”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

God morgon ... ytterligare en sov morgon...

Varför männen är under representerade hos den stora massan när det gäller ridsport är nog svårt att svara på. Det borde inte vara det kan man tycka.
Men visst blev det ett litet uppsving när western gjorde sitt intåg?

Själv har jag en Husse som är totalt ointresserad. Han skulle nog bli rätt nöjd om jag gav upp hästarna helt. Då skulle jag få mer tid att dela hans passion.. nämligen jakt.

Idag är det en strålande vacker morgon. Synd att man inte är pigg... Idag är det en dag som är gjord för att vara ute..

En liten stund skall jag ta mig ut i alla fall... Damerna behöver ju mat och vatten... Sen skulle jag nog behöva en promenad... Min rygg håller på och säger upp sig totalt över allt detta stilla sittande/liggande

Jag är nog inte rätt person att svara på hur det ser ut på ridskolor idag. Däremot när jag var yngre och mer eller mindre levde på ridskolan kunde jag konstatera att det var fler tjejer än killar, ja...misstänker att det är så nu med ;)

Fördelningen ser ju lita annorlunda ut i western, framförallt om man kommer in på boskapsgrenarna. Vet inte om det har med macho att göra egentligen...I ridgrenarna är det lite jämnare. I vissa klasser är dock tjejerna helt klart mest förekommande...som i pleasure, horsemanship, halter o.s.v. Har dock sett pleasureklasser i USA där det varit mest killar, i mina ögon ser det inte klokt ut...ha ha ha, kanske jag som sitter fast i att killar ska vara mer macho :o

intressant du pratar om all male classes.. det ar faktiskt indelat sa... for manga tranare ar ju males.. och de delar pa det sa ladies kan ha sina classes ocksa.. inte alls konstigt tycker jag.. sen har de ju age classes ocksa.. under 39 over 39 och sen "old geezers class" alltsa de over 60 lol.. hey varfor inte, da behover man inte slass mot unghonsen..
men det har val inte varit sa vanligt med svenska herrar att rida, inte macho nog.. i usa ar det inte alls konstigt, men det ar en annan historia dar nar det kommer till hastar och man..

ja om vi far nagra gubbar med har sa kanner sig inte herr gubbe sa ensam langre.. och de kan ha sin gubblager/camp.. och svara over alla tokiga tanter..
ps. min gubbe red, det var en del av hans liv.. men ar man uppvuxen pa ranch ar det val bara sa...han skulle ha passat bra i den har gruppen lol..

Jag rider på ridskola, i en vuxengrupp för glada hobbyryttare utan några som helst tävlingsambitioner. Vi är i åldrarna 19-55 år. Gruppen är på nio personer och av dem är just nu två killar, den äldsta och den yngsta. Vi hade en till, men han fick sluta på grund av ryggproblem, men brukar vara med och titta på eftersom hans fru också rider i gruppen.

Familjens Husse hos oss tycker otroligt mycket om våra hästar. Han följer gärna med på promenader, hjälper till med stallsysslor, hämtar torv på fabriken och så vidare. Dessutom skämmer han bort dem med morötter och äpplen. Rider gör han däremot inte, han skyller på att han väger +/- 100 kilo och det vore synd om hästarna. Sant möjligen, men vi skulle kunna träna på att köra. Men han är nöjd med det han gör. Sonen som snart är elva år, han tycker också om dem. Men är rädd för att sitta uppepå. Här har jag hopp om att Lilla Prinsen (shettisen) som är inkörd ska kunna ge näring åt ett nytt intresse för grabben. Jag tänker inte pressa honom, bara erbjuda att testa lite försiktigt. för tänk så glad jag skulle bli om han skulle gilla det :love:

Kl

Godmorgon allihopa... Här är der rejält mygg, geting och flugfritt... -20 och riktigt kristallknastrade:love: Jag hade en sämre dag igår, öm, stel och svullen så jag gjorde inte många knop... idag känns det dock lite bättre...:D

El Camelo är sig lik, inget nytt under solen... men jag hoppas att man tar sig ut på en svängare nån gång under helgen....Nästa vecka ska vi färdigställa julinköpen så då lär man ju inte hinna med nått annat matnyttigt...

Voff: Vilken jäkla tur du hade som hann dig ut, kanske lilla Kellystumpan behöver ånga av sig lite energi för att landa igen... Här ger vi i princip aldrig våra hästar betfor eftersom det inte finns nått direkt behov....kan det vara så att hon får i sig lite väl mkt ren energi???

På tal om detta med våra andra hälfter, min darling är inte det minsta intresserad i pållarna men han sköter all logistik runt omkring dom, bygger hage, hämtar hö, bär fodersäckar, rullar boll, bär vatten, bygger stall, hjälper vid in och utsläpp som det finns behov men..... han varnar alltid i förebyggande syfte genom att påpeka att en hästgrill är fort byggt och han inte drar sig för helstekt pålle....=) =) =) FAST, jag vet att han ljuger så lång han är.... han kan inte ens ta död på en mus....

Senast ändrad:

Hej!
Jag undrar,får man vara med här?Måste erkänna att jag smygläst hela tråden,ända från början.... Nu kan jag inte hålla mej längre,blir så sugen att delta ni verkar vara en samling helt underbara hästmänniskor!
Har dock inte vågat mej in på buke förrän nu,av olika anledningar.Är helt novis o kommer säkert att göra en hel massa fel,ha överseende o påpeka gärna om det blir tokigt!

Jag är en tant på, nyss fyllda, 50.Ensamstående med en son,tre hundar,två katter o fem egna hästar.Bor på en liten gård på västkusten.Jobbar natt,naturligtvis! Finns det andra alternativ?? Nä,har provat,funkar inte!

Hästarna är en gammal nordsvensk(bruks)på snart 23 år,het som en vedspis,pigg som en pelikan!Och ja,han är inkörd.
Ett gammalt halvblodssto på 17 år,ja SF om man ska vara kinkig!
Ett halvblodssto på 5 år o ett på 3 år,egen uppfödning,båda utlånade för träning/tävling.Mamman till dessa tog jag bort i okt,stor sorg!
En 1-års hingst,son till 5-åringen ovan
Ett lånat,dräktigt halvblodssto 4 år(fölet är mitt) och en inlånad connemara hingst 2 år.

Tycker att avel är så roligt och sysslar med det på hobbynivå med allt vad det innebär.....tycks ha allt svårare att ta mej upp på hästryggen,med eller utan pall!

Det var lite,eller det blev mycket,om mej,hoppas ni orkat läsa!

Välkommen! Självklart får du vara med här :D

Självklart är du välkommen... och den obligatoriska frågan är ju redan besvarad.. Den om pallanvändandet menar jag...:D

Det verkar vara full rulle hos dig... Jag kan ju bara tänka mig hur det skulle vara med 5 hästar här (plats finns för 7)... Tycker det räcker gott med två och heltidsarbete..;)

Just detta att det börjar bli trögare och trögare att ta sig upp på hästryggen är en av orsakerna till att jag håller på och konverterar... till körhästar... Dock måste jag erkänna att jag nog inte tänkt igenom konsekvensen när jag skaffade unghästar och trodde att jag skulle ha tiden att köra in dem själv...:cool:
En färdig körhäst hade varit det klokaste...:D

Nu ursäktar jag mig med att de är ju unghästar så det gör inte så mycket att jag inte hinner med att träna...(undanflykter... jag vet)....

torkar av högernäven , räcker vacker tass o bugar så manen släpar o hälsar välkommen:)

ähhh va fasen , här har vi inte haft ihjäl någon än va jag vet o tar de inte så allvarligt , ''

all vår början bliver svår o vi har alla varit där o har du läst hela tråden ( alla 3 ) är du banne mig värd en :banana: , å då ser du ju att vi tjattrar om allt o inget på ett rät civiliserat sätt

så in med kort på hästar o gu vet vad o du använder väl pall :laugh:

Klart du är välkommen.... Inte ska du smyga i skuggorna för oss inte...:D

ähh va fasen ,,, de är mycket roligare o int vara så klok :laugh: du hinner tid är et relativt begrepp:laugh:

hur är de med läsförståelsen på tant :laugh: obs obs jag sa hästar :angel:

min ser du ju redan varje gång ju :laugh:

Seså,lugn nu!! Kan ju knappt göra inlägg ännu! Trodde jag fixat en avatarbild,då hade ju iaf en av hästarna synts,men tydligen inte! Nu får jag ha ex antal veckor på mej att klura ut detta med bilder...:D Är ju gammal o trög!

Som sagt,pall används ibland,beroende på storlek o omfång....
T.ex:Nordis,154 mkh,134 sitthöjd,rund som ett klot=pall ett måste för att sadeln ska sitta kvar i läge....!

Jodå,här är full rulle,alltid!Mocka,mocka o mocka!

Allmännt hyfs måste de små liven ju lära sej förstås,men sen... Har ju oftast unghästar samt dräktiga ston,vilket jag oxå använder som ursäkt....!

ähh va fasen ,,, de är mycket roligare o int vara så klok :laugh: du hinner tid är et relativt begrepp:laugh:

Suger åt mig detta som en torkad kantarell suger åt sig vätska...:D

Skämt åsido... Just nu är jag ju ursäktad ändå... Fullproppad med ett riktigt elakt penicillin som jag är.....

Biverkningarna är nästan värre än det som det skall bota...:cool:

ok vad ar bag-in-box??? och vem har bestallt?? jag ar helt lost har..
En sån här, fast jag har köpt en med linfröolja i
Bag%20in%20Box.jpg

McMarco - Jag bor i Östergarn ca 1 km från kyrkogården. Hör till Gutenviks gård.

Chine - Roligt att höra talas om en syrra till Otto, kan man inte få se bild? Är hon lika trevlig som min kille tro? Han är en gentleman ut i hovspetsarna.

Angående pall: Ja, jag är skyldig! Pallanvändare, vill skona häst och sadel. sen med alla vinterkläder på nu är man ju vig som en frysbox! Och Otto har ingen manke till att tala om :eek: så sadeln skulle sno sig som en orm!

Här har vi strålande sol -1 grader, har varit på en härlig tur nu på morgonen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar