”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Skall kolla att lilla Loppan inte glömt bort hur man lyfter alla fötterna. Skulle hon glömt det så är det hög tid att påminna henne om hur man gör så vi inte behöver göra det när hovis kommer på måndag.

Repetitionen gick galant... Hon lyfte så snällt på alla tassarna... Tror inte det blir några problem alls faktiskt.

De där ska du ha en :banana: för att du tränat ordentligt ,

Något som väldigt många inte tränar tillräckligt med sina unghästar o de är ett otyg o sko o verka sådana som inte ägarna tränat tillräckligt .''

bravo:bump:

Winnie är oxå jätteduktig på att lyfta fötterna när jag ber henne, jag bara knackar lite lätt och säjer lyft upp och hon gör det nästan varje gång men när vår hovis kommer, jösses :eek: Hon rycker åt sej benen, hon bråkar, hon vägrar lyfta, hon står på bakbenen :cool: Hon beter sej som en tvättäkta idiot :cool: och jag bara skäms som en hund och hoppas att det ska gå bättre nästa gång :crazy:

Vi tränar faktiskt flera gånger varje dag och hon är superduktig när jag ber henne men när hovis kommer flyger själve :devil: i henne.

har de hänt något med hovis ??? annars får du säga åt han att ta de lugnare eller byta hivis om de går , för så ska de inte vara heller , men i dit fall verkar de ju mer vara från hovis om man så säger , tråkigt när de blir så med unghästar

Tant Fjanta hon respekterar traden, eller staket eller vad. Herr Valdemar lyckades jag satta handtaget pa hans nos nar han kom hit, och forstas var strommen pa, sa han backar for tradennu ocksa.
De sma fick sig ordentliga kyssar nar de kom hit, var ju tvungen att satta nosen pa staket for att se vad det var.. Hos Carolyn (i USA) var de van med smoothwire och barbwire och hade aldrig varit i electric forut..
Sa har star de i sin lilla paddock och strommen ar inte pa, men de haller sig borta fran staketet... Project ar att bygga ngn typ av hohack med 4 sidor sa de kan sta dar och mumsa.. ok det blir mer an de behover men hellre det an ute och springa i skogen..

Men maste beratta en "rolig" historia.. jaja rolig kanske den inte ar, men klurig.. Zibbers som numera ar pa de grona angarna, han var inte dum han.. han gar upp till traden och luktar och kanner hur strommen flodar genom och sen gar han till "grinden" och grabbar tag i handtaget mkt forsiktigt och lyfter av traden. slapper handtag och sen tar han nasta handtag och lyfter bort.. sa ar da nedersta traden (30cm) kvar och han kliver forsiktigt over den och voila..... full fart nerfor backen.. De andra far panik och spranger/hoppar over sista traden och foljer med.. sen springer vi full fart ut pa golfbanan/utslagsbanan, for att stanna langst bort och beta av den fina grasmattan.... Tack och lov granne ser dem passera hennes hus och ringer sa vi kan kora och hamta dem.. Fanta ar det att saga till att ga hem och hon travar ivag... De andra forstar inte alls varfor de maste ga med leadrope....
Ja jag ar faktiskt glad att jag bestamde mig for att ta bort zibbers.. han var problem..
Har ocksa haft shettis som krupit mellan/under traden och det med rakning av man och bringa.. hon gick igenom och tog stotarna.. sen var det full fart pa E 45... Tack och lov att folk har vett att kora forsiktigt ibland...

Och pa den noten skall nu pallar fa komma in och ata dinner, dessert blir farska paron fran COOP, at 19.90 per kilo.. yep jag skammer bort mina pallar..

Nja, jag tror att det är så här: hon som sköter hovarna har även en liten ridskola där hon har en massa olika kurser och jag var där i somras med Winnie på Nh-kurs och jösses vilken "drabbning" det blev!
Winnie har ett sjuhelsikeshumör när hon vill och hon ville INTE låta hovis ta komandot i en av dom mer dominanta övningarna. Övriga deltagare stog upptryckta runt paddockens kortsida medan hovis och Winnie dansade fram och tillbaka. Men när hon väl gav sej så var hon såååå duktig och medgörlig och det är samma visa när det är dax för verkningen, hon dominera men ger sej när hon ser att det inte är nån idé.
Det är lika med allt nytt, då ska det testas och bråkas men så fort hon ser att man inte ger efter så ger hon sej och allt är frid och fröjd! Tack o lov så är hon aldrig dum och elak utan hon är mer som en trotsig unge som slänger sej på golvet och sparkar med benen och skriker och grinar. Men jösses vad jag avgudar denna häst :love:

De där ska du ha en :banana: för att du tränat ordentligt ,

Något som väldigt många inte tränar tillräckligt med sina unghästar o de är ett otyg o sko o verka sådana som inte ägarna tränat tillräckligt .''

bravo:bump:

Rödhättan kom till mig som åring, en fullständigt ohanterad åring...så fort vi skulle lyfta hovar försökte hon resa sig, sätta sig på den som lyfte, sparkas och slutade gärna med att kasta sig handlöst bakåt.

Fick hyfsad ordning på henne när jag själv skulle lyfta...sen var det dags för hovis...*pinsamt* ... samma sak upprepade sig. Hon var inte lätt att få ordning på men med envishet och en härlig hovis som inte tyckte det gjorde nåt att komma någon gång extra för träningens skull så gick det.

Det händer ibland att hon får nåt återfall och kastar sig men det är högst ovanligt idag. Har aldrig haft en häst som jag fått jobba med så mycket som henne :o

Min kompis har en Tinker valack som oxå lyfter av handtagen i hagen!

I dag har jag varit på resande fot hela långa dan så jag har inte hunnit ner till hästarna än, dottern tog stalljouren i dag men jag ska gå ner och mocka och pyssla lite efter vi har tagit en macka eller två. Man får abstinens av att inte se kusarna på en hel dag :angel:.

I morron blir jag oxå borta från morron till em, ska skjutsa gubben min till ögonmottagningen för laserbränning av båda ögonen nåt han inte ser fram emot alls, stackarn!

Dom verkar vara rätt lika vår pållar :angel: det är ju hur jobbigt som helst men man lever ju på hoppet att det ska bli bättre. Nåsta gång :laugh:

Ja... vi får väl se hur det går på måndag...:D

Nu är storleken på den här damen inte så imponerade... Och hovis är mycket duktig.

När jag började lyfta hennes ben så bjöd hon till fajt. Förra ägarna hade aldrig lyckats lyfta bakbenen på henne... Så varje hov har vi fått fajtas om.. Sen har de hästkunniga vänner jag haft här fått lyfta fötter på henne när det varit läge för det.

Men efter att hon inte vann fajten när jag lyfte... så har hon inte heller fajtats med andra.

Som sagt vi får se hur det fungerar på måndag...

*Hoppar in som snabbast*

Nu har jag beställt reflexgrimmor från Börjes! Har sett dom där tidigare men inte känt behovet...Nu ser jag behovet :o

Då var ett större lass hö äntligen hämtat. Större å större föresten men 24 17 kg balar i alla fall. Med de tre jag hade kvar ska jag klara mig till slutet av januari tror jag. Sen vette katten om jag inte samköper med de övriga tjejerna.

Kelly har chockat mig idag. Stallet var klart och de stod lugnt inne i sina boxar och tugga hö. Gick in för att ta av täcket. Då flög fan själv i hästen. Visst kan hon sur ibland men detta. Hon hade ätit en stund och då brukar hon inte bry sig mer än att hon visar en sur min. Men nu...:eek:

Hon kickade och högg samtidigt. Missade mig med en hårsmån. Jag markerade med ett tydligt "Nej" och då vänder hon hela röven åt mig och kickar med båda benen. Som tur va åkte täcket ner över röven så hon fick ingen fart men hon laddade snabbt om. Jag han att flytta mig men hon flytta efter och kicka igen. En klar markering att jag skulle ut ur boxen. Och jag lydde...:(

Nu åkte grimman på, hon ut i gången och där åkte täcket både av och på några gånger innan hon kom in i boxen igen. Då var hon som en ängel helt plötsligt. Jag har aldrig under mina två år med henne sett något i närheten av detta beteende men jag har ju hört :crazy:

Hon måste igång. Jag tror hon är ruggit uttråkad av att gå i hagen. Ser ju hur hon muckar med unghästen hela tiden. Tre veckor kvar. Sen blir det sadel och mig på ryggen igen.

hi hi tror Madame Kelly börjar känna sig i form igen:) kan bli så där när de kommer tillbaka efter en längre svacka , men oftast så lugnar de sig med tiden , lite av sockerchock kan man säga

tur du hann undan :)

Ja, jag är övertygad om att med lite arbete i kroppen så coolar hjärnan ner lite. Mina ska igång dom med...äventyren utanför hagen blev lite väl mycket för min del.

Otäckt när dom slår sådär. Har bara varit med om nåt liknande en gång och det var en kompis kallblodstravarsto men hon hade brunstproblem. Var en ängel när hon var dräktig men ett as övrig tid. Där ven hovarna kring en som slängd konfetti och tänderna klapprade så det ekade...HUA!

Kanske ska slopa betforen då om sockret kan vara lite högt?

Låter ju EXAKT som Kelly. Urk när hon brunstar :mad: Men åååh så go hon varit under dräktigheten........:angel:

ja märrar med hormonproblem är inte roliga , avllivade en 4 åring pg a de , hon brunstade var 12 dag året runt o de var inga små brunster.

gick åt skallen på henne till slut o blev farlig för andra hästar o även människor.

de där som vaktar maten har ofta fått för lite grovfoder o är ofta väldigt lättfödda hästar o blir lite moment 22 av de där o då blir varenda strå livsviktigt för dem.

sen finns ju alla varianter där emellan med som vanligt :laugh:

Provat munkpeppar? Vissa ston svarar bra på det och lugnar sig. Magnesiumtillskott har visst också en lugnande effekt. I kompisens fall kämpade han på ett tag, veterinären sprutade henne med nåt (kommer inte ihåg med vad) och hon sansade sig under en kort period. Sen valde han att ta bort henne för det blev farligt. Rabiat är ett lindrigt ord för den hästen:crazy:

nja är de bara liten mängd för tex få i mineraler så gör de ingen skilnad. , prova o ge henne mer hö så hon får tugga lit mer istället en period o se hur hon blir av de , ingen skillnad kan du ju ta bort de igen.

du ska nog inte ändra särskilt på rutinerna för henne ,, de är en trygghet i sig att hon känner i gen sig jämnt .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar