Jag kör en hel del bil då jag pendlar fram och tillbaka till jobbet. Plus en del nöjesresor.
Min bil är inte jättestor, även om det ändå inte är en regelrätt småbil. Oavsett så vet jag om att den antagligen skulle bli mos av ganska lite även om den inte är jättegammal. Därför tar jag det försiktigt.
Hur som helst ser jag många trafikfarliga förare ute på vägarna. Och ärligt talat är de som kör för långsamt försvinnande få!
Det som irriterar mig mest är de som inte tycker man kör om snabbt nog i vänsterfilen och således lägger sig svinnära, gärna adderat med en blink med helljus. Är man inte polis ska man ge fan i det, rent ut sagt. Vad händer om jag måste bromsa? Det händer inte sällan att någon annan kommer på att den ska köra om en bil och kastar sig ut i vänsterfilen plötsligt utan att se sig för, och då vill jag kunna väja för det också utan att få en bil i arslet.
Jag kör inte överdrivet långsamt, men jag håller mig till hastighetsbegränsningen. Av flera skäl. Visst kan det hända att det blir någon kilometer för fort när jag exempelvis kör om, men bara om väglaget tillåter, och med tanke på att hastighetsmätaren ofta visar lägre misstänker jag att jag väldigt sällan kör över tillåtet. Jag är absolut ingen feg förare, men jag vill komma hem, och jag litar på att hastighetsbegränsningarna är satta av en anledning och inte för att jävlas.
Vidare håller jag mig gärna till höger, just för att det ofta finns fartidioter i vänsterfilen (om vi pratar motorväg), och jag vill inte låta deras nonchalans inför risker skada mig.
Jag tycker det är osmakligt att sitta och prata om väglöss, och jag tycker det är obegripligt hur det kan vara så accepterat att man slänger sig med "jag kör alltid lite för fort". Då är man alltid lite av en lagöverträdare.