”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Hon har fri tillgång till hö i hagen så hon kan knappast vara hungrig. Det spelar ingen roll när på dagen hon kommer in. Det sitter i ryggmärgen på henne att här ska det djäklas. Men Kelly har alltid varit en väldigt stressad häst. När jag fick henne kunde hon inte tas in sist ur hagen utan att ledas i kedja. Detta går utmärkt nu. Mycket tack vare att hon flyttat från ridskolans stora stall till detta lilla. Sen är hon ruskit bortskämmt och rätt ohanterad och ouppfostrad från marken. Om hon varit jobbig tidigare så har lösningen varit skarpare bett eller kedja. Nu rider jag på ett vanligt eggbett och leder i grimskaft. Sporrar har jag aldrig behövt. Hon var fruktansvärt okänslig i allt innan. Bara gick rakt på som en pansarvagn. Det märks att det aldrig funnits mycket tid att vänta ut henne. Det tog nästan året innan hon bajsade en normal bajs. Innan var det koblaffor :(

Är lite orolig att lite av hennes stressbeteende ska återkomma nu när vi måste byta stall. Jag räknar med att vi för ett tag är tillbaka på ruta ett igen.

Du är ju en förnuftig människa va jag kunnat utläsa .

Kan du tänka dig att rucka på saker o ting o testa lite , i fråga om hästen.

tex gör mer på hennes villkor utifrån situtationen , tex vid insläppet , testa å led in direkt i boxen på en gång , sen kan du ta av täcket , hon känner trygghet i sin box o är orolig för att tex de andra ska få mat först eller något .

för din del är de väl skit samma om täcket kommer före eller efter , om Kelly stressar mindre då .

vissa saker går ju inte att rucka på men mycket gör man bara för att .

de viktigaste är ju att Kelly taggar ner o sen resten kommer ju av sig själv när hon litar på dig.

vissa hästar får man leta efter vad som funkar bäst o utgå från de .

släppa på sina principer o vanor :laugh: det är jäkligt svårt men man lär sig mycket o de är så gott när man ser att de går framåt .

fundera lite ska du se att du kommer på saker o ting , lycka till:laugh:

Trullan var likadan innan. Förra vintern sprang hon över en vid utsläppet och även när man öppnade boxdörren. Och jag tror att det var för att hon var HUNGRIG! vilket hon alltid är :)

Hos förra ägaren gick hon med travtränade hästar och hade inget gräs att äta, utan fick hö året runt och var inne på nätterna , även sommar.
så när hon kom hit i juli med gröna hagar så blev hon tokig.
När jag skulle leda henne förbi vinterhagen för att ta henne till stora sommarhagen, så gick hon som en ångvält ner i hagen, så jag hade att välja mellan att slita sönder skinnet på handen eller släppa henne. Hon var så fixerad vid gräset.
När sambon som ändå är lång och inte rädd skulle ta in hästarna på vintern, sprang hon över honom för att komma först in till maten.
Jag vågade inte ta henne till slut.

Sen började jag gå ute med henne, stannade henne och sa STANNA med mörk röst. I början lyssnade hon inte alls. Sen började med lite godis och då gick det bra :)
Nu kan jag ta henne själv och hon väntar snällt. Säger jag STANNA så stannar hon direkt 3 ggr på vägen in. För mej var det bara att öva och hålla mej lugn.

Hon vill oxå direkt in i boxen istället för att bindas upp. Jag hade inte en chans att få henne till där jag binder upp. Nu ger jag alltid hö ute en stund innan. Och stänger hennes box, säger STANNA och viftar med fingret framför henne att vi ska vända åt höger inne, och det funkar bra nu.

även i somras när jag tog ut henne, så ville hon slita sig och springa in i vinterhagen. då fick man vara beredd och gå lite snett bredvid och när jag såg att hon började snegla mot insläppet, så fick jag göra mej stor och tog upp en hand och vifa framför att vi skulle gå framåt. Efter ett tag började jag bara vifta lite med pekfingret, och till slut gick vi bara förbi.

Hon gör ju likadant när hon vill vända hem på åkern. Börjar äta lite gräs och så ser man att hon börjar snegla bakåt och snabbt som 17 så vänder hon. Nu vet jag det, så nu hinner hon inte vända, utan jag får driva henne framåt och hålla på yttertygeln, sen går det bra.

Så med henne blir man ganska alert och man får vara med. Med ponnyn kunde jag gå och drömma mej bort och tänka på annat när jag red och ledde henne. :)

Senast ändrad:

Vad händer om du vänder henne direkt så hon står åt andra hållet?

Nja de där är nog mer att hon var väldigt ohanterad o hade noll respekt , när du tog tag i den biten o hon fattade vad som gällde ändrade hon sig.

så de var förra ägaren som inte hanterat o uppfostrat henne utan hon hade fått tagit kommandot.

bra gjort du tog tag i de :)

Jo, jag frågade förra ägaren efter ett tag om de varit med om samma sak.
De lät henne gå in själv på kvällen, och det har vi med gjort. Men vi slutade när vi märkte att hon inte lyssnade utan bara rusade på.
Tjejen som hade henne var ju liten när hon fick henne, så hon har fått göra lite som hon vill med allt.
Och vi är ju inte direkt militantiska när det gäller hästarna :) men vi ska kunna hantera dem på ett avslappnat sätt, så inte allt blir en kamp, så vi började om från början med allt.
Hon gick inte att sadla eller tränsa, högg och sparkade.
Nu är det mkt bättre.

Men det tog nästan 1 år att få allt att funka .

Och jag kom ut på en liten tur i allafall:)!

31912567.jpg

Fick passa på medans särbon var kvar, det kändes lite säkrare när han gick med.Red upp till torpet och lite på åkern där rallybilen stog(fanns en till förresten).
Hemåt blev hon lite bångstyrig för hon ville trava som hon är van men jag hade inga broddar i bak så jag vågade inte släppa på. Hon fick bara trava en kort sträcka.Sedan tog vi några varv i hagen hemma.

Kändes ganska ok,nästa gång ska jag försöka rida runt åkern vid torpet,kanske kan trava där också.

Ska också ta på broddade bootsen då,idag var det lite ont om tid.

Här snöar det och jag ska jobba i kväll.Vill inte ha det likadant som förra söndagskvällen när jag fick pulsa runt i snöstorm!Jag har 13 besök( uska i hemvården)och vill helst cykla emellan.

Misstänkte de var s¨å . l'ät så:) Då var de ju inte hästens fel utan förra ägarnas .

Nej militant ska man inte vara men man måste vara överens om hur man ska göra , så de inte blir farligt o att saker o ting funkar , sen hur man gör är inte så viktigt. Men ramarna måste ju finnas .

Då förstår jag dina problem mycket bättre :laugh:

Oj, vilket fint kort!
Så fina färger.

Jag borde åka och handla och hämta lite halm, så har inte bestämt hur jag ska göra än... det är ju det där :devil: mörkret som ställer till det nu.

:Vilken härlig bild :laugh: ser väldigt fint ut . Pålle ser väldigt nöjd ut .

Den där vägen är ju som gjord för en virvlande galopp , blir sugen ju :laugh:

Den hade Ädle springaren gillat .

de blir :banana::banana: för att du kom ut , nu är de bara o fortsätta .

Tror banne mig de börjar bli lite fart " tanterna ":rofl::rofl::rofl::rofl:

:)Nu är det ju så att fart är inte rätta ordet för mina ridturer;).Och kommer väl aldrig att bli heller men jag är nöjd med det lilla.

Och blir bara D alert så kan det nog bli galopp på den vägen,han är rätt stabil:)

Anledningen att jag tar av täcket i stallgången är för att hon kan vara lite opålitlig i boxen.

När jag började rida Kelly stod hon på ridskolan i privatstallet. Jag fick höra massor med historier om vad hon gjort mot folk. De två stallgubbarna i stallet var de som hade de värsta historierna om henne. Hon har inte alltid varit en snäll häst. All skötsel skedde då i stallgången. Nått annat var inte att tänka på då. Man gick knappt in till henne. Nu kan jag pyssla i boxen med att ta in mat osv och lägga på täcke om det inte finns mat med i bilden. Är det kraftfoder i krubban ska man inte gärna röra henne. Men det går bra att vara i boxen och se på...Men borsta henne i box går inte. Då hugger hon. I stallgången är hon en ängel. Det var hon inte förr. Då knödde hon upp en i stallväggen och hon sket i gången stup i kvarten av stress. Nu står hon och halvsover och släpper inte ens en fis :D

När hon var sådär jobbig förr vid in och utsläpp löste de på ridskolan det med att alltid ta henne först. Så hennes vilja blev alltid tillgodosedd. I dag spelar det ingen roll om hon är först eller sist. Hon går lugnt bredvid mig och hon river inte boxen bara för att hon är sist.

Precis som i Lobells fall hade Kelly inte mycket respekt för någon. Däremot hade tydligen många en djäkla respekt för henne. Hon är ju livrädd för spön, går inte ens att longera med spö för då rusar hon bara runt. man kan ju undra vad någon gjort :crazy:

Det märktes när jag letade nytt stall att hon haft ett hetsigt förflutet. Fick ju höra från båda stallen jag var och tittade på att "oj, oj...den hästen..ja hon har ju humör. Det vet jag inte om jag vill ha i mitt stall" typ :(

Jag har tränat på dethär med tålamod med henne. Det var ju något hon inte hade en susning om vad det var. Hela sommaren så skulle hon gå som en ångvält rätt ut så fort jag öppnade grinden till hagen. Jag backade bara tillbaka henne in i hagen igen och gjorde om proseduren. I dag står hon snällt och väntar tills jag fäst grimskafftet, öppnat ginden och säger "kom". Precis som Lobell har jag gått med henne och tränat på rösten på ord som "stanna" och "Vänta" och "Back". Idag flyttar hon sig riktigt bra för små tryck. Förr stod hon som juten i betong och man fick ta i och pressa bort henne.

I stallgången går inte att vända för den är för smal så jag backar bak henne. Det handlar om ca 1½-2 minuter som jag vill ha henne där för att ta av täcket och kolla ben och juver. Alla de andra hästarna går igenom samma procedur utan problem. ( inte juvret då) Men så är de lärda med detta från början. Men det har ju gått att lära denna ouppfostrade gammeltant en massa andra "tålamodsaker" så förhoppningsvis ska vi väl kunna fixa detta med. Sen är hon ju ett klassiskt dominant ledarsto och väldigt smart. Väldigt lärorikt med en sådan pålla :angel:

Jag har också en med MYCKET egen vilja.För att överhuvudtaget hinna rida på fm idag tog jag inte in henne från baksidan av stallet.Där har vi ständigt viljekamper och det var ett tag sedan vi prövade varandra.Kunde slutat med att vi stått där än:devil:.

ha ha ja se de där högrankade stona :) jag gillar dem högt, de har integritet o vt sitt värde.

Tycker du jobbar bra med henne , tålamod o konsekvens är nyckelorden o de har du ju.

Tar tid , hon är ju ingen ungdom men jag kan lova dig , den dagen hon litar fullt ut på dig o släpper till , herregud vilken häst du har :laugh:

Enda du kan ta bort om de går vill säga är att backa henne på gången , är väldigt dominant o backa , går de inte att binda upp henne som hon kommer in. bara en tanke.

jobba på du , de här fixar du , har ju kommit långt redan , snyggt jobbat :bow:

nej sa ja ju inte heller :laugh: Springaren hade gillat den vägen. Var o en rider som den vill o känns bäst o göra . Man måste inte ett dugg utom i ha kul o trevligt :laugh:

men fint såg de ut :laugh:

ha ha ja de där med tid är svårt , jag har ju tid när jag inte jobbar så jag kan stå där tils Herrn ledsnar :laugh:

Tack!
Tyckte det såg lite tråkigt ut först men du har rätt.Det behöver inte alltid vara gnistrande snö,de dova färgerna är väldigt vilsamt.

Vid närmare eftertanke är detta ett perfekt vinterväder för mig,-1 till -5,rimfrost och vindstilla.Det får gärna fortsätta.

Ja, än har jag inte gett mig utan vi har kommit in,förr eller senare.Lugnast dock om ingen finns i närheten med goda råd.

En gång kom min mamma medans vi stog där.Hon hann plocka av en vinbärsbuske och undrade vad jag hade i stallet att göra så länge eftersom jag inte kunde komma ut och hjälpa till.

Tyckte att det är väl bara att släppa henne och gå dit sen igen.Är det ju inte!

Jo,det är klart att gubbtjyv ska vara med.Ordna fram en fotograf nu gubbe,hur svårt kan det va?

Och du själv Kat?Fått till ett foto?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12