Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Jag kör 80-väg till jobbet. För nästan exakt två år sedan körde jag på en älg. Tack och lov gick det sakta just då, eftersom jag behövde ta hänsyn till bland annat en cyklist, och både bilen och jag klarade oss mer eller mindre utan skråmor. Det blev några obetydliga hål i plast, och någon liten buckla. Men det känns, varje mörk morgon, när jag kör till jobbet. Minnena kommer tillbaka, och det finns inte en chans att jag håller 80 när jag kör förbi platsen där älgen sprang ut.
 
Som bilförare så skiter jag faktiskt fullständigt i varför diverse medtrafikanter -oavsett fordon de framför- beter sig som självmordsbenägna/mordiska dårar bakom ratten.

Var och en har ett eget ansvar för att inte utsätta övriga i trafiken för fara baserat på att de själva vill fram fortast möjligt och det ligger inte på övriga trafikanter att tänka ut hypotetiska ursäkter för dessa dårar.
Nu blir jag faktiskt lite irriterad, är så less på att det tolkas in saker i mina texter som jag inte ens skrivit.

Det jag skrev var INGEN ursäkt i någon form, det var en möjlig förklaring till varför. Inget som ursäktar beteendet. Skrev även att jag inte står bakom den ratthållarens agerande. För det är ingen chaufför som håller på så och den ratthållaren förstör för oss andra som sköter oss, inget jag stödjer i någon form.

Det är rätt självklart att man ALLTID ska visa hänsyn i trafiken.
 
Fast kan man inte framföra bilen i tillåten hastighet säkert i normalt väglag ska man inte köra bil... körkort är ingen rättighet utan ett privilegium.

Personligen HATAR jag väglöss som inte följer trafikrytmen och som leker polis och blockar där det faktiskt går att göra en säker omkörning. Då blir jag faktiskt jäkligt ilsk (även om jag inte tar ut det på gaspedalen).

Fast det är ju maxhastighet inte en hastighet som alla måste hålla. Och om man kör så ens egen bil säger att man kör i 80 km/h så tänker iaf inte jag köra snabbare för att nån stressad idiot bakom mig tycker att jag borde.
 
Är det olagligt att ligga 10-15 km under hastighetsgräns? Okej att köra 30 eller 40 men att köra 70 på en 80-väg ser jag inte som trafikfarligt.

Jag kan ibland ligga rätt långsamt på landsvägarna här i norr, man vet aldrig vilket skick vägen är i trots 70- eller 80-vägar. För att inte tala om när det inte finns några viltstängsel och båda renar och älgar hoppar ut titt som tätt.

Generell tanke: Det spelar ju rätt liten roll tidsmässigt att köra 70 eller 80 km per timme. På en sträcka på 5 mil blir skillnaden typ 5 minuter om jag räknat rätt. Hellre 5 minuter extra i bilen än att irritera ihjäl mig på folk i trafiken.

Så länge inte folk kör så långsamt att de riskerar att köras på eller inte står still på vägbanan ser jag hellre fartsniglar än rattfulla eller fartdårar.

Jag tror inte de är så kinkiga när det gäller minihastighet på vanliga vägar (där LGF-fordon faktiskt får köra) men på motorväg får man inte köra för sakta.
 
Jag tror inte de är så kinkiga när det gäller minihastighet på vanliga vägar (där LGF-fordon faktiskt får köra) men på motorväg får man inte köra för sakta.

Kan inte tänka mig att polisen skulle stanna någon och bötfälla för att de kör 100 eller 95 på 110-väg? Motorvägar har ju dessutom ofta (alltid?) antingen dubbelfiligt eller 2:1-körbana.

Det som dock är jädrigt störigt är folk som ligger i 90 i enkelfilerna på 2:1-vägarna för att sedan öka upp till 110 när det blir dubbelfiligt. Där får nästan jag också road rage. :p
 
Fast även om det är så på just din bil så kan du väl inte veta att det är så på alla personbilar? Eller är det allmänt känt att inga hastighetsmätare på personbilar stämmer? Varför skulle det vara så? I så fall skulle de väl dessutom lika gärna kunna diffa åt andra hållet? Frågar av genuin nyfikenhet. Vet verkligen ingenting alls om detta.

Jo. Man kalibrerar hastighetsmätarna så att högsta däcksdimension som används ger rätt hastighet. Man vill aldrig att hastighetsmätaren visar mindre än den faktiska hastigheten, i praktiken innebär det några procent ”övervisning”- så länge man inte kör med största dimensionen på däck.

Hastigheten som mäts är för övrigt rotationshastigheten på hjulen genom ABS-systemet. Vill man ha en mer exakt fart över grund så får man blanda in satelliter och längre mättid.

Man får alltså mätning på antal hjulvarv per sekund som sedan räknas om till antal meter per sekund genom att multiplicera med omkretsen av hjulet (och där antar man då största tillåtna omkretsen = största dimensionen), fart i meter/sekund = varv/sekund * 2*pi*hjulradien.
 
Senast ändrad:
Kan inte tänka mig att polisen skulle stanna någon och bötfälla för att de kör 100 eller 95 på 110-väg? Motorvägar har ju dessutom ofta (alltid?) antingen dubbelfiligt eller 2:1-körbana.

Det som dock är jädrigt störigt är folk som ligger i 90 i enkelfilerna på 2:1-vägarna för att sedan öka upp till 110 när det blir dubbelfiligt. Där får nästan jag också road rage. :p

Nä, men kör man 50 km/h på110 väg så blir man det nog.

Beteendet på 2:1 vägar beror nog att en del tycker att det är obehagligt att köra fortare på det trånga enfiliga sträckorna.
 
Man kan inte lita på Google Maps hastighetsmätning heller. När jag stod stilla vid ett rödljus i Linköping (dvs god mobiltäckning) visade den 12km/h. Har haft betydligt mindre tilltro till den hastighetsmätningen efter det.
GPS-mätning baserar sig istället på mätning av position på jordytan. Hastigheten deriveras sedan fram från positionsangivelser som har en hyfsad osäkerhet. Vid låga hastigheter ger det stora relativa osäkerheter men vid högre hastigheter ger det bara små osäkerheter (men eftersom det är deriverat är den faktiska hastighetens tidpunkt en stund sedan i sekunder inte just nu).

I 100km/h (sådär 30 meter per sekund) är GPS-data oftast mycket tillförlitligt som hastighetskälla.
 
Jo. Man kalibrerar hastighetsmätarna så att högsta däcksdimension som används ger rätt hastighet. Man vill aldrig att hastighetsmätaren visar mindre än den faktiska hastigheten, i praktiken innebär det några procent ”övervisning”- så länge man inte kör med största dimensionen på däck.

Hastigheten som mäts är för övrigt rotationshastigheten på hjulen genom ABS-systemet. Vill man ha en mer exakt fart över grund så får man blanda in satelliter och längre mättid.

Man får alltså mätning på antal hjulvarv per sekund som sedan räknas om till antal meter per sekund genom att multiplicera med omkretsen av hjulet (och där antar man då största tillåtna omkretsen = största dimensionen), fart i meter/sekund = varv/sekund * 2*pi*hjulradien.
Ja, jag googlade lite sedan och förstod då lite mer. Hade ingen koll på detta alls innan.
 
Beteendet på 2:1 vägar beror nog att en del tycker att det är obehagligt att köra fortare på det trånga enfiliga sträckorna.
Det tror jag också, eftersom det är så rasande vanligt. Det kan ju inte finnas så många bilister som har som söndagsnöje liksom att ligga och sabotera folks omkörningar (vilket ju dessutom är helt livsfarligt)? Fenomenets frekvens har inte minst tydliggjorts sen jag började köra släp med elbil och därmed blev väldigt varse förbrukning mm - och därmed också reagerar mer över att behöva bromsa/accelerera onödigt ofta. Vilka miljöbovar de är de där fartpendlarna! Dessutom är det ju rent ut sagt livsfarligt när man kör om med släp t.ex. att den bilist som legat i 70 på 90 väg helt plötslig accelererar upp till 90 när man är jämsides med släp bakom med häst i (=extrem ovilja att bromsa tvärt för att falla in bakom idioten). Har mer än en gång i sommar med regelbundna resor med häst bakom på 2+1-väg varit oerhört tacksam för ruskigt stark elmotor som lätt kan accelerera om även med tungt släp bakom när detta sker.

F.ö. blir jag också tokig på folk som ligger i typ 70 på 80-väg och som inte kan tänka sig att i vart fall underlätta omkörning för dem som vill förbi. Om jag av ngn anledning behöver köra långsammare än rytmen (t.ex. med släp bakom och vägar som gör att jag av hänsyn till hästen ligger t.ex. i max 70 på 80-väg eller där jag ligger i 80-ish på 100-väg pga. legala hinder, eller pga. ngt annat skäl) så är ju det minsta jag kan göra att i vart fall släppa förbi köerna som bildas bakom. Det är inte mitt jobb att vara trafikpolis och liksom stoppa upp trafiken. De gånger jag tar på mig 'polishatten' är endast när jag håller mig till maximalt strax över hastigheten på vägar med mkt låg hastighet (30 eller 40). Blir galen på dem som trots 30- eller 40-sträcka ska gasa på i minst 70 km/h, dessa vägar möjliggör ju i vart fall i min närhet ofta för högre hastigheter men har en hastighet satt pga andra skäl (folk är typiskt sett bättre på att inte flåköra på vägar av sämre kvalitet eller med kuperade, kurviga och smala partier).
 
När jag kör motorcykel så märks det att hastighetsmätaren diffar på många bilar. De flesta håller 70-75 på 80-väg. Jag gör inte sån stor grej av det och kör om men ibland kan det vara ganska drygt om möjligheten inte finns. Det dryga med vissa hastigheter, som tex 70, är att den tenderar till att bli en helknasig hastighet att hålla med tanke på motorvarven. Det är som att hastigheten ligger mitt emellan 4ans och 5ans växel vilket gör det ett totalt värdelös hastighet att hålla. Ska jag växla ner eller upp. Varva som satan eller åka på ett ryckigt fordon som nästan rullar ikapp på dragläget? Men det finns värre saker än folk som kör 5-10 km för sakta eller för fort. De som kör om, girar in framför framhjulet och tvänitar eller de som tränger sig på samma fil är riktigt otyg. Särskilt för den som är rätt så oskyddad.

Lastbilarna häromkring brukar hålla 80 på 80-väg. Jag vet att en del lastbilschaufförer brukar få vara lika frustrerade som jag på en del otyg efter vägarna. Dvs det giras in framför kofångaren, det trängs och det tvärnitas utan anledning etc. Men det ger inte dem rätt att bete sig illa mot sina medtrafikanter. Hur tight schemat än är. Särskilt då en lastbil kan göra sån stor skada. Tydligen kan lastbilar köra bara en kort sträcka i 90 innan det börjar synas på färdskrivaren eller att den börjar varna(?). Så en del utnyttjar detta pendlar 80-90 som jag fattat det som. Här får en lastbilschaufför gärna rätta mig gällande färdskrivare.
 
Senast ändrad:
Fast det är ju maxhastighet inte en hastighet som alla måste hålla. Och om man kör så ens egen bil säger att man kör i 80 km/h så tänker iaf inte jag köra snabbare för att nån stressad idiot bakom mig tycker att jag borde.

Fast det kan diffa 10km/h... och nej, i normalt väglag blir jag irriterad om någon ligger i 70 på 80-väg. Jag tillbringar tillräckligt med tid i bilen ändå. Med tanke på hur de personerna kört är jag rätt säker på att de har en mätare som visar fel (kör de konstigt/farligt på något annat sätt ringer jag polisen, det har jag gjort rätt många gånger nu eftersom jag kör så mycket).

Tycker du verkligen det är ok att ligga under tillåten hastighet och sedan gasa på når det går att köra om? Som i exemplet jag tog upp?
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 479
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
10 642
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
22 236
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
18 066
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp