”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Du förtjänar applåder och bananar!:bow::banana::bump:
Bra börjat, nu är det bara att fortsätta.

Grattis till glasögonen! Och välkommen i tantvärden.:D

Men burr och hutter och fryyys va kallt det är :eek: Bara -5 men det blåser ute, undrar varför det alltid måste börja blåsa så fort temperaturen stiger!

I natt hade vi ju vårt barnbarn Felicia 3 år här och i morse vaknade jag halv 6 av att hon sa högt och tydligt, "Mamma, jag ser ingenting. Varför ser jag ingenting"
Hon är van att ha nattlampa på i sitt rum men här hos oss var det kolsvart i rummet, inte underligt att hon inte såg nåt, söthilda :D

Nu på kvällskvisten var vi hem till min äldste bror och käkade julmat och det smakade mumma! Hans dotter ska tillbringa jul och nyår utomlands så hon ville att vi skulle ha lite jul innan hon far och det tackar man ju inte nej till.

Nu sitter vi, ja jag halvligger vl som vanligt, i soffan och kikar på komissarie Lewis och smaskar på lite godis.

Tack och tack Karin! :)

Nu har vi just släppt ut alla hästar. Schemat för idag är rätt fullt, tyvärr har jag svårt att se att ridning ska få plats någonstans. Femåriga barnbarnet Vidar kommer på förmiddagen för att hälsa på en liten stund. Tänkte vi skulle gå upp och klappa shettisarna i alla fall :)

I eftermiddag har vi stallmöte, vi ska lägga schema för ett par månader framåt och dricka lite saftglögg. Vi har sammanlagt sju hästar på gården,; tre är våra, stallägaren har en shettis på lösdrift och där går även en B-ponnykorsning russ/islänning. Sedan är det Draken (fuxigt halvblodssto) som har en ägare och en medryttare och till slut ridponnyn Herkules som också har en ägarfamilj och en medryttare. Vi är rätt många inblandade med andra ord men här råder fridens liljor. Det är så skönt, inte alls som man läser i var och varannan buketråd då man lätt får intrycket att det råder världskrig i nästan varenda stall :)

God morgon! Idag är det åter en frisk sådan...-21 ;) ! Även här blir det en körig dag och det är frågan om jag hinner med hästarna. Jag måste plugga och sen ska vi till dottern och hälsa på.

God morgon.... här vaknade vi upp till en strålande vacker morgon... Raka motsatsen mot i går.

Idag är det sista dagen på antibiotika kuren... Så nu håller jag tummarna för att jag håller mig pigg.

Damerna skall straxt få sig ett besök i hagen... Skall gå ut och servera lite frukost åt dem....

Du får vara lite försiktig, så inte du får återfall. Ge kroppen lite tid att återhämta sig i.

Jag är mättat med inspiration efter clinicen. Jag har lust till att träna och prova lite nytt jag har lärt mig. Men här är det ett tjockt lag is överallt.:crazy:
Jag behöver reservdelar till de broddade boots, men om de grusar vägen idag, kan jag ju rida där. Ibland hade det varit bra med bil & släp.

KL

Godmorgon allihopa... Här är det rejält myggfritt ute och sommarsval inne...bara 17 grader...ni kan ju gissa att jag svär å maken.... :devil:

El Camelo är lycklig ute i hagen med resten av gänget, dom har precis fått en ny höboll inrullad så nu är dom i Nirvana:angel:

Tror inte att jag beger mig ut på nån skump idag, är alldeles för kindbitande...

Vad roligt att McMarco vart uppe på pållerygg... :banana::bump::banana:

*KL*
Vad hände med gubben, är det blivit en ren tanttråd nu?:confused:

Gubben med ädle springare är garanterat ute å flänger mellan gran å fur...:D annat är det med mig som blitt en avlusad vekling på äldre dar.... gisses, jag fryser och stönar och bävar så fort det dratt ihop sig på tempen.... blää, :eek: man kan tro man vuxit upp varma sidan av jorden....:o

Ja men då är vi två som är födda på fel ställe.Men är liite kluven,gillar härliga galopper i snön men avskyr att pulsa på mej en massa kläder:crazy:
Ang. gubbtjuv så jobbar han.

tant kamel. jag vaxte faktiskt upp pa andra sidan klotet dar 10 C var vinterjacka och mossa. ingen sno och akte till beachen pa julafton.. eller badade i poolen..
jag tycker det ar jattefint ute, men hilvite om jag gar ut i onodan.. visst jag har gjorde vinetrgalloper genom snon nar jag var i sverige, men for ngn anledning var det aldrig sa kallt som det ar nu.. kanske for att pappa gjorde i ordning hasten och en annan behovde bara rida?? LOL..
nej, jag langtar faktiskt till nar jag kan flytta fran den svenska vintern, och bara komma hit nar sola skiner och glittrar pa fryken.. jordgubbar ar mogna, svamp i skogen och sen drar vi soderut igen

har har inte mkt hant idag.. tva nappar och vatten till hastar, gjort lite pyssel och dekorerat min lilla en.. sen var detnog.. kanske skall ta ett tag och ta ut skrap i alla fall.. och borja elda igen.. lite pa den kyliga sidan har.. dessvarre har jag inte ngn herr hedenstedt att elda pa sa det blir eldat.. HAN som ibland dyker upp ar inte uppdyken just nu sa jag far gora min egen eldning.. och det gor for ont att sparka sig sjalv pa baksidan...ha en bra eftermiddag alla

ps. herr gubbe ar pa sin arbetsplats.. om han verkligen arbetar vet jag inte men han ar dar i alla fall.. aterkommer till forum i morgon kanske??

KL

Är bara så himla besviken så jag måste skriva av mig. Och det är fritt fram att framföra sina åsikter om ni tycker att jag misskött mig i det jag ska berätta.

Igår gjorde jag stallet som vanligt. Fick ett sms om att den andra tjejen inte hunnit blötlägga sitt kraftfoder och hon bda mig göra detta. Det gjorde jag. När jag sen ska lägga in maten så ser jag att hö ligger redan inne i hennes boxar. Jaha tänker jag och tar för givet att hon lagt in själv. Gör så iband. Utanför hänger de vanliga höpåsarna men jag vet att hon har extremt lite tid på morgonen så jag tänkte "smart att förbereda"

I morse fick jag ett sms som lydde " Glömde du att ge mina kvällsmat igår? Påsarna står kvar och de hade ingenting i boxarna. Du måste väl kolla vad som finns eller? :( stackars hästar"

Skickade tillbaka "Det låg ju hö i boxarna och jag trodde du vägt upp nytt för att spara tid. Jag kollar alltid vatten mm men det är inte lätt å veta hur du har tänkt alla gånger, ibland förbereder du ju. Om jag missuppfattade ditt foderupplägg igår så ber jag om ursäkt. Hoppas du inte tycker jag slarvar ofta"

Sen fick jag ett om att jag borde kolla mängden och då svarade jag att jag faktiskt inte vet hur mycket hö hennes hästar får ( har bett om en foderlista på anslagstavlan, tycker det är bra att ha men ingen kommer upp) . Eftersom min häst får BERG av hö så tycker jag att allt annat ser jättefjuttigt ut så jag reagerar inte längre. Jag har ju aldrig på två år behövt ifrågasätta hennes foderhögar och jag har aldrig missat en fodring på detta sätt tidigare. Skrev att jag skulle ringa henne till kvällen för jag tycker inte man smsar om sånthär men att jag hoppades att hon skulle förstå att jag inte medvetet struntat i hennes hästar.

Då fick jag tillbaka att jag fick väl tåla att man sa till mig och lite koll får man väl ha?

Blev så ledsen och besviken. Jag har ALDRIG tidigare missat någonting av detta slag. Varje kväll så kollar jag extra så hennes hästar har vatten för natten (ifall de drukit ur) och visiterar dem när jag tar in (något hon aldrig bett mig om). Av tonen fick jag kännslan av att jag misskötte mig vid fler tillfällen eftersom "jag borde väl ha nån koll" och att lägga in sura smilysar och en komentar "stackars hästar".

Nu ska jag snart ringa henne, jag föredrar telefon framför sms, och jag har en jätteklump i magen. Det finns en hel del grejjer som jag också varit missnöjd med och till och med några övertramp som jag blivit riktigt irreterad över men vad f-n..vi är ju människor som kan fela så jag har inte dragit upp något.

Urk...ingen bra dag. Snart mot stallet.

Jobbig situation... Hade tänkt föreslå att ni skulle ta detta muntligt... Innan jag läst så långt där det framgick att du tänkt det själv.

Skrivna meddelanden och sms bäddar bara för missförstånd.

Håller en tumme för att det hela reder ut sig .....

Tycker inte att du har misskött dig, jag skulle också gjort som du. Hade ju, som du säger varit bra med foderstaten uppsatt i stallet. Man kan ju inte gissa om hästägaren gjort i ordning eller inte, dessutom kunde h*n ju då i så fall skrivit en lapp angående fodret som hängde klart. Sedan tror inte jag att hästen hade dött, möjligen varit riktigt hungrig.

Nej, det är inte ditt fel, det är hon som har missat att fylla på foder.

S.

Jag vill ta allt sånt här på telefon. Idag jobbade vibåda så smsen kom på rasterna. Men saken är den att jag får all info via sms.

Ex fick jag ett kort sms om att hon tänkte flytta sina hästar om tre månader vilket tvingade mig att leta ny stallplats. Jag hade inte hört en suck innan om att hon funderade på stallbyte utan vipps " jag flyttar hästarna vid årsskifftet"

Likaså när jag var medryttare på den häst jag nu äger (hon ägde den då) Dä kom ett sms "jag vill ha henne själv nu .....och så anledningen." En helt aceptabel anledning men man kan väl ringa och säga som det är?

För ett tag sen fick jag hela bädden förstöd p.ga att hon lejt bort morgonfodringen till någon annan. Personen hade noll koll på vad hästarna skulle ha och min fick 8 kg hö till frukost som kastades in mitt i boxen. Alltihop näg nertrampat i spånbädden och det var bara att kassta. Vet inte om jag är lite löjlig där men jag tycker inte att man låter annat folk fodra eller hantera någon annans häst utan att medela ägaren?

Blev också lovad att jag skulle få bidrag till strö och mat eftersom hennes föl går med mitt sto. På 5 månader har jag fått 1½ spånbal och en säck lusernpellets (motsvarar en veckoranson).

Hela tiden har jag hållt käft men nu börjar det ledsamma från i morse koka istället. Inte bra för jag vill verkligen inte göra en ovänn av någon. Men det känns ibland som jag äts upp av allt jag ska ha överseende över.

Hej alla!
Har nu sovit mina två timmar idag igen...själve f-n att jag inte kan sova!:mad: Har aldrig haft sömnproblem förr,kunnat sova både här o där,sittande,stående,liggande...!Jaja,bara att bita ihop o ut o jobba ikväll/natt igen:D Det värsta är att jag glömmer..glömmer allt!!

Så Voff, Inatt fick två av mina hästar ingen natta mat....stackars hästar!! Borde jag sms:a mej själv något surt?:confused:
Alltså jag gör så att mina får en del vid intag o sedan natta hö vid 21-22 tiden. Igår när jag hade kvällsmockat så glömde jag helt enkelt att lägga in natta hö till två av dem,klantigt,ja! Tröstar mej med att de får oxå berg av mat,men ändå... Nå,de dog inte!

Med det menar jag att jag som inte ens kan hålla koll på mitt eget,hur i hela friden ska jag kunna hålla koll på någon annans?:confused: Man gör ju så gott man kan,och inte fasen vill man medvetet skada/svälta något djur,eget eller annans?

Nä,du har absolut inte gjort något fel,tvärtom,du kollade ju och hur ska du kunna veta? Hon hade ju kunnat sagt något,speciellt om hon visste att det låg hö kvar i boxen annars är det ju som bäddat för missförstånd!

Nä,där tycker jag faktiskt att hon får be om ursäkt!
Och ja,jag tycker också att man kan ringa,så får man ju en vettig chans att reda ut det hela!

Och vem gör aldrig några misstag?Man gör förhoppningsvis inte om dom bara.
Tycker inte hon behöver göra mer än påpeka vad som skett i det här fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden