hästintresset avtar ??

Sv: hästintresset avtar ??

ja tycker int alla föräldrar ska skämma bort deras barn med en massa egna hästar förens de blir äldre. Vet många här hemma som fått hästar för mer än 6 siffriga belopp(ponnyer framför allt), de har tävlat på nationell nivå men nu när de blivit lite äldre slutar de....Varför? de har fått allt serverat på silverfat!! de ha fått göra de som är roligt, rida! De har int behövt att bry sig om hur mkt allt kostar och hur mkt jobb de är, ne de fixar mamma...o ja förstår er alla ponnymammor, när jag skaffar barn senare i livet vill jag också ge mina barn allt som int ja har fått, men blir de bättre då?.
Låt de rida en annan ponny nån dag i vecka fram till 10 års ålder, självklart då sköta den me, sen kan dom väl prova me foderhäst, tycker de om de , ja då så...no problems.
Jag har aldrig fått någon häst av mina föräldrar, jag gick på ridskola från att jag vår 5 till att ja va 12 ungefär, de sista åren hade ja lite medryttar hästar, sedan hittade ja en häst som jag fick rida hur mkt jag ville, men då skulle ja betala hovslagarn. Jag fick 500 kr i månaden till russel och lite kläder och dealen va att ja fick betala halva hovslagaren och de blev inga lektioner på ridskolan.
Men ägaren vill ha mer o mer betalt o vi blev allt mer oense om hur en häst skulle skötas så när ja var 14 tog ja alla mina pengar från mitt sommarjobb och flyttade hästen till ett annat stall, nu fick jag betala allt, stallhyra, hö, foder, träningar och avmaskningar o vetrenärer, allt!. men mamma fortsatte o betalade nu hela hovslagaren, stallet låg 1 mil ifrån mig men ja cyklade vart ända dag. I november bytte ja till en annan häst o flyttade till min kompis,stall där hyran e högre, den nya hästen kräver mkt dyrt kraftfoder, ja åker iväg ca i gång i veckan o tränar, Tävlar . O nu får ja 1000 kr och ska betala allt, även alla mina kläder.
Visst det känns vemodigt att ha häst ibland, o dom där Björn borg skorna ja ville ha kunde ja ju drömma om, ja måste ha pengar te hästen. MEn vet ni vad ? JAg älskar det! Att jag är 16 år o lägger ut mer än 2000 kr i månaden av mina egna pengar på något ja älskar o som gör mej glad, fö ja hade int klarat mej utan dem, stallet o hästarna är ju min fristad, där jag glämmer tid och rum o alla beskymmer, så trots att ja fått kämpa 10 gånger mer än rikemansbarnen så lskar ja de fortfarande o ja tänker int sluta förräns ja dör..

Känner igen mig lite här.. jag är typ lika gammal som din dotter. Fast jag har ingen egen häst, medryttarhäst ca 3 dagar i veckan har jag. Oftast längtar jag efter att få åka till stallet! Nästan alltid faktiskt.. Men ibland har jag mindre lust, oftast när jag har det lite "svårt". Att vara tonåring är verkligen inte lätt. Känslorna går upp och ner, ena dagen känner man sig som den lyckligaste på jorden, nästa som en liten skit som bara gör fel. Vissa dagar är man sur och irriterad på allt, och vill bara skrika och slå alla som ens pratar med en, man vill bara sätta sig i ett hörn och dö. Och vissa dagar är man så glad att man skuttar iväg till skolan och kramar om alla kompisar. Blir man pressad, eller inte får tid att tänka, får man ofta ånghest och vet inte vad man ska göra. Det slutar oftast inte så bra.
Hade jag vart i hennes situation skulle jag vilja ha lugn och ro att tänka igenom allt, några tydliga val om vad jag kunde göra och vilka konsekvenser det skulle få, och en massa stöd.
Vi yngre kan ta egna beslut, oftast i alla fall :smirk: Finns intresset kommer hon känna det

i två veckor har min dotter varit med och gosat med sin häst, och ridit ett par ggr.

hon har verkligen saknat honom och vill med ibland. men jag kommer inte att tjata eller kräva nåt, utan jag kommer att "se" hur det blir ;)

ÄR hon INTE intresserad så visar det sig, och ÄR hon intresserad så visar det sig det med ;)

Jag tror faktist att tjejer och pojkar som har haft hästar sen barnsben tröttnar tillslut när de kommer i tonåren. Men intresset kommer ofta tillbaka när de blir äldre.
Men som mig jag skaffade häst när jag var 13. På så vis visste ja lite redan vad jag ville. Det är nog att man tröttnar när man hållt på så länge redan sen barnsben. Jag hoppas det löser sig för alla där ute som har en dotter/son som inte har intresset kvar :):D

hej!

fråga henne vad hon vill göra,om hon vill låna ut,eller sälja,ev skaffa en medryttare som rider/sköter så gott som varje dag,men att din dotter fortfarande kan rida exakt när hon vill..

att sälja på en gång tycker jag är lite drastiskt,hon kanske ångrar sig redan efter en månad eller två,bättre att lämna ut på foder eller liknande..

såg att hon var 14,(eller så läste jag för snabbt) och i den åldern tröttnade jag själv lite grann (runt 14-15 var jag nog),var massa med kompisar,killar m.m som var intresset då,och det är nog inte bara jag som kännt så. efter ett halvår så kom intresset tillbaka,och jag har kvar samma häst än i dag,blir 21 i år,och om jag hade sålt henne så hade jag ångrat mig grymt mycket.

jag vågade,som din dotter,inte berätta för mina föräldrar heller,så det vart ju så att jag drog mig dit varje dag iallafall...men som sagt,svackan gick över rätt så fort,och min kompis började även rida en häst i stallet,så då slog man ju två flugor i en smäll,att träffa kompisen,och att ha intresset kvar! ;)

det viktiga är att du som förälder,sätter dig ner och pratar med henne,och att ni kommer överens,och så att hon vet att hon kan prata med dig om allt,och att du finns där för henne när hon vill prata.

lycka till!

Jag håller med dej. När jag hade mitt barn-/studiebidrag betalade jag stor del av hästens kostnader själv. Visst var det box, sommarbete och hovslagarkostnader som mamma & jag hjälptes åt att betala men skulle jag ha en ny grimma eller något annat som hon inte behövde fick jag betala det själv. Veterinärskostnader, vaccination och försäkringskostnader stod dåvarande ägaren för (hade ponnyn på foder från 2002-nov 2005 då jag köpte henne).

Sedan jag gick ut skolan och började jobba märker man hur snabbt pengarna går åt. Har föräldrar som inte är rika + 2 syskon som också vill ha/ behöver saker så jag kan förstå att de inte har råd att ge mej allt. Vilket jag även uppskattar. För skulle det vara så kul att hela tiden få allt man pekar på? :cool:

lundborg: Hoppas din dotters hästintresse kommer tillbaka och även om det inte gör det så se till att hon vet att oavsett vad hon gör så kommer ni finnas där. Det i sej självt är en stor trygghet

Jag kan inte riktigt säga hur du ska göra men när en stallkompis hade likande problem tog jag hand om hennes häst ett tag så hon fick en paus. Hon vilade helt från vad hästar hette ett par månader men kom fram till att det var hästar som hon ville hålla på med. Jag tror att när man är 13 så är det så mkt som händer, hästarna orkar man inte rikigt med. Jag gjorde tvärt om jag började rida lite när jag var 12 och vid 13 var jag i full gång. :bump:

Låna ut hästen ett tag och se så att hon verkligen har bestämmts sig vad hon vill. Kanske det finns nån i stallet som vill låna en häst och ha den som sin egen.

i två veckor har min dotter varit med och gosat med sin häst, och ridit ett par ggr.

hon har verkligen saknat honom och vill med ibland. men jag kommer inte att tjata eller kräva nåt, utan jag kommer att "se" hur det blir ;)

ÄR hon INTE intresserad så visar det sig, och ÄR hon intresserad så visar det sig det med ;)

ni har inte läst detta va?? :p

HUR SKA JAG GÖRA?

min dotter har i somras fått en ny häst som hon skulle hoppa med och rida i skogen.(hon är 12år) och har haft egen häst sedan hon var 4år.

de sista månaderna har hon haft ursäkter för att inte följa med till stallet som "Jag är trött" "jag skulle va med en kompis idag ju"
jag har sagt att MINST 3 dgr/vecka ska hon följa med för att sköta sin häst. men det blir bara 1-2ggr,ibland går det mer än en vecka. och hon vill bara rida ibland.

jag har frågat henne flera ggr om hon fortfarande har intresse av hästen, då har hon blivit arg och ledsen på mig och sagt att hon har det.

men idag när vi var i stallet och hade burit fram sadeln, så satte hon sig ner och såg ledsen ut.
jag frågade självklart hur det är, då säger hon att hon vet inte om hon orkar eller har intresset för hästar längre och har inte vågat sagt nåt till mig tidigare ifall jag skulle bli ledsen.....

lilla barn :confused:
jag sa att jag INTE blir arg! utan att det var bra att hon berättade detta för mig. och att hon skulle skippa att åka ett tag till hästen och fundera på hur hon vill göra.

har ni erfarenheter av sånt ? hur gjorde ni ? sålde ni hästen? lånade/hyrde ut? eller kräva att hon tar hand om hästen tills hon bestämde sig?

eller lät ni hästen vara kvar och skötte om den själv?
jag är inackorderad och har min egen häst också, så jag kan inte hinna rida 2 hästar....
snacka om rådlös morsa :cry:

Jag var i samma situation när jag var i ungefär samma ålder som din dotter. (något äldre, kanske 15)
Jag började intressera mig mer för kompisar och så. Vi lämnade iallafall bort hästen på foder och efter ett tag när jag "lekt av mig" och kände att jag ville ta upp ridandet igen tog vi hem hästen!

Det är ganska normalt skulle jag tro, att ungdomar hellre vill busa med kompisarna, träffa tjejen/killen i den åldern. Hästintresset kommer nog i de flesta fall tillbaka.

Men jag skulle låna ut hästen tills hon återfått sitt fulla intresse!

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar