Nä, men kör man 50 km/h på110 väg så blir man det nog.
Beteendet på 2:1 vägar beror nog att en del tycker att det är obehagligt att köra fortare på det trånga enfiliga sträckorna.
Trångt?! Tycker man de är trånga ska man inte köra bil öht.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä, men kör man 50 km/h på110 väg så blir man det nog.
Beteendet på 2:1 vägar beror nog att en del tycker att det är obehagligt att köra fortare på det trånga enfiliga sträckorna.
Trångt?! Tycker man de är trånga ska man inte köra bil öht.
Fast det kan diffa 10km/h... och nej, i normalt väglag blir jag irriterad om någon ligger i 70 på 80-väg. Jag tillbringar tillräckligt med tid i bilen ändå. Med tanke på hur de personerna kört är jag rätt säker på att de har en mätare som visar fel (kör de konstigt/farligt på något annat sätt ringer jag polisen, det har jag gjort rätt många gånger nu eftersom jag kör så mycket).
Tycker du verkligen det är ok att ligga under tillåten hastighet och sedan gasa på når det går att köra om? Som i exemplet jag tog upp?
Och jag tycker att tänker man så om sina medtrafikanter borde man inte vara ute i trafiken.
Jag tror att det finns folk som tycker att det är trångt. Och jo, det är fortfarande tillåtet att köra bil. Däremot tycker jag att ma inte bör körabil överhuvudtaget om man irriterar sig så enormt på folk medan man kör. Då är man en större trafikfara än de som kör lite sakta.
Nä,men jag hade inte irriterat mig på det. Jag har bättre saker att lägga min energi på.
Hur mycket bil kör du egentligen? När du kommer upp i över 3000mil per år är sådant inte lika kul...
Jag kör över 3000 mil om året och har gjort i 15 år. Jag har inga problem med det du verkar hetsa up dig över, så ditt problem ligger någon annanstans än miltalet.Hur mycket bil kör du egentligen? När du kommer upp i över 3000mil per år är sådant inte lika kul...
Seriöst? Att man är irriterad betyder inte att man är en dålig förare. Och jag vidhåller, tycker man det är trångt på den enfiliga 1:2-vägen har man inget på vägen att göra. En kompetent och säker förare vet hur bred sin bil är.
Det tror jag också, eftersom det är så rasande vanligt. Det kan ju inte finnas så många bilister som har som söndagsnöje liksom att ligga och sabotera folks omkörningar (vilket ju dessutom är helt livsfarligt)? Fenomenets frekvens har inte minst tydliggjorts sen jag började köra släp med elbil och därmed blev väldigt varse förbrukning mm - och därmed också reagerar mer över att behöva bromsa/accelerera onödigt ofta. Vilka miljöbovar de är de där fartpendlarna! Dessutom är det ju rent ut sagt livsfarligt när man kör om med släp t.ex. att den bilist som legat i 70 på 90 väg helt plötslig accelererar upp till 90 när man är jämsides med släp bakom med häst i (=extrem ovilja att bromsa tvärt för att falla in bakom idioten). Har mer än en gång i sommar med regelbundna resor med häst bakom på 2+1-väg varit oerhört tacksam för ruskigt stark elmotor som lätt kan accelerera om även med tungt släp bakom när detta sker.
F.ö. blir jag också tokig på folk som ligger i typ 70 på 80-väg och som inte kan tänka sig att i vart fall underlätta omkörning för dem som vill förbi. Om jag av ngn anledning behöver köra långsammare än rytmen (t.ex. med släp bakom och vägar som gör att jag av hänsyn till hästen ligger t.ex. i max 70 på 80-väg eller där jag ligger i 80-ish på 100-väg pga. legala hinder, eller pga. ngt annat skäl) så är ju det minsta jag kan göra att i vart fall släppa förbi köerna som bildas bakom. Det är inte mitt jobb att vara trafikpolis och liksom stoppa upp trafiken. De gånger jag tar på mig 'polishatten' är endast när jag håller mig till maximalt strax över hastigheten på vägar med mkt låg hastighet (30 eller 40). Blir galen på dem som trots 30- eller 40-sträcka ska gasa på i minst 70 km/h, dessa vägar möjliggör ju i vart fall i min närhet ofta för högre hastigheter men har en hastighet satt pga andra skäl (folk är typiskt sett bättre på att inte flåköra på vägar av sämre kvalitet eller med kuperade, kurviga och smala partier).
Jag kör över 3000 mil om året och har gjort i 15 år. Jag har inga problem med det du verkar hetsa up dig över, så ditt problem ligger någon annanstans än miltalet.
Seriöst? Att man är irriterad betyder inte att man är en dålig förare. Och jag vidhåller, tycker man det är trångt på den enfiliga 1:2-vägen har man inget på vägen att göra. En kompetent och säker förare vet hur bred sin bil är.
Jo, jag vidhåller att irriterar man sig på vad medtrafikanterna gör så blir man en sämre förare. Många gånger har jag sett idioter som kör om vid korkade platser för att de tycker att 90 på en 90-väg är för långsamt. Den personen var en sämre förare eftersom hens irritation över att jag höll hastigheten gjorde att hen tog ett beslut som hade kunnat sluta i en olycka.
Du kanske skulle fundera på en förändring i livet som gör att du inte behöver spendera så mycket tid på vägarna? Alternativt fundera på om det är värt att hetsa upp sig över hur trafiken faktiskt fungerar. Problemet ligger ju hos dig. Trafiken kommer inte att magiskt förändras så den passar dig och ditt.Du gillar tydligen att tillbringa mer tid på vägen i onödan än jag gör.
Det är helt ok att ligga under tillåten hastighet så länge det inte är överdrivet långsamt - och det kan i alla fall inte jag tycka att 10 km/h under är ens faktiskt. Men såklart inte ok att bete sig på det viset du beskriver.Tycker du verkligen det är ok att ligga under tillåten hastighet och sedan gasa på når det går att köra om? Som i exemplet jag tog upp?
Du kanske skulle fundera på en förändring i livet som gör att du inte behöver spendera så mycket tid på vägarna? Alternativt fundera på om det är värt att hetsa upp sig över hur trafiken faktiskt fungerar. Problemet ligger ju hos dig. Trafiken kommer inte att magiskt förändras så den passar dig och ditt.
Förklara!Du bör nog fundera lite på din analysförmåga... den fallerar ordentligt här.
Det är helt ok att ligga under tillåten hastighet så länge det inte är överdrivet långsamt - och det kan i alla fall inte jag tycka att 10 km/h är ens faktiskt. Men såklart inte ok att bete sig på det viset du beskriver.
Varför är det så superduperviktigt att man ska köra EXAKT 80 km/h bara för att det är den hastighetsbegränsningen?
Förklara!
Jag konstaterar bara att det finns flera vägar att gå, antingen förändra livet eller inställningenJag är inte intresserad av dina tjuvnyp och din slutsats över vad jag bör göra var rätt ful. Jag har som sagt särbo som jag inte tänker göra slut med.