”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Stackars fjording :( ... hoppas den tillfrisknar fort och får må bra igen!

jo tror de , var inte de värsta jag sett och fick ut ambulatoriska snabbt o min hovslagare , står fångverkad o smärtlindrad o på djup ströbädd .

Men jag blir så less på en del veterinärer o deras embarmligt dåliga foderkunskaper . kan inte vara många timmar sådant de läser , suck:(

Nåt speciellt du reagerade på i det här fallet? Jag har också mött egendomliga rekommendationer så jag blev nyfiken ;)

tex dra ner på grovfoder så hästen står under minigiva, ge betfor utan att urvattna den , ge fjolårshö ,

oavsett att hästen är sjuk så har den ju samma behov som innan , och ge socker till en fånghäst innan du vet om den är ir känslig finns ingen naledning till.

Byta grovfoder är i mina ögon tokigt när de fört o främst gäller o få magen o ordning.

blir inte bra för man litar ju på en veterinär .

nå vi blev överens i alla fall efter lite diskussion o visande av forskningsrapporer :laugh:

Hoppas det reder sej med den stackars fjordisen!

Här har dagen gått sin gilla gång med barn och barnbarn, som vanligt :laugh:. Miranda, snart 1 år kom ju hit i går och blev kvar tills för en stund sen så nu ska jag alldeles snart gå ut och mocka. Antar att det är fullsketet i ligghallen nu men det är bara att kavla upp ärmen och spotta i näven och börja ösa, det tar lite tid men det går bra ändå. Här har det inte kommit just nå snö alls och det har varit runt -3 hela dan.

Nej nu ska jag klä på mej och börja min stalltjänstgöring så jag får slänga mej i soffan och njta av tystnaden och lugnet på Wikasgården!

Det är ju inte klokt att man inte ska kunna lita på att vetrinärer vet och kan sin sak!

va de höger eller vänster du blev justerad i ???

kan va bra o veta för du lär bli bra stark i den friska armen o skulle man reata dig så en örfil är av nöden kan de ju va bra o veta , vilken man sla akta sig för :laugh:

Ja jisses...tur du var med och styrde upp det. :)

Kanske är hästen för hungrig när du tar in henne.
Om så är fallet är det kanske du som borde lyssna på henne.
En häst behöver ständig tillgång till mat. Om det inte är det som är problemet, vad är det då? Lyssna alltid på hästen oftast har den rätt. Oftast är det os som ska lära os.
Hästar är inte intresserade av att djävlas, är de envisa med något finns det en anledning.

Det var faktiskt min första tanke oxå. Kanske pröva ned att ge henne maten först, ta av täcke o mys tillsammans sen.. ;)

Tråkigt med bråk, och jag tror nog inte hon tänker..haha jag vann :devil:

Stackar stackars pålle...:cry: Hoppas att den kryar på sig snart..fyfarao för fång:cry:

Här kan jag då meddela att kvällen tillbringades på El Camelo och med resten av flocken på släptåg genom hela Roliga Skogen...:love: Hur mysigt som helst... Bra väder, lagom mörkt och alla renarna låg alldeles stilla när vi passerade...:banana:

Såna här gånger förbannar man sig själv att man inte gör det varje dag... för det är hur underbart som helst när man väl kommit sig upp...:angel:

nja nu var de ju så att den här hästen gjorde jag en foderstat åt för några år sedan efter ett fånganfall o har funkat tils nu , när hästen var utlånad , så jag visste hur den funka o ägaren med , så ägaren stod på min sida och veterinären medgav att de läser inte mycket foderlära.

vi var inte i luven på varandra men de blev diskussion :laugh:

finns många veterinärer som är duktiga , men i dagens läge med så mycket fång i omlopp är den allmänna standarden på foder o veterinär lite för dålig.

men de är ju bara min åsikt och är tämligen irrelevant i sammanhanget :laugh:

se där ja blir några :banana: till dig med .

du får införa i schemat att mellan 09.00- 10.00 kamel ridning o rödmarkera de :laugh:

En sabla tur att musketörgubbtjyv ryckte ut och styrde upp situationen!

Very good - gummisnodd!

Heders åt dig ä å skippa ödmjukhetssnacket :D

Kanon:banana::banana: Och som sagt var vilka färger och vilken känsla i kortet:)

Det är vänstern som är helt obrukbar men högern........den spöar jag skiten ur vem som helst med snart :D

Fixar att köra en däckkärra i snö med en 25 liters dunk full med vatten från verkstan ner till ligghallen :laugh:. Jag mockar med högern och kör cykelkärran fullastad med hö. Det enda jag inte fixar själv är att köra skottkärran, det är därför jag ska ha en pulka att dra skiten på för då klarar jag mej själv!

Hemma från jobb och har läst upp tråden!
Alla verkar träna seriöst på det ena eller det andra. Träna mycket är lösningen på det mesta.:D
Om alla fortsätter i samma takt blir det ett gäng elitryttare som rider Skagern runt till sommar.:banana:
Nu måste jag fodra hästarna i lösdriften.

Markhanteringen är a och o, du behöver inte rida som en gud:idea: so:bow::bow: till Voff

Det är väl huuur mysigt som helst att ge sej i väg på en skogstur i mörkret :laugh: allra bäst är det om det är månljust! Det saknar jag nog mest just nu men har jag tur så hinner jag med nån liten kvällstur senare i vinter på gamle nordisen Arvid.

japp, det är så kul och skönt och man känner sig ganska nöjd med sig själv:p

Åhhh va det ser härligt ut!! Ni är världens lyckostar allihopa som får/kan rida, om det så bara vore 5 minuter så skulle jag vara lycklig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar