”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

magnesium är viktigt för hästen , styr ca 100 funktioner his hästen bla nervsystemet .

magnesium tycks funka till ungefär 50 % av hästarna o de lugnar ner sig men magnesiumet ska man alltid vara uppmärksam på i o med att de styr även muskelfunktion tex

Men det är väl OK om man håller sig till den mängden som står på burken. Brukar ge min magnesium för han är lite lättstressad med tendens att bita på inredning och väva. Innan någon hinner säja att han ska vara ute mera så är han ute ca 14 timmar/dygn. Han är lugn vare sig väver eller biter nu.

Om det fungerar är det ju bra. Då finns det ingen anledning att ändra på det.
Jag ska lägga mig tidigt, jag ska på Julio Borba clinic imorgon!:love:

Om det fungerar är det ju bra. Då finns det ingen anledning att ändra på det.
Jag ska lägga mig tidigt, jag ska på Julio Borba clinic imorgon!:love:

Vad roligt, Julio Borba :love::love::love: har varit på Clinic med honom, men det var ett tag sedan nu.

man räknar med 0,15 gram per MJ , Så räkna på vad totalfoderstaten innehåller av magnesium o komplettera med de som fattas .

inte farligt att ge mer magnesium än hästen behöver , bara en kostnadsfråga men magnesium är ju inte dyrt :D

Jag tror nog igentligen inte det fattas ngt i foderstaten, så jag slänger nog egentligen pengarna i sjön. Kanske ska sluta och se om han börjar stressa igen. När jag fick honom hade han varit hingst, stått mkt på stall och matchad inför hingstvisning. Nu har han varit valack ett par år så det kan hända att han lugnat sig bara av det.

nu lär du väl inte bli varken miljon'r eller socialfall på den kostnaden:)

jädra svårt o skriva i stearinljusets sken... strömmen gick här :laugh:

KL*

Jösses amalia vad ni skriver :eek: Man hinner ju inte med :)

Välkommna alla nya:banana:

Cizma - Stort Grattis till dig och din man:bow: Nu är ni ett strävsamt par, kallas det väl:p

Piraja - Tack och lov att det gick bra med "rymlingarna", fasan är alltid att det skall hända något.

Slädturer och parkörning, ohh vad det skulle vara roligt. Jag har tillgång till en släde ca 2 km bort, så det är inte helt omöjligt. Parkörning - ja det är ju två halvsystrar i stallet och vi har pratat om att köra dem i par.

Men, min är Tjuren Ferdinand i skritt och har en mycket vägvinnande trav, halvsyrran skrittar som om hon hade eld i baken och travar med russ steg. Men om en skrittar och den andra travar sakta, så löser man skritten, traven får bli att en travar ett steg och den andra två:idea: Vi försöker rida dem i par för att se om vi kan hitta någon gångart som de är jämbördiga i:rofl: Hittills är det bara galoppen som funkar, men det verkar lite riskabelt att enbart köra dem i galopp:p

Haft några helt underbara ridturer i veckan, prinsessan verkar tycka att det är roligare att vara ute med enbart mig istället för att ha häst sällskap. Det märks direkt när jag tar in om halv syrran får gå in i boxen och hon stanna i gången då blir hon jätteglad, kelig och t ex lyfter hovarna bara jag kommer i närheten, ungefär som - gör det du ska så vi kommer iväg:rofl: Och då kan hon till och med skritta fort:love:

Annars -7 grader, blåst och snö, så allt fryser inklusive jag:(

Men "Jag tror, jag tror på sommaren, jag tror, jag tror på sol igen"

Mer hö går inte i henne. Hon lämnar i boxen. Hon får dessutom 7 dl av ett fullfoder för ston som ger di morgon och kväll. Hon har ätit det fodret i många år fast för "vanliga hästar" och då bara 2 dl morgon och kväll. Ger henne detta nu:

Frukost

3 kg hö

1 kg lusernpellets
7 dl kraftfoder
3 dl betfor

Kväll

6-7 kg hö
2 kg luserpellets
7 dl kraftfoder
3 dl betfor
1 dl vitaminer med extra B-vitamin som visst skulle vara bra för fölston mm
1 dl mineral och kalkpellets för ston som ger di

Under dagen har hon och fölis samt unghästen en höbal på 17-20 kg att dela på i hagen och det ligger ofta lite rester över så tillgången är i prinsip fri. Det är dessutom Kelly som bossar vid hö-högarna så hon får garanterat äta det hon vill.

Men jag klurar på om det finns något mer jag kan stoppa i henne? Förslag? Eller om jag ska öka på något?? Lusernpelletsen kanske.....på påsen står att vid full fodring ska man ge 2 kg och jag ger ju 3.

F-n vad svårt sånt här är :confused: och lite irreterad är jag över att jag hade inte hamnat i denna sits om "föluppfödaren" läst på lite om foderstater och fölston innan...... Nu känns det som jag står med en skyffel och skottar in mat i ett stort hål!

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag har inte provat munkpeppar. Detta blir första brunsten som jag äger henne. Innan var jag ju bara medryttare och någon sorts fodervärd (betalade skor och stallhyra mot att använda henne som min men ägaren ville stå för resten eftersom hon var betäkt)

Hon är ju helt klart hanterbar under brunsten bara så väldigt mycket kaxigare, brötig och sur. Knör sig fram som en pansarvagn och är stendöv. Men detta är under en vecka eller två så man kan leva med det.

Men jag misstänker att jag kommer få en tuff period med henne nu när allt kommer på en gång. Både brunst, flytt och fölis ska bort. Och hon som kan bli stressad i vanliga fall :crazy:

utan å veta värdena är de lite svårt , men är de inte dags o sinlägga henne snart , då kan du ju ta bort de där specialfodret .

har du testat lucernhacket istället för pelletsen , hacken ger mer tuggtid , betyder mer nöjd häst o 3 kilo av de ger full krubba :)

betforen är mängden uoppgiven torr , ja då kan du dra ner den , är bara energi i princip .

lucern pellets o hacken är grovfoder o du kan ge hur stor mängd du vill av de, som att ge ett väldigt bra hö.

drar nu ner betforen o ökar lucernhacken får du lite mer protein också

jag brukar ge hacken o olja till magra hästar o då mullar de på sig fort .

byt ut kraft fodret mot ett som har hogre protein percent.. jag gav mina folston en 16% protein foder, medans showhorses/tavlingshastar?? fick 12 % .. de som bara var hastar fick 11% och valdigt lite av det..
du kan ga sa hogt som 20% protein foder.. finns det i sverige?? detta var purina hast foder, kanske inte finns har??
om du vill ha fett pa henne, carolyn foder sina hastar krossad majs blandat med soybeanmeal (sojabonmjol??) och mineraler.. och tala om feta pallar.. sen kan du ge kelly lite olja, raps.. haller magen i gang lol.. skinande pluppar..
jag ser din foderstat, och bangnar.. har far de 3 dl krossat korn pa morgonen med 3 kg ho, lunch/ute far de dela pa en 20kg bal av ho, och det finns lite kvar pa kvallen.. sen till middag far de sma 5dl krossat korn och en serving av mineraler plus 5 kg ho och 4 kakor halm, en del blir aten en del sover de pa.. bullarna far endast 1 dl krossat korn och mineraler, och 3 kg ho och 6 kakor halm.. utom valdemar som inte behover ngt .. han far endast sina mineraler och en morot plus 2kg ho och 6 kakor halm.. han ater halmen lol.. jag maste satta mig och se vad mina pallar kostar i mat per manad.. inte ar det mkt inte.. men de arbetar ju inte heller..

Kelly vill ta sig, nytt stall och nya kompisar och lugn och ro och snart har du en rund palle igen..
dags att sova.. natti

Men begriper du väl att hon inte vill dela med sig av mammas gunst ju :laugh:

är man en prinsessa vill man ha odelad uppmärksamhet o inte dras med några syrror :laugh:

jag brukar ge hacken o olja till magra hästar o då mullar de på sig fort .
Hur mkt olja vågar man ge? har en som behöver lite hull och är fångkänslig så jag vågar inte ge en massa kraftfoder, lusern får hon redan.
Kan jag ge vilken olja som helst?

Då ska jag ta och köpa hack i morgon och ge till kvällen samt olja i kraftfodret. Tar bort lite av betforen men låter resten vara som det är. Får väl sätta upp en krubba till snart med all denna mat. Den hon har är rågad upp till kanten på kvällarna. Mer på morgonen hinner hon inte äta om hon ska äta hö också innan hon går ut.

Fölet står i egen box på nätterna sen två veckor tillbaka och därmed får hon ha sin kvällsmat ifred. För gick hon undan så han drog i sig en hel del av maten. Därför valde jag också lusernpellets istället för hack. Eftersom fölet grisade runt och trampade ner några kg hö per natt i bädden ville jag inte köpa hacket.

Nu får han bara gå in en stund på morgonen och snutta innan de går ut. Jag ska faktiskt ta och be fölägaren sluta med det nu. Han får tutta i hagen om han nu måste. Det är ju bara tre veckor till flytt så ju mindre tuttning desto bättre.

lucern innehåller 8.5 mj o 105 gra smbpr så de är ett grovfoder med hög proteinhalt .

majs är mest bara energi o då måste man tillsätta ett proteinfodermedel o priset på majs är högt o dörför inte prisvärt för vad man får , skillnad mor usa där jag fömodar priset på majs motsvarar vårat havrepris ungefär :)

finns undersökningar på att man kan ge 1 dl / 100 kg häst o utfodrigstillfälle men de är lite individuellt,

börja med 1 dl per dag o efter någon vecka kan du öka till 2 ggr per dag .tex

varje dl ger 3,5 mj så de är ett bra tillskott för att mulla på sig .

jag ger min 1dl linfröolja 3 gånger om dagen o har gett upp till en 1/2 l per dag utan problem.

se bara till att oljan är av livsmedelskvalitet o helst inte rapsolja , vet att man ger de med men man rekommenderar inte rapsolja

tillägg .... har du en fångkänslig häst skulle jag ge linfröolja , den hjälper till bra o hålla magen i perfekt ordning

OK, då köper jag Linfröolja i morgon, Granngården? eller är den billigare ngn annan stans?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar