”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Fång är fruktansvärt, min prinsessa har haft en omgång, nog därför jag är lite nojig när det kommer till foder:o Men har ju fått en massa bra tips av vår egen gubbe:p

Tänk att vi tanter har en grej som heter "kan själv" Jag tror det börjar runt tre års ålder och för vissa av oss går det aldrig över:idea:

På mig ramlade det ut massor av färgskrap när de tog bort gipset från min krossade handled, vad kommer dem finna under dina bandage ?:laugh:

ermm tant tajger,, alla skottkarror ar tvahjuliga... du tanker nog pa en av de dar med frame pa eller ngt sadant.. dock hon skall skaffa sig pulka for mockningen...

En sån där tvåhjuling skulle jag verkligen behöva men jag tror att jag nöjer mej med en billig pulka ;)

Hästar är ju olika, så är det bara. Jag har en häst som är ett matvrak ut i hovspetsarna. Det kvittar om hon precis ätit, hon är ändå superpepp på vad som kan ligga i krubban när hon kommer in. Vi har helt enkelt tränat henne på att "gå in fint". Man tränar som med allt annat, flera gånger tills det går bra. Inte en gång om dagen när alla andra ska in också, utan i lugn och ro.
Fast mina hästar är alla grundtränade i NH allihop, så då blir allt annat enklare.

Tycker synd om dej ,men när får du rida igen?

Funkar ju också, iaf nu när det är snö;) Annars är de fantastiskt bra!

Brimmis!

Jag har funderat på att börja rida i mörkret... Man har ju inget val om man ska jobba hårt och rasta kusen å en själv, men jag vill gärna ha lite ljus. Hur har du löst det med lyset?

Kelly är också ett sånt där matvrak. Vore hon en hund skulle hon vara en labrador. Det är så att krubban ryker med när hon gluffsar i sig. Men det är nog också mycket stressen. Eftersom hon har fri tillgång till hö hela dagen så är hon ju inte hungrig, men väl sugen på sitt kraftfoder. Men hon ska ju för tusan gå att hantera i två minuter fast kraftfodret hägrar tycker jag. Det är väl ändå jag som bestämmer?

Detta med stallgången får jag träna på varje gång jag tar in Kelly, inte bara vid matdax. Det är samma visa om jag ska rida mitt på dagen. Hon bara MÅSTE göra en grej av detta :confused: Men hon har haft så mycket grejjer för sig så denna är bara en i mångden. Dock MÅSTE jag ta in alla hästar varje gång för unghästen stannar inte i hagen själv och fölis måste också in. Märkligt nog har de inga problem att stå i gången för täckesavklädning och snabböversyn :grin: Det är väl nackdelen när man tar över en äldre häst som inte alls blivit "lärd" på det vis man själv är van.

Jag har aldrig haft nåt lyse när jag ridit i mörker, man vänjer sej fort och nu när det är snö ser man vägkanterna och skogsstigar jättebra efter en liten stund. Dessutom ser hästen bättre än oss i mörker. Är det sen stjärnklart är det rent magiskt att ge sej i väg på en tur! Prova, du kommer inte att bli besviken.

Pannlampa är vist rätt populärt.
Själv har jag cykellampor i stigbyglarna, vite som lyser fram och röda som lyser bak. Reflex på hästens ben, reflexväst på mig.
Jag har även reflex och ljus i ridhjälmen.

Jag tycker det låter farligt, är du inte räd att någon kör på dig eller inte ser dig och därför kör onödigt fort och nära?
Det finns kanske inte biler där du rider.

Jaa du, när får jag rida igen??!! Just nu får jag bara vända blad i tidningen med armen eftersom det inte har läkt ihop riktigt än. Det tar tydligen lång tid för jag är sjukskriven till 15 februari. Och jag törs verkligen inte prova att rida för vad händer om hästen gör ett ryck och jag inte är beredd, då kanske det dom lagat i handleden kraschar helt och hållet. Så ridning, promenader och Nh-träning får vänta tills jag får klartecken. Jättetråkigt men det får lov att vara så nu.

Nej nej, naturligtvis har vi reflexer på oss och hästarna så vi ser ut som 2 vandrande julgranar men vi har inga pannlampor på oss :D

Pannlampa använder jag på kvällarna när jag nattar hästarna och mockar i ligghallen.

Senast ändrad:

Usch det lät inget vidare,ta det lugnt och var rädd om dej

Då är det kanske ingen bra idé att det finns kraft foder i krubban när hon kommer in. Om du ger henne det på stallgången istället skulle det kanske lösa problemet.
Faktisk är kraftfoder en stor anledning till stress hos hästar. Har man bra hö är det som tur är sällan de behöver det.
Måste de ha kraftfoder kan man använda det i träningssyfte, som vid klickerträning.
Iallafall är det bättre att ge henne det på ett annat tidspunkt, än när hon precis kommer in. Tycker jag.;)

Tack för tips tjejer - ska minsann passa på och ge mig ut någon gång i veckan.

Men det är ju bara ibland det är kraftfoder i krubban, inte alltid. Hon har ändå alltid gjort såhär. Även om jag tar in mitt på dagen eller när jag ställer henne i gången efter ridning. Det är ALLTID som ett måste att gå förbi uppställningsplatsen. När jag sen ställer tillbaka henne så protesterar hon inte. Då står hon lugnt och snällt och väntar. Det känns mer som en fix-idé som blivit invand sen tidigare år. Mat i krubban finns bara de kvällar jag tar in sent och de går direkt på box. Ca 2 ggr i veckan. Annars får de maten innan jag åker hem.

Kelly är extremt rutinberoende så kanske detta är ett beteénde som sitter ihop med någon gammal rutin sen förr. Så var det med att leda henne i grimskaft. När hon stod på ridskolan tog de in hästarna prick kl 14.00 redan och då fick de mat direkt. Detta snappade hon snabbt upp och det resulterade i att var klockan mer än 14.00 så blev hon omöjlig att leda in. Trots att hon kom direkt från höbalen i hagen. Så skulle man ta in henne för att rida och sen släppa ut igen var det en kamp från hagen. Med tiden fattade hon att det inte var frågan om mat vid den tiden och går nu lugnt med in...tills hon ska ställas på gången.

Men för säkerhets skull ska hon ALDRIG få maten färdig i krubban en enda gång till så får vi se om vi kan träna bort den här grejjen med :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar