Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3
Härligt!!
till dig!
Läser att många av er har lite småstrul med det ena och andra just nu..
Jag har tyvärr lite jag måste få ösa ur mig innan jag blir tokig!
Jag har mina hästar inhyrda i ett stall 1,5 mil från mig. Dom är är helinackorderade eller vad det nu kallas, när stallägaren sköter allt utom rykt och ridning.
Nu kom jag upp i dag för vilken gång i ordningen detta händer kommer jag ej ihåg. Alla hästar är ute i hagen, där dom har fri tillgång till hö.
Inget hö eller vatten i hagen!!
Vi kör med dom stora balarna, så grannbonden måste komma med traktorn och köra in dom i hagen. Fattar inte hur svårt det kan vara, när balen krymper och snart är slut. Så kommer höet till hästarna att ta slut inom kort. Det behöver man ju inte vara kärnfysiker för att klura ut... Men som vanligt ber de inte bonden komma i tid... Utan hästarna får gå utan hö, dagtid i flera dagar.
Jag blir tokig och hästarna också!
Sist detta hade hänt, sa jag till dom få tag i bonden snarast. Fick till svar att dom försökt nå honom på mobilen men denna var avstängd. Jamen åk dit då sa jag, då hade bilen vägrat starta. Men gå till bonden och be om hjälp, det gick inte...det är ju 500 meter dit...
Ang. vattnet ger dom inte vatten dagtid så länge det är minus, för det fryser ju... Vilket argument!! Jag blir tokig igen... Antingen får dom fylla på med varmt vatten under dagarna eller fixa en eltunna. Jag tipsade om att ställa vattnet på frigolitplatta, så håller det iaf lite längre innan det fryser. Men se det gick inte enligt dom, "det fryser ju ändå såsmåningom". Jo visst, men med lite varmt vatten som påfyllning då och då så är det ju iaf en förbättring.
Så min tid som skulle gått till att mysa med hästarna gick till att vattna och fodra dom...
Som pricken över i, så kunde dom inte köpa en propp till proppskåpet. Så nu är sadelkammaren utan avfuktare och ridhuset utan belysning. Dom väntar på att deras elektriker ska komma med en...
Jag var bara tvungen att få ösa lite...
Ska prata med några andra stallägare, det måste bli en flytt snarast!!
Så här kan inte hästarna ha det. Och jag kan inte fara där hela dagarna för att stallägarna är inkompetenta..
Att jag e ilsken är bara förnamnet...