”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Haha, ett tag fick våra efter ridturen. Trullan började då vända hem med mej :)
Sen fick de på kvällen i krubban direkt. Då rusade hon in.
Nu får de efter en stund, när vi sopat bort snö och pysslat lite.
I början vågade jag knappt vara i boxen när hon åt. Såg ut som rena monstret :eek:
Sen började jag förra vintern gå in och klappa försiktigt, lite öron bakåt.
Nu kan jag borsta och kratsa hovar samtidigt. Och även stå och klia pannan. Så med lite försiktighet och tålamod, kan man nog vända många negativa beteenden de har.

Ikväll hade isbjörnarna förvandlats till dränkta katter. Vi har töväder blandat med snö och regn.

Skumt väder, fast jag har gärna kvar snön ett tag till.

Apråpå rida i mörkret, så är det nåt jag är rädd för, förvånade ni blev ;)
Förra vintern hade jag pannlampa på hjälmen. Vi red iväg och på hemvägen mörknade det och jag tände då min. Shit, vad rädda de blev :eek:
Så kanske man ska ha tänt den på svagt redan från början? Tror jag vill ha lite ljus för här e becksvart.

Senast ändrad:

Nu vill du väl inte att hon ska vänjas vid annat, men jag tänkte försiktigt föreslå en tornister då du prompt vill avvisitera henne och täcka av henne. Eller ge henne någon pepparkaka pö om pö då hon är "lydig".

Min kuse kan vara ganska krånglig då jag ska sadla henne. Det är ett dj - a spatserande på ren svenska...:devil:

Men jag har börjat med att ge henne lite äppelbitar eller annan godis som hon vet att hon bara får då hon står still. Hon stod superstill... Som ett ljus, med spetsade öron - förväntansfullt efter godis. Vilka djur va?!

Kelly kanske nyss har blivit avvand från sitt föl - mammor kan bli extra svåra att ha att göra med då, men det visste du kanske redan.

En muta i början för att sedan vänjas bort är ingen dum idé. Tack.

Jag har ju haft henne som medishäst och foderhäst i lite över två år och hon var ännu värre förr så det har nog inte med fölis att göra. Tvärt om tycker jag att hon blivit mycket mer harmonisk från högdräktigheten fram till nu. Men i början av dräktigheten..ojojoj! Snacka om hormoner :o

Innan hon kom hit var hon mycket ute och tävlade och stod på en del stora anläggningar, flyttade mycket och reste runt mycket. Är säker på att stressen sitter i sen dess eftersom hon blivit så mycket coolare sen hon blev skogsmulle i ett litet stall.

KL

I dag hade vi stallmöte med nya gänget. Vi kommer att bli bara fyra hästar där för stallägaren sålde i dagarna sin häst sen hans arbetstider ändrats. Upplägget blir lite som tidigare att vi rår oss själva i ett inhyrt stall. Men nu är vi fyra i stället för två som hjälps åt och alla bor nära och jobbar halvtid så det ska gå att lösa. Det kändes jättebra i alla fall. Men vi får dela stallet med fem myskankor och en liten skåck kaniner :D

Har pa torpet har vi ju ingen electricity sa nar det ar morkt ar det lanterns och pannlampor som galler..
sa de ar vana vid den har ljuspricken som springer runt som en galning.. och jag en point av att lysa pa dem ocksa, overallt.. upp i nasan ocksa.. har dock inte provat vid ridning annu men en ljusprick ar tror jag mer en prick av mat ((komma in) an ngt farligt..

Jag har val varit lycklig med mina rabarber och bullar, kan ga in och gora vad jag vill med dem nar de ater, ibland ett aker ett ora bak men i generellt ar de valdigt tillbaka lagda.. istallet blir de sura om jag inte far ut dem fort nog, tant fjanta nafsar lite och valdemar han star och slanger huvudet sa jag inte kan fa pa hans grimma.. lol.. somdet skulle ga fortare da?? silly horse..

hoppas alla haller sig varm och torr, har ar det fortfarande snow, -3 och klart.se sager -23 pa onsdag .. inte undra pa att man blir sjuk.. ha en bra natt

Låter kanon :laugh:
Håller tummarna att du kommer att trivas.

ar kaninerna mat kaniner eller gosekaniner?? och skall ni fodra dem ocksa?? kaniner ar annars bra for pallar.. zibbers hade en kanin, Pelle Kanin, men han dog. Nuvarande flock behover inte ha kaniner i sin box, de skulle sakert trampa ihjal fluffbollarna..

skont att saker och ting borjar komma i ordning dock, nu ar det bara resten kvar..

Godmorgon alla underbara... Här är det ganska nyvaket.. så jag har ännu inte hunnit planera dagen riktigt...men som det känns blir det en sväng med Kamel efter mockningen är gjord.... :D

På tal om rida i mörker.... eftersom min Kamel mest går omkring å fnular mot stjärnorna och letar frysta blad innebär det ibland att vi hamnar ganska nära träden ibland.... å jag är inte begåvad med god mörkersyn... så då kan nui ju tänka er följande scenario:

Stilla skog, tant Cizma som sitter å tänker på om nallarna verkligen sover, dinglar lite lätt med benen och letar sångtexter i sitt krassa minne, allt är fridens liljor och tant njuter men glömmer hålla koll, Kamel, han är en lycklig farkost, vaggar stilla fram i snölandskapet, saknar hötussen han fick lämna när tränset åkte på....stjärnorna blinkar som små diamanter i skyn..... Kamel tycker det är fint, han frustar ett svar till himlens änglar..... PANG!!!!!!!!!!!!!!

Tant Cizma sitter med chockartad blick och undrar vart i helvete asteoriden landade.... för visst var det väl det som träffade.... eller.........

NÄ, det var ett TRÄD... VARFÖR???? JO, El Camelo hade inte koll på vart han gick och lilla tant glömde att hon red på nån som mest spanar på stjärnor.... så, trädet slog henne ur sadeln och därför sitter hon nu med om möjligt ännu plattare rumpa och en universalt mastodontstort skallebula:eek: Dessutom inser tanten att hon inte kan ta sig upp på Kamel utan får gå resten av vägen....

Därför använder jag skärm eller pannlampa....

Ha en underbar måndag allihopa, återkommer med info om jag tog mig ut i Roliga Skogen idag:D

Men för säkerhets skull ska hon ALDRIG få maten färdig i krubban en enda gång till så får vi se om vi kan träna bort den här grejjen med :)
Precis! Så får du göra tills krubban är helt ointressant.
Om det finns mat ibland är det ju värt att kolla. Kanske även boxsurheten försvinner när hon inte får kraftfoder i boxen längre.
Mina hästar får göra som de vill!:D Som tur är vill de helst vara med mig och göra det jag vill. :love: Jag har ju den tur att ha flera hästar, så om en häst inte vill följa med på ridtur kan jag ta en annan.
När jag kommer i hagan och viftar med ett träns vill alla vara med, det är sällan att någon inte har lust. När det händer respekterar jag det.
Om man kollar på hästar i naturen finns det ingen ledar som drar "sina" hästar runt i ett grimskaft. Ledaren är det för att hästarna själv har valt att följa denna.

oh lord tant kamel, jag forstar din anvandning av lampa nu lol.. och var kare el camelo han fick ingen bump i huvet?? LOL du far se till att aka av honom pa platser dar du antingen har stora stenar eller dar du kan forplacera inkopta pallar for uppsittning..

En annan sak.Och det ar ingen kritik alls men jag har undrat sen jag kom till sverige hor jag hela tiden hur folk har problem med sina hastar en vag eller annan.... Forstas last mest om det har pa buke, da jag inte gor tavlingar/ridskola/grupp ridning av ngt slag.. Och forstas undrar VARFOR ar det sa mkt problem med svenska hastar?? Nej jag vet inte alla har det men det verkar som manga har det.. Kanske saker tycker ar problem inte existerar in min varld av pallar, enda som jag kommer ihag med en hast (ocksa misshandlad ) var att jag inte kunde binda upp henne, men droppa leadrope pa golvet eller en tygel (rider med split reins) och hon stod dar sa lange man onskade.Forstas inte overvakad.. Och var vi ute och red hade jag hobbles pa henne pa natten sa hon inte kunde spring alltfor langt..Men hon lamnade inte mig, hade hon ho framfor sig stod hon vid trailern hela natten och nar det var slut stod hon och tittade pa mig som lag i trailern och sov lol.. Hobbles ar toppen, hasten kan beta men inte springa ivag.. Och om man bortser fran zibbers, som hade massor av problem, men var ocksa en "svensk" hast, har det inte varit ngn. Inte ens de tva sma som aldrig hade varit i en stall eller haft grimma pa sig nar de kom hit.

Sen ar det alla dessa losa benbitar som varenda varmblod har.. bade trav och rid varianten av hast.. Var kommer de ifran? ar det aveln som inte ar den basta kanske? Det maste ju vara genetiskt..

OK fragor fran en som inte kanner till svenska hastar av idag.

Tyvärr tror jag att Kellys humör ligger i generna. Hon har efterlämnat ett sto tidigare (ca 7 år tror jag igag) som är komplett galen. Det är en av de få hästar jag är fullkomligt livrädd för och skulle aldrig hantera. Tvingades dock fodra den hästen under några månader då de båda stod uppstallade på riskolan. Det var ren slump att de stod där båda två eftersom de hade olika ägare. Det där stoet lyckades i alla fall hugga mig två gånger när jag kasstade in hö i boxen.

Så fort någon passerade förbi boxen (även om det inte fanns mat alls med i bilden) sparkade hon i väggarna så det sjöng i hela stallet. Eftersom det var öppet ända till nocken i stallet tog hon ofta tillfället i akt och stod på bakbenen i boxen. Å så får man höra att Kelly varit värre :o Så lite boxsurhet får jag nog leva med. Det känns som jag kommit långt ändå på två år.

Sen är hon vansinnigt bossig och dominant. Skulle hon få göra som hon ville hade jag haft en farlig och respektlös häst igen. Hon är tyvärr inte uppfostrad på det sättet dina är och jag började rida henne först när hon var 17 år men blev inte ägare förens i sommras då hon var 18½ så hennes beteende är rejält fastgrodda. Är glad för varje fix-idé jag lyckas få ur henne.

Kaninerna är tydligen minsta dotterns. Så det är väl gosedjur för fluffiga var de. Men så var det ju dethär med det klassiska...Två kaniner blir snabbt fler kaniner. Mamman och bebisarna (bebbarna skulle väl bort) bor lösa i en tom box och pappsen sitter i bur i samma box. I en annan box bor myskankorna. Deras jobb är att äta mördarsniglar. De vaggar tydligen runt ute på dagarna och bor inne på natten. Det fanns en liten grupp hönor också i en box. Men fjäderfäna skulle ev få bli sambos.

Jag har aldrig betalat mera än slaktpriset för en häst.
De hästar jag har, har jag fått (en har jag köpt för slaktpris) på grund av att de var "omöjliga" att hantera och sas vara livsfarliga att hålla på med.
Som tur är var det inget fel på hästarna, de är alla snälla och lättridna och lätthanterade. Många har fått nya hem, men några har jag kvar.
Min hingst skulle jag aldrig kunna sälja om det stod i hans papper vem han är efter. Alla dessa hästar är "galna". Jag gillar honom, men jag tror inte man ska börja slåss mot honom. Vill man ha slagsmål tror jag man får slagsmål !
Jag vill inte slås, jag vill samarbeta.
Jag har säkert bara tur.

Cizma, du får mig alltid på gott humör :) Synd om din rump bara ...

Min måndag har så här långt bestått i stallpyssel och promenad. Maken var ledig på förmiddagen så han traskade med, det var första gången Leo och Prinsen skulle få träffas. Det gick hur bra som helst. Min vackre arab är verkligen den snällaste häst jag vet. Lite busig, javisst. Och visst kan puffas och buffas lite ibland, men egentligen är han alltid lika god :love:

Så nu är de här två kompisar och verkade allt trivas bra att få gå på prommis ihop.

68172_471043731199_645741199_5818753_4387466_n.jpg

Det kan vara en god idé. Våra hästar får aldrig annat än mineraler i sina krubbor när det är intag. Kraftfoder serveras till nattningen! Jag kan ju berätta att man alltid välkomnas av lyckliga små gnägg och frustningar när man kommer dit då :)

han ar ju bara for sot den lille.. och den store ar forstas underbar han med, han ar ju en rabarb.. och da kan man inte ga fel.. underbart photo...jag formodar den lille inte behover ett tacke lol.. ser ut som mina bullar, en harboll som ar ute och gar..

OT, jag var just ute med vatten till mina pallar, och sag ngt konstigt i mirris mun. Sa var ju tvungen att titta.. Och, min lilla baby boy har tappat sin framtand och den andra haller pa att komma ut... Awww, han borjar bli stor och fa riktiga tander.. ::::sniff:: ingen mer baby.. men han ar sa snall och gosig, och tyckte det var jatteskont nar jag rubbade pa hans lapp, hjalpte val lite sedan han ar svullen och rod.. lol han grater inte i alla fall och skriker, tacka vet jag hastbabisar...
Roligt egentligen, han ar precis som han skall vara i tidsschemat med tandlossning och sant.. vi skall in till farjestad till varen for rontgen och aven wolf teeth sa da har jag stor dentist undersokning.. lika bra nar man ar dar..

allt fran torpet so far.. bulle valdemar far nog sta over idag, hander fungerar inte sa bra..

nja inget är nu nytt under solen:) om vi tar de där med lösa benbitar så har de nog altid funnits , i synnerhet Ardennern var väldigt utsatt för de , även för många år sedan. Där tog man beslutet att inte avla o röntga.

På travaren blev de allmänt o röntga för ca 20 - 30 år sedan o som alltid ju mer man letar ju mer fann man.

En mycket stor del i allt de här ärr att veterinärvården har gått framåt väldigt mycket o kunskaperna med , o de forskas oändligt mycket mer idag .

Du kan dra parallellen med human sjukvården i dag jämfört med för 30 år sedan . Idag botar man oändligt mycket mer än då.

Så tror inte problemen fysiskt ä större idag utan man vet o kan mycket mer bara förr fick hästarna gå till de visade kraftig hälta tex o fick kanske vila eller slaktades , idag kan vi bota de där.

Sen spelar väl aveln även den en roll naturligtvis, idag är hästen annorlunda i temperament o användningsområde mott förr.

30 år sedan var fritidshästen inte lika allmän fanns inte råd på samma sätt , ridning var mer förbehållen de som hade de lite bättre ekonomiskt o hästen var inte lika populär.

Kunskap är en färsk vara o den finns inte lika naturligt idag som när hästen var en naturlig del av lantbruket .

så de finns skillander men de är nog mer av de naturliga slaget pga utvecckling o tidens gång .

amen:laugh:

ja herre jäklar :laugh: väntar spänt på foto av matte o den lille i full körutrustning :laugh:

Vad söta dom är :)

Här händer inte mkt idag. Blir mockning när de stora barnen kommer från skolan.
men på onsdag kommer hovis och sätter på skor, sulor och brodd på alla 4 , så då har man inget mer att skylla på :)
Förhoppningsvis blir det perimiär med rockarden till helgen om vi får tillbaka däcket lagat.

Tack så jättemkt för den snälla komplimangen... och vilket otroligt sött kort...vilken härlig sötlök du fått hem..:love: Arabus gick ju inte heller av för hackor....

Fina pållar! Det blir npg jättebra med de två sötisarna:)

Cizma, du är för tokig, och måste vara rädd om dig!

Jag är på väg ut i stallet och ska försöka hinna rida en runda innan det blir mörkt, så man slipper pannlampor, träd i vägen osv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar