Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Sa jag någonstans att jag anser att det är ok att köra för fort? Men faktum kvarstår, ligger du i 65-70 på en 80-väg är du en trafikfara eftersom du stör trafikrytmen. Det är heller inte tillåtet.
Var det dummaste jag läst, självklart är man ingen trafikfara för att man ligger i 75 på en 80 väg. Folk som stör sig så extremt på det lilla ska inte köra bil övht. Det om något är en trafikfara.
 
Jag har kommit till det stadiet att jag vägrar köra snabbare än vad min bil säger är okej, självklart följer jag strömmen om det handlar om lite över men överlag så om det är 80 sätter jag farthållaren på 80 och stör sig folk på det så är det deras problem.
 
Jag kör en hel del bil då jag pendlar fram och tillbaka till jobbet. Plus en del nöjesresor.
Min bil är inte jättestor, även om det ändå inte är en regelrätt småbil. Oavsett så vet jag om att den antagligen skulle bli mos av ganska lite även om den inte är jättegammal. Därför tar jag det försiktigt.

Hur som helst ser jag många trafikfarliga förare ute på vägarna. Och ärligt talat är de som kör för långsamt försvinnande få!

Det som irriterar mig mest är de som inte tycker man kör om snabbt nog i vänsterfilen och således lägger sig svinnära, gärna adderat med en blink med helljus. Är man inte polis ska man ge fan i det, rent ut sagt. Vad händer om jag måste bromsa? Det händer inte sällan att någon annan kommer på att den ska köra om en bil och kastar sig ut i vänsterfilen plötsligt utan att se sig för, och då vill jag kunna väja för det också utan att få en bil i arslet.

Jag kör inte överdrivet långsamt, men jag håller mig till hastighetsbegränsningen. Av flera skäl. Visst kan det hända att det blir någon kilometer för fort när jag exempelvis kör om, men bara om väglaget tillåter, och med tanke på att hastighetsmätaren ofta visar lägre misstänker jag att jag väldigt sällan kör över tillåtet. Jag är absolut ingen feg förare, men jag vill komma hem, och jag litar på att hastighetsbegränsningarna är satta av en anledning och inte för att jävlas.
Vidare håller jag mig gärna till höger, just för att det ofta finns fartidioter i vänsterfilen (om vi pratar motorväg), och jag vill inte låta deras nonchalans inför risker skada mig.

Jag tycker det är osmakligt att sitta och prata om väglöss, och jag tycker det är obegripligt hur det kan vara så accepterat att man slänger sig med "jag kör alltid lite för fort". Då är man alltid lite av en lagöverträdare.
 
Hela vägen från stallet och hem (ca 3 mil) låg det en lastbil precis bakom och blinkade med helljuset varje gång det blev raksträcka. Ursäkta att jag kör i 80 på en 80-väg liksom.
Tycker den här tråden är fascinerande på en helt ny nivå! Självklart har man som bilförare ingen skyldighet att kontrollera sin hastighetsmätare (om inget är uppenbart fel..). Det är ju inte som om att man kommer bli stoppad av polisen pga fel hastighet om man kör i ”rätt” hastighet enligt hastighetsmätaren.
När jag läser här blir jag så glad att jag just nu nästan aldrig kör bil längre, folk verkar bli galna av det... shit! Kombinationen av skrämmande och fascinerande, jag fattar varför det inträffar bilolyckor..och då tror jag inte de som håller sig till bilens hastighetsmätare är det största problemet..
 
Jag tog körkort först förra året och slås hela tiden av hur otroligt bråttom alla verkar ha hela tiden, tycker det är lätt att bli stressad av de som alltid ska om och köra fortare bara på grund av det men börjar nu landa i att det faktiskt inte är mitt problem att de är så otroligt stressade, jag har två bebisar i bilen och kör hellre fem km för långsamt än 10 för fort.
 
Jag kör en hel del bil då jag pendlar fram och tillbaka till jobbet. Plus en del nöjesresor.
Min bil är inte jättestor, även om det ändå inte är en regelrätt småbil. Oavsett så vet jag om att den antagligen skulle bli mos av ganska lite även om den inte är jättegammal. Därför tar jag det försiktigt.

Hur som helst ser jag många trafikfarliga förare ute på vägarna. Och ärligt talat är de som kör för långsamt försvinnande få!

Det som irriterar mig mest är de som inte tycker man kör om snabbt nog i vänsterfilen och således lägger sig svinnära, gärna adderat med en blink med helljus. Är man inte polis ska man ge fan i det, rent ut sagt. Vad händer om jag måste bromsa? Det händer inte sällan att någon annan kommer på att den ska köra om en bil och kastar sig ut i vänsterfilen plötsligt utan att se sig för, och då vill jag kunna väja för det också utan att få en bil i arslet.

Jag kör inte överdrivet långsamt, men jag håller mig till hastighetsbegränsningen. Av flera skäl. Visst kan det hända att det blir någon kilometer för fort när jag exempelvis kör om, men bara om väglaget tillåter, och med tanke på att hastighetsmätaren ofta visar lägre misstänker jag att jag väldigt sällan kör över tillåtet. Jag är absolut ingen feg förare, men jag vill komma hem, och jag litar på att hastighetsbegränsningarna är satta av en anledning och inte för att jävlas.
Vidare håller jag mig gärna till höger, just för att det ofta finns fartidioter i vänsterfilen (om vi pratar motorväg), och jag vill inte låta deras nonchalans inför risker skada mig.

Jag tycker det är osmakligt att sitta och prata om väglöss, och jag tycker det är obegripligt hur det kan vara så accepterat att man slänger sig med "jag kör alltid lite för fort". Då är man alltid lite av en lagöverträdare.
Håller med om att det är försvinnande få som faktisk håller hastigheten, det är så få så jag blir förvånad varenda gång det händer, för att inte tala om när det händer att folk håller avståndet till en och inte är irriterade på en för att man håller hastigheten.
 
Håller med om att det är försvinnande få som faktisk håller hastigheten, det är så få så jag blir förvånad varenda gång det händer, för att inte tala om när det händer att folk håller avståndet till en och inte är irriterade på en för att man håller hastigheten.
Eller hur! Nästan så man vill krama dem när de inte blir arga på en för att man inte kör för fort 😅
 
Kan inte tänka mig att polisen skulle stanna någon och bötfälla för att de kör 100 eller 95 på 110-väg? Motorvägar har ju dessutom ofta (alltid?) antingen dubbelfiligt eller 2:1-körbana.
Det gör dom inte, jag körde över ett år mellan göteborg och halmstad med bud och ärligt talat mötte jag aldrig en enda polisbil som körde i 110 eller 120 som är en del av vägen, dom ligger nästan alltid minst 10 under hastigheten. Vilket alltid gjorde mig osäker för jag trodde min bil gick alldeles för snabbt.
 
Jag har aldrig sagt att man måste ligga i exakt 80... men mer eller mindre konstant 10km/h under på 80-väg blir snabbt tröttsamt om man ska köra 30 mil.

Plus att det är som sagt väldigt vanligt att sådana förare drar på när det blir dubbelfiligt, dvs blockerar ev omkörningar.
Kör man konstant 10 km/h för sakta utan anledning anser jag att man är en trafikfara. Man stoppar upp trafiken och "tvingar" andra bilister till omkörningar. Jag kan absolut ligga bakom en bil som kör för sakta någon kilometer, men aldrig att jag gör det 15-40 mil som inte är ett dugg ovanligt att jag kör på en dag på jobbet. Jag har iofs betalt för tiden jag kör, men anser att mina andra arbetsuppgifter är något viktigare än att ligga bakom någon som kör rejält för sakta.

Jag kör om när det är säkert, men det är inte alla som gör det..
 
S
Kör man konstant 10 km/h för sakta utan anledning anser jag att man är en trafikfara. Man stoppar upp trafiken och "tvingar" andra bilister till omkörningar. Jag kan absolut ligga bakom en bil som kör för sakta någon kilometer, men aldrig att jag gör det 15-40 mil som inte är ett dugg ovanligt att jag kör på en dag på jobbet. Jag har iofs betalt för tiden jag kör, men anser att mina andra arbetsuppgifter är något viktigare än att ligga bakom någon som kör rejält för sakta.

Jag kör om när det är säkert, men det är inte alla som gör det..

NEJ - andra bilister tvingar aldrig fram en omkörning. Det är ett val man gör att köra om. Kryp ur offerkoftan och lämna den till någon av alla dessa medmänniskor som har rätt att bära den. DU och ingen annan bär ansvar för hur du kör.

Jag har en väldigt tung högerfot och jag har aldrig blivit tvingad att köra om - däremot har jag ofta valt att köra om (och suttit och önskat att kunna göra det ännu oftare).

Siffrorna på skyltarna visar dessutom högsta tillåtna hastighet - inte rekommenderar minimi-hastighet. Tanken är att du ska anpassa nedåt efter väglag, ljusförhållanden, viltaktivitet etc.
 
Kör man konstant 10 km/h för sakta utan anledning anser jag att man är en trafikfara. Man stoppar upp trafiken och "tvingar" andra bilister till omkörningar. Jag kan absolut ligga bakom en bil som kör för sakta någon kilometer, men aldrig att jag gör det 15-40 mil som inte är ett dugg ovanligt att jag kör på en dag på jobbet. Jag har iofs betalt för tiden jag kör, men anser att mina andra arbetsuppgifter är något viktigare än att ligga bakom någon som kör rejält för sakta.

Jag kör om när det är säkert, men det är inte alla som gör det..
Är inte det stora problemet ändå de som kör om på osäkra ställen? Tycker fokus känns otroligt felriktat. Och hur många är det som konstant kör 10 km/h under? Stöter på det väldigt sällan..
 
Mer störande är 80-vägar som gott och väl skulle kunnat vara 90-vägar. Försegning på landsbygden 🧟‍♀️
Har för mig att 80 är "maxhastighet" på vägar som inte har separerade körbanor. Sedan kanske det finns undantag, beroende på andra faktorer. Allt för att uppnå så att inga bilister omkommer i trafiken. Andra trafikanter bryr man sig dock inte om (men det är en annan diskussion)
 
Har för mig att 80 är "maxhastighet" på vägar som inte har separerade körbanor. Sedan kanske det finns undantag, beroende på andra faktorer. Allt för att uppnå så att inga bilister omkommer i trafiken. Andra trafikanter bryr man sig dock inte om (men det är en annan diskussion)

Nä, här finns en 90-väg utan separerade körbanor. Om du med separerad menar fysiskt t.ex. vajerräcken. Jag kör den vägen varje gång jag kör till jobbet. 90 km/h och bara streckad linje som separerar körbanorna.
 
Nä, här finns en 90-väg utan separerade körbanor. Om du med separerad menar fysiskt t.ex. vajerräcken. Jag kör den vägen varje gång jag kör till jobbet. 90 km/h och bara streckad linje som separerar körbanorna.
Hittade följande hos Trafikverket:
På vägar utan mittseparering behövs andra insatser för att snabbt skapa det säkra mötet. Därför sänker vi hastighetsgränsen till 80 km/tim på vägar som saknar mittseparering. Det gäller för vägar med relativt mycket trafik, det vill säga 2 000 fordon per dygn eller mer år 2025. 80 km/tim är den maximala hastighetsnivå där två personbilar av högsta säkerhetsstandard klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser.
 
S


NEJ - andra bilister tvingar aldrig fram en omkörning. Det är ett val man gör att köra om. Kryp ur offerkoftan och lämna den till någon av alla dessa medmänniskor som har rätt att bära den. DU och ingen annan bär ansvar för hur du kör.

Jag har en väldigt tung högerfot och jag har aldrig blivit tvingad att köra om - däremot har jag ofta valt att köra om (och suttit och önskat att kunna göra det ännu oftare).

Siffrorna på skyltarna visar dessutom högsta tillåtna hastighet - inte rekommenderar minimi-hastighet. Tanken är att du ska anpassa nedåt efter väglag, ljusförhållanden, viltaktivitet etc.
Därför skrev jag "tvingar". Och offerkofta? Var kom den ifrån?

Det finns många som kör för sakta även i bra väglag och väder.
Är inte det stora problemet ändå de som kör om på osäkra ställen? Tycker fokus känns otroligt felriktat. Och hur många är det som konstant kör 10 km/h under? Stöter på det väldigt sällan..
Jag möter nästan alltid på någon när jag åker längre sträckor. Exempel: det är 80km/h. Personen före ligger i 70, förutom när det kommer en fartkamera, då saktar personen ner till 60.. inte alls ovanligt.
 
Därför skrev jag "tvingar". Och offerkofta? Var kom den ifrån?

Det finns många som kör för sakta även i bra väglag och väder.

Jag möter nästan alltid på någon när jag åker längre sträckor. Exempel: det är 80km/h. Personen före ligger i 70, förutom när det kommer en fartkamera, då saktar personen ner till 60.. inte alls ovanligt.
Därför skrev jag "tvingar". Och offerkofta? Var kom den ifrån?

Det finns många som kör för sakta även i bra väglag och väder.

Jag möter nästan alltid på någon när jag åker längre sträckor. Exempel: det är 80km/h. Personen före ligger i 70, förutom när det kommer en fartkamera, då saktar personen ner till 60.. inte alls ovanligt.
Men om det är nån enstaka, är det verkligen ett jätteproblem? Tycker att det är ett sjukt mkt större problem att det finns massvis av människor som gör farliga omkörningar oavsett vilken hastighet övrig trafik kör i.. det är ju inte bara så att omkörningar sker för att andra kör 10km/h under...
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 479
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
10 642
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
22 236
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 066
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp