”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

for att de ar halvblod?? LOL sorry jag kunde inte lata bli.. har lite problem med dagens halvblod och hur de har blivit avlade.. inget personligt forstas... just har mott manga som ar ermm annorlunda??

herr gubbe arbetar, aterkommer i morgon.. och svarar nog din fraga da, men en idea kanske ngt ar for kraftigt for halvbloden men kallblodet med jarnmage klarar av det.. har detta borjat nyligen? hur var det innan de borjade med sprutande mage syndrome?? har de blivit kall om magen?? se bara till att de har massor av vatten sa de inte torkar ut, viktigt som du vet nar man har mag och tarm problem.. lite olja av sort hjalper ocksa att halla tarmarna fran att torka ut..hoppas det loser sig..

Hmm, ja, du har nog rätt att det kanske är för kraftigt. Vilken olja föreslår du? Kanske ska köpa mag-tarm medel som finns på O**L. Eller proviva, det har jag gett förut och det har funkat.

Tack i alla fall.

S.

KL
herrejisses vad ni skriver, har ni inga jobb :devil:

Här är det -9, strålande sol och gnistrande snö ute - vackert!!!!
Kompis och jag har varit ute på våra glada fullblodsherrar i snön i 50 minuter på eftermiddan, jättebra underlag som tålde långa intervaller trav och var sviktande nog att göra dem avslappnade och nöjda :)

ang. möss och kissar:
vi hade problem med möss som tog sig ner i betforhinken och drunknade. äckligt och otrevligt, både ledsamt för musen och oätlig betfor. vi löste det med att hänga ett grimskaft ner i hinken. vips hade herr Mus en livlina när den insåg sitt misstag. Inga mer drunkingar. :D

Mina missar bor i lägenhet men har utebalkong. de spenderar stora delar av sitt dygn på denna balkong från april till oktober, men när kylan kommer vill de max gå ut 5 minuter och inventera morgon och kväll. Den yngre gillar snön på balkongen - hoppar och dyker som en räv.
våra stallkatter har inte varit utanför dörren sen snön och kylan kom :rofl: De använder stallet, samt nedre och övre logen, and thats it. Den äldre sover i det uppvärmda vattenrummet och tar tillochmed med sig de infångade mössen dit för att äta. De går inte ut förrän mars solen kommer!!!

Lobell: vilka fina kort!!! :)

inget forslag pa olja, men filmjolk ar faktiskt bra for hastar ocksa.. hel fil den roda.
olja, ja jag anvander matolja och rapsolja men vissa tycker inte om det (se tidigare diskussion) allt utom oliv olja sager jag..lol. annars finns det val olja hos granngarden tror jag..prova kan inte skada..\

nu ar det nattidags av sort..

KL igen,
men just ja - jag glömde ju det viktigaste!

Jag har nu OFFICIELLT och VERKLIGEN kvalat in i denna tråden då jag nu är en äkta tant.
Har nämligen fått läsglasögon. ska hämta ut i morgon.

gått omkring med huvudvärk i månader som blir värre när jag sitter framför datorn, och efter mycket om och men slog det mig att jag inte kollat synen sen jag typ tog körkort som 18 åring..... Mycket riktigt, när jag gick på synkontroll visade det sig att jag blivit gammal och såg illa :D

så gratulera mig nu - finns inga tveksamheter längre ! :D

Tack, åker till affären i morgon bitti och köper filmjölk till damerna.

S.

Grattis!!!:rofl::rofl:

S.

Äh, glasögon är bara för att man ska se bättre ut

(ordvits om någon inte hängde med)

Nä men siddu! Grattis till glasögona :D

Kallt är det här i kväll -18. Vi har vårt barnbarn Felicia 3 år här som nattgäst så nu sitter vi här i soffan och har "lördagsmys" som Flisan säjer, gullungen :love:.

Har för en gångs skull börjat i tid (allt är relativt) med julklappar och händig som jag är så har jag väl lyckats köpa samma sak 2 ggr. I bland blir jag bara så trött på mej själv :confused:.

Här är okså riktigt kallt... Så där så det knarrar rejält när man går.. En minus 12-15 grader skulle jag tro... Vet inte säkert då det inte går att se termometern när det är mörkt...

Jag har löst julklapperiet en gång för alla.... Köper inga julklappar....
Dottern får en extra slant.... thats it....

Anordnar sen en jul för vänner och bekanta som vill komma bort från stress och julklappshets.... Vi äter julbord... men sen är det inget mer som påminner om julen...

Om någon undrar... så ja... jag är antijulmänniska.....

GRATTIS till brillorna :D och därmed bekräftelsen på "tant" :rofl:

Välkommen till denna totalt avslappande tråd:laugh: Och bilder efterfrågas även av mig;)

På tal om det, Gubbtjuv - vi vill se även dig inte bara din avatar :p

:bow: KL och tack till alla för gratulationerna! Jag väljer att se det som positivt i och med det varma mottagandet och entusiasmen! :rofl: Ni är för härliga - tack! :)

Konstaterade även en annan sak i samband med faktumet jag stod inför:

kommer ihåg som yngre, när tanken på glasögon var Fasa, eftersom det skulle spela roll in på ens utseende/image. Nu är det inte särskilt relevant -jag vill bara se bättre och bli av med huvudvärken. detta åstadkommet så är jag NÖJD.

valde ett par väldigt diskreta neutrala, optikern var impad av hur snabbt och enkelt jag valde, hävdade att folk stod där i flera timmar och provade, ibland ville låna med sig innan beslut etc etc. Jag var som ett frågetecken :rofl:

konstaterade dock faktum i spegeln efter typ 15 minuters provande och beslutet vilka det blir:
jag ser ut som en liiite yngre kopia av min mamma.

Senast ändrad:

KL

Jag tror vi har nattgäster i ligghallen i utestallet:cool:

Imorse när jag släppte ut ville ingen av damerna gå in i utestallet, där höet serveras, de frustade och spände upp sig så det hette duga. När jag gick före följde prinsessan med in, men väl inne så gick hon ett halvt varv under rejäla fnysningar och sedan sprang hon ut igen. Till slut kom båda in och började äta efter att jag gått runt i hela utestallet och visat att det inte fanns något där:)

Min tanke är att det kanske är rådjur som har hittat en sovplats, med mat! Det är ju snö överallt och här finns både halm och tak över huvudet. Idag fyllde jag på med ny halm så kan bli intressant att se om det hänt något under natten:laugh:

Inte helt ovanligt.... Förra vintern hade jag ett rådjur som gick in i ligghallen och försåg sig av hästarnas mat.

Jag sprang på det flera gånger. I början fick de panik när jag helt oväntat dök upp... Men sen vande det sig vid min närvaro och travade bara lite lungt ut ur ligghallen när jag var på väg. Det kunde stå en bit bort i hästhagen och vänta på att jag skulle bli klar och sen gick det tillbaka in igen.

Tyvärr gick det inte väl för det även då den hade tillgång till både mat och vatten. Försvann plötsligt i mitten av februari.... och jag hittade resterna i nedre delen av hästhagen när snön smälte.

Kl
har liknande erf av förra vintern som var otroligt hård på viltklövdjuren, denna verkar bli samma.....

vi lade ut silaget i hagen kvällstid för morgonen därpå och både harar och rådjur samlades och försåg sig, de svalt och for illa ngt otroligt förra vintern.... fast vi hade ju bara vanliga höstationer fritt ute i fria hagar så inte så konstigt
...... har ni problem med lösdrifter/ligghallar tror jag det mest ekonomiska och tids ekonomiska perspektivet är att lägga givor någon annan stans i närheten till rådjuren.

de är otroligt hungriga om de går in i lösdriften för att äta :crazy:

Nu såg jag den tredje modellen. Den köpte jag till min ponny, men tyvärr var den så liten i sätet så jag sålde den direkt.
Fick sen med en i läder när jag köpte Trullan, men den satt inte bra på henne, och vägde ton.
Jag är sugen på den bruna i läder eller den svarta som har westernstuk.

Nu har sambon snart gjort klar min ridplan. Bensinen tog slut så han ska ta sista metrarna nu vid insläpp. Fanns ju inga snökedjor på maskinen så han har fått knuffa för att få fram den över halvmetern packad snö.

Den kanske blir kort imorgon om jag hinner rida innan vi äter mongolisk buffe´.
Fördelen är ju att jag får lite ljus från stallet och stalllampan så då kan jag rida på kvällen :)

Här finns givor.... både ute och inne... Precis som förra vintern... Det som drar in dem i ligghallen tror jag är det faktum att där finns tillgång till vatten.
Mig gör det inget om de förser sig av hästarnas grovfoder... Men... flytta vattentunnan gör jag inte...

Den står mycket bra inne i ligghallen och där kommer den att fortsätta att stå.

Det var intressant!
Kanske far de illa både i fråga om skydd, kyla, vatten och mat?

det är ju inte direkt givet att de söker sig in i en lösdrift, om det finns mat utanför... krakarna.

förra vintern tog jag med mig silage in till stan, för att fodra stadshararna utanför min lägenhet, i vår trädgård vi har där. de var magra som staket, fanns INGET att äta.
gissa om det uppskattades.......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar