”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

KL

Godmorgon allihopa... Här är Tant Cizma med ett ömmande huvud efter gårdagens migränanfall.... :cry: Det hela började på förmiddagen men kulminerade under eftermiddagen till något från h-vetet... Hade ju stalltjänst å försökte faktiskt genomföra det under ganska stora svårigheter med då, som genom ett trollslag kom hjälp från ett oväntat håll..................................................................

Stod i stallet å ville bara dö då den yngre sonen kom ut och tog över mockningen...han har aldrig mockat tidigare, har ett tålamod som en aktiv överhettad sprängfylld vulkan men ändå, så kämpade han på.... dock skippade han själva mockgrepen.... tyckte den var värdelös:eek: Han använde sig av SPADE och händer:rofl:.... Min söta lök till son:love:

Voff: Att fela är mänskligt och jag kan inte se att ditt "misstag" är något att sura över...vore jag du skulle jag av flera skäl flytta så fort det gick... du har väl ändå nog med resten av ditt liv just nu så att tjaffsa över ett misstag känns väldigt energistjälande....

Hoppas ni alla får en härlig Lucia... här är bitande kallt så det blir nog inga direkt utsvävande aktiviteter...:D

tant kamel.. har herr Claus hamtat sina renar annu eller springer de fortfarande runt i hagarna?? Kan du ta bild ngn gang.. tror jag aldrig har sett en livs levande "riktig" reindeer...

Jajjamen, visst kan jag ta lite bilder, så fort dom kommit.... än så länge ligger dom i Roliga Skogen å myser men jag gissar att dom dyker upp här strax efter nyår.... som alltid...:D men, på min fejja finns det några sämre bilder från förra året... tror dom finns i albumet "Mobiluppladdningar":D

ar de vilda?? alltsa ingen ager dem?? jag trodde alla renar hade en agare... i detta fallet herr claus kanske?? ja tack, nar de dyker upp.. har har jag bara skraniga radjur.. och mina algar forstas...

KL till tant ponny!!!!

Har sadeln kommit?? allt ar ok pa banken.. lat mig veta sa snart du har den, de skall sms dig ett meddelande nar den ar framme sa far du hamta.. hoppas allt ar ok..

ar de vilda?? alltsa ingen ager dem?? jag trodde alla renar hade en agare... i detta fallet herr claus kanske?? ja tack, nar de dyker upp.. har har jag bara skraniga radjur.. och mina algar forstas...

Tja, dom har ju en ägare men lever ändå som "vilda"... lapparna flyttar flocken 2 ggr per år... på våren upp till fjälls och på höst/förvinter ner till lågland.... men oftast är det hela samebyars flockbestånd som befinner sig i närheten av varann...så vi pratar ganska stora mängder djur...:cool:

..//Har sadeln kommit?? allt ar ok pa banken.. lat mig veta sa snart du har den, de skall sms dig ett meddelande nar den ar framme sa far du hamta.. hoppas allt ar ok..

Inte kommit än. Det brukar ta ett par dagar. Fick du ngt sändningsnummer? Då brukar man kunna följa paketet :)
Jag meddelar dig när den kommer fram så klart :) Har ridlektion idag - men jag tar en voltigegjord + schabrak så länge. Höften är ofta lite stel när det är kallt och då är det bättre & skönare att rida utan sadel.

Hoppas lilla gumman har det bra i sin lilla stuga ;)

Problemet med stoet är löst! Det var en trästicka a la boxvägg i munnen på henne,med hjälp av munstege o flinka fingrar fick vi loss den:laugh: Nu äter hon o är glad igen.

Tant Kat (får jag säga så?)Hur ska jag förklara flemma? Om du tänkt på att hästen tyckt att ngt luktat/smakat illa och liksom drar upp läpparna o trutar med munnen.Eller hingst som tycker brunstigt sto luktar gott.Äsch vet inte hur jag ska förklara,är usel på det,hoppas du förstog! Idag har jag tänkt mej till stora varuhuset,hör av mej om magnesium senare ikväll!

Problemet med stoet är löst! Det var en trästicka a la boxvägg i munnen på henne,med hjälp av munstege o flinka fingrar fick vi loss den:laugh: Nu äter hon o är glad igen.!

:bow::bow::bow: Bra jobbat :D

Och här har det varit lite extra mycket stall idag. Och följetången med min stallis fortsätter...tyvärr.

Fick ett samtal från stallägarens fru när jag och sonen satt mitt i maten. Häst på rymmen hade raporterats och den var grå. Alltså inte min :grin: Hon var på jobbet och undrade om jag kunde åka tillbaka till stallet. Ägaren (min stallis) svarade nämligen inte i telefon.

Så jag och sonen får utan middag i magen åka de 14 km till stallet igen. Jag ringer ägaren som inte svarar nu heller, och säger på röstlådan att hennes häst har rymt och att jag är påväg dit för att försöka reda upp situationen.

Hästen har rivit ner 20 m staket med både tråd och stolp :( Inget nytt för detta hände flera gånger förra vintern.

Min stod snällt och mumsade hö :bow:

Efter att fångat häst, lett över alla tre till sommarhagen, lagt in nytt hö och kämpat så får jag ett SMS :eek:

"Har du fått tag på henne?" Det var allt! Åter igen ett sms...Är det bara jag som tycker att man RINGER när ens häst är på rymmen för att höra hur det gått?

Jag vägrade svara genom ett sms så jag ringde upp. Jag upplyste henne om allt som hänt och lade till att jag kollat över hennes häst och hon har ingen hälta eller synliga skador.

Inte ett tack, ingenting........

Började koka så jag medelade henne lugnt och stilla att jag ändrar om i Kellys foderrutiner och därför ville jag inte ha fölet mer i hennes box efterom hon har fri tillgång till lusernhack numera. Jag sa att jag lät honom snutta ute i morse och det hade gått jättebra och så fick det fortsätta. Det var okej med henne. Sen berättade jag att jag tagit bort kraftfodret. Ops..inte poppis:o

Fölis behövde minsan var enda droppe han kunde få fram till flytten -var anledningen. Jag sa att hon kommer att ge mjölk men hon kommer inte att riskera att överproducera och stå och få ont. Detta köpte hon inte riktigt. Jag försökte förklara mitt handlande över Kellys foder men jag tror inte det föll i så god jord även med en förklaring. Kändes tyvärr så. Tonen var kort och när vi rundade av samtalet så kom det som sagt inget tack eller liknande för att jag lagt tre mil exrta för att fånga in hennes häst.

Skulle precis åka från stallet när mina nya stallisar ringer. De hade flyttat häst nummer ett men nummer två vägrade gå på transporten. Jag åkte dit och mötte tre djupfrysta personer som kämpat i två timmar. På rampen stod en glad arab som inte tänkte ta ett steg till.

Jag fick ringa tant Kat för att få lite tips på hur en vrång arab ska överlistas. Nu var alla så trötta och hungriga att vi lade ner lastningen. Jag och dottern åker upp i kväll när hästen fått lite distans till det hela och provar då. Tydligen hade det börjat osa lite irretation och stress mot slutet så det var lika bra att ställa in honom igen.

Så strax ska jag på lussefirande och sen tillbaka till Högsäter för tredje gången idag men nu för att försöka lasta en envis tvååring.

Men kära hjärtanes vilken dag du haft.... :eek: Huvva, hoppas ni lycka med ert "lilla" projekt...ett tips som funkar på vanliga varmblod och kameler är att sätta en longerlina fästad i transporten och bara hålla bakom rumpan tills den tjurige börjar gå in.....:p men om rabarber är så lättlurade vet jag ju inte:D

Här har jag preis gjort min del av stalltjänsten och sitter nu inne i värmen å njuter java... vi har för närvarande -24 så det bet rejält i kinderna....:angel: Härligt med Norrlänsk vinter... den kan man ALLTID lite på:cool:

Cho3: Vilken tur ni hittade eländet så pålla kunde få väck den:bow:

ähhh voff , du ska int bry dig o ödsla ingen energi på okunskap o lathet .

Hade hon tagit hand om Kelly o fölet på rätt sätt ,så hade Kelly sett lika bra ut efter fölning som innan , samt hade hon lagt ner lite energi på fölet så hade den ätit tillräckligt utan att behöva dia , mer än för socialt .

Har ett 6 månaders nordisföl som fick lovord av vterinärerna för de var så fint o rejält o mamma nordis synted de inte på att hon fölat från dag ett, inte tappat en gnutta muskler eller hull . Så med framförhållning o rätt foderstat vore de inget problem alls o skilja på Kelly o fölet.'''

blir bra de där när du får komma in på andra stället o tills dess bry dig inte et jota .

jaha så går de när man år ett pippinett sto o fisförnäm o ska peta tänderna , ge henne tandtråd i stället eller så får du väl ta el tandborsten o köra fem minuter :laugh:

men om rabarber är så lättlurade vet jag ju inte:D

Det kan jag upplysa om att dom INTE är. Jag har haft en arab och den lurade man inte minsann, inte med något. Hoppas det går bra, araber är extremt intelligenta och även väldigt uthålliga, så utrusta er med mycket tid och tålamod:bump::bump::bump: heja!

hmmm renkött o särskilt torkat sådant är smaskens :laugh:

gör inget om ett par " försvinner " :angel: söderöver ....

( går å sätter på stora fryboxen )

ställ han vid lämmen o låt han stå o enbart stirra in i transporten , de brukar ledsna rätt fort

Nåja Ädle springaren tog 3.5 timmar innan han ledsnade :laugh: men jag hade kaffe o en bok i transporten så jag stod mig väl .

nästa gång bråkade han inte :angel:

Va tråkigt att det skulle bli så här den sista tiden i gamla stallet, men håller med alla andra att det år då inte ditt fel att det blivit som det blivit och du gör då helt rätt i att flytta så fort det bara går!

Finns det nå drygare än häst som inte vill kliva in i transporten :mad: Min kompis förra häst tog det timmar att lasta varenda gång vi skulle nånstans. När man tröttnat ur alldeles så bara klev hon rätt in i transporten och ställde sej som om hon inte gjort annat i hela sitt liv!

Här går allt sin gilla gång, det är inte mer än -7 grader ute men det känns ta mej 17 kallare än -20.

I dag har vi haft lilla Melvin snart 2 år här. Världens goaste lilla pussgurka som nyss har lärt sej spotta :D

jaha sa har en till dag gatt och inte mkt har blivit gjort.. jo jag har ramlat, jag fick phone fran tant voffie (se ovan) och blev glad, sa jag jag blev konstig.... ok konstig ar jag jamt, men det har ar ngt annat.. kallas cataplexy och ar jattejobbigt.. far meds efter jul sa nu galler det att halla sig i even mood och inte lata ngt excite mig..ramlingen ar varre, tack och lov vi har sno pa marken sa det ar i alla fall lite mjukt..
han som skulle komma och gora klart vedstacken kom inte, kommer onsdag sa han.... vi skall se om det.. fick en karra/pulka inlagd sjalv dock.. till varen blir det nog klart..
pallarna mar bra.. de skall strax fa komma in och ata igen.. la in halm till alla i gar kvall for att det ar ju lite kallt.. gissa vem som at allt badd?? joda, herr valdemar tyckte val han inte fick nog med ho haha.. och han ar rund sa han behover inte mer mat... men jag kan ju inte lata stackarn frysa..

far val dra pa mig kladerna har och trava ut.. det ar morkt, det ar kallt, -14 men kanns som -34.. brrrr tack och lov spisen sprakar och ljusen skiner pa bordet.. 17 veckor till vardagjamningen...

Jisses! Vad säger man??? Du är fantastisk och jag hoppas du får iväg din till nya stället fort som attan så du slipper otacksamt folk. Kram på dig!!!!

Här är det sv*nkallt och det innebär inställt hästjobb. Mina leder klarar knappt -10 och jag brukar hålla ut till -15. Blev jätteglad när jag satte mig i bilen i Härnösand för där meddelade bilens termometer att det blott var -10 och jag såg fram emot en skön runda med hästarna...kommer hem till -20,3 och det dalar:mad:. Blir nog närmare -25 inatt och kanske ännu kallare på morgonkvisten. Nåja...det är ju garanterat myggfritt och ev. fästingar får sig ytterligare en törn:devil:

gör du baske mig rätt i , lederna skall man vara rädd om , man får sota för slarv när man blir äldre.

vädret är märkligt , åkte från jobbet kl 7 i morse å där var de -5, och precis som du såg jag fram emot en härlig ritt i snön , väl hemma 5 mil senare -17 o fågelvägen är de väl ca 2 mil :eek:

inte fan blev de någon ritt inte , blev till att få hälsenorna avkörda på julhandling i stället :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar