Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Effektivt innebär inte alltid för fort. Det är två skilda saker.

Och det finns många anledningar till att man vill köra om en lastbil som ligger i 80 då dom ofta saktar ner rejält i backar osv och det är svårt att hålla en jämn hastighet bakom en lastbil. Därför är det helt okej tycker jag att vilja köra om en sådan när tillfälle ges.

Och dom "nötterna" upplever du inte om du själv håller laglig hastighet, svårare än så är det inte.
Kan ju hända att fler vill köra om lastbilen på grund av de orsaker du just nämnde.
 
Kör man konstant 10 km/h för sakta utan anledning anser jag att man är en trafikfara. Man stoppar upp trafiken och "tvingar" andra bilister till omkörningar. Jag kan absolut ligga bakom en bil som kör för sakta någon kilometer, men aldrig att jag gör det 15-40 mil som inte är ett dugg ovanligt att jag kör på en dag på jobbet. Jag har iofs betalt för tiden jag kör, men anser att mina andra arbetsuppgifter är något viktigare än att ligga bakom någon som kör rejält för sakta.

Jag kör om när det är säkert, men det är inte alla som gör det..
Har man den inställningen är man faktiskt en olämplig förare. Jag gillar att komma fram säkert och skulle bli väldigt förbannad ifall jag hamnar i en olycka för att någon anser sig ha viktigare saker att göra än att köra säkert. Sen hävdar du att du aldrig gör några farlig omkörningen men det gör de flesta människor. När jag körde regelbundet såg jag farliga omkörningar varje vecka, tycker det är obehaglig att så många personer är villig att riskera sitt . Det är de som kör om som har ansvaret, ingen varken tvingar eller "tvingar" någon att göra farligt omkörningar.
 
Effektivt innebär inte alltid för fort. Det är två skilda saker.

Och det finns många anledningar till att man vill köra om en lastbil som ligger i 80 då dom ofta saktar ner rejält i backar osv och det är svårt att hålla en jämn hastighet bakom en lastbil. Därför är det helt okej tycker jag att vilja köra om en sådan när tillfälle ges.

Och dom "nötterna" upplever du inte om du själv håller laglig hastighet, svårare än så är det inte. Väljer du att köra om när det finns ont om tid och sen inte hinner om bilen framför så är det ju du som gjort en felbedömning. Den ska inte behöva ha en för hög hastighet för att du ska hinna in bakom den.

De där nötterna har egentligen ingen anledning att köra om i det här fallet en motorcyklist i hällregn och extremblöt väg och sedan nästan plocka framgaffeln och tvärnita när de de väl kommit om så att sagda motorcyklist måste tvärnita och låser bromsarna på grund av blött underlag. En del är nötter helt enkelt. Detta är ett exempel från i somras. Men det har även hänt i andra väder och väglag när jag kört bil. Ska man göra en omkörning så ska det göras på ett säkert sätt och inte i en snigelhastighet där man gärna också tränger in i sidan på fordonet man passerar(Hänt ett antal gånger). Och ja, jag kan bli lika trött på de som kör om mig och inte har lite tempo. Vill inte ha bilar/lastbilar/motorcyklar bredvid mig längre än absolut nödvändigt.
 
Har man den inställningen är man faktiskt en olämplig förare. Jag gillar att komma fram säkert och skulle bli väldigt förbannad ifall jag hamnar i en olycka för att någon anser sig ha viktigare saker att göra än att köra säkert. Sen hävdar du att du aldrig gör några farlig omkörningen men det gör de flesta människor. När jag körde regelbundet såg jag farliga omkörningar varje vecka, tycker det är obehaglig att så många personer är villig att riskera sitt . Det är de som kör om som har ansvaret, ingen varken tvingar eller "tvingar" någon att göra farligt omkörningar.
Hur kan min åsikt om att jag tycker att folk som konstant kör för sakta inte ska befinna sig på vägen göra mig till en olämplig förare?

Jag vill komma hem vid liv, så jo, jag gör säkra omkörningar. Iofs är en omkörning alltid farlig på något sätt, men jag försöker alltid göra en så säker omkörning som möjligt.
 
Jag tror att det finns folk som tycker att det är trångt. Och jo, det är fortfarande tillåtet att köra bil. Däremot tycker jag att ma inte bör körabil överhuvudtaget om man irriterar sig så enormt på folk medan man kör. Då är man en större trafikfara än de som kör lite sakta.
Ja man kanske kan tycka att det är trångt. Men en enkel lösning i så fall är ju att sätta på farthållaren och inte öka vid dubbelsträckan. Då kommer folk inte irritera sig. Men det blir ju farligt om man börjar en omkörning och den man kör om bara ökar och ökar och ökar. Jag går ju tillbaka in bakom och försöker igen senare istället men det blir ju helt knasigt, speciellt om man är lite mer än jämsides när de trampar i igen och man har en snubbe o kö bakom sig.

Visst jag förstår att de kanske kan tycka det är otäckt trångt (om än det är lätt obegripligt) och jag kan väl kanske förstå att de inte har koll på hastigheten alls så de råkar öka av sig själva när det blir bredare, man kan till och med ursäkta en liten extra plattan i mattan när de vaknar till och inser att någon vill om och liksom dras med i hastigheten. Men att därifrån vara så okontrollerad att man inte kan checka in med huvudet och lätta av förstår jag nog faktiskt inte. Skulle säga att det är en sådan ganska ofta man kör 1+2 (alltså en som ökar så mycket att man måste gå in bakom igen, de som ökar är varje gång). (Och jag gillar verkligen 1+2, jag kan ligga och sega avslappnat bakom någon 20 km under hastighet utan problem hela 1, sträckan. Men jag vill ju gärna sedan kunna köra om lugnt och hyggligt effektivt.)

Men vissa kör ju iofs så helt enkelt. Stött på på vanlig motorväg en 40/50+ kvinna som körde om mig fyra+ gånger, hon läste inte mobil eller något, jag kunde inte låta bli att kika lite på henne. Jag höll ungefär samma hastighet hela tiden men hon pendlade mellan 90 och 130 på 110 väg rätt och slätt. När hon segade ihop framför körde jag om, sedan ett par minuter senare kom hon burnande i 130 o försvann en bit bort innan hon gick in i högerfil igen och det gick långsammare och lååångsammare. Helt obegripligt. (hittade på en historia att hennes 20 årige son bredvid började sura när det blev 90 eller något.) Som tur var var väl deras medelhastighet lägre än min eller de svängde av, för det vara bara under 10 minuter eller så som de höll på.
 
Senast ändrad:
Har bara svårt att köpa in på att det är särskilt vanligt och att det är ett jätteproblem, bara för typ 20 år sen eller nåt hade väl få GPS, då borde det enligt många i den här tråden rått total anarki i hastigheten på vägarna och folk åkt fast för fortkörning (och långsamkörning?) till höger och vänster?
Jag vet också att hastighetsmätaren i grundinställning kanske visar lite i underkant, kan bara inte fatta hur det kan vara ett problem..
Me har ni verkligen inga hastighetavisare längs vägarna i Sverige? Så då du kör förbi visar den din verkliga hastighet? Så gjorde jag förr för att veta min hastighet.
 
Me har ni verkligen inga hastighetavisare längs vägarna i Sverige? Så då du kör förbi visar den din verkliga hastighet? Så gjorde jag förr för att veta min hastighet.
Nej? Har sett nån enstaka på typ 30 väg som signalerar hastighet. Men hittills har min ev. osynkade hastighetsmätare aldrig någonsin gett mig några problem, så känner absolut inget behov av att kolla av verklig hastighet heller. Gissar jag skulle märka om något var helt galet i förhållande till övrig trafik. Innan den dagen kör jag glatt vidare efter hastighetsmätaren. :)
 
Bilarna har hastighetsmätare. Även i Sverige. De som väljer att köra för fort gör det trots att de vet precis hur snabbt de kör. Hastighetsmätare längst vägarna hade inte hjälpt ett dugg.
Alltså vad dillar du om. Jag vill veta hur snabbt eller långsamt jag egentligen kör. Jag vill inte vara den som gör så att yrkesförare tvingas ligga bakom mig och stressa. Jag vill köra exakt 82km/h, inte 73.
 
Mer störande är 80-vägar som gott och väl skulle kunnat vara 90-vägar. Försegning på landsbygden 🧟‍♀️

Du läste inte @Sharpless inlägg?

Alltså herregud tråden. Hur kan man anse sig ha RÄTT TILL att köra EXAKT vägens hastighetsbegränsning och nåde den som har en mätare i bilen som visar 5-10 km under. Trafikfara! Ja, för de påbörjade ju verkligen att sänka hastigheterna för ett gäng år sedan bara för att jävlas och få oss bilister att tappa tålamodet 🤦

Tänk om vi som kör bil varje dag kunde inse att vi sätter oss i ett dödsvapen, respektera det (inte samma sak som att vara rädd och en osäker förare) och vara tacksamma att vi människor (som har råd) faktiskt kan ta oss förhållandevis tryggt, väldigt bekvämt och VÄLDIGT snabbt från A till B. Vi behöver inte knalla alla våra steg samma sträcka längre som alla andra individer på denna planet.

Ödmjukhet någon? Ibland tycker jag vi blir för jäkla vana vid vår lyx.
 
Hur kan min åsikt om att jag tycker att folk som konstant kör för sakta inte ska befinna sig på vägen göra mig till en olämplig förare?

Jag vill komma hem vid liv, så jo, jag gör säkra omkörningar. Iofs är en omkörning alltid farlig på något sätt, men jag försöker alltid göra en så säker omkörning som möjligt.
En ganska viktigt del av bilkörning är att samspela med andra trafikanter. Om man då har åsikten att de som inte håller exakt hastighet hela tiden ska bort från vägen för att man själv har bättre saker för sig än ligga bakom dom, ja då tycker jag faktiskt man är olämplig som förare. Det finns massor till att inte alltid köra maxhastighet. Jag som numera kör relativt oregelbundet är inte alltid bekväm att köra maxhastighet när jag inte kört på ett tag och ja då brukar jag köra under hastighetensbegränsningen ett tag tills jag blivit varm i kläderna igen. Men du kanske tycker det vore bättre att jag köra snabbare än jag är bekväm med så jag inte besvärar folk som resonerar som dig?
 
De där nötterna har egentligen ingen anledning att köra om i det här fallet en motorcyklist i hällregn och extremblöt väg och sedan nästan plocka framgaffeln och tvärnita när de de väl kommit om så att sagda motorcyklist måste tvärnita och låser bromsarna på grund av blött underlag. En del är nötter helt enkelt. Detta är ett exempel från i somras. Men det har även hänt i andra väder och väglag när jag kört bil. Ska man göra en omkörning så ska det göras på ett säkert sätt och inte i en snigelhastighet där man gärna också tränger in i sidan på fordonet man passerar(Hänt ett antal gånger). Och ja, jag kan bli lika trött på de som kör om mig och inte har lite tempo. Vill inte ha bilar/lastbilar/motorcyklar bredvid mig längre än absolut nödvändigt.
Ja, vissa kör galet, det visar om inte annat än del här i tråden. Tycker inte det du skrivit hitintills visar att du är en av dom som kör på ett säkert sätt.
 
En ganska viktigt del av bilkörning är att samspela med andra trafikanter. Om man då har åsikten att de som inte håller exakt hastighet hela tiden ska bort från vägen för att man själv har bättre saker för sig än ligga bakom dom, ja då tycker jag faktiskt man är olämplig som förare. Det finns massor till att inte alltid köra maxhastighet. Jag som numera kör relativt oregelbundet är inte alltid bekväm att köra maxhastighet när jag inte kört på ett tag och ja då brukar jag köra under hastighetensbegränsningen ett tag tills jag blivit varm i kläderna igen. Men du kanske tycker det vore bättre att jag köra snabbare än jag är bekväm med så jag inte besvärar folk som resonerar som dig?
Jag har aldrig skrivit exakt hastighet. Jag har skrivit konstant en bra bit under gällande hastighet. Det är stor skillnad. Och vad har min åsikt med min bilkörning att göra? Bara för att jag tycker att folk som inte blinkar är idioter innebär det inte att jag kommer försöka preja dom i nästa kurva direkt.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 479
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
10 642
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
22 236
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 066
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp