hästintresset avtar ??

Sv: hästintresset avtar ??

Tror att vi morsor behöver bilda nätverk. Hade en lång tråd om detta för ett tag sedan, min tös (fyller 15 nu) ändrade sig i somras nästan över en natt. Från att dagligen ridit till att hästen inte dög längre. Jag gick på tipsen att bli medryttare till en annan häst (eftersom vår var 'för tråkig') Hon gav upp rätt fort då hon ju var tvungen att hjälpa till där också.

Jag har istället hand om hästen själv, slitigt men positivt (vi har alltid haft hästen ihop). Hade vi haft två hade jag utan tvekan sålt hennes om hon inte hjälper till, om intresset återkommer så finns ju en häst i familjen till att börja med.

När jag tänker efter så la jag själv av vid ca 15 års ålder för att sedan plocka upp det igen 10 år senare. Idag här jag mer hästbiten än någonsin men så har jag också alltid kämpat på egen hand. Jag tror kämpandet är viktigt, att glida runt på bananskal där morsan tar hand om det tråkiga (vilket jag också gjort) skapar inget starkt intresse, bara bortskämda ryttare utan intresse för själva hästen!

Tror att vi morsor behöver bilda nätverk. Hade en lång tråd om detta för ett tag sedan, min tös (fyller 15 nu) ändrade sig i somras nästan över en natt. Från att dagligen ridit till att hästen inte dög längre. Jag gick på tipsen att bli medryttare till en annan häst (eftersom vår var 'för tråkig') Hon gav upp rätt fort då hon ju var tvungen att hjälpa till där också.

Jag har istället hand om hästen själv, slitigt men positivt (vi har alltid haft hästen ihop). Hade vi haft två hade jag utan tvekan sålt hennes om hon inte hjälper till, om intresset återkommer så finns ju en häst i familjen till att börja med.

När jag tänker efter så la jag själv av vid ca 15 års ålder för att sedan plocka upp det igen 10 år senare. Idag här jag mer hästbiten än någonsin men så har jag också alltid kämpat på egen hand. Jag tror kämpandet är viktigt, att glida runt på bananskal där morsan tar hand om det tråkiga (vilket jag också gjort) skapar inget starkt intresse, bara bortskämda ryttare utan intresse för själva hästen!

Så sant! man vill ju så väääääl, "inte ska de behöva kämpa som jag gjort":cool:

Är du själv -90 talare? Jag säger bara enjoy! Hälsa mamma!
Dessutom har jag tvillingar av bägge sorterna så enligt min erfarenhet är grabbar myyycket enklare :p

Men tjejjer roligare... ;)

hmm, det är nog uppoch ner med de flesta tonåringar. min största 16nu, hade en längre paus men kom tillbaks till hästvärlden när lillasyrran fick ny häst. nu delar vi två en eftersom varken hon eller jag alltid har tid. lilltjejen, 11 år har en svacka just nu, troligen för att hon håller på att växa ur sin men inte vill byta. hon får ha medryttare 3 dgr resten ska hon sköta själv. de stora får bara hjälp när de har mycket läxor. självklart ger jag hästarna mat vatten och släpper in och ut (eget stall) men de får rykta, mocka och motionera själva. de dagar jag rider ryktar och mockar jag såklart, men annars känns det som jag gör "min" del ändå med allt jobb med vatten, foder och hagar. jag tvingar ut ungarna med motivering att de har själva valt det. passar det inte får de skaffa fodervärd eller medryttare

Det verkar som om en del som haft förmånen att få ha häst sen de var små kan bli lite mätta på det, som din dotter.

Jag har själv haft kompisar när jag var yngre som hade egna hästar och tävlade och visst minns jag att det var många turer hit och dit med de här hästarna. En tjej tröttnade på sin ponny och den såldes, ett halvår senare ville hon igen och eftersom hennes familj var en hästfamilj så var det inget stort steg för dem att på nytt inhandla en häst, men tyvärr blev det samma visa igen och där kom jag in i bilden.

Jag är en tjej som alltid älskat hästar. En typisk "Min Häst- serie tjej".
Hon som alltid gladeligen skött allas hästar i alla stall och cyklat i alla väder. Hästintresset dalade inte ens under tonåren, tvärtom det ökade. Ju äldre jag blev och ju mer ansvar jag fick ta för andras hästar, desto mer ville jag vara i stallet.
Men! Hade det varit likadant om det var jag som fått haft häst sen låg ålder??

Jag tror helt enkelt att det kan bli lite för mycket av det goda. Som om att få pizza varje dag, man uppskattar det inte på samma sätt längre. Och som sagt så är det ju extra speciellt under tonåren. Som vuxen kan man ju skaffa sig många hästar, men man vet ju vad man ger sig in på, att det är mycket arbete och man är beredd på det med.

Jag tror nog också att ni ska lämna hästen på foder ett tag. Inte låta dottern hålla på och vela för mycket heller. Man måste ju ha en gräns nånstans.

Hon är ju i den åldern som många brukar få lite andra intressen och kompisar betyder mer och mer för dom.
Om hon är tveksam och inte vet riktigt hur hon vill göra så skulle jag nog kolla med henne om det var ok att fortsätta och bara ha t ex 1-2 dagar i veckan och sedan kanske ha nån medryttare dom andra dagarna. Det är lätt att dom känner som ett krav att dom måste vara där varje dag och inte ha tid med annat. På det sättet skulle kanske kravet minska och hon skulle ha tid för kompisar och annat.
Hoppas att det ordnar sig.

Min dotter är 13, och har också alltid haft häst. Men.. intresset är ju inte på topp. Tror det grundar sig i en rädsla som inte övervinns av intesset. Jag var själv idioträdd för hästar när jag började rida vid 9 års ålder. Men jag gav INTE upp. Nu har jag hållit på i 35 år, och har inte ångrat mig någonsin.
Jag har i alla fall accepterat att dottern inte är lika intresserad som jag. Nu har vi 3 hästar, 2 lite yngre ridhästar och en sällskapshäst. Den ena av de yngre, som var menad åt dottern när den föddes, är nu till salu, men det är ingen panik. Mitt intresse räcker för alla 3. Dottern får ibland lov att hjälpa till att gå ut och fodra om jag jobbar dygn. Likaväl som hon ibland måste städa, duka osv.

Själv är jag uppvuxen med hästar så jag känner igen problemet. Mitt intresse dalade åxå en period. Men min mamma tog hand om hästen så efter ett par år så kom intresset igång igen o har vart på topp sen dess. Mina döttrar är ju som sagt åxå uppvuxna med hästar, den ena har haft intresse hela tiden men den andra släppt hästar under flera år. Red någon enstaka gång. Jag behöll hästen o skaffade medryttare. Nu har hon flyttat till england o ur egen ficka betalt 8000 kr för att ta dit sin häst (islänning).
Så ha is i magen o pressa inte. Många unga får höra att de är bortskämmda med egen häst, då måste de rida. Men nu är det ju så att en del av ungdomarna har "ärvt" intresset. Det kan ju vara bra tt ta en paus. Intresset kommer förmodligen tillbaka.

Det där med döttrar och ponnyer... Äldsta dottern, 11 år nu, har ridit då och då på min häst tidigare men ville ha en ponny i "sin" storlek och det kan man ju förstå, så efter mycket funderande fick hon en ponny i somras. Och - såklart - när ponnyn började kärva som nästan alla gör innan de har klart för sig var gränserna går så blev dottern skrämd och det där med ridning inte alls lika kul. Så nu står jag med en ponny som jag själv är för stor för, men som jag inte har hjärta att sälja, för hon är otroligt tillgiven. Jag har funderat på medryttare, men än så länge jobbar jag ponnyn till fots - snällare "hund" får man leta efter! En annan tanke var att ta föl för då blir det ett naturligt uppehåll, så kanske lusten kommer tillbaka. Annars skaffar jag sulky så blir det lättare att rasta henne, tror hon är inkörd hos tidigare ägare för tömkörning går bra. Det är bara att inse att mitt intresse är större än dotterns... Men jag är inte den första förälder som ger barnen sånt som jag önskade mig men inte kunde få när jag var liten..! :-

Låt henne få ta en paus, och se vad som händer, många går tillbaka igen =)

jag har aldrig riktigt haft något uppehåll själv ( är 18år) för jag har inet kunnat, jag har ett enormt hästintresse som har gjort att jag oftast har haft mellan 2-3 ponnyer/hästar sen jag var 12 år, och att bara ställa av dem och ta en paus fungerar inte, sen att jag har elitsattsat har ju inte underlättat att vilja ta paus, jag ville en gång, när allt gick emot tävlingar och resten av livet, då tänkte jag sälja också sluta helt, gick och bröt benet och ingen hade några krav ( var gipsad i 5veckor) utan jag fick efterhand tillbaka hästintresset och snart var jag uppe på hästryggen med gipset på...

Jag är hemskt glad för den tiden jag fick när jag var gipsad, den kunde inte ha kommit lägligare, alla behöver en paus ibland och få tänka lite..

lycka till!

Det är ju faktiskt rätt roligt att jobba med ponny också, t ex tömkörning eller t o m körning - om man har tiden. Men jag ställer mig varje morgon frågan för vems skull jag håller på - och så länge jag med gott samvete kan svara att det är för min egen är det ju OK. Om jag börjar tveka - då är det inte rätt att behålla hästen/ponnyn tror jag :cry:

Vi tvekar inte ett ögonblick att behålla ponnyn oavsett dotterns engagemang. Det finns en ridande dotter till i familjen som snart är stor nog och för min egen del har det gett hästintresset en ny dimension när det inte är självklart att sadla och rida iväg. Jag arbetar förvisso min egen häst från marken också då och då, men det är ju ändå ridning som är normalläget. Och eftersom vi flyttar till gård under våren så räknar jag kallt med att ponnyn får hjälpa till med arbetet på gården, det ska harvas och släpas och det verkar mycket roligare att göra med häst än med traktor.

Jag är ju inte mamma själv så mina teorier är baserade på hur jag nog skulle reagerat i den åldern..

Om man blir "påtvingad" en häst (alltså föräldrarna tar initiativ till att köpa häst innan man själv hunnit få ett brinnande hästintresse) DÅ tycker jag inte det ska vara något tvång på barnet, man som förälder får acceptera att de inte är intresserade helt enkelt.
Om det däremot är barnet som velat ha en häst och till slut fått det så tycker jag barnet ska få lära sig ta en del av ansvaret. Få lära sig att man inte både kan ha kvar kakan och äta upp den. Självklart kan man som förälder hjälpa till, men som sagt så bör barnet få ta en del ansvar själv. Skulle h*n då lessna, ja då får h*n inte nöjet av hästen heller. Skulle ha lånat ut den på foder direkt.

Jag tror man får vara försiktig med att föra över sitt eget intresse till sina barn! Min äldsta dotter frågade mig efter 4 år på ridskola: "Mammma,blir du väldigt ledsen om jag satsar enbart på fotbollen?" Som tur var hade vi inte hunnit köpa ponny ännu!

Det är en stor risk när det gäller morsor som har hästintresset före barnen:angel: Jag tex är en sån, vill jag bara säga. De hade väl inte mycket val, ville de träffa mamman var det i stallet:angel:

Men vi har aldrig pressat dem att rida eller tävla, jag har varit rädd att det är mitt intresse inte deras.

Sonen slutade rida vid ca tolv. han ville köra motocross istället och fick det.

Döttrarna red mkt längre, övre tonåren, men inte nu, nån av dem. Jag vet att det var jag som var den där hästtokiga tjejen och som är det fortfarande:p
De hade egen häst så fort de kunde gå i stort sett och för dem är det självklart att kunna rida när de vill. Men de har andra intresen också. Ingen av dem är lika hästtokig som jag, det är bara att acceptera. De har aldrig behövt kämpa för att få rida.

Nu prioriterar de annat, men kommer nog att rida igen så småningom och de är väldigt glada för det de har haft med hästarna. De kan följa med mej och det finns hästar att rida om de skulle få lust.

Vi har pratat om att vi skulle kunna dela 1-2 hästar så småningom, tex.

De har dock alltid varit tvungna att ta ansvar så länge de haft sin häst. Det handlar om att välja även om man är 12 år, tycker jag.

Men kanske måste du fundera på medryttare, fodervärd eller sälja? Så hon får en paus. Kanske kommer hon tillbaka då.

Sen vet jag inte hur ni rider, om det kan vara så att hon är rädd för ponnyn av något skäl tex. Hur mycekt koll har du på det?

vi rider ofta ihop ute i skogen, ibland rider hon små svängar själv eller rider nere på ridbanan och hoppar lite ibland :p

hon är inte rädd för hästen för då skulle hon inte våga rida ut själv.
vi har kommit överens om ett par veckors paus och "betänketid" så hon kan fundera vad hon verkligen vill.

vi rider ofta ihop ute i skogen, ibland rider hon små svängar själv eller rider nere på ridbanan och hoppar lite ibland :p

hon är inte rädd för hästen för då skulle hon inte våga rida ut själv.
vi har kommit överens om ett par veckors paus och "betänketid" så hon kan fundera vad hon verkligen vill.

låter bra :bow:

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar