”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Så... finns en fördel med att gå hemma...

Har äntligen kommit ihåg att ringa hovslagarn.. det börjar bli akut så det var verkligen på tiden. Men det blir inte av förrän på måndag.

Så... finns en fördel med att gå hemma...

Har äntligen kommit ihåg att ringa hovslagarn.. det börjar bli akut så det var verkligen på tiden. Men det blir inte av förrän på måndag.

Är det ngn i detta glade gäng som gått kurs för Sven Forsström och som kan rek ett deltagande ?

*Äventyret fortsätter*

Hoppade upp ur sängen i morse och skyndade mig ut för att kolla hästarna. Dom var kvar i hagen. Gav dom käk och gjorde mig i ordning för en dag i skolan. Maken ringde och kollade läget och vi kom överens om att han skulle ha extra koll på hästarna samt kolla upp hur man kan bygga en bra foderplats med begränsad fri tillgång. Jag for till skolan och han kom hem strax efter jag farit. Hästarna var då fortfarande kvar i hagen.

Efter en stund ser plötsligt maken hur Rocket befinner sig på grannens täkt, ja även Lilly då, men det var Rocket han såg. Han for ut och började försöka få till ett infångande...misslyckades! Efter några fruktlösa försök ringde han mig, jag pratade med utbildningsledaren som sa: ÅK HEM!

Kastade mig in i bilen, stannade till på vår lokala lantbrukshop som hade EN rulle elband kvar. Den högg jag! Körde sen så snön yrde hemåt...

Maken hade lyckats få in hästarna i hagen igen och hjälpligt knytit ihop tråden men konstaterat att det knappt gick fram någon ström. I den stunden käkade hästarna på sitt hö så jag hann ta mig en kopp kaffe och klä om.

Vi började sen att se över tråden. DÅÅÅÅÅÅ ser jag hur LILLY (!!!!!) styr mot utbrytningsplatsen med bestämda steg. Jag hann precis komma dit för att hindra henne, på riktigt ponnymanér försöker hon gå förbi mig men inser att jag fortfarande bestämmer vissa saker. Maken kom kutande med grimma och grimskaft...fick på henne detta och ledde henne sen raka vägen in i stallet. Där fick hon stå medan jag och maken jobbade med stängslet. Rocket är HEEEEEELT oskyldig till mina anklagelser. Den lilla slyngeln har bara följt rödhättan som en snäll pojke. Medan vi bökade med tråd och band var aggregatet avslaget och inte en enda gång försökte han forcera det åt nåt håll alls, trots att han var olycklig och ville till Lilly. Jag ber honom ödmjukast om ursäkt för mina tidigare anklagelser :o

Så blev vi till slut klara då. Elstängslet är nu "vinterkopplat"...5000 volt är det i HELA hagen. Även längst bort. En sektion har vi tagit bort helt och nu sitter vi här inne i huset och kollar om det blir några mer utbrytningsförsök. Lilly är åter i hagen och båda har nu grimmor på tills jag vet att det funkar...och att dom framöver stannar i hagen:cool:

Fy vad jobbigt! Men tur att din man hade koll på dem.

Vi hade en matglad kallblodstravare på foder över en vinter. Hon åt upp all halm i boxen på nätterna. En dag tittade jag ut och såg henne och brorsans shettis stå på åkern och käka. Min häst stod på insidan, och verkade tycka att de var väldigt olydiga.
När jag gick ut såg jag att sambon glömt att insläppet på andra sidan hagen var öppen.
Till slut kom de in igen.

Efter ett par dar stod samma 2 hästar på utsidan. Jag suckade över sambon och gick ut för att hämta dem, men båda insläppen var stängda!
Dan efter stod de på utsidan igen, och då såg jag att shettisen hade grävt en grop på ett ställe under tråden där det sluttade lite. Så då hade de krupit under där. Shettisen kan jag väl förstå, men kallblodet på 1.55 måste sett lite kul ut :)
Då fick vi oxå kräma på lite med elen .

Förra hösten hade vi våra hästar ihop med grannens två, i en hage längre bort. På morgonen när sambon åkte till jobbet tyckte han att staketet såg skumt ut och rättade till det.
På förmiddan åkte jag dit med moppen och fyllde på vatten och såg då att grannens ponny var borta.
Vi letade överallt med både häst och bil, men inget.
Till slut kom en kompis ut med cross och letade vid träddungarna. då ligger hon i ett bevattningsdike fullt med lera upp till halsen. Hade troligtvis legat där i närmare 12 timmar.
Räddningstjänst och traktor kom ut och lyfte upp henne.
Hon var trött och lerig, men gick sen hem och dan efter var hon lite seg, men inga större problem.
Usch, vad dom kan ställa till det :(

Visst är det frustrerande!!!!!!!!!!!!1

Nu är jag dock oerhört förvirrad...till slut gick hästarna upp till utbrytningspunkten igen och VEM gjorde försöket till att gå ut??? Eh...jo...Rocket:mad:...*tar genast tillbaka mina ursäkter*:cool:...nåväl, jag såg tydligt hur han fick två rejäla smällar och sen backade han lite fint in i hagen igen...Lilly har bara gått runt och konstaterat att det har kommit upp en tråd till...dom luras, dom små filurerna ;)

Haha, använd den ena till att slå den andre med :)

Delvis kl

Haj hopp alla nya som gamla "galningar":D Här är det redigt myggfritt idag så ingen kamelskump står på planeringen.... Vi hade det helt underbart igår, god mat, avslappnad stämmning och en alldeles genomtänkt present från våra barn...:love: Vi fick nämligen en massageapparat och tillhörande olja och balsam....:love: å NÄ, inte en sån apparat:angel: utan en sån där som man använder på ömma muskler...:banana:

I övrigt så har jag väl inget att förtälja.... kul å läsa om den där rockbabiemedeltids-hippie-tolkningen...faktiskt så är det nog inte så långt från sanningen.... har haft långt svart hår löst uppsatt i en knut men just nu är färgen a la naturell och på tillväxt...( fick klippa av mig håret för att få bort allt sönderfärgat) dessutom har jag 6 tatueringar, 3 ansiktspiercingar och gillar att klä mig enkelt i lager på lager:rofl:

Kul att det blev en lyckad dag :)

Vi ska ju ut och äta mongoliskt på lördag när jag fyller år. Jag skippade julbord då jag inte gillar det så mkt.
Men idag mår jag lite illa och har ont i magen. Skulle inte förvåna mej om jag är magsjuk på lördag. Vi är ju inte ute och äter alla på en gång så ofta.

Idag ska vi lämna in rockardens däck, som sambon glömt hela veckan, och köpa en såndär mojäng att göra hål i selet med, så kanske det blir en rockardtur på födelsedagen.

Sambon hoppas på en massa snö nu, för han har fått hem sin snöslunga som han köpt och haft inne på renovering. Jag hoppas däremot på att den inte behövs så mkt.

:angel: nja Spjuvern är nog den skyldige , han börja :) Skönt du fått rejält med kräm på tråden . Nästan alltid de som är felet när hästar går ut , nu var de ju perfekt att han fick sig några smällar o förhoppningsvis får han fler så han får tillbaks respekten.

Bra du stängt lite mindre hage , den behövs ju inte så enorma hagar vintertid.

Då blir de nog lugnt nu ska du se , du får väl kolla tråden o strömmen på den emellanåt .

de är roligt med initiativrika hästar :laugh:

Respekt för tråden är a och o.... Men jag minns Pirajans lilla spjuver som föl... Han hade redan som ytterst ny liten varelse en benägenhet att vilja utforska världen på andra sidan staketet...:D Och det är ju som sagt inte första gången han prövar lyckan....

Själv är jag precis inkommen... Har varit ute och tagit in tjejerna i stallet en stund. De får nu stå inne någon/några timmar... Det är rackarns kallt ute och det nyper bra i fingrarna att dona med hö och vatten.

Skall gå ner och grooma båda tjejerna sen innan det är dags för utsläpp igen. Hagen och lösdriften är preparerad med hö och vatten inför natten...

Skall kolla att lilla Loppan inte glömt bort hur man lyfter alla fötterna. Skulle hon glömt det så är det hög tid att påminna henne om hur man gör så vi inte behöver göra det när hovis kommer på måndag.

Min madam är så rädd för tråden att ingen tråd behövs tror jag. Det räcker med fyra stolpar :rofl:

Förra vintern rev unghästen ner 20 m stolp och tråd (hur vette katten) och plöjde runt på utsidan hagen. Kvar i hagen sprang Kelly, fram och tillbaka där tråd och stolp borde ha stått. Men hon vågade väl inte chansa på att pasera den där osynliga gränsen.

Man kan ju undra hur mycket kräm de har haft i tidigare staket :confused:

Jag har i alla fall varit på Hööks idag och inhandlat brodd, sadelhängare till nya stallet och täckeshängare samt en våg (den gamla vågen tillhörde den andra stalltjejen)

All utrustning i nya stallet som hängare mm är bortplockat. Det var tidigare ortens ridskola som hyrde stallet innan de fick ny anläggning. Allt sånt som sadelhängare mm tog de med. Men de kostade bara 65 kr nya så det drabbade ingen fattig ;)

Ja, nu känns det ju bättre när jag SETT att strömmen gav på unge herrn ett par smällar så han backade IN i hagen igen. Precis som syrran säger så har han alltid känt det som självklart att gå dit han vill gå redan som liten unge och går det inte att ta sig igenom så hoppar man, helt enkelt:idea:...Smart liten kille även om det ställer till förtret för mig som orolig matte...

Har haft lite ångest så här på eftermiddan för jag har inte sett hästarna så det kändes skönt när jag gick ut med eftermiddagshöt och fann dom båda sovandes i ligghallen :D ...Tror jag kan slappna av nu...hoppas jag:crazy:

Man måste inte hoppa! Man kan rida dressyr eller skogsmulle runt i skogen.
Man kan göra precis vad man vill, så länge båda häst och ryttaren har nöje av det.
Jag är 50 år och har ridit hela mitt liv utan en enda hopplexion!
Kanske du ska kolla westernridning eller akademisk, de är inte så övertygade om att hästen kommer att dö om inte den får hoppa.:D

Tränar redan akademiskt, NH och trick, men går i den här gruppen för att det är trevligt och det skulle bli blandad ridning, bara det att jag missat dressyren och lyckats pricka in hopplektionerna, men jag dör nog inte av att lära mej hoppa heller.

De deppade väl ihop totalt när de inte fick ha sin frihet o bestämde sig för att sova bort tiden:laugh:

Snart vår o ingen tjäle då kan du gjuta ett 2 meter hög mur runt hagen till nästa vinter :angel:

Skicka räkningen till syrran din för han kommer väl därifrån Spjuvern eller o då är de ju inte mer än rätt att hon står för fiolerna :laugh:

Vet en som hade en Houdinie till shetties , kröp mellan trådarna på vintern med sin enorma päls , oavsett trådmellanrum.

Den rakade han på halsen o bringan o gjorde en halsring med järntrådsspröt på :angel:

shettiesen slutade gå mellan trådarna , kanske inte så snällt men effektivt :)

Nä nä.... Pirajan är helt och hållet skyldig till att han finns.... Jag bara lånade ut magen på *Morsan*.... Jag är icke på något sätt skyldig till hans tillblivelse..:angel:

De ska vara ordentlig kräm i elstängslet , annars är de väl ingen ide , de bygger ju på att hästarna eller va de nu är för djur , är rädda för att få en rejäl stöt .

Har man de så blir de som med Kelly , ingen oro ens om man glömt sätta i kontakten en morgon , som jag gjort o märkt de först när jag kommit hem 13 timmar senare , men hästarna är kvar :laugh:

De deppade väl ihop totalt när de inte fick ha sin frihet o bestämde sig för att sova bort tiden:laugh:

Snart vår o ingen tjäle då kan du gjuta ett 2 meter hög mur runt hagen till nästa vinter :angel:

Skicka räkningen till syrran din för han kommer väl därifrån Spjuvern eller o då är de ju inte mer än rätt att hon står för fiolerna :laugh:

Nja...den gossen får jag nog stå för. Lånade ju syrrans stos mage och står som uppfödare...hon är helt oskyldig till hans tillkomst :o

...oh, såg nu att syrran meddelat detta :D

ånä försök nu inte smita från ansvaret här nu :) solklart fall av 50% betalningsansvar :laugh: bara o öppna kassaskåpet o betala ut :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar