Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Jag har aldrig skrivit exakt hastighet. Jag har skrivit konstant en bra bit under gällande hastighet. Det är stor skillnad. Och vad har min åsikt med min bilkörning att göra? Bara för att jag tycker att folk som inte blinkar är idioter innebär det inte att jag kommer försöka preja dom i nästa kurva direkt.
Fast det är den irritationen och som förmodligen kommer av en viss stress som gör en till en potentiellt farlig bilist.
 
Alltså vad dillar du om. Jag vill veta hur snabbt eller långsamt jag egentligen kör. Jag vill inte vara den som gör så att yrkesförare tvingas ligga bakom mig och stressa. Jag vill köra exakt 82km/h, inte 73.
Återigen, varför är det så extremt jätteviktigt att hålla den exakta hastighetsgränsen?
Så det är mer ok att stressa andra bilister att hålla exakt hastighet än stressa de tidspressade yrkesförarna?

Detta är tänkvärt tycker jag:

Enligt Trafikverket skulle 100 liv kunna räddas varje år om alla höll hastigheten.

– Det är svårt att förstå att även några få km/h spelar roll. En krock i 85 km/h istället för 80 ökar risken för dödliga skador med 20 procent, säger Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket.


https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/april/latta-pa-gasen/

Med tanke på detta så förstår jag inte varför den exakta hastighetsgränsen är så viktig för vissa. Tänk vad många liv som skulle kunna räddas om folk inte hade så himla bråttom och tog det lite lugnare på vägarna. Huvudsaken är att man kommer fram, vilket man gör tids nog.
 
Alltså vad dillar du om. Jag vill veta hur snabbt eller långsamt jag egentligen kör. Jag vill inte vara den som gör så att yrkesförare tvingas ligga bakom mig och stressa. Jag vill köra exakt 82km/h, inte 73.

Jag tittar på min bils hastighetsmätare och har gjort så sen jag fick mitt körkort. Jag ar aldrig fått böter för att jag kört i fel hastighet så jag litar på att bilens hastighetsmätare räcker gott och väl. Om lastbilchaffisen blir stressad av att jag kör 75 istället för 80 så är det hens problem. Inte mitt.
 
Nej? Har sett nån enstaka på typ 30 väg som signalerar hastighet. Men hittills har min ev. osynkade hastighetsmätare aldrig någonsin gett mig några problem, så känner absolut inget behov av att kolla av verklig hastighet heller. Gissar jag skulle märka om något var helt galet i förhållande till övrig trafik. Innan den dagen kör jag glatt vidare efter hastighetsmätaren. :)
Min gav mig problem när jag var ganska ny på att köra. Blev omkörd av pendelbussarna hela tiden på motorvägen när jag trodde jag låg i 110. Tyckte det var vidrigt och insåg att lösningen var att köra lite snabbare. År senare med koll mot GPS insåg jag att bussarna gick i realhastighet på 110 och jag låg nog 5-7 km i timman långsammare när jag trodde jag var i 110.
 
Hur kan min åsikt om att jag tycker att folk som konstant kör för sakta inte ska befinna sig på vägen göra mig till en olämplig förare?

Jag vill komma hem vid liv, så jo, jag gör säkra omkörningar. Iofs är en omkörning alltid farlig på något sätt, men jag försöker alltid göra en så säker omkörning som möjligt.
En ganska viktigt del av bilkörning är att samspela med andra trafikanter. Om man då har åsikten att de som inte håller exakt hastighet hela tiden ska bort från vägen för att man själv har bättre saker för sig än ligga bakom dom, ja då tycker jag faktiskt man är olämplig som förare. Det finns massor till att inte alltid köra maxhastighet. Jag som numera kör relativt oregelbundet är inte alltid bekväm att köra maxhastighet när jag inte kört på ett tag och ja då brukar jag köra under hastighetensbegränsningen ett tag tills jag blivit varm i kläderna igen. Men du kanske tycker det vore bättre att jag köra snabbare än jag är bekväm med så jag inte besvärar folk som resonerar som dig?
Jag har aldrig skrivit exakt hastighet. Jag har skrivit konstant en bra bit under gällande hastighet. Det är stor skillnad. Och vad har min åsikt med min bilkörning att göra? Bara för att jag tycker att folk som inte blinkar är idioter innebär det inte att jag kommer försöka preja dom i nästa kurva direkt.
Jag har svårt att se hur din inställning till andra trafikanter inte påverkar din körning. Och även om du kanske är en person som kan klara av att köra bra trots att du verkar ha en dålig inställning till andra trafikanter så tror jag de flesta personer inte klarar av det.

Jag undrar fortfarande vad du tycker om det jag frågade i inlägget. Är det bättre att någon kör fortare än denne är bekväma med för att inte irritera dig?
 
En ganska viktigt del av bilkörning är att samspela med andra trafikanter. Om man då har åsikten att de som inte håller exakt hastighet hela tiden ska bort från vägen för att man själv har bättre saker för sig än ligga bakom dom, ja då tycker jag faktiskt man är olämplig som förare. Det finns massor till att inte alltid köra maxhastighet. Jag som numera kör relativt oregelbundet är inte alltid bekväm att köra maxhastighet när jag inte kört på ett tag och ja då brukar jag köra under hastighetensbegränsningen ett tag tills jag blivit varm i kläderna igen. Men du kanske tycker det vore bättre att jag köra snabbare än jag är bekväm med så jag inte besvärar folk som resonerar som dig?

Jag har svårt att se hur din inställning till andra trafikanter inte påverkar din körning. Och även om du kanske är en person som kan klara av att köra bra trots att du verkar ha en dålig inställning till andra trafikanter så tror jag de flesta personer inte klarar av det.

Jag undrar fortfarande vad du tycker om det jag frågade i inlägget. Är det bättre att någon kör fortare än denne är bekväma med för att inte irritera dig?
Klarar man inte av att köra 80km/h på en 80-väg vid bra väglag och väderlek kanske man ska fundera på om man bör köra bil 🤷 antingen kan man välja anternativa småvägar eller så kanske man bör ta bussen.
 
Klarar man inte av att köra 80km/h på en 80-väg vid bra väglag och väderlek kanske man ska fundera på om man bör köra bil 🤷 antingen kan man välja anternativa småvägar eller så kanske man bör ta bussen.
Men eftersom det är fullkomligt lagligt att ligga under hastigheten så får dom bilisterna köra där hur mycket dom vill. Folk har mängder av olika anledningar till att ta det lugnt. Sen är det såklart man inte medvetet får hindra andra och man bör underlätta för omkörningar givetvis men finns det inga omkörningstillfällen just där och då så får dom bakom avvakta några sekunder och sedan köra om där plats finns.

Det är liksom ingenting att diskutera ens för det finns ingen lag som säger att man måste köra i 80 på en 80 väg. Har folk problem med att man hellre ligger i 75 eller till och med 70 så är det helt och hållet deras problem.
 
En ganska viktigt del av bilkörning är att samspela med andra trafikanter.

Detta tycker jag sammanfattar saken ganska bra. Och är något som många från båda läger (alltid perfekt laglydig vs. de med tyngre högerfot) kanske borde ha lite mer i åtanke.

Alltså: I grund och botten finns det såklart väldigt tydliga regler att förhålla sig till när man vistas på vägen och det är allmänt känt att en högre hastighet innebär högre risker - och det är allas skyldighet att eliminera riskerna i möjligaste mån - men jag kan utan att vara perfekt själv verkligen häpnas över eller bli smått galen på förare åt båda håll om man ser på hur det ser ut i ”verkligheten”.

De som envist puttrar på i egenvald lagom hastighet under rådande hastighetsbegränsning med en lång svans av mer eller mindre frustrerade bilförare bakom sig, de som kommer i raketfart och kör upp i arslet och ljustutar för att tydligt visa att allt som går saktare än dem är I VÄGEN (i mina bästa stunder tänker jag att det kanske verkligen är bråttom på riktigt och försöker väl oavsett inte leka mer polis än att jag släpper förbi där jag har möjlighet), de som inte tar någon hänsyn till vad som är lämpligt och säkert över huvud taget utan kör helt efter eget tycke och smak ifråga om hastighet/väderförhållanden/heldragna linjer/skarpa kurvor, de som inte kan antingen tänka sig att gasa lite extra några få meter eller låta bakomvarande köra om först om man inte vill trycka lite extra på gasen utan nyttja precis hela omkörningssträckan på X hundra meter för att komma om ett lastbilsekipage på 2+1-väg etc. etc.

Det känns så ovanligt med en jämn trafikrytm som bara flyter på och utifrån rådande hastighetsskyltning (tänker vältrafikerad landsväg eller 2+1) att jag nästan alltid häpnar lite när det väl händer.
 
Klarar man inte av att köra 80km/h på en 80-väg vid bra väglag och väderlek kanske man ska fundera på om man bör köra bil 🤷 antingen kan man välja anternativa småvägar eller så kanske man bör ta bussen.
Till viss del kan jag hålla med. Samtidigt kanske man ska fundera på om man bör köra bil när man blir så irriterad på att andra gör fel enligt sina åsikter? Jag har inte en susning om hur fel min bil visar i hastighetsmätaren och tänker inte lägga energi på det heller. Visar den 10 under så.. Ja då gör den väl det. Trevligt att den inte visar för högt antar jag? :p
 
Klarar man inte av att köra 80km/h på en 80-väg vid bra väglag och väderlek kanske man ska fundera på om man bör köra bil 🤷 antingen kan man välja anternativa småvägar eller så kanske man bör ta bussen.
Och dom som inte klarar av det ska aldrig få öva i lugnt tempo för att bli mer rutinerade? För att då kanske dom råkar irritera dig under tiden dom kör lite långsammare?
 
Eftersom jag själv i 99 % av fallen använder farthållare (adaptiv) skulle jag önska att fler gjorde det, för att trafiken skulle löpa smidigare.

För det andra skulle jag önska att folk inte sovit på fysiklektionerna, så de vore medvetna om tidsinbesparing vs risk om man kör 90 jämfört med 80 om man ska köra 10 mil.
Inbesparingen är "hela" sex minuter medan olycksrisken ökar mycket mer.

Vad gäller folk som startar för sent/annars har bråttom och tycker att folk får flytta sig så är detta min hållning i frågan:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20211004-170128.jpg
    Screenshot_20211004-170128.jpg
    41,8 KB · Visningar: 60
Klarar man inte av att köra 80km/h på en 80-väg vid bra väglag och väderlek kanske man ska fundera på om man bör köra bil 🤷 antingen kan man välja anternativa småvägar eller så kanske man bör ta bussen.
Gäller det bara de som kör under hastigheten, eller de som kör över också? För de är nog betydligt fler och garanterat en mycket större trafikfara.

Och som tur är har vi körskollärare och förarprövare som inte anser att man ska vara en perfekt, erfaren förare då man får sitt körkort, utan man blir bättre sen med mer körerfarenhet. Huvudsaken är att man kan hålla på trafikreglerna och visa hänsyn till andra bilister. Oerfarna förare måste ju också få vistas på vägarna, alla har ju varit där nån gång? Annars kan man aldrig bli erfaren. Och jo, det är fullt lagligt att ligga 75 på 80-väg, och betydligt mer korrekt och säkert än att ligga i 85 på samma väg.
 
Ja, vissa kör galet, det visar om inte annat än del här i tråden. Tycker inte det du skrivit hitintills visar att du är en av dom som kör på ett säkert sätt.
Ni verkar tro att bara för att jag gör omkörningar så hör jag till de som brukar preja andra.:confused: För det första så ser jag sällan en anledning att ens planera en omkörning om jag ändå ska fastna bakom 50 andra bilar. Samma sak gällande omkörningar i backkrön, kurvor eller de sista 400 m efter motorväg, de är ett jävla ofog och jag blir vansinnig på de som gör det, särskilt när jag kör hoj och blir prejad av vägen. Ska man göra en omkörning så ska sikten och vägen vara fri.
 
Och dom som inte klarar av det ska aldrig få öva i lugnt tempo för att bli mer rutinerade? För att då kanske dom råkar irritera dig under tiden dom kör lite långsammare?
Jag har jättesvårt att förstå skillnaden på att köra 70 eller 80 på bra väg, i bra väder och väglag faktiskt. Även om man nyss tagit körkortet bör man klara av det.
Gäller det bara de som kör under hastigheten, eller de som kör över också? För de är nog betydligt fler och garanterat en mycket större trafikfara.

Och som tur är har vi körskollärare och förarprövare som inte anser att man ska vara en perfekt, erfaren förare då man får sitt körkort, utan man blir bättre sen med mer körerfarenhet. Huvudsaken är att man kan hålla på trafikreglerna och visa hänsyn till andra bilister. Oerfarna förare måste ju också få vistas på vägarna, alla har ju varit där nån gång? Annars kan man aldrig bli erfaren. Och jo, det är fullt lagligt att ligga 75 på 80-väg, och betydligt mer korrekt och säkert än att ligga i 85 på samma väg.
Diskussionen gällde väl de som körde för sakta? Det finns många olika personligheter i trafiken att störa sig på, jag kan rabbla upp ett helt gäng.

Jag syftar inte på dom som kör någon enstaka km för sakta, utan de som konstant ligger rejält under gällande hastighet. Till exempel de som kör 70 eller under på 80-väg.
 
Jag syftar inte på dom som kör någon enstaka km för sakta, utan de som konstant ligger rejält under gällande hastighet. Till exempel de som kör 70 eller under på 80-väg.
Men det här med att anpassa sig efter väder, underlag, ljus, sikt, omgivande trafik, vilt, omgivningar har du då tagit hänsyn till när ditt blodtryck ökar när du har en såskopp i 70 framför dig på 80-väg?
 
Jag har jättesvårt att förstå skillnaden på att köra 70 eller 80 på bra väg, i bra väder och väglag faktiskt. Även om man nyss tagit körkortet bör man klara av det.

Diskussionen gällde väl de som körde för sakta? Det finns många olika personligheter i trafiken att störa sig på, jag kan rabbla upp ett helt gäng.

Jag syftar inte på dom som kör någon enstaka km för sakta, utan de som konstant ligger rejält under gällande hastighet. Till exempel de som kör 70 eller under på 80-väg.

Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten så det är skillnad. Sedan om det är över gränsen eller inte beror såklart på situationen som uppstår.

Minns särskilt en övning från Audi Driving för provförare, där nästan alla klarade övningen när man körde i 95 km/h , men ingen alls klarade den när man körde 101 km/h. Då rammade alla den fiktiva bergväggen (koner) och klarade inte sladden som orsakades av en hastig undanmanöver. Utom instruktören då som klarade det perfekt…..
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 479
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
10 642
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
22 236
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 066
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp