Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Men det här med att anpassa sig efter väder, underlag, ljus, sikt, omgivande trafik, vilt, omgivningar har du då tagit hänsyn till när ditt blodtryck ökar när du har en såskopp i 70 framför dig på 80-väg?
E4 (vi har några mil med 80). Viltstängsel. Bra väder, ingen vind och mitt på dagen. Det sker varje gång jag åker mellan de två stora städerna här.

Jag har inte sagt ett ljud om att mitt blodtryck ökar? Det här är utbrutet från "det stör mig"-tråden. Det stör mig alltså och min åsikt är att man bör köra så nära hastigheten som anges vid bra förutsättningar.
 
Jag tittar på min bils hastighetsmätare och har gjort så sen jag fick mitt körkort. Jag ar aldrig fått böter för att jag kört i fel hastighet så jag litar på att bilens hastighetsmätare räcker gott och väl. Om lastbilchaffisen blir stressad av att jag kör 75 istället för 80 så är det hens problem. Inte mitt.
Jag legat i 130 på 80 väg utan att polisen stannade mig, polisen la sig i vänsterfilen i jämhöjd en stund och drog sedan ifrån mig utan blåljus.

Så hur bra din mätare mäter har inget att göra med att du aldrig fått böter.
 
Jag legat i 130 på 80 väg utan att polisen stannade mig, polisen la sig i vänsterfilen i jämhöjd en stund och drog sedan ifrån mig utan blåljus.

Så hur bra din mätare mäter har inget att göra med att du aldrig fått böter.

Jo. Eftersom bilens mätare alltid överskattar hastigheten gör följandet av den i förhållande till gällande skyltar att man slipper böter.

Har man en kass mätare så kan man åka dit. Min fotbollstränare körde en bil där mätaren lagt av och hans räknande av sekunder mellan vita stolpar var inte perfekt. Det blev böter på en utflykt, då var böterna inte så stora. Idag räcker nog böterna lagningen av mätaren.
 
E4 (vi har några mil med 80). Viltstängsel. Bra väder, ingen vind och mitt på dagen. Det sker varje gång jag åker mellan de två stora städerna här.

Jag har inte sagt ett ljud om att mitt blodtryck ökar? Det här är utbrutet från "det stör mig"-tråden. Det stör mig alltså och min åsikt är att man bör köra så nära hastigheten som anges vid bra förutsättningar.
Nej det var mitt uttryck för hur jag själv känner när man hamnar bakom en såskopp, men å andra sidan - jag som kör kanske i snitt 100 mil per arbetspass är också luttrad och inser att det är fler som anpassar hastighet efter förutsättningar än de som gör det för att jävlas eller av orutin.
 
Jag har jättesvårt att förstå skillnaden på att köra 70 eller 80 på bra väg, i bra väder och väglag faktiskt. Även om man nyss tagit körkortet bör man klara av det.

Diskussionen gällde väl de som körde för sakta? Det finns många olika personligheter i trafiken att störa sig på, jag kan rabbla upp ett helt gäng.

Jag syftar inte på dom som kör någon enstaka km för sakta, utan de som konstant ligger rejält under gällande hastighet. Till exempel de som kör 70 eller under på 80-väg.
Okej, jag tycker de flesta pratat om att köra runt 75 på 80-väg och då har det svarats med att man ska kunna hålla hastigheten annars har man inget på vägarna att göra.

Sett till min egen bekantskapskrets är de som anser dessa lite långsammare förare som trafikfaror inte personer som själva generellt håller hastighetsbegränsningarna, därav min nyfikna fråga. För mig blir det nämligen väldigt skevt att prata om 70-75 på 80-väg som en trafikfara, om man själv kör över 80 på samma vägar.
 
Jag legat i 130 på 80 väg utan att polisen stannade mig, polisen la sig i vänsterfilen i jämhöjd en stund och drog sedan ifrån mig utan blåljus.

Så hur bra din mätare mäter har inget att göra med att du aldrig fått böter.

Skäms du inte över att du låg 50 km/h över hastighetsbegränsningen?! Det är ett större problem än att du inte litar på att min bils hastighetsmätare fungerar...
 
Jag har jättesvårt att förstå skillnaden på att köra 70 eller 80 på bra väg, i bra väder och väglag faktiskt. Även om man nyss tagit körkortet bör man klara av det.

Diskussionen gällde väl de som körde för sakta? Det finns många olika personligheter i trafiken att störa sig på, jag kan rabbla upp ett helt gäng.

Jag syftar inte på dom som kör någon enstaka km för sakta, utan de som konstant ligger rejält under gällande hastighet. Till exempel de som kör 70 eller under på 80-väg.
Skillnaden mellan 70 och 80 borde man väl verkligen ha koll på om man har körkort? När jag gick på körskola fick jag iaf lära mig det att både rörelseenergin och stoppsträcken ökar kvadratiskt med hastigheten.
 
Skäms du inte över att du låg 50 km/h över hastighetsbegränsningen?! Det är ett större problem än att du inte litar på att min bils hastighetsmätare fungerar...
Jag körde en gång 110 med hästtransport och hade en polis som lade sig bredvid i exakt samma hastighet på motorvägen. Skäms än idag över att jag slarvade. Men de körde vidare mot sitt ärende (antar jag) efter att jag saktat ned till laglig hastighet.

För övrigt är det väldans bra med poliser ute i samhället på olika vis.
 
Förutom att köra om folk som man tycker kör för långsamt på långa sträckor kan jag även rekommendera att man själv tar en paus.

När jag kör till vårt sommarställe och det är mycket trafik på motorvägen väljer jag ibland en mindre väg. Ibland är det nån som kör långsamt och försiktigt. Vägen är smal och slingrande, så det är svårt att köra förbi. Men däremot finns det trevliga fikaställen på vägen, samt några mataffärer.

Att stanna tio minuter och ta en kopp kaffe går utmärkt om trafiken segar. Hela resan tar ca 1h 20 min så det gör inte så mycket på det hela taget om man tar en liten nervpaus och kommer fram efter 1 h 30 min istället.
 
Skäms du inte över att du låg 50 km/h över hastighetsbegränsningen?! Det är ett större problem än att du inte litar på att min bils hastighetsmätare fungerar...
Jag skev inte att jag inte litar på din mätare men det går inte att konstatera att den stämmer hyfsat pga avsaknad av att blivit standard.

Nä skäms inte, varför skulle jag? Utsatt inga andra för min hastighet då det bara var polisbilen och jag på den 3 filiga motorvägen vid tillfället.
 
Nej det var mitt uttryck för hur jag själv känner när man hamnar bakom en såskopp, men å andra sidan - jag som kör kanske i snitt 100 mil per arbetspass är också luttrad och inser att det är fler som anpassar hastighet efter förutsättningar än de som gör det för att jävlas eller av orutin.
Hur långa arbetspass har du för att snitta 100 mil, 24 timmar? Jag antar att du inte enbart sitter bakom ratten de här passen? Jag körde själv 200 mil på två dar för ett par veckor sedan och sov en natt däremellan så jag vet hur lång tid det tar. Vilken arbetsgivare tillåter någon att köra 100 mil på ett pass?
 
Skillnaden mellan 70 och 80 borde man väl verkligen ha koll på om man har körkort? När jag gick på körskola fick jag iaf lära mig det att både rörelseenergin och stoppsträcken ökar kvadratiskt med hastigheten.
Såklart jag förstår skillnaden rent fysiskt. Men blir de 10km/h för svårt när det gäller att köra rätt hastighet så bör man kanske inte köra bil.
 
Såklart jag förstår skillnaden rent fysiskt. Men blir de 10km/h för svårt när det gäller att köra rätt hastighet så bör man kanske inte köra bil.

Fast alla kanske inte kor regelbundet eller i miljoer de ar bekanta med, vilket gor att kora kanske lite langsammare an hastighetsgransen kan faktiskt hjalpa.
Jag har svart att det ska vara sa upprivande att inte alla kor bil pa samma satt och att det finns en viss marginal i hur laglig korning som ar saker med hansyn till omgivningen ser ut i verkligheten.

Sjalv kor jag nastan bara bil nar jag ar pa semester, sa 1-2 veckor om aret, och da nastan enbart i nya miljoer, och jag har svart att for att det ska vara sa frusterande att bitvis ligga nagot under hastighetsgransen
 
Du läste inte @Sharpless inlägg?
Alltså herregud tråden. Hur kan man anse sig ha RÄTT TILL att köra EXAKT vägens hastighetsbegränsning och nåde den som har en mätare i bilen som visar 5-10 km under. Trafikfara! Ja, för de påbörjade ju verkligen att sänka hastigheterna för ett gäng år sedan bara för att jävlas och få oss bilister att tappa tålamodet 🤦

Tänk om vi som kör bil varje dag kunde inse att vi sätter oss i ett dödsvapen, respektera det (inte samma sak som att vara rädd och en osäker förare) och vara tacksamma att vi människor (som har råd) faktiskt kan ta oss förhållandevis tryggt, väldigt bekvämt och VÄLDIGT snabbt från A till B. Vi behöver inte knalla alla våra steg samma sträcka längre som alla andra individer på denna planet.

Ödmjukhet någon? Ibland tycker jag vi blir för jäkla vana vid vår lyx.
Snacka om överreaktion :laugh:
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 479
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
10 642
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
22 236
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 066
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp