”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

nja när jag väl masar mig iväg till arbetet så ä jag borta i 14 timmar o hemma vid 19 tiden o då ska stall göras o hästar in o sen vill ja nog ha någon timme själv innan de börjar om likadant igen .

men är bara 3 dagar var 5 e veacka så de går , o skall man dö ska de gå med ett sjujäkla fart :laugh:

tjära är inte särskilt nyttigt. Sätt en extra eltråd uppifrån och ned på stolpen istället så låter de stolparna vara.

de äter inte stolpen när tjäran är på, så det lär inte skada dem.
Vi har ingen ström som leder just nu pga att hästarna inte har markkänning av snön, så mera eltråd lär inte lösa problemet, men tjäran gör att de inte ens funderar på att gnaga. Det är avgränsar pinnarna i dubbel staketet de äter på, inte stolpen ner i backen, just pga att de har dålig respekt för elen just nu med snön.

är du ny i tråden?

Tackar för sparkarna! Stallet blev gjort idag oxå:) Fast idag var det väldigt trögt... normalt är jag glad för mitt egna ensamma stall,men ibland står det mej upp i halsen,idag var en sån dag!Skulle behöva åka o köpa lysrör,de har pajat på löpande band nu,men har ingen lust......stackars hingstaungen,tycker det är läskigt att gå in i sin nu skumma box:confused:förstår inte hur det kunde bli så!

Tack för tipset,ponnytant,jagfår hit en kompis ikväll som kan sånt här,då vore det väl f-n om det inte skulle fungera!

Hoppar in och säger: HEJ!

Är så innerligt trött, tufft på utbildningen! För kallt även idag för hästjobb så jag slänger mig i soffan och sluter ögonen för en stund. Tittar väl in lite senare och ser vad ni har för er;)

...måste dock nämna att jag hittade en av mina uppfödningar i en tråd på avel. Hon är nämnd som en av de renrasiga varmblodstravarna som faktiskt tävlat i hoppning. Hon kom aldrig till start som travare. Det tyckte jag var lite kul :) Det här var nämnt om henne:
"Beda Querel (Beda Curelle i årsboken), brunt sto f 1985 e Quick Trick u Zandrina Jeb e Mr Rodney. 2 starter 0 plac. 1.10 hoppning."

Tajger, man skall byta batteri ofta nar man bor i sno lander lol.. stackars bil.. men nu kommer den att fungera som en klocka igen.. och pussa dina korvar.. och den lurviga ocksa..

Hmm, nu är nog tant Kat lite senil:) Korvar - skulle det vara maken och sonen det, kan tro? Nä, tror det var till taxtanten hälsningen var. Men jag tycker om dig ändå:)

Annars har jag varit och försökt trötta ut herrn i ridhuset - det var lönlöst, kan jag säga. Ju mer han jobbade, ju mer ångade han på. Lösgjord, nä. Avslappnad, nä. Trött, vadå? Är nog dags för lösgalopp i riduset igen:)

Senast ändrad:

Nu är jag strax på väg till stallet i -16 grader. Burr..... Seg som en ko känner jag mig för min sovmorgon blev ju jobb istället så jag fick gå upp fem i morse :mad:

Sen fick jag ytterligare ett nice sms..ja ni kan säkert gissa från vem. Suck. Nu ville hon att jag skulle laga hagen som hennes häst hade sönder :eek:

Tydligen så var sommarhagen också öppen på nått ställe så hon hade lagat den och tyckte att då kunde jag ta den andra..... Gissar att hon lagade den lättaste i stressen och låter då mig ta den med störst skada. Visst..jag har inget annat för mig i mörkret efter jobbet en att laga den hagen..jag har inget annat för mig på mina lediga dagar heller än att köra tre mil och jaga hennes häst utan ett tack heller :grin:

Hade hon bett mig laga sommarhagen som troligtvis älgarna är skyldig till så inga problem. Men att knacka i stolp i djupfryst backe och laga 20 m nedrivet stacket som inte min häst är skyldig till...Icke!

Sa att jag skulle ta det i morgon när jag var ledig och det var ljust och då kom nått om att hon lika gärna kunde göra det själv i helgen.

Nu ska jag i alla fall iväg och sätta sista nådastöten i Kellys nya foderstat. OLJA! På en viss Gubbes inrådan. Hacket blev ju succé. Nu väntar jag med spänning på fett på kusen!

det är ju jule tider du får väl ställa in en gran med belysning till han:) så har han både pyssel o ljus o en radio som spelar julsånger :angel:

nyfiken på märren efter Mr rodney . hur var hon i skallen ??? på den tiden man var i travstallen fanns de ju rätt gott om avkommor efter den hingsten o allmänt va de trevliga hästar va ja minns , var din de med

ha ha , de måste vara något i luften just nu , tror alla hästar är så där nu va de verkar , vete fåglarna va de är :laugh:

det var bara ett tips. vi har inga nedtuggade stolpar i år sen vi satte eltråd längs stolpen. men vi har iofs el trots snön, det går att få.

Verkar vara en ytterst knepig människa det där.... Om någon hade "beordrat" mig att laga staket i mörker och - 16 grader... då hade jag defenitivt idiotförklarat den personen.... :cool: Vad är det som hindrar att du gör det i dagsljus kan man undra???

I dag har hovis varit här... Han skulle kommit i går men ringde i söndags och sa att han hade förhinder på grund av något barnbarns luciatåg ... Och det är ju laga förfall :D:D

Så i dag var det dags... Tog mig hem från jobbet i god tid och plockade in damerna så de skulle hinna bli lite varma om benen... Så dök han upp då...
Tittade på Loppan... och så gissade han på vad det kunde vara i henne...
Han träffade rätt på två av tre raser... Russ, welsh lyckades han pricka in... men paint var svårare...

Så fick hon genomgå elddopet... Hon skötte sig exemplariskt... Hon gjorde några tafatta försök att skaka av sig hovis när han donade med bakfötterna.. men hon gav upp rätt fort när hon insåg att han, precis som jag höll ett stadigt tag om foten.

Mycket beröm fick hon för sina fina fötter... Det fanns inte mycket att verka på dem... Men han krafsade och donade lite mest för tränings skull...
Hon klarade alltså provet med glans... *duktig Loppa*

Bäcka är ju säkerheten själv när det kommer till farbror hovslagare.. så det är ju inte så mycket att orda om.

Nu får de stå inne i stallet ett par timmar och sen släpper jag ut dem senare i kväll... Jag måste tina upp själv lite först innan jag ger mig ut i kylan i gen.

tror nog mackan har full koll på sina hagar o hästar o vad som ska eller inte ska göras :)

min hovis har kräksjukan , blir ingen hovis i morgon:(

men du ska ha :bow::bow: för att du tränat Loppan så bra inför hovis besök o Loppan är värd en puss på mulen eller morot

Vilken härlig bild:banana::banana::banana: roligt att se hur pappa ser ut!

Här på Gotland blåser det som sjutton idag, säkert -20 i blåsten. Burr, man är ju inte van med det! Otto och hans polare Curre tycker blåst = bus i kvadrat. Och det är inte skoj när det är skridsko-is överallt. Hovis kommer till oss på torsdag då blir det halvsulor på, så man slipper de där eländiga styltorna. :banana: Ska bli roligt att rida i djupsnö (om det nu finns någon kvar på åkrarna);)

Hej.

Min kille är inte så lik sin pappa, han är svart med lite vita prickar.
knappt någon man eller svans att tala om. (Kompisen i hagen putsar lite väl mycket!) Han har inte någon manke att tala om så jag hade svårt att hitta en sadel som passade honom först, men så hittade jag en begagnad Contilental Equieflex XXL, men han får inte bli för rund! :grin:

Uj vad ni skriver mkt. Man kan inte åka och handla utan att behöva läsa 3 sidor :)

Jag har varit på Jula och hittade en svart jacka med reflexer. Helt ok och kostade bara 249.
Min gula reflexjacka börjar bli lite väl skiten för att våga åka iväg och handla i nu. och den är 2 storlekar för stor med. Men jäkligt skön att mocka i.

Vi har inte fått nån ny snö sen sambon köpte snöslunga :) Smart drag.

Ingen ridning och ingen rockardtur.
Vi har inte riktigt fått alla grejer på plats än.
Dagarna går så snabbt så man hinner knappt med nåt. Men till helgen har sonen lovat att vi ska rida. Imorgon kommer hovis och slänger på brodd och sulor på Lasse.

Näe, lussebulle o kaffe, sen mocka.

ahaa du är gotlänning nu först fatta ja:laugh: farfar o farmor var gotlänningar , gammelgarn

xxl hur fasens stor är den där pållen:laugh:

du ska ju naturligtvis ha den bärbara med dig jämnt ju :laugh:

Hej på er alla, ja nu e det tid för mej att presentera mej här med. Jag heter Carina och är 45 år.
Har idag 6 hästar hemma där jag rider 3 av dom. Hästarna i mitt liv är 2 araber, 1 quartersto och 3 shettisar.
Dessa har jag haft några år nu och kommer nog fortsätta med mitt intresse tills mina barn kastar in mej på hemmet ;-)
Jag har 3 barn och är sambo, (det är sambon som samlar på shettisar, han tycker dom verkar minst farliga....) sen har vi 3 hundar och 4 katter som ingår i hushållet dom med.
Här kommer bild på min stora kärlek.
pic_show_id31936889.html

Nähä, det funkade ikke detta med bild. Provar igen då. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar