Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Fast det kan diffa 10km/h... och nej, i normalt väglag blir jag irriterad om någon ligger i 70 på 80-väg. Jag tillbringar tillräckligt med tid i bilen ändå. Med tanke på hur de personerna kört är jag rätt säker på att de har en mätare som visar fel (kör de konstigt/farligt på något annat sätt ringer jag polisen, det har jag gjort rätt många gånger nu eftersom jag kör så mycket).

Tycker du verkligen det är ok att ligga under tillåten hastighet och sedan gasa på når det går att köra om? Som i exemplet jag tog upp?

Nä,men jag hade inte irriterat mig på det. Jag har bättre saker att lägga min energi på.
 
Och jag tycker att tänker man så om sina medtrafikanter borde man inte vara ute i trafiken.

Så du tycker det är ok med ett farligt beteende på vägen? Bra att veta :up:

Som jag sa tidigare så blir jag irriterad men tar inte ut det med gaspedalen. Men jag kör så extremt mycket och blir så less och rädd för så många som är ute på vägarna.

Vet du vad det vanligaste jag sett när jag kört om gasrunkare? De håller en telefon i örat. Skulle aldrig i helvete falla mig in att göra det, pratar jag i telefon när jag kör är det handsfree som gäller.
 
Jag tror att det finns folk som tycker att det är trångt. Och jo, det är fortfarande tillåtet att köra bil. Däremot tycker jag att ma inte bör körabil överhuvudtaget om man irriterar sig så enormt på folk medan man kör. Då är man en större trafikfara än de som kör lite sakta.

Seriöst? Att man är irriterad betyder inte att man är en dålig förare. Och jag vidhåller, tycker man det är trångt på den enfiliga 1:2-vägen har man inget på vägen att göra. En kompetent och säker förare vet hur bred sin bil är.
 
Hur mycket bil kör du egentligen? När du kommer upp i över 3000mil per år är sådant inte lika kul...

Ju fler mil man kör desto viktigare att inte lägga energi på vad andra håller på med. Det låter väldigt jobbigt för dig att köra så mycket och irritera dig på så många saker folk gör i trafiken. Vägarna är inte till för dig endast dig och de som tänker som du.
 
Seriöst? Att man är irriterad betyder inte att man är en dålig förare. Och jag vidhåller, tycker man det är trångt på den enfiliga 1:2-vägen har man inget på vägen att göra. En kompetent och säker förare vet hur bred sin bil är.

Jag brukar tycka att okej då om de kör sakta, men då ska de göra det hela tiden då också, så att folk kan köra om när det blir bredare, inte att de då gasar på.
 
Det tror jag också, eftersom det är så rasande vanligt. Det kan ju inte finnas så många bilister som har som söndagsnöje liksom att ligga och sabotera folks omkörningar (vilket ju dessutom är helt livsfarligt)? Fenomenets frekvens har inte minst tydliggjorts sen jag började köra släp med elbil och därmed blev väldigt varse förbrukning mm - och därmed också reagerar mer över att behöva bromsa/accelerera onödigt ofta. Vilka miljöbovar de är de där fartpendlarna! Dessutom är det ju rent ut sagt livsfarligt när man kör om med släp t.ex. att den bilist som legat i 70 på 90 väg helt plötslig accelererar upp till 90 när man är jämsides med släp bakom med häst i (=extrem ovilja att bromsa tvärt för att falla in bakom idioten). Har mer än en gång i sommar med regelbundna resor med häst bakom på 2+1-väg varit oerhört tacksam för ruskigt stark elmotor som lätt kan accelerera om även med tungt släp bakom när detta sker.

F.ö. blir jag också tokig på folk som ligger i typ 70 på 80-väg och som inte kan tänka sig att i vart fall underlätta omkörning för dem som vill förbi. Om jag av ngn anledning behöver köra långsammare än rytmen (t.ex. med släp bakom och vägar som gör att jag av hänsyn till hästen ligger t.ex. i max 70 på 80-väg eller där jag ligger i 80-ish på 100-väg pga. legala hinder, eller pga. ngt annat skäl) så är ju det minsta jag kan göra att i vart fall släppa förbi köerna som bildas bakom. Det är inte mitt jobb att vara trafikpolis och liksom stoppa upp trafiken. De gånger jag tar på mig 'polishatten' är endast när jag håller mig till maximalt strax över hastigheten på vägar med mkt låg hastighet (30 eller 40). Blir galen på dem som trots 30- eller 40-sträcka ska gasa på i minst 70 km/h, dessa vägar möjliggör ju i vart fall i min närhet ofta för högre hastigheter men har en hastighet satt pga andra skäl (folk är typiskt sett bättre på att inte flåköra på vägar av sämre kvalitet eller med kuperade, kurviga och smala partier).

Kör jag med släp gör jag allt, inkl gå ut på vägrenen om det är säkert, för att underlätta omkörning (fast med häst förstår jag om man inte går ut men jag kör ju aldrig häst).
 
Seriöst? Att man är irriterad betyder inte att man är en dålig förare. Och jag vidhåller, tycker man det är trångt på den enfiliga 1:2-vägen har man inget på vägen att göra. En kompetent och säker förare vet hur bred sin bil är.

Jo, jag vidhåller att irriterar man sig på vad medtrafikanterna gör så blir man en sämre förare. Många gånger har jag sett idioter som kör om vid korkade platser för att de tycker att 90 på en 90-väg är för långsamt. Den personen var en sämre förare eftersom hens irritation över att jag höll hastigheten gjorde att hen tog ett beslut som hade kunnat sluta i en olycka.
 
Jo, jag vidhåller att irriterar man sig på vad medtrafikanterna gör så blir man en sämre förare. Många gånger har jag sett idioter som kör om vid korkade platser för att de tycker att 90 på en 90-väg är för långsamt. Den personen var en sämre förare eftersom hens irritation över att jag höll hastigheten gjorde att hen tog ett beslut som hade kunnat sluta i en olycka.

Det får du väl tro men det stämmer inte. Plus att jag chansar inte vid en omkörning, går det inte att göra säkert låter jag bli.
 
Du gillar tydligen att tillbringa mer tid på vägen i onödan än jag gör.
Du kanske skulle fundera på en förändring i livet som gör att du inte behöver spendera så mycket tid på vägarna? Alternativt fundera på om det är värt att hetsa upp sig över hur trafiken faktiskt fungerar. Problemet ligger ju hos dig. Trafiken kommer inte att magiskt förändras så den passar dig och ditt.
 
Tycker du verkligen det är ok att ligga under tillåten hastighet och sedan gasa på når det går att köra om? Som i exemplet jag tog upp?
Det är helt ok att ligga under tillåten hastighet så länge det inte är överdrivet långsamt - och det kan i alla fall inte jag tycka att 10 km/h under är ens faktiskt. Men såklart inte ok att bete sig på det viset du beskriver.

Varför är det så superduperviktigt att man ska köra EXAKT 80 km/h bara för att det är den hastighetsbegränsningen?
 
Senast ändrad:
Du kanske skulle fundera på en förändring i livet som gör att du inte behöver spendera så mycket tid på vägarna? Alternativt fundera på om det är värt att hetsa upp sig över hur trafiken faktiskt fungerar. Problemet ligger ju hos dig. Trafiken kommer inte att magiskt förändras så den passar dig och ditt.

Du bör nog fundera lite på din analysförmåga... den fallerar ordentligt här.
 
Det är helt ok att ligga under tillåten hastighet så länge det inte är överdrivet långsamt - och det kan i alla fall inte jag tycka att 10 km/h är ens faktiskt. Men såklart inte ok att bete sig på det viset du beskriver.

Varför är det så superduperviktigt att man ska köra EXAKT 80 km/h bara för att det är den hastighetsbegränsningen?

Jag har aldrig sagt att man måste ligga i exakt 80... men mer eller mindre konstant 10km/h under på 80-väg blir snabbt tröttsamt om man ska köra 30 mil.

Plus att det är som sagt väldigt vanligt att sådana förare drar på när det blir dubbelfiligt, dvs blockerar ev omkörningar.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 479
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
10 642
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
22 236
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 066
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp