”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Hej! Här kommer en bild på Zeb med fölis. Skicka gärna ett PM med din FB adress så kan du får några fler bilder.
Zebs ägare hälsar att det finns en Zeb-avkomma till på Gotland som heter Baron (tidigare Ellington).

7821_1136768504313_1380383547_30384920_2160989_n.jpg

(Fotograf M Nicander).

Min stallkompis har ett sto efter Zeb. De är väldigt lika!

S.

KL

Har ringt två ggr nu men ingen svarar så jag får ha kvar klumpen i magen till dess vi fått pratat.

Nåväl nu vill jag ha lite feed-back från de som har fött upp något föl eller fler. Som bekant har ju pållan ett föl. Fölis bor sedan flera veckor tillbaka i egen box. Men på morgonen släpps han in så han får tutta och sen kan han tutta hela dagen om det så behagar ( ca 12 tim). Nu är det ju bara tre veckor kvar till flytt och jag börjar bli orolig för att pållan juver inte ska sina tillräckligt innan flytten. Är det farligt om hon fortfarande producerar mjölk som vanligt? Jag ska nu be fölisägaren sluta släppa in honom till min på morgonen utan han får nöjja sig med att tutta i hagen. Det kan jag inte göra så mycket åt eftersom sära dem dagtid blir svårt. Men jag vill minimera tuttandet så mycket som möjligt.

Så om tre veckor är det alltså flyttdax men jag både kan och vill flytta henne redan till helgen som kommer, om en vecka alltså. Skulle det vara olämpligt på något vis? Fölis äter ju både kraftfoder och hö så han borde ju klara sig. Två veckor hit eller dit spelar ju ingen roll för honom. Men hur är det med pållans juver?? :confused:

Att jag vill flytta tidigare är för jag vill sätta igång Kelly och jag vill få hela stallbiten smidigare och utan groll. Sen jobbar jag helgen där på och sen blir det mitt i jul och allt. Med tanke på min mamma så vill jag också få flytten gjord snarast så hon inte går bort mitt upp i allt ihop.

Är jag dum som vill flytta om en vecka redan? Kan det vara olämpligt för Kelly?

hon kommer att ha svullet juver nagra dagar, ge henne bute om du har och sen om du tar av henne fran stofol maten som hon har fatt, skall hon bli ok.. hon kan vara grinig att starta med, men i varsta fall far du val mjolka ur henne om du kan och hon later dig.. men de sinar ganska sa snabbt.. hon har ju inte folis dar som sa att saga "satter igang mjolkproduktionen" nar han pratar..
och efter today forstar jag fullkomligt att du vill flytta tidigt.. det ar ju inte sa att du lamnar folis ensam dar han har ju sallskap.. sa far J ordna med morgon/kvall sjalv.. sa bara flytta du, och som du sager, med tanke pa mamma sa det snabbare det battre.. da har du ett problem ur varlden i alla fall.. OCH skulle det bli sa du maste aka till smogen och stanna dar tror jag de andra tjejerna vill hjalpa dig med Kelly mer sa an J. De ar ju 3 till medans hon ar 1 och har lang distance...
Sa borja packa och ta med allt som du inte behover for flytt (ja aven hobalarna) och sen kor over madame.. och visst skall du tala om for J, men forklara anledningen (mamma etc).

Lat mig veta om du behover ngn hjalp.. jag ar fagelfri som for tillfallet..

Morsan hämtades hem från Piraja när hon fortfarande gav di.
Dock inte fullt utan ungefär så som du har nu.

Hämtade hem henne och ströp allt kraftfoder under en tid och hon fick bara hö. Hon var rätt spänd juvret första dygnet men inte varm eller så... Sen vände det fort... Hon sinade ut snabbt. Bara några dygn efter att jag hämtade hem henne så märktes en tydlig skillnad och juvret blev mindre spänt och började "skrumpna"

Alltså... Morsan gav di på dagtid.... och fick sluta tvärt.... Det gick alldeles utmärkt.

Tror det fungerar alldeles utmärkt med att ta bort morgonsnutten... och bara låta ungen dia i hagen... och sen flytta henne om en vecka.... nema problema...

Senast ändrad:

Här snor jag knapp, men vi är ju snälla här så det är kanske ok :)

Dottern och hennes kompisar lussade nere i byn i förmiddags. En bekant till mig bor där och tog den här bilden.

156670_155793901134169_100001106803367_287551_2275244_n.jpg

Min tjej Amelie, tärnan, är den lååånga flickan på den lilla lilla ponnyn Soraya. De andra är tomten Felicia på Draken Divan, och så lucian Emelie på Herkules.

Tack Kat och Syrran... Nu bekräffdade att jag inte är helt fel ute i min tankegång. Tog bort kraftfodret i förrgår efter gubbtjyvs rekomendation. Nu får hon bara luserpellets och mineraler samt extra vitaminer. Och maaaasssor med hö såklart. I morgon ska jag köpa luserhack och olja när grangården öppnar och börja fodra med det också. Då får fölis inte sätta sin hov mer i min box för den hacken ska vi ha själva!!

I morgon flyttar mina två stallpartners in i stallet och de kommer att vara där av och till hela dagen och jag ska hjälpa dem. Ska passa på att prata med stallägaren och bestämma något till helgen. Får väl börja köra saker i veckan och ta Kelly och hö till helgen när sambon är ledig och kan bära ;)

Men jag får låna både transport och även bil (de har en såndär som tar sig fram i vad som helst) om det behövs av mina två stallkamrater (mor och dotter). De hjälper gärna till med mina bestyr med har de sagt.

känns som det kan vara på väg mot en lösning..Äntligen

Eftersom du tagit bort allt kraftfoder redan nu så bör det inte vara några problem! Så flytta du o håll lite koll på juvret bara! Fölis behöver fö inte in i boxen morgon o kväll längre heller,det duger bra med tuttande i hagen fr o m nu!

Jistanes hon har ju ingen anledning till att vara sur,är väl för sjutton hennes ansvar att blanda ihop maten till sina hästar.
Flytta du,blir bara bättre för både dej och Kelly,du slipper en massa tjafs och hon kommer att sina snart när hon kommer bort från fölis.Minska kraftfodret och blir juverna för spända så får du mjölka ur så att spänningen släpper.
Sen kommer hon må måttre av att bli igångsatt igen

jusst detta med igångsättningen väger väldigt tungt jusst nu. Visst kan jag vänta två veckor till men efter incidenten här om dagen när Kelly jagade mig ur boxen så vill jag gärna att hon kommer igång omedelbart. Hon saknar motionen och behöver den. Jag saknar och behöver ridningen rent mentalt. I nuvarande stallet är det en omöjlighet eftersom snön täcker den avverkade skogen som ligger på marken. Allternativet är att rida längs en hårt trafikerad 70-väg :(

Sen vill jag bara göra ett förtydligande för alla. Hon hade vägt upp sitt hö och kraftfoder. Höet låg i påsarna som vanligt. Men när hon har stressigt nästa morgon kan hon förbereda dagen innan för att vinna tid. Därför trodde jag att det var nästa dags höpåsar när jag såg att hö redan låg inne. Jag borde alltså synat högarna i boxarna nogrannare och uppskattat hur mycket det var (men jag vet ju inte hur mycket de får....) nu står den ena på halm i en box med dåligt ljus så jag missbedömde väl högen som låg i hö-hörnet. Antagligen var det väl mest halm jag såg :crazy: Kraftfodret gav jag ju för krubborna var tomma. Det ska ju svälla så därför trodde jag att det var anledningen till att det inte var inlaggt.

Jag bad i alla fall om ursäkt vid båda mina sms-svar men jag tror inte det noterades. Hon svarar fortfarande inte i telefonen. Får prova om en timme igen....

Om jag var dej så skulle jag flytta så snart det går,tror att både du och Kelly vinner på det.Hon har varit mamma och visar ju nu att hon vill jobba.Och det läser jag mej till att även du vill komma igång.

Vad roligt de måste ha haft:)!Och trots allt besvär som snö och kyla ställer till med så nog är det härligt med riktig vinter(om man bara slapp ge sig ut med bil i snöoväder förstås,det är min fasa:eek:)

Har i stort sett bara tittat på hästarna idag,kom hem fram på dagen.Vi var på särbons årliga jobbjulfest,julbord med tillhörande show och hotellvistelse.

Trodde jag gjort upp med brorsonen att han skulle titta till hästarna på morgonen men såg inga spår av honom.Han hade väl sovit länge eller glömt det:confused:.Nåväl,de hade mat kvar i hagen och vattnet hade inte så tjock skorpa så de hade det bra.Han kom i allafall med traktor och plogade vägen i kväll,han är förlåten!

Jag är riktigt nöjd med egengjorda elkaret hitills.Lite beroende på hur kall vinden är så håller det sig isfritt ganska bra.Senaste dygnet har det varit minst -10,just nu -13,och om jag är där och rör omkring lite då och då så går isen lätt att slå hål på och ta upp med en sil.

Jag har en elkopp i lösdriften också men de är ju så sällan där inne så de dricker alldeles säkert mer nu.

När jag idag gjorde som jag brukar,ger lite musli i boxarna för att locka in dom så jag kan kolla över dom,hann jag inte med att stänga D:s boxdörr innan han hade käkat klart och var på väg ut igen:),de gillar att vara ute!

KL
tack för alla gratulationer ang. glasögonen. :D

Är det ngn som vill svara på min fråga runt vad magnesium tillskott har för påverkan på hästar som gnager på stolp i hagen?

Ingen aning.
Kanske gnager de pga magnesium brist och man vill stävja det?:idea:

det diskuterades här i tråden men jag fattade aldrig anledningen, därav frågan. finns det magnesium i staketstolp/trä ?

nej mackan lol. saklart inte.. men det ar en anledning och banne mig om jag skall grava ut schoolbooks for att svara dig.. dock ger man en hast extra magnesium pga brist av detta i hasten sa slutar de nar deras mineral varden ar dar de skall vara..
jag onskar jag hade ett battre svar.. jag har inte..det fungerar..eller soj dr whatever his name was i back to the future.. if it works dont knock it...

voffie, jag tror du har raknat fel.. tror sager jag for jag vet inte..

nasta helg, alltsa den ar i slutet av denna kommande vecka, somi morgon ar monday, den veckandan ar ju 4e advent.. och sen ar ju xmas day den25e vilket ar en vecka fran denna kommande saturday..
checka igen, for enligt dina berakningar skall du jobba julhelgen lol.. det ar EN fredag kvar till julafton, sen ar nasta fredag julafton . hoppas jag forstod dig ratt... och hur gar det i smogen.. hon hanger kvar an?? stackar manniska och stackar familj ocksa..

ingen inverkan så vitt jag vet.

magnesium påverkar nerverna o i ca 50% av fallen så lugnar hästen ner sig , styr även nerverna till muskelfunktionerna.

gnagande på stolp o dylikt brukar enligt mitt förmenande vara antingen mineralbrist eller för lite grovfoder .eller en olat :)

pröva å höj mineralgivan lite o se .

sen är hästar generellt i synnerhet vintertid gnagbenägna på bark eller multnande trä vilket är normalt .

gnangande på tryckimpregnerade stolp är väl inte så bra i långa loppet .

Idag är det den 12/12 och nästa helg 18-19/12 och då är jag ledig...jämn helg ju. Sen kommer 25-26/ 12 som är min jobbhelg( udda helg) men vi är lediga den 25 tack och lov :banana: Sen kommer 1-2/ 1-2011 men då är det nyår samt fest så då flyttas ingen pålla så jag tänkte från början flytta henne den 3/1. Dit blir det alltså tre veckor...

Och mamma..ja vad ska man säga. Nu har hon börjat få väldigt ont av trycket från tumörerna så hon får mycket morfin. Så hon sover mest och är snurrig och märklig (vilket inte är konstigt) när hon väl är vaken. Hon har också fått väldigt ont i levern och det är inte konstigt heller med 8 stora tumörer och hon sa själv i torsdags att "nu känns det i levern så nu går det fort" :cry: Hon är nästan blind, nästan döv samt helt förlamad i benen samt vänster arm. Det krävs en personal på heltid under dagen samt fyra kontroller av hemtjänsten för att klara toabesök mm. Sen lägger de henne och sen har hon nattpatrull 3 ggr per natt. Det blir inte mycket ro för hennes sambo med allt det springet i huset.

I fredags åkte min pappa till henne på hennes önskemål. Han flyttade till Thailand igår lör igen. Eftersom han skulle flyga tidigt på lördag morgon så fick deras sista avsked bli på söndagen. Han hade lagat en gryta som han visste att hon älskade och det fick bli hans avskedsgest på något vis. Han har svårt för det där med känslor. Det var skittufft för min bror och mig att sitta där och veta att det var verkligen det slutgiltiga avskedet dem två emellan. Trots att både mamma och pappa har nya förhållanden sen många år har de stått varandra nära och varit vänner hela tiden. Detta har tagit mycket hårdare på pappa än han visar.

Så kvar nu är det min lillebror och jag med familjer och mammas sambo. Nu ska vi försöka att spänna musklerna inför jul och se om det går att göra någonting fint av den som inte andas sorg och ångest.

Förlåt för att jag är en sån dysterkvist idag.....

Mina fick magnesium + mineraler + Hoof Aid (biotin mm) förra vintern men de skalade X antal björkar i hagen ändå, antar att de tyckte det var gott helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar