”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Åhhhh så fina :love::love::love::love:

KL

Är bara så himla besviken så jag måste skriva av mig. Och det är fritt fram att framföra sina åsikter om ni tycker att jag misskött mig i det jag ska berätta.

I kollektivstall händer det nästan alltid att något går snett någon gång, det är den mänskliga faktorn, brist på kommunikation, bristande rutiner mm mm. Även här hemma där vi sköter stallet helt själva så händer det små "olyckor". Förra vintern så "glömde" dottern hästana ute en hel natt. När jag kom och skulle släppa ut på morgonen så var stallet tomt.:eek: Den som lider mest är nog den som missat och jag LOVAR att hon aldrig gör om det så dåligt samvete som hon hade. Shit happens så är det bara. Detta var ju bara ett missförstånd och hästarna dog ju inte av det direkt. Hästarna har redan glömt det, den enda som lider nu är du;)

KL*

Hade precis invigning på snöridbanan :)
Den var helt ok. Lite gropig men det är ju en gräsplan så ..
Trullan gillade inte bortre mörka hörnet, så det fick bli lite bråk om att gå dit, men bra balanssövning när jag rider utan sadel :)

Rockarden provade vi på inne i stallet igår kväll. Trullan var lugn och fin. Vi tycker den är lite smal i skaklarna fram, så kanske sambon gör nya till våren.

Nu är det kallt här igen...
Hästarna fick stå inne efter ridturen. Känns dumt att tvinga ut dom ett par timmar till , när de kan stå inne och mumsa hö.

Vi var ute i mörkret med pannlampor i skogen, och högg en gran :) 2 meter hög och ganska snygg. I allafall billig :)

31932178.jpg

Senast ändrad:

Precis.
Sambon glömde en eftermiddag att ge hästarna hö, fast jag påminde 2 ggr och han var nere i stallet och hämtade en grej.
Sen när han förstod på kvällen att han missat, fick han så dåligt samvete att han bad dem om ursäkt på morgonen och de fick en kassa extra hö :)

Sånt händer..
man gör ju inte det med vilje, och alla kan missa.

Intressant,
dock kan det ju inte vara en lösning på de två staket gnagar rabiata haggrannarna som har uträknad foderstat där magnesium brist inte förekommer? hade önskat att det varit en lösning, de är rabiata och det är sjukt mycket underhåll med pensling av div medel, crib halt gillar de att äta så det är tjära just nu, för att de inte ska formligen riva hagen.

de har både halm och hö och pinnar att fördriva tiden med. :mad:

gubbtjyv: vi har fullgott mineral behov genom grovfodret - behöver inte ens lägga till mineraler i år.

verkar mer vara gnagbenägna individer rent allmänt, (de gnager inne under vinterhalvåret, inte annars), samt lite understimulans rent genrellt denna tid på året........ blir galen på dem.

Senast ändrad:

Ja nog lider jag. Jag har ringt 4 ggr under kvällen med en timmes mellanrum ( på mobilen som alltid finns nära till hands) för att prata så vi inte ska bli ovänner. men inget svar och nu blir jag givetvis orolig att hon är så arg att hon vägrar tala med mig. Jag medelade ju att jag skulle ringa ikväll så vi kunde tala då.

Magklumpen får följa med till sängen nu. Utsläpp i morgon bitti. Bäst att jag sköter mig........

MUMS!!

31437902.jpg

Trullan tuggar inte trä, men på grimskaft vid uppbindning, trots att jag dränkt in dem i no-bite.

Herregud, sov gott istället. Går stallkompisen ff och surar för att det blev ett misstag som faktiskt inte går att göra ogjort så får det väl vara hennes bekymmer.;)

Tillbaka efter min sejour på julmarknad i Hamburg! Och då har ni skrivit 10 sidor!!!

Cho3 - välkommen! Jag bor i Halmstad, så vi har ju inte så långt mellan oss. Åker f ö till det stora varuhuset med jämna mellanrum;)

Mackan, välkommen i gänget med läsisar. Man ska bara komma ihåg att ta med dem överallt också...Särskilt restauranger med skum belysning, annars har man ingen aning om vad man beställer, för läsa menyn går ju inte:crazy:

Lobell - grattis en dag för sent! Hoppas du hade en bra dag!

Ponnytant, fina pållar!

McMarco - vist är det kul när man väl kommer upp, synd att man är lite svårstartad ibland. Fast jag vågar inte låta bli, i och med att dottern och jag tränar, så för hästens skull måste han ju vara i form, så det går inte att slinsa. Och förresten diskuterades hoppning tidigare - det är ju så kul! Synd att man blivit lite feg. Får ta tag i det...

Själv pöser jag av stolthet efter att dotterns hopptränare berömt oss för det fina arbetet vi gjort med pållen. Det gick jättebra senaste träningen, och pålle har tydligen lagt muskler på alla de rätta ställena:laugh: Vi fortsätter jobba!
Nu ska jag träna dressyr på tisdag, så vi får se om den tränaren är nöjd. Är nog en 1½ månad sen jag tränade för henne. Men jag har jobbat på det också:)

Kul att vara tillbaka! Hörs i morgon om nya hästäventyr:)

Och Voff, så klart . tråkig situation i stallet, och tråkigt med din mamma. Måste kännas tungt just nu:( Kram!

Voffie, sa du skall flytta kelly nasta weekend? nar du ar ledig?? jaja, spelar val ingen roll nar du flyttar henne men haller med andra, ge dig ivag sa fort som du kan. du mar battre da ocksa..

jag skulle skriva ngt mer, men det ar mitt i natten och huvet ar inte med riktigt.. varit en jattejobbig dag och jag har ramlat en massa, varfor vet jag inte, kanner mig stressad over jul, och annat.. far inte tummen ur. Men i morgon ar monday igen och skall val forsoka ta nya tag...Jag fick min lilla enbuske (i kruka) decorerad med sma svampar och sant.. det far nog bli mitt juletrad det..
ja vad jag skulle skriva har forsvunnit, jag ger upp.. natti natti

Oj det lät inte bra ,du måste ta det lugnt och vara rädd om dej.
Hoppas att du inte slagit dej.

Oj oj oj ..Här har jag missat att läsa några dagar...och som straff man får sitta hela natten för det går ju inte att sluta. Men i slutänden känns det som belöning iaf :D
Ni är ju helt otroliga på att skriva :banana:

Grattis till alla som ska grattas
Beklagar till er som har det tufft

Stocksadel har jag oxå ..astung (om man får säga så) fr Börjes men man sitter ju jättebra och säkert i den, så jag ser det som ett styrkepass att bära och sadla på. Jag är inte heller direkt någon flugviktare.. så man tror ju hästen ska gå på knäna :eek:..men det verkar inte vara något problem.

Voff: Jag känner hur skönt jag tycker det är numera att ha eget stall utan en massa tjafs. Jag kan ju alltid sms:a mig själv.. eller maken isf och tycka till, och sen pussa och krama pållarna och säga förlåt..:o
Du ska väl inte behöva ha klump i magen för en sån här grej. Du har ju inte slaktat hästarna precis... ;)

Nej, tänk om världen utanför kunde vara som i denna tråden.
Vad lätt allt skulle vara då :love:

Just nu har jag lite dåligt samvete.. jag har inte ridit på ..ja säkert 1 vecka.
Kyla är inte min grej riktigt, och blåsten...den kan jag vara utan. Men när det är sol och vindstilla så är det riktigt skönt ändå.
Det är väl fördelen med att vara skogsmulle.. behöver inte träna till något särskilt.
Känns rätt ok faktiskt att sadla på när andan faller på :)

Ha det gott allihop :laugh:

Morgon:crazy:...Seg och slö men uppe. Åter en vecka i studiernas tecken, examination på onsdag i den mer fysiska delen:eek:, eller om det var torsdag. Jag lär ju inte komma undan när det väl är dags.

Kallt är det, -18 C nu. De som bodde här förrut lyckades aldrig fånga in en av deras katter så hon har varit kvar i faggorna till och från. Nu var det länge sen hon dök upp men i morse stod hon och ville in när maken var ute. Det är nu inte så hälsosamt för mina hundar accepterar inte andra katter men jag ska nu öppna till frysrummet i uthuset och lägga in käk och vatten där. Fridens och ha en bra dag :D

Jag har stått inakorderad i alla herrans år och aldrig haft stalltjaff för :crazy: Tror det beror på hur personerna mår utanför stallet som speglar tolerans och humör i stallet. Jag mår knappast toppen själv med allt som är omkring mig jusst nu men jag väljer att se hennes misstag som mänskliga misstag utan planerat uppsåt.

Klämde i min sovande son i en overall i morse och drog till stallet. Kassade ut hästarna med täcken och grimma på, de har ström i staketet och en höbal på 18 kg i hagen. Tror inte att jag missat något viktigt.

Åker tillbaka upp under dagen så jag kan göra stallet i lugn och ro. Ska fixa med lusernhacket och lite annat nytt. Tog med kaffebryggaren hem. Ska sanera den och sen åka bort till nya stallet med den. Nu ska den äntligen bli använd :)

Ikväll blir det lussefest på dagis. De ska lussa ute...burrrrr....:crazy: Det är -7 och iskall nordanvind.

God morgon alla!

Voff:Så du har inte fått något svar på telefon ännu? Konstigt!
Man kan ju tycka att även hon skulle vilja reda ut detta! Lätt att säga men svårt att göra,jag vet,men en sån person är det ju bara att strunta i! Se framåt, du flyttar snart!! Just nu befinner du dej i en fruktansvärt jobbig situation,med din mor,och då är det förstås ännu svårare att bara rycka på axlarna,men försök!Tycker inte att detta var ditt fel,hur skulle du veta?

Tajger: Hej! Ja du passerar faktiskt mej när du åker till Det Stora....Jag bor inte utmed 154:an,men nästan! Välkommen in om lusten faller på!

Alla:Har sett att här finns en massa erfarenhet samlad,därför passar jag på att fråga: Imorse när jag skulle morgonfodra så såg jag att det dräktiga 4års stoet inte åt sitt kraftfoder utan bara stog och flemmade. Tänkte att hon tuggat/luktat på ngt "äckligt" men hon bara fortsatte medan jag la på henne täcket.Lät henne stå en stund men hon bara fortsatte. Hon hade ätit upp allt sitt nattahö,(hon får mkt inne,ca 14-15 kg och det är inte alltid hon äter upp)normalt med skit i boxen som oxå såg normal ut,inte snorig eller hostig,ingen feber.Ok,släpper ut(de får morgonhö ute)och hon fortsätter flemma o struntar i höet,ok hon gör så ibland,men detta flemmande,vad kan det vara? Just ja,normala tarmljud oxå! Mysko,har aldrig sett att någon hållt på så länge.Jaja,får väl hålla koll under fm o ringa vet om hon inte slutar!

Slog mej nu att hon tillhör kategori "Boxätare" kanske ngt sitter fast i munnen eller nånstans på henne? Måste ut o kolla!

Lukta på kraftfodret (kanske även på höet) Kanske en katt har kissat i det eller det av annan anledning har blivit dåligt.

ibland brister svenskan, men vad betyder flemmar?? jag trodde jag hade lart mig dock hittar jag ord varje dag som jag inte forstar...

det ar formiddag, hastarn vantar pa att komma ut.. idag klev solen upp klockan 901am. Och vilket uppstigande det var.. stod ute och pratade med kallfaktorn som kom och plogade korvagen och vi stod och tittade pa tva radjur som var ute pa kalhygget och gick och helt plotsligt borjade det lysa i traden.. en guldfargad sol sken pa topparna och det var sadar enormt vackert.. forstas hade jag inte camera med mig... Vi far se om sola skiner ngt under dagen.. den skall i sang redan klockan 1502 star det pa vader rapporten...
Inga planer, bara fortsatta med veden, och mocka.. roligt roligt... ha en bra dag alla..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar