Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Men om det är nån enstaka, är det verkligen ett jätteproblem? Tycker att det är ett sjukt mkt större problem att det finns massvis av människor som gör farliga omkörningar oavsett vilken hastighet övrig trafik kör i.. det är ju inte bara så att omkörningar sker för att andra kör 10km/h under...
Jag säger inget om farliga omkörningar, där håller jag med till 100%.

Nej, det är inget jätteproblem, men det är klart störande och trafiken skulle flyta på mycket bättre om folk körde med jämn hastighet.
 
Tycker den här tråden är fascinerande på en helt ny nivå! Självklart har man som bilförare ingen skyldighet att kontrollera sin hastighetsmätare (om inget är uppenbart fel..). Det är ju inte som om att man kommer bli stoppad av polisen pga fel hastighet om man kör i ”rätt” hastighet enligt hastighetsmätaren.
När jag läser här blir jag så glad att jag just nu nästan aldrig kör bil längre, folk verkar bli galna av det... shit! Kombinationen av skrämmande och fascinerande, jag fattar varför det inträffar bilolyckor..och då tror jag inte de som håller sig till bilens hastighetsmätare är det största problemet..

Det är dock ditt ansvar att se till att du inte kör för fort. Och om hastighetsmätaren helt plötsligt börjar visa 5 för lite, så är det ditt problem. Så det är inte dumt att kolla av ändå.
 
Det kan det göra. Sen kan det bli skillnad om man sätter på hjul med annan dimension osv. Man ska aldrig lita på fordon.
5 km/h må kanske låta lite, men det är tillräckligt för att riskera åka dit.
Har bara svårt att köpa in på att det är särskilt vanligt och att det är ett jätteproblem, bara för typ 20 år sen eller nåt hade väl få GPS, då borde det enligt många i den här tråden rått total anarki i hastigheten på vägarna och folk åkt fast för fortkörning (och långsamkörning?) till höger och vänster?
Jag vet också att hastighetsmätaren i grundinställning kanske visar lite i underkant, kan bara inte fatta hur det kan vara ett problem..
 
Har bara svårt att köpa in på att det är särskilt vanligt och att det är ett jätteproblem, bara för typ 20 år sen eller nåt hade väl få GPS, då borde det enligt många i den här tråden rått total anarki i hastigheten på vägarna och folk åkt fast för fortkörning (och långsamkörning?) till höger och vänster?

Det är inte jag som skriver att det är vanligt eller ett jätteproblem, så jag kan inte svara på det.
 
Har bara svårt att köpa in på att det är särskilt vanligt och att det är ett jätteproblem, bara för typ 20 år sen eller nåt hade väl få GPS, då borde det enligt många i den här tråden rått total anarki i hastigheten på vägarna och folk åkt fast för fortkörning (och långsamkörning?) till höger och vänster?
Jag vet också att hastighetsmätaren i grundinställning kanske visar lite i underkant, kan bara inte fatta hur det kan vara ett problem..
Jag tänker likadant
 
Har bara svårt att köpa in på att det är särskilt vanligt och att det är ett jätteproblem, bara för typ 20 år sen eller nåt hade väl få GPS, då borde det enligt många i den här tråden rått total anarki i hastigheten på vägarna och folk åkt fast för fortkörning (och långsamkörning?) till höger och vänster?
Jag vet också att hastighetsmätaren i grundinställning kanske visar lite i underkant, kan bara inte fatta hur det kan vara ett problem..
Jag har svarat tidigare i tråden att jag hade en bil som konstant visade 5 km/h lägre hastighet när jag körde, sommar som vinter. Om jag enligt mätaren körde i 80 så låg jag i själva verket i 85, lagom kul om jag hade blivit stoppad på 30-väg. :cautious: Det är dock den enda bilen jag kört sedan jag började använda waze när jag kör som visat för lite, nuvarande går i 78 om jag kör 80 enligt mätaren. :)
 
Har bara svårt att köpa in på att det är särskilt vanligt och att det är ett jätteproblem, bara för typ 20 år sen eller nåt hade väl få GPS, då borde det enligt många i den här tråden rått total anarki i hastigheten på vägarna och folk åkt fast för fortkörning (och långsamkörning?) till höger och vänster?
Jag vet också att hastighetsmätaren i grundinställning kanske visar lite i underkant, kan bara inte fatta hur det kan vara ett problem..
Men precis. Folk skyller på att hastighetsmätaren visar 5km/h fel, för att kunna ursäkta att de kör 20 km/h för fort 🤦‍♀️
 
Hittade följande hos Trafikverket:
På vägar utan mittseparering behövs andra insatser för att snabbt skapa det säkra mötet. Därför sänker vi hastighetsgränsen till 80 km/tim på vägar som saknar mittseparering. Det gäller för vägar med relativt mycket trafik, det vill säga 2 000 fordon per dygn eller mer år 2025. 80 km/tim är den maximala hastighetsnivå där två personbilar av högsta säkerhetsstandard klarar en kollision utan alltför allvarliga konsekvenser.
Här är det 90km/h och det är vanlig väg med streck bara. Så det där verkar inte stämma överallt.
Här passerar 4000-6000 fordon per dag (ca 20% tung trafik)
Dock så ska vägen byggas ut men det är många år tills det sker
 
Här är det 90km/h och det är vanlig väg med streck bara. Så det där verkar inte stämma överallt.
Här passerar 4000-6000 fordon per dag (ca 20% tung trafik)
Dock så ska vägen byggas ut men det är många år tills det sker


Det gäller för vägar med relativt mycket trafik, det vill säga 2 000 fordon per dygn eller mer år 2025


Jag läser som att det kommer gälla från 2025 :)
 
Har bara svårt att köpa in på att det är särskilt vanligt och att det är ett jätteproblem, bara för typ 20 år sen eller nåt hade väl få GPS, då borde det enligt många i den här tråden rått total anarki i hastigheten på vägarna och folk åkt fast för fortkörning (och långsamkörning?) till höger och vänster?
Jag vet också att hastighetsmätaren i grundinställning kanske visar lite i underkant, kan bara inte fatta hur det kan vara ett problem..
Det är ett "jätteproblem" för dom som kör för fort helt enkelt. Dom som kör lagligt hör jag extremt sällan klaga faktiskt. Jag tror det är så att dom som upplever att laglig hastighet är för långsam är dom som hela tiden ligger i högre hastigheter. Även om dom "bara" ligger i 85 på 80 vägar eller 100 på 90 vägar osv, då är det klart att dom som kör lagligt är ett "jätteproblem" för dom.
 
Jag kör en hel del bil då jag pendlar fram och tillbaka till jobbet. Plus en del nöjesresor.
Min bil är inte jättestor, även om det ändå inte är en regelrätt småbil. Oavsett så vet jag om att den antagligen skulle bli mos av ganska lite även om den inte är jättegammal. Därför tar jag det försiktigt.

Hur som helst ser jag många trafikfarliga förare ute på vägarna. Och ärligt talat är de som kör för långsamt försvinnande få!

Det som irriterar mig mest är de som inte tycker man kör om snabbt nog i vänsterfilen och således lägger sig svinnära, gärna adderat med en blink med helljus. Är man inte polis ska man ge fan i det, rent ut sagt. Vad händer om jag måste bromsa? Det händer inte sällan att någon annan kommer på att den ska köra om en bil och kastar sig ut i vänsterfilen plötsligt utan att se sig för, och då vill jag kunna väja för det också utan att få en bil i arslet.

Jag kör inte överdrivet långsamt, men jag håller mig till hastighetsbegränsningen. Av flera skäl. Visst kan det hända att det blir någon kilometer för fort när jag exempelvis kör om, men bara om väglaget tillåter, och med tanke på att hastighetsmätaren ofta visar lägre misstänker jag att jag väldigt sällan kör över tillåtet. Jag är absolut ingen feg förare, men jag vill komma hem, och jag litar på att hastighetsbegränsningarna är satta av en anledning och inte för att jävlas.
Vidare håller jag mig gärna till höger, just för att det ofta finns fartidioter i vänsterfilen (om vi pratar motorväg), och jag vill inte låta deras nonchalans inför risker skada mig.

Jag tycker det är osmakligt att sitta och prata om väglöss, och jag tycker det är obegripligt hur det kan vara så accepterat att man slänger sig med "jag kör alltid lite för fort". Då är man alltid lite av en lagöverträdare.

Fast om den som kör om kör så pass sakta att personen blockerar en hela sträcka som är dubbelfilig så får man tåla att folk blir irriterade. Har varit med om att en bil behövde närmare 3 km på sig för att ta sig förbi en lastbil. Då var jag rätt så less då lastbilen höll en hastighet runt 80 och personbilen som skulle köra om körde kanske max 85 km/h. Omkörningar ska i mitt tycke vara effektiva. Personligen vill jag inte vara bredvid ett annat fordon längre än nödvändigt.
 
Fast om den som kör om kör så pass sakta att personen blockerar en hela sträcka som är dubbelfilig så får man tåla att folk blir irriterade. Har varit med om att en bil behövde närmare 3 km på sig för att ta sig förbi en lastbil. Då var jag rätt så less då lastbilen höll en hastighet runt 80 och personbilen som skulle köra om körde kanske max 85 km/h. Omkörningar ska i mitt tycke vara effektiva. Personligen vill jag inte vara bredvid ett annat fordon längre än nödvändigt.

Enligt körläraren som lärde mig köra så ska man hålla hastighetsbegränsningen även vid omkörningar. Om det då tar för lång tid att köra om så att man måste ligga bredvid för länge då ska man inte köra om. Alternativet trycka gasen i botten för att komma om snabbt och effektivt är inte ett lagligt alternativ.
 
Fast om den som kör om kör så pass sakta att personen blockerar en hela sträcka som är dubbelfilig så får man tåla att folk blir irriterade. Har varit med om att en bil behövde närmare 3 km på sig för att ta sig förbi en lastbil. Då var jag rätt så less då lastbilen höll en hastighet runt 80 och personbilen som skulle köra om körde kanske max 85 km/h. Omkörningar ska i mitt tycke vara effektiva. Personligen vill jag inte vara bredvid ett annat fordon längre än nödvändigt.
Man får bli less och man får sucka men det är fortafarande inte fel gjort av bilen som körde om i 85. Den har inte gjort något fel. Man får ta och andas och sen ta nästa tillfälle och köra om istället.

Precis som att man måste ha förståelse för tex när lastbilar kör om lastbilar och ibland behöver vad det känns som 1 mil för att ta sig förbi, jobbigt ja men det är ju bara att lätta på gasen och låta det ta sin tid. Det är liksom inte någon som gör någonting fel.
 
Enligt körläraren som lärde mig köra så ska man hålla hastighetsbegränsningen även vid omkörningar. Om det då tar för lång tid att köra om så att man måste ligga bredvid för länge då ska man inte köra om. Alternativet trycka gasen i botten för att komma om snabbt och effektivt är inte ett lagligt alternativ.
Just den gången var det på e4 där det var 100.. glömde nämna den lilla detaljen. Men kan man inte köra om säkert utan att vara vänsterfilsåkare så ska man nog inte köra om heller. För varför ska man köra om när man ändå har tänkt sig att hålla samma hastighet som fordonet som man passerade? Eller de där nötterna som segar förbi i 85 och sedan bromsar när de väl kommit förbi?
Mina körlärare ville hellre att jag gjorde effektiva omkörningar där det var säkert att köra om.
 
Just den gången var det på e4 där det var 100.. glömde nämna den lilla detaljen. Men kan man inte köra om säkert utan att vara vänsterfilsåkare så ska man nog inte köra om heller. För varför ska man köra om när man ändå har tänkt sig att hålla samma hastighet som fordonet som man passerade? Eller de där nötterna som segar förbi i 85 och sedan bromsar när de väl kommit förbi?
Mina körlärare ville hellre att jag gjorde effektiva omkörningar där det var säkert att köra om.

Sa verkligen dina körlärare till dig att du skulle köra snabbare än tillåtet för att komma om snabbare?
 
Just den gången var det på e4 där det var 100.. glömde nämna den lilla detaljen. Men kan man inte köra om säkert utan att vara vänsterfilsåkare så ska man nog inte köra om heller. För varför ska man köra om när man ändå har tänkt sig att hålla samma hastighet som fordonet som man passerade? Eller de där nötterna som segar förbi i 85 och sedan bromsar när de väl kommit förbi?
Mina körlärare ville hellre att jag gjorde effektiva omkörningar där det var säkert att köra om.
Effektivt innebär inte alltid för fort. Det är två skilda saker.

Och det finns många anledningar till att man vill köra om en lastbil som ligger i 80 då dom ofta saktar ner rejält i backar osv och det är svårt att hålla en jämn hastighet bakom en lastbil. Därför är det helt okej tycker jag att vilja köra om en sådan när tillfälle ges.

Och dom "nötterna" upplever du inte om du själv håller laglig hastighet, svårare än så är det inte. Väljer du att köra om när det finns ont om tid och sen inte hinner om bilen framför så är det ju du som gjort en felbedömning. Den ska inte behöva ha en för hög hastighet för att du ska hinna in bakom den.
 
Sa verkligen dina körlärare till dig att du skulle köra snabbare än tillåtet för att komma om snabbare?

Efter en vanlig tvåfilig landsväg så ja. För att inte behöva vara på fel sida av vägen längre än nödvändigt. Och jag kommer inte att göra sega omkörningar på hojen heller för det är ärligt talat totalt livsfarligt. Vill inte ligga bredvid en lastbil längre än nödvändigt. Så mycket litar jag inte på att folk att köra i en rak och fin linje.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 479
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
10 642
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
22 236
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 066
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp