen, och grannkommunen, har dragit igång sin hästinventering igen. Än har de inte hittat hit, och lika glad är väl jag för det. Dock så har jag inget att dölja och kommer inte försöka 'smita undan' kontrollen eller liknande.

Men, får de ta hur jäkla mycket som helst betalt egentligen? Grannkommunen tar om man har 1 - 4 hästar över 1800 kr :eek: De sätter visserligen ner summan med 30% om det inte är några anmärkningar, men samtidigt har de fått skäll för de är rabiata och anmärker på rent larviga grejer.

År 2000 så kommunen jag bodde i då hade inventering, och mitt dåvarande stall kollades. Tog tio minuter.. Kostnad 700 kr. Kändes saftigt nog. Nuvarande kommun anger inte fast pris utan kör med 'timtaxa', som de inte har offentlig.

Men får de rent teoretiskt ta hur jäkla mkt som helst? Känns ju jäkligt surt att betala nästan 2000 kr för en kontroll, samtidigt lär man knappast kunna vägra betala.

Sen, när får/får de inte inspektera? Jag vill vara med under inspektionen nämligen (dels för att få höra vad de säger/hur de resonerar, och för att kunna ha en dialog med dem.). Om ingen är hemma får de ju inte gå in, men säg att min mamma är hemma, hon äger fastigheten, kan hon 'vägra' släppa in dem med hänvisning till att hon 'bara' äger fastigheten men har inget med hästarna att göra och det är jag (dottern) som sköter det där och som de ska prata med? Och så får de komma tillbaka när jag är hemma/boka en tid med mig? Eller anses hon som fastighetsägare vara representant nog och 'måste' släppa in dem i stall etc?

Sv: Hästinventeringarna - får de ta hur mycket betalt som helst? + mer frågor

Taxan är offentlig, ska kunna återfinnas på kommunens hemsida. I ditt fall så handlar det troligen om en timtaxa och i den inräknas även resa till och från stallet, författandet av inspektionsrapport osv. Timtaxan är fastställd av kommunstyrelsen och gäller för alla typer av kommunala tillsynsverksamheter. Kommunens taxor brukar följa de riktlinjer som gäller nationellt och är fastställda av Sveriges kommuner och landsting.

Enligt djurskyddslagen kan/ska tillsynsmyndigheten ta betalt för den tid som läggs ner på tillsynen.

Enligt djurskyddlagen, igen, har inspektören rätt till tillträde av stall mm för att kunna utöva den tillsyn som ska utföras enligt djurskyddslagen, oavsett om djurhållaren är närvarande eller inte. I den lagen framgår med vilket intervall olika typer av djurhållningar ska inspekteras. Mindre stall ska inspekteras vart tredje år.

Vanligtvis sker den återkommande tillsynen, när ingen misstanke om vanvård etc föreligger, tillsammans med djurhållaren. Det är enklast så för då kan inspektören få svar på frågor och en diskussion om ev avvikelser kan ske på plats.
Handlar det om att en anmälan inkommit om att det inte står rätt till på gården brukar inspektionen ske oanmäld för att inte djurhållaren ska kunna "sopa rent".

I ditt fall, när det handlar om en regelbunden tillsyn, så är det rimligaste att inspektören bokar in ett möte med dig, som är djurhållare.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle du kunna ge ett exempel på "...rabiata och anmärker på rent larviga grejer"? Vore intressant att få ta del av ett konkret exempel :)

(parantes, det är Svenska Kommunförbundet som sätter upp riktlinjer för kommunala taxor, inte Sveriges kommuner och landsting)

Nu vet jag inte i vilken Upplandskommun du bor i, men om du bor i Uppsala har du taxan här, i alla högsta grad offentlig:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Politik_o_paverkan/Taxor_tot.pdf

timtaxa 735 kr, lägre än genomsnittet ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Varför ringer du inte djurskyddsinspektören och bestämmer en tid som passar dig så slipper du oroa dig för att inte vara hemma om denne dyker upp oanmält?

Taxan är svår att överklaga, men det ska tas som ett beslut om hur lång tid som använts på din verksamhet och den beräkningen kan överklagas till länsstyrelsen om man anser att nedlagd tid ej stämmer. I tid räknas förberedande arbete, körning till och från din verksamhet, inspektion samt efterarbete med dokumentationen.

Jag bor inte i Uppsala kommun och det gick iaf inte hitta taxan i samband med informationen om hästinventeringen på 'min kommuns' hemsida. Grannkommunen däremot hade 'sin' taxa på hemsidan.

Möjligt att det någonstans i virrvarret finns en timtaxa angiven, men inte så man hittar den med grundligt runtsurfande iaf (däremot går det säkert att få besked om man ringer).

Och ang ringa, så visst kan jag ringa och boka tid, det vore ju det absolut bekvämaste för mig, då är jag ju säker på att jag kan vara med. (Eller, ska jag vara SÄKER på att kunna vara med ska jag vänta tills i augusti, fram tills dess kan jag bli inring när som helst om det uppstår en kris, men..) Dock trodde jag att de ville ha besöken 'oanmälda'? Men går det att boka tid som sagt gör jag ju gärna det.

Jag har inte tänkt bestrida taxan (vad det än är), utan jag är mer fascinerad av grannkommunens - i mitt tycke - skyhöga taxa. Det känns dels helt out of proportion till insatsen, och ffa vänder jag mig emot att de som inte fått några anmärkningar ändå ska få betala en förhållandevis hög summa (som t ex lätt som ingenting skulle kunna stjälpa min ekonomi en månad och göra att jag fick dra in på något annat eller ta från sparkontot). Men var som sagt mest nyfiken på omd et var fri prissättning, då förra året när inventeringen också pågick så 'gnällde' vissa på att de fått betala 700 kr (= billigt jmf med grannkommunen här t ex), andra hade inte behövt betala och ytterligare andra kommuner tog 1200 kr. Dvs det känns somd e får avgöra själva?

Att de får gå in om de fått in en anmälan vet jag, var mer nyfiken på nu när det är 'rutinbesök och inventering'. Just för att jag vill vara med och inte bara få pappret och ett 'referat' efteråt. Det finns ju t ex saker som inte behöver leda till en anmärking, men där de har goda råd osv.

'Gnället' från grannkommunen ang gnäller på småsaker är ganska väldokumenterad i lokalmedierna btw.

Nu kan jag inte säga hur de gör i din kommun, men i min kommun uppskattas det om hästhållare ringer in och bokar en tid, det spar oftast tid för djurskyddsinpektören att slippa åka runt och leta efter folk som är hemma. Normalt är det den som ansvarar för hästhållningen som är med vid inspektionen, så jag tror inte att din mamma blir "tvingad" att vara med om du ej är hemma dvs om det är en vanlig inspektion.

Nu har ju, som nog alla vet, DSM lagts ner och djurskyddet ligger under SJVs paraply. Det intressanta är att SJV och DSM har haft olika uppfattning angående tolkning av EUs direktiv angående föranmälda eller ej föranmälda offentliga inspektioner. Enligt DSM skulle man generellt alltid göra oanmälda offentliga inspektioner, men enligt SJV är detta ej ett krav, men man får göra det. Detta har lett till att kommunerna gör väldigt olika. Propsar din kommun på en oanmäld inspektion kan du fråga dem om SJV har givit dem de direktiven, det är ju de som bestämmer nu.

Timtaxan är beslutad av kommunen, vi har t ex 700:- per påbörjad timme i vår kommun. Överslagsräkning på en "normal" inspektion är följande ca 15 min förarbete ( leta upp adress + info om verksamheten), restid ut ca 20 min, ca 1 timmes inspektion, restid in ca 20 min, skriva inspektionsrapport 30-60 min beroende på om det hittades saker som ska rättas till, i detta fallet blir det då mellan 2-3 timmars arbetstid, och det låter rimligt enligt mig.

Oj, vad korkad jag känner mig nu men jag har aldrig hört talas om detta innan. :o

Hur ofta sker sådanna inventeringar? Kollar de alla stall i komunen? Hur når de fram till Stallägarna om dessa inventeringar? Via Media? Komunhemsida? (Ska kolla min komuns hemsida nu och se om jag hittar något)

Enligt djurskyddlagen, igen, har inspektören rätt till tillträde av stall mm för att kunna utöva den tillsyn som ska utföras enligt djurskyddslagen, oavsett om djurhållaren är närvarande eller inte. I den lagen framgår med vilket intervall olika typer av djurhållningar ska inspekteras. Mindre stall ska inspekteras vart tredje år.
Jag är mycket tveksam till att en djurskyddsinspektör får ge sig själv tillträde till mina byggnader utan min tillåtelse. I vilken förordning står att de får göra så?

Nu har jag inte haft detta problem för de inspektörer jag träffat på har bokat tid i samförstånd med mig.

När det gäller kostnad så betalade jag 1200 för inspektion + ansökan om §16 tillstånd. Ett rimligt pris.

Jag är mycket tveksam till att en djurskyddsinspektör får ge sig själv tillträde till mina byggnader utan min tillåtelse. I vilken förordning står att de får göra så?

Nu har jag inte haft detta problem för de inspektörer jag träffat på har bokat tid i samförstånd med mig.

När det gäller kostnad så betalade jag 1200 för inspektion + ansökan om §16 tillstånd. Ett rimligt pris.

Inspektören får ej gå in i stallar utan ägarens tillåtelse. Om djurhållaren vägrar inspektören tillträde eller man ej får kontakt med djurhållaren så får inspektören ta till polishandräckning och med dess hjälp inspektera, i det fallet behöver djurhållaren ej vara närvarande.

Inspektören får ej gå in i stallar utan ägarens tillåtelse. Om djurhållaren vägrar inspektören tillträde eller man ej får kontakt med djurhållaren så får inspektören ta till polishandräckning och med dess hjälp inspektera, i det fallet behöver djurhållaren ej vara närvarande.

Ja och jag ser inte att det här skall behöva vara ett problem. Det är ju direkt korkat att låta det gå så långt så polisen blndas in. Ingen tjänar på det. Inspektören lär inte ha en positiv syn på djurägaren heller och det lär medvetet eller omedvetet påverka inspektionen. Det signalerar att man har något att dölja.

Delvis sant. Jag var lite otydlig där. Det är bara i fall där misstanke om allvarlig misskötsel inspektören får gå in i stallarna oanmäld. Annars så ska tillåtelse av djurägaren finnas.

Står i allmänna råden till DL 24 §, om att "...tillsynen kan genomföras med eller utan föranmälan beroende på bla syftet med inspektionen..."

Delvis sant. Jag var lite otydlig där. Det är bara i fall där misstanke om allvarlig misskötsel inspektören får gå in i stallarna oanmäld. Annars så ska tillåtelse av djurägaren finnas.

Står i allmänna råden till DL 24 §, om att "...tillsynen kan genomföras med eller utan föranmälan beroende på bla syftet med inspektionen..."

Kan de gå in utan att polisen är med?

Men det här innebär ju fortfarande att en inspektör inte får gå in i stallarna för att göra tex en hästinventering eller ett rutinbesök. En stor del av nyttan med inspektionen är ju dialogen mellan inspektören och djurägaren. Sannolikt behöver inspektören fråga djurägaren om rutiner etc. Så en oanmäld inspektion blir ju ändå ingen bra inspektion.

Nu kan jag inte säga hur de gör i din kommun, men i min kommun uppskattas det om hästhållare ringer in och bokar en tid, det spar oftast tid för djurskyddsinpektören att slippa åka runt och leta efter folk som är hemma. Normalt är det den som ansvarar för hästhållningen som är med vid inspektionen, så jag tror inte att din mamma blir "tvingad" att vara med om du ej är hemma dvs om det är en vanlig inspektion..

Nej vara med behöver hon säkert inte, tänkte mer om hon 'får' neka tillträde till stallet.

Men, om de uppskattar att man ringer och säger 'hejsan, jag har hästar, och jag vill boka in tid' så är ju det för alla parter den absolut bästa lösningen!

Ska slå dem en pling i nästa vecka.

Att jag inte trodde det var ide var ju för det står att inventeringen ska ske/sker genom 'oanmälda besök'. Om jag bokar tid om en vecka hinner jag ju t ex städa, t ex flytta undan nån arm krake de inte bör se och sånt (om jag har något att dölja alltså). Därför jag inte trodde de ville ha det tidsbokat. Fast är ingen hemma och de lägger lapp i lådan att de återkommer 'på tisdag kl 14', så hinner jag ju dölja ev saker som man vill dölja iaf förstår.

Så, jag ska iaf ringa och höra om jag kan/får boka tid! =)

Oj, vad korkad jag känner mig nu men jag har aldrig hört talas om detta innan. :o

Hur ofta sker sådanna inventeringar? Kollar de alla stall i komunen? Hur når de fram till Stallägarna om dessa inventeringar? Via Media? Komunhemsida? (Ska kolla min komuns hemsida nu och se om jag hittar något)

Det inventeras väl över i princip hela Sverige. De flesta härikring 'la ner' i samband med regeringsskiftet, men har återupptagit det, vet inte om alla kommuner har det dock.

Den här inventeringen är ju uppmuntrad av numera nedlagda DSM från början, för att helt enkelt inventera hästbeståndet i landet. Hur mycket hästar finns det egentligen, och hur har de det? Det de ffa vill åt, iaf enligt infom här, är de stallar/hästägare som kommunen inte tidigare känner till och har vetskap om.

Normalt så var tredje år ska det ska kontroll, dock så är den i många kommuner otroligt eftersatt och det kan gå 20 år utan att en hästägare 'ute i skogen' fått minsta besök av inspektören.

Sen, även innan DMS ens var påtänkt fanns det kommuner som körde inventering ändå, Gävle körde en år 2000 som sagt, även där just för att hitta och insepketera de där stallarna som de inte innan vetat om.

Det brukar stå i lokalmedierna, här har det stått i länets största dagstidning, på kommunernas resp hemsidor, samt att det nu när de drog igång det igen annonserades i det lokala annonsbladet.

Kan de gå in utan att polisen är med?

Men det här innebär ju fortfarande att en inspektör inte får gå in i stallarna för att göra tex en hästinventering eller ett rutinbesök. En stor del av nyttan med inspektionen är ju dialogen mellan inspektören och djurägaren. Sannolikt behöver inspektören fråga djurägaren om rutiner etc. Så en oanmäld inspektion blir ju ändå ingen bra inspektion.

Exakt det jag känner, att jag vill ju vara med för att kunna ha en dialog, och hör hur de resonerar och få veta eventuella sådana saker som inte ger anmärkning t ex, men där de har goda råd att ge, eller synpunkter.

Sen, när de inventerade i Gävle när jag bodde där, så jag var inte hemma men pappa var, och där blev det några små anmärkningar. Nån för stor springa där, en krok i en box som inte fick sitta där, de gillade av någon anledning inte elkablarna i taket i boxarna (fast lampan utan skyddsgaller var okej..hmm). Det var nog det, men 3 - 4 sådana där småsaker. Och pappa tyckte ju 'inga problem, vi åtgärdar det'. Och sen på 'protkollet' stod att 'fastighetsägare XX har lovat att se till att anmärkningarna åtgrädas snarast. Inget nytt besök behövs'.

Om ingen är hemma, och de går in, så känns det ju som att de då verkligen bör/borde göra ett till besök te x, för att se så inte djurägaren tyckt 'jäkla trams' och struntat i att göra det hela. Medan de om de har en dialog med djurägaren (eller i andra hand fastighetsägaren då) och där de märker att denne är 'med på noterna' och bedömmer att ändringarna verkligen kommer att genomföras.

Då är jag med. Efersom jag aldrig hört talas om det tillhör jag troligen en kommun där det inte vart speciellt aktuellt, kollade även in kommunens hemsida igår och såg ingenting av värde där heller.

Sådär, det var inga problem boka en tid, tvärtom ville de (precis som någon sa) gärna att djurägaren eller någon representant för djurägaren var med.

Jag gillar inte att de kommer ut och tar betalt för en tjänst man inte har beställt. Det läggs bara mer o mer betalningar på djurägare hela tiden. Bättre att de som har anmärkningar får betala.

Dessutom så när de väl kom hade de bara ett papper med korkade frågor som de inte ens kollade upp om det stämde. De saknade helt kunskap om hästeriet.

Jag har även tappat förtroendet för djurskyddet i vår komun då det verkar som att man kan vanvårda sina djur hur mkt som helst här o sen bara stå och lova att man ska bättra sig och ljuga ihop lite historier så går man fri :mad:

*KL*

Nu har de varit här. Idel beröm, inte en enda anmärkning. Priset 'min' kommun' tar är 650 kr/påbörjad timme. Hon var här 45 minuter, och skulle ju sen skriva rent (de/hon tar inte för resan), men som hon sa så var det sällan hon debiterade mer än en timme. Vet inte om priset var med eller utan moms, men antar med.

Jag gillar inte att de kommer ut och tar betalt för en tjänst man inte har beställt. Det läggs bara mer o mer betalningar på djurägare hela tiden. Bättre att de som har anmärkningar får betala.

Dessutom så när de väl kom hade de bara ett papper med korkade frågor som de inte ens kollade upp om det stämde. De saknade helt kunskap om hästeriet.

Jag har även tappat förtroendet för djurskyddet i vår komun då det verkar som att man kan vanvårda sina djur hur mkt som helst här o sen bara stå och lova att man ska bättra sig och ljuga ihop lite historier så går man fri :mad:

Enligt djurskyddsförordningen får kommunen ta ut avgift för inspektioner. Om det inte tas ut avgifter från verksamhetsutövaren så får man betala det via skatt - de som inte har djur vill nog inte betala för andras djur. Det är reglerat från EU att det ska finnas kontroll av djurhälsa och djurskydd, frekvensen är bestämd av DSM, numera SJV, den bör vara var 3:e år för de flesta häststallar enligt dem.

Sedan verkar det konstigt att inspektören i din kommun ej är kompetent, för att få arbeta som djurskydsinspektör ska man ha genomgått vissa utbildningar, det finns olika vägar att gå, men någon hästkunskap ingår i alla de vägarna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 163
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama