”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Kylan är inga problem för dem... Har du tagit i vinterpälsen på ett rådjur så vet du... Den är extremt tjock och supertät... och hårstråna på ett vinterpälsat rådjur är ihåliga för bästa isolering. Kyla klarar de utan problem...

Det största problemet för rådjur vintertid är mat i första hand... och vatten i andra hand. En riktigt kall vinter får de inte i sig tillräckligt med vätska, så även om de hittar mat så far de illa av/dör av uttorkning.

Så länge det inte finns människor som rör sig i och runt byggnader så är det inget konstig för dem att söka föda där... Se alla stadsrådjur som hittar mat i trädgårdarna... Byggnaden i sig skrämmer inte rådjuren... Inte lukten av människor heller.

Jag har ju jakthundar... ett av de säkraste ställena för mina rådjurhundar att hitta rådjur på är 30 meter från ladugårdväggen.. precis på andra sidan hagstaketet... där står de... oavsett tid på året, och oavsett hur många gånger taxarna har fått fart på dem där...

Var hälsad nykommling :laugh: Jättekul med nya influenser i vår tråd. Är ju själv västkustbo fr början. Jag är från Sotenäs, men kusten är ju lång så du kanske inte alls är i närheten?

Ingen bra dag för mig idag. Gubbstrutten drog till Mariestad för sitt årliga julpyssel med sina gamla kompisar från lumpen. De har julpysslat i 15 år nu och i år skulle det byggas pepparkakshus. Jag och sonen drog till Smögen för att hälsa på mamma. Hon sov sig igenom hela vårat besök på 6 timmar. Dock hörde en gammal stallkompis av sig från det stall jag hade Preston i när jag bodde där ute så hon kom förbi och höll mig sällskap. Det var jättekul att träffa henne igen. ( det var hon som prejade av mig från vägen så jag fastnade i brevlådan med foten :D )

Hon jobbade inom hemtjänsten och var van att vara hos mamma och tur var väl det för hemtjänsten dök aldrig upp och mamma behövde hjälp med toa och allt möjligt. Jag fattade noll av selar, liftar och underliga saker på hjul men min vänn hjälpte oss tack och lov. Hade tänkt att åka hem vid 15.00-tiden för att hinna till hästar mm men kom inte där ifrån förens vid halv fem. Då med en skitsur unge som jag skulle behöva släpa både till stall och affär.

Hade dåligt samvete och kände mig jättestressad när jag åkte hem för att pållarna stod ute och väntade. Hade dåligt samvete mot sonen med som skulle missa adventskalendern för att vi måste vara i stallet och fredagsmyset skulle bli kort.

Då vänder min tur. När jag kom in genom stalldörren står stallägaren och lägger sista handen på stallfixet. Det var mockat och allt :bow: Hon hade fått ett sug för första gången på flera år att få greja i stallet och knallat ut och tagit sig friheten. Guuud så tacksam jag blev. Så hästarna var bara att ta in. vips så var vi tillbaka på banan igen och har hunnit allt som vi tänkte. Dock han jag inte köpa lusernhacket och titta på annat kraftfoder. Nu jobbar jag hela helgen så jag får ta det på måndag.

Nu återstår att se om sonen sover. Han slocknade i bilen hem och sov i nästan en timme. Vi ska upp 05.30 i morgon. Han lär vara väldigt sammarbetsvillig om han inte sovit. Eftersom gubben bygger pepparkakshus så ska han köras till kusinerna på mogonen. Huuu...jag fasar redan för hans morgonhumör :(

Kl. Men jag glömde ju :o välkommen Cho3 hit till den tokroligaste och snällaste tråden! men det vet du ju redan eftersom du läst tråden :rofl:. Nej nu ska vi se vem som blir Idol-vinnaren!

Oj vad ni har skrivit ,bara varit borta en dag och måste ju säga att det tog lite tid att läsa allt:)
Ha en härlig helg allihopa.

och sa var det Lobells tur..
HOPPY HOPPY folsedag!!!!!! Ha en good dag med massor av fint vader och god buffet och vanner och familj.. Och ha manga fler av samma sort...

onskar vi alla pa torpet... (ha nu var jag forst for en gangs skull...)

Oj... en bemärkelsedag som jag inte missat.... :D
(expert på att glömma bort sådana dagar)...

Stort grattis.....

God morgon... Idag var det inte sovmorgon... Husse skulle upp tidigt och skramlade igång i köket så pass att han väckte hela huset. Dvs hela hundflocken.. som i sin tur väckte mig..

Igår var det riktigt riktigt kallt här.... Idag är det nästan plusgrader..:cool:
SMHI har lovat regn... vi får väl se om de får rätt... Hoppas inte det. Än så länge snöar det häftigt.. Blir det regn så få jag gå ut och salta lite på gårdsplanen och på sådana ställen som annars riskerar att bli blankis...

Jag hoppas dock på att det håller sig under nollan...

*kl*
Har jobbat som en gris hela veckan, har inte ens hunnit läsa vad ni har gjort allihopa, men jag hoppas ni har det bra :D
Lördagar brukar vara min o dotterns rida ut ihop-dag, Men det har regnat o frusit om vartannat, så vi kommer slå ihjäl oss... Suck! Knappast ridning idag med andra ord :cry:
Mer tid till att städa dock :p

Hipp Hipp Hurra för Lobell i dag :bump:

:bump:Hoppar med i "Hipp Hipp Hurra" jag med :D

Seg morgon...det blev sen kväll igår och det kändes i morse när jag gick ut till hästarna. Resten av huset sover och jag sörplar kaffe i min ensamhet. Ska nog ge mig ut om en liten stund. Skön temperatur idag bara -8 C.

kL*

Tack så mycket! :)

Här är bara -3 och svinkallt. jag fattade inte varför, förrän sonen såg att nån sänkt ner varmvattnet till elementen igår kväll från 7 till 3 , burr!

Ska snart fixa till mej lite, hur man nu gör det. Har glömt hur man gör sig fin :)

Sen får jag krypa in i stallkläder igen och testa min nya ridplan :)
Sambon höll på i 4 timmar igår kväll, så han hade ingen känsel kvar i fingrarna, stackaren.

Grattis till lobell:)!

Här är det +grader nu.Jag har gått en runda med hunden och det var både tungt och halt.
Enligt smhi ska det dock sjunka rejält i natt igen.Jag ska bort över natten,hade hoppats på inte alltför kallt med tanke på vattnet.
Har visserligen elkopp inne och eltunna ute men litar inte 100 på dom.
Får försöka ordna någon som ser till det.Mat är ju bara att lägga in rejält i hagen.

Grattis Lobell :bump: Ha en riktigt bra dag och lämna sedan rapport öve ridbane status:laugh:

pallar ater jag skulle vara ute och mocka men jag ar inte.. huset ar en rora.. kan jag ga pa strike??

Jag har dock ett litet problem som jag skams for har.. En del av yall ar ju pa min fb lista och dar star ju era riktiga namn..... allt frid och frojd sa langt.. MEN, jag kan for min varld inte komma ihag vem som ar vem ... tant kamel och brimmis kan jag.. Forlat men vem ar susanne nevelius?? vi pratade ju idag morse men det slog helt slint i skallen vem du ar??? Finns det ngt vis man kan satta till bukenamn till riktigt namn tro?? eller maste jag gora en lista...Jag vet det ar hemskt, men jag lar mig bukenamnen och sant sen ar det stopp... Jag ber om ursakt 100 ganger om..
Ocksa om ngn har sant mig friendsrequest och jag har ignorerat det sa var det inte meningen.. Jag vet inte vem ni ar.. lol..

I alla fall solen har tittat fram och kanske skall ta en tur med den fete istallet for att mocka? Later battre i mina oron i alla fall.. LLobell ha en underbar folsedag, och ni andra med...

Ducka!

Jag kastar över en tårta!:rofl:

Hoppas du får en underbar födelsedag:banana:

JA må du leva, ja må du leeeeeeeva, ja må duuuuu leeeeeeeeeva uti 100 de ååååååår... Hipp hipp HURRA...... Hipp hipp HURRA för våran Lobell idag:bump:

Här är det milt ute...bara -12.... hur skönt som helst...pållarna var stolliga idag... alla skuttade omkring och hade fjädrar under hovarna..:love:

Mackan: Välkommen till tantsidan... :banana:

I övrigt så läste jag att ni här besök av råddjur...Här har vi inga såna men däremot har vi alltid 3-4 renar som gör sig hemmastadda på gården... förra året gick dom till och med in i stallet.... dom lullar omkring här helt obrydda om oss, pållarna och hundarna...:p Ganska söta, stör inte det minsta,... inte så länge det håller sig på lämpligt antal... ett år hade vi 40-50 djur som härjade runt gården å då jäklar gick det hö... men iaf, det året svalt dom ihjäl här runt ikring.... fyfasiken, dom var helt desperata efter mat... dom gick genom tråden in i hästahagen helt utan efertanke...:cry:

Grattis Lobell, hoppas du får en jättebra dag!!! :)

I övrigt så läste jag att ni här besök av råddjur...Här har vi inga såna men däremot har vi alltid 3-4 renar som gör sig hemmastadda på gården... förra året gick dom till och med in i stallet.... dom lullar omkring här helt obrydda om oss, pållarna och hundarna...:p Ganska söta, stör inte det minsta,... inte så länge det håller sig på lämpligt antal... ett år hade vi 40-50 djur som härjade runt gården å då jäklar gick det hö... men iaf, det året svalt dom ihjäl här runt ikring.... fyfasiken, dom var helt desperata efter mat... dom gick genom tråden in i hästahagen helt utan efertanke...:cry:

Same same but different..... Enda skillnaden är väl att rådjur sällan uppträder i flock..:D

..//
Nu har jag beställt reflexgrimmor från Börjes! Har sett dom där tidigare men inte känt behovet...Nu ser jag behovet :o

Förra veckan (kvällen) när jag skulle hämta in brun liten valack med vita tecken i ansiktet gick jag 20 meter med stort brunt sto med vita tecken i ansiktet innan insåg att ngt var fel. En så'n grimma ska jag ha!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30