”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

ja de tycker jag du ska göra o likaså de där special fodret , de stimulerar ju förmodar jag mjölk produktionen o de blir ju dumt när de ska skiljas nu.

vore jag du tog jag bort de o öste på med hacken o olja istället .

Hur mycket hack ska jag stoppa i Kelly om jag fortsätter med den gamla foderstaten? Har bara möjlighet att handla på granngården så det är väl kraffts som kommer att köpas:(

Svärfar är fabrikschef på en av svenska foder fabriker. Han har erbjudit att köpa rabaterat därifån förr men jag har avböjt. Vet du om de har något superfoder som kan vara värt att köpa?

Profilacken ( eller vad den nu heter egentligen)är i princip slut endå. Räcker någon vecka till. kanske ska ta tillfället i akt och köpa ett annat kraftfoder. Detta foder är tyskt och det finns två som importerar det i sverige. En av dem bor här och hon tränar och föder upp vad jag har förstått. Flera av de som rider och tränar i större omfattning köper detta. men det blir ju lite bökit för jag måste först beställa och sen åka och hämta när det kommer. Hade varit smidigare att bara åka till granngården och handla som med allt annat.

ja ghar gjort de enkelt för mig när jag haft magra hästar :)

jag har ställt in en 60 l balja o fyllt den med hack o sedan får de äta så mycket de vill .

har inte tagit lång tid o få hull på dem. Hacken kan du ösa på hur mycket du vill , är grovfoder de är de som är så bra med det , mycket tuggtid o väldigt bra värden på de.

svenska foder har ja inte koll på just nu men de är ju bara o fråga , du vet ju värdena på kraffts hack o hör om de har någon jämförbar . lyckost där:)

vill du gäöra de enkelt o billigt för dig o samtidigt få Kelly äta så mycket hon vill så skulle jag göra så här.

ge de hö du ger

ställ in en balhja eller hink med lucernhack

ge henne betfor med olja o mineraler i

låt henne stå på de i 3 veckor o se vad som händer

då har hon alltid grovfoder o äta o bör gå upp i vikt o muskler

dessutom bör matstressen gå över för de finns ju alltid mat o hon kan gå å småäta hela tiden .... maten blir ingen big deal ..o hon kan sllappna av för den biten

På ridskolan här har de en "gubbe" på ridtravare. Han köpte den när han var över 60 och hade aldrig ridit innan. Nu efter flera års harvande på den där travaren är han en del av inredningen där och inte ett dugg sämre än någon annan.

Tycker dock att det är lite dåligt med "gubbs" i tråden.

Guud vad ni skriver mycket!
Hinner knappt att läsa ännu mindre kommentera:D

Ska försöka få med min gubbe på ett hörn här:idea:
Han är precis lika mycket nybörjare som jag, här ser ni honom på min flinga.
Knäskydden brukar han ha i jobbet inte när han rider :rofl:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31920000-31929999/640x480/31924021.jpg?0
Det är ju själva faaan att jag inte lyckas få in bilden...Pust!!
Ni får nöja er med länken...
Ps. det snöar inte i ridhuset, det dammar..

Kom på en sak till:banana:
westernsadel är inköpt, så vi har något att hålla oss i :o

han har helt klart stor potential :laugh: han får lägga sig i hårdträning så jag får lite hjälp här med tanterna o så kan vi grabbar planera för ett rid o gubbdagis läger ju :laugh:

Så då var det beställt 10 liters bag-in-box:d:d

Herr gubbe... 130gram av magnesium fran krafft brand pa granngarden skulle de ha 159 kronor for!!!! sa det ar DYRTTTTTTTTTTTT.. de har en annan brand ocksa men sa klart det var slut.. Jag fick halla mig till det dyra. Madame Madeira tycker ju om att ata stolpar, och gnager hon mer pa favoritstolpen kommer stallet att rasa...
Granngarden har sedan de saldes fran Lantmannen blivit valdigt dyrt.. Men har man inte alternativ sa har man inte. Det finns foderbutik i Kil ocksa och brukar handla dar om jag ar at det hallet..

Angaende corn, det kostar ungefar 50 c per 10lbs fran bonden, krossat. shitbilligt och som sagt Carolyns hastar ar small feta.. Deras grovfoder ar alfalfa pa vinter och gras forstas pa sommaren.. Free choice av alfalfa.. hon staller bara ut en roundbale eller tre och de far ata tills det ar slut. Mina har behover inte heller ha protein egentligen mer an vad de far, men de vaxer ju och med baby on board vill jag att madeira skall ha sa bra foder som mojligt.. Efter jul skall hon borja fa annan mat for det ar ju da som baby riktigt borjar vaxa...

Nu ar det back to bed..

10 liter vin till rid och gubbdagis läger tror jag :p

Tog ett glas ikväll från bag-in boxen.....men det var rödvin :p

Min gubbe slog mig med häpnad förra gången det var dax för hö-hämtning. Jag krävde att bli avsläppt i stallet (det var då bilen var paj) så jag kunde göra stallet medans jag skickade honom att hämta höet. Han gjorde det:D

När han sen kom upp till stallet med släpet så lassade han av allt snyggt och prydligt medans jag grejjade med annat. Sen hände det mest fantastiska....Han öppnade Kellys boxdörr självmant och gav henne en klapp på halsen :eek:

Inte nog med det. Sen gick han bort till Fölis box och ville titta på honom. Nu syns han lite dåligt eftersom han knappt ser ut ur boxen så även här öppnade han boxdörren!

Detta är killen som var snudd på gråtfärdig när han körde min stencoola Preston till sommarbetet bara för att hästen flyttade på sig i transporten:rofl: :rofl: :rofl:

Och Peter som kör med släpa på bilen nästan varje dag och fickparkerar lätt med släp så släpvana finns..........och hästskräck!!;)

Kanske han kan omvändas???

tror herr peter har stort potential.. han har val figurerat uto m han vill se dig overhuvudtaget sa far han mota dig i stallgangen lol...nej skamt, fortsatt :::massor av bananas::: honom, kanske vi ser honom pa kelly om ett ar eller sa...och jag formodar att herrarna kommer att anvanda pall ocksa\??

Varför gillar du inte rapsolja?
Det har jag alltid använt.
När jag har haft en häst i dåligt hull har jag gett lusern med olja. När man köper lusern kan man välja om man vill ha med sirap eller olja. Då väljar jag olja. Jag är inte säker men har för mig att det är rapsolja som finns i den med olja. Ibland har jag gett mera olja i lusernen.

Visst är det härligt Voff! Undrens tid är inte förbi. Den där förvandlingen har jag oxå varit med om under hösten och man tror knappt att det är sant! Dom är allt bra goa våra gubbar du :love:

Absolut kan Peter omvändas...är ju på god väg redan!!!!

Har det liknande här...maken är högst ointresserad, hästrädd...bygger gärna stall, kör och bär hö, vatten o.s.v. Denna man kämpade tappert med att försöka få in två hästar igår, ensam...och lyckades ju:bow:!

morgon i kylan :)

ja ta väl hand om era gubbar som står ut med erat hästeri:laugh:

Vet inte varför karlar är så underrepresenterade inom hästeriet allmänt. Ser man på toppen inom dressyr o hopp så stämmer de ju inte.

Som karl är man nästan jämnt ensammen bland kvinnoflocken:) o inget fel i de , men du har aldrig någon manlig oo snacka häst med :) Vet inte om de kan var en bit i de hela att ridsporten på den här nivån ses som en kvinnorsport.

vet några killar häromkring som håller på o då är de westernköret , jeans chaps o stetson:)

hur ser de ut på ridskolorna ??? ridning verkar vara lite som balett , de är för lite macho eller va de nu är :laugh:

oljan i lucern är sojaolja ,va jag vet .

nja de är SLU som inte rekommenderar rapsolja till hästar , var något med hormoner exackt kommer jag inte ihåg nu , men undersökningen finns på SLU

Man rekommenderar inte raps i foder heller till häst . Undersökningar pågår men än så länge är de så.

sen vet jag att många använder rapsolja o att de inte är några problem , o var o en gör som den vill , men som sagt forskarna rekommenderar de inte .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar