hästintresset avtar ??

L

lundborg

HUR SKA JAG GÖRA?

min dotter har i somras fått en ny häst som hon skulle hoppa med och rida i skogen.(hon är 12år) och har haft egen häst sedan hon var 4år.

de sista månaderna har hon haft ursäkter för att inte följa med till stallet som "Jag är trött" "jag skulle va med en kompis idag ju"
jag har sagt att MINST 3 dgr/vecka ska hon följa med för att sköta sin häst. men det blir bara 1-2ggr,ibland går det mer än en vecka. och hon vill bara rida ibland.

jag har frågat henne flera ggr om hon fortfarande har intresse av hästen, då har hon blivit arg och ledsen på mig och sagt att hon har det.

men idag när vi var i stallet och hade burit fram sadeln, så satte hon sig ner och såg ledsen ut.
jag frågade självklart hur det är, då säger hon att hon vet inte om hon orkar eller har intresset för hästar längre och har inte vågat sagt nåt till mig tidigare ifall jag skulle bli ledsen.....

lilla barn :confused:
jag sa att jag INTE blir arg! utan att det var bra att hon berättade detta för mig. och att hon skulle skippa att åka ett tag till hästen och fundera på hur hon vill göra.

har ni erfarenheter av sånt ? hur gjorde ni ? sålde ni hästen? lånade/hyrde ut? eller kräva att hon tar hand om hästen tills hon bestämde sig?

eller lät ni hästen vara kvar och skötte om den själv?
jag är inackorderad och har min egen häst också, så jag kan inte hinna rida 2 hästar....
snacka om rådlös morsa :cry:

Sv: hästintresset avtar ??

Jag har varit i samma sits med båda mina barn. När äldsta dottern nyss hade bytt från B-ponny till D-ponny var hon 13 och hade oxå haft egen häst sen hon var typ 4. Hon tröttnade pga hästbytet/tonåren/kompisar eller nåt...Vi behöll ponnyn men lämnade ut den på foder eftersom vi hade en hästintresserad dotter till, hon som just fått B-ponnyn.
PGA sjukdom fick vi tyvärr lov att avliva hennes ponny efter ett par år, och då önskade hon själv att ta en hästpaus.
Så småningom hade hon bestämt sig för att hon inte ville vara hästjej nåt mer. Då fick fodervärden köpa D-ponnyn, det blev en bra lösning för oss.
Nu vill lilltjejen, 13-år rida, ibland och hon är fullt kapabel att rida min häst, så då får hon sköta och rida honom nån gång per vecka. Numera har jag hästen uppstallad i ett större stall så där kan hon även rida ihop med kompisar, vilket ju är rätt väsentligt när man är 13! Även den stora dottern får såklart rida min häst när andan faller på. Vill vi rida ut tillsammans finns det alltid någon häst att låna.
ciao // smirk

Det kanske är en period och om du säljer hästen kanske hon defininitivt vill sluta?

Lämna ut den på foder- det är många tjejer där ute som letar foderhäst!

Ja visst är det hemskt när det händer...

Din tös är ju i den åldern då hormonerna åker karusell i kroppen och känslorna åker berg och dalbana:crazy: då är det inte lätt att vara människa...

Min dotter hamnade i ungefär samma situation för ett tag sedan och jag lät henne fundera själv och vi pratade....

Hon visste inte själv hur hon ville ha det...

För min dotters del handlade det också om att hon inte riktigt trivdes med sin häst, det kan inte vara det som spökar för din tös?

För att verkligen få reda på vad hon ville så sa jag att hon inte skulle gå ut i stallet på ett tag (vi har hästarna hemma så det är svårt att undvika dem helt) Hon fick helt enkelt strunta i hästen ett tag, hon fick göra det hon så gärna ville göra istället men kom efter ett tag på att det var hästen som hon inte trivdes med, det hade jag ju funderat på ett tag så det var ingen överraskning precis..

Vi började leta ny häst och helt plötsligt kom hon i en "svacka" igen, då sa jag att nu skaffar jag en sällskaps häst istället och gjorde så.

Det tog ett par dagar, hon hade varit utan häst, verkligen utan kanske en vecka, då hon fick lätt panik och insåg att hjälp jag vill ju rida!!!!

Sällskaps hästens ägare ringde samma dag och sa att hon ångrat sig hon ville inte sälja honom! Snacka om lyckoträff:D

Så efter mycket letande står vi nu här med en häst hon trivs med och som vi hoppas får bli hennes kompis för lång tid framöver...:love:

Så med denna långa utläggning vill jag råda dej att:
Låt henne få tid att tänka.
Föreslå att ni skaffar en medryttare, så behöver du inte ha dåligt samvete att du inte hinner med två hästar.
Tvinga inte med henne, hästar ska vara roligt!
Stötta henne på hennes besluts väg, det kan mycket väl vara så att det är en liten frigörelse från dig också...

ja, kanske är så att hon bara behöver paus då :confused:

pust! det är svårt det här...

Jag tror inte på att tvinga fram något, min ponny lämnades iväg på foder till ett annat barn i trakten + att jag aldrig någonsin tvingades stå för fullskötsel som barn. Mitt intresse dalade nog upp och ned en del men jag har hållt vid och är idag en mycket ansvarsfull hästägare till 5 pållar varav 2 är mina barns, de är med i stallet och grejar (eget stall hemma) men jag tvingar dem sällan att sköta om sina hästar. Jag tror det är som det här med att städa rummet, även om det egna rummet inte alltid hålls så snyggt kommer en dag när de klarar att sköta ett eget hushåll, och det med bravur.

Jag tror inte på att tvinga fram något, min ponny lämnades iväg på foder till ett annat barn i trakten + att jag aldrig någonsin tvingades stå för fullskötsel som barn. Mitt intresse dalade nog upp och ned en del men jag har hållt vid och är idag en mycket ansvarsfull hästägare till 5 pållar varav 2 är mina barns, de är med i stallet och grejar (eget stall hemma) men jag tvingar dem sällan att sköta om sina hästar. Jag tror det är som det här med att städa rummet, även om det egna rummet inte alltid hålls så snyggt kommer en dag när de klarar att sköta ett eget hushåll, och det med bravur.

Åhhh vilket bra svar:bow:

full skötsel har jag aldrig begärt, men att sköta sin häst några få dagar i veckan har jag begärt för att hon ska lära sig att ta ansvar så att det inte bara "serveras" att rida.

själv fick jag sköta min häst till 100% när jag var 13år. Det var villkoret för att jag skulle ha häst. Och jag är fortfarande intresserad :p

men det kanske är annat nu?

Jag vet inte om det är annat nu men jag fick häst för att döva dåligt samvete av pappsen tror jag... Den helinackorderades för att pappsen inte hade tid att köra alla dagar. :angel:
Jag vill att mina barn skall rida, därför är jag livrädd att dyvla på dem något de inte egentligen vill själva.

Ja, din dotter är inte lika intresserad som du var :idea:
Du är mer intresserad av hästar än din dotter, sälj hästen om du inte vill ha den. Om din dotter blir intresserad igen kan ni ju ta ngn på foder då men chansen är nog liten. Naturligtvis talar du om för din dotter att du älskar henne ändå osv.osv

Men din dröm är inte din dotters dröm...Bin there done that! ;)

inte kan jag sälja lelle kalle :cry:
men låna ut honom kanske, och se om hon får tebaka intresset.
eller också får han en vintervila till våren sålänge.

th_bstisar.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hon behöver nog bara en paus. Jag har alltid haft ett starkt och stort intresse för hästar. Men när jag kom upp i 15-års åldern så var det inte lika roligt längre. Jag hade inte det där suget efter att åka till stallet.
Jag tog en paus helt från hästarna. Red ett par gånger per år hos kompisar, men jag hade ingen egen att ta ansvar för och det var skönt.

Efter några år, jag var väl 19 år ungefär, så kom suget efter stallet tillbaka och jag började rida regelbundet igen. Sen flyttade jag till Irland och träffade en kille som var hästintresserad och det tog inte länge förens jag hade flertalet tävlingshästar, fölston, saluhästar mm hemma. Sambon tyckte att det var jobbigt med så många, men jag hade ekonomin och tiden så jag skötte det mesta själv. Jag tog igen de åren jag hade missat.

Nu skulle jag aldrig vilja leva utan hästarna i mitt liv!

skaffa medryttare så kan dottern rida ibland. tror de är de bästa.

Det är ju möjligt att hon bara har hamnat i en svacka, men det är ju också möjligt att hon helt enkelt har tappat intresset.
Jag har ju inga moderliga erfarenheter av sådant här, men jag har också hamnat i en sådan svacka nu som 19-åring (!)
Jag funderade på om jag skulle göra mig av med mina hästar, men insåg att det skulle jag aldrig klara av, och nu har jag fått tillbaka en del av gnistan igen:) .
Som sagt så är ju din dotter i just den åldern när många hästtjejer tappar intresset. En del får aldrig tillbaka intresset, andra kanske börjar rida igen som vuxna...

Jag tycker det verkar vara ett bra alternativ att lämna hästen på foder om du inte vill sälja den.:smirk: Eller skaffa medryttare, om du hellre vill det (och om du hittar någon förstås).

Han är jättefin! Men du ärligt talat om din dotter inte ens vill sköta sin häst 2-3 ggr i veckan så behöver hon ingen häst. Hon kommer bara att ha dåligt samvete och ni kommer att gå varandra på nerverna. Det kommer ni att göra nu iallafall! :rofl:

Puberteten är en härlig tid!!!

Vill d u ha två hästar behåll den, vill d u inte ha två hästar lämna bort den på foder eller sälj den!

vi har nu pratat lite igen och kommit fram till att hon ska ta en lång paus från hästen.
han får en vintervila :p
sen får vi se framåt våren hur hon känner sig om han då kanske ska lånas ut eller nåt. eller om intresset tar fart igen ;)

Mmmm...Vad jag tycker du nu ska klargöra för henne är att hon inte ska hjälpa till med ngt i stallet nu frånsett som hon hjälper till hemma, diskmaskinen- dammsugning om inte du blir sjuk så klart så du behöver hjälp.

Stallet ska vara en neutral plats som ingen förväntar sig att hon vill gå till + du ska inte lysa upp om hon vill "följa med" ...

Vintervila för dotter låter bra, eh jag menar hästen ;)

Jag har varit i samma sits som din dotter. Jag är snart 14 år och det var inte så länge sen det hände. Men sen skulle min kompis vara med på en liten Clearround med hästen som hon är medryttare på . Hon undrade ifall inte jag ville vara med och jag tänkte att " Jajja, det kanske blir skoj, har ju aldrig tävlat innan" så jag anmälde mig. Tävlingen har inte varit än utan den är i över morgon, men mitt intresse har blivit BETYDLIGT större. Nu längtar jag efter att rida och träna min D-ponny, och vi kommer garanterat att fortsätta tävla. Så ifall hon får komma ut lite så kanske hon tycker att det är roligare, bara ett tips ;)

Min dotter tappade intresset i ungefär samma ålder som din dotter. Tar inte hela historien här... det blir för långt.

I korta drag var det i alla fall så att hon hade undanflykter hela tiden.
I bland narrades hon och påstod att hon ridit. Jag avslöjade henne med några enkla knep.

Hur som helst så ville hon inte höra talas om någon försäljning av ponnyn. Så fort det nämndes så blev det tårar. Vi löste det på så vis att jag lånade ut ponnyn till ridskolan i närheten. Dottern hade rätt till två gratislektioner i veckan. Övriga dagar gick han på de andra lektionerna. Det fungerade några månader... Sen kom undanflykterna igen. Denna gång handlade det om att slippa åka till ridskolan.

Satte mig ner och resonerade med dottern. Jag tryckte särskillt på att det var helt ok om hon inte ville hålla på med häst. Jag blev inte ledsen eller arg. Samtidigt tryckte jag på att OM hon valde att inte ha häst med allt vad det ändå innebär så var det bättre för hästen om han kom till en annan. Hästen stod inte hemma längre så då var det kanske lite lättare för henne att acceptera försäljning.

Vi kom överens om att hon kunde när som helst rida på mina hästar. Det var bara för henne att säga till när hon ville rida. Jag hade två då och båda klarade hon av att rida. Det är nu 5 år sedan ponnyn såldes. Max 10 gånger har hon ridit på mina hästar sen dess.. :cool:

det är en jobbig ålder själv så tog jag en paus från hästar i nästan ett år..sen var jag där igen:p

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar