”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ja,nu är polarpadsen beställda,måste ju testa:).

Var ute med sista maten till hästarna för idag,här snöar igen,fluffig lättskottad variant denna kväll,tack för det;)!

Har senaste åren varit rädd att min snösläde som jag inte klarar mig utan ska ge upp,har haft den i kanske 15 år:crazy:,och det knakar oroväckande i den,när jag kommer på att jag behöver en reserv har alla andra också velat köpa och de har varit slut.Sedan blir det vår och snön glöms bort.

Nu var jag där igen,slut överallt där jag kollade men särbon ringde i em och har kommit över var sin till oss :bump:enom en grossistfirma som hans jobb anlitar,de hade 5 kvar.

Hm, antar att du med snösläde menar en stor skyffel som man tar bort snö med?
Först trodde jag att du menade en släde som hästen skulle dra, blev lite konfunderad :D
tänkte att: är de så himla populära att din särbo också behövde en ..

Vi fick en för 3-4 år sen av en som la ner sin gård . Den hamnade längst in i förrådet för vi var inte vana vid så mkt snö.
Så den glömdes bort..
I helgen hittade sambon den, efter att ha skyfflat hela förra vintern med spadar och annat skit i 1,5 meter packad snö ,och så stod den inne i förrådet hela tiden :mad:
Men nu har vi gjort himla fina gångar till hagen och hela stallplan är snöfri.
T.o m backarna har sambon hållt efter. Förra året fick vi pulsa i 1,5 meters snö från huset ner till stallet. Jag vågade inte gå utanför våra stigar för då hade jag nog försvunnit i snön :)

Näe, dags för lite kaffe nu.

oj sa manga jag vill svara, ni har varit flitiga som vanligt med skrivandet, vilket jag personligen ar jattekul da det faktiskt far min dag att se brighter ut..

Karind, ajaj, hoppas allt gar bra och tala om for lakaren att han far fixa sa du ar back in the saddle inom en snar framtid efter din operation. som vanligt, om du behover ngt lat oss veta, personligen ar jag inte nara men NGN kanske ar och om inget annat sa kan harliga grona gubbar och bananer sandas till dig.
tant kamel: onskar jag kunde lasa lusen av hasttjej, tyvarr ar hon sjalvmords benagen och mar daligt och kan inte ta konfrontationer. Men skall ta ett litet besok pa hennes arbete i morgon och med hennes handlaggare prata om det har. Man maste ju kunna det har med konfrontationer, vad det an ar, sant ar livet.. nej jag ar inte bra pa det sjalv nar det galler mig, men jag forsoker.. det blir inga skrikande matcher men ett vuxet samtal, visst ar jag arg, mer for att hon hade for brattom att gora stallen, och var tvungen att fara ivag pa hennes sociala uppdrag.. hade jag vetat innan hon akte att stallen inte var klara, hade hon bara fatt stalla sig och mocka.. en sak var ju att valdemar skulle flytta in i zibbers stall/box och jag ville ha det rent dar samt zibbers hinkar (foder och vatten) uttagna och valdemars hinkar overflyttade.. samt valdemars stall utsopat da det egentligen ar vedboden och jag har en cubic med ved ligger ute pa grasmattan..
i alla fall, vi far losa allt i morgon.. jag behover henne har, och hon trivs tror jag.. hon anklagar mig nu for att aldrig vara nojd, visst ar jag hard med henne, men berommer nar sa ar pa plats.. och blir det fel som det kan bli ibland da ar jag lugn och forklarar varfor och hon forstar. Men det har ar bara pure bullshit hon haller pa med nu..

Inget nytt har, kallt som attan, ute, inne brinner spisen och uppe pa har jag en potta med orange skal, kryddor och vatten som gor det underbart jul aktigt i stugan.. en kopp chocolate (varm) med marshmellows och buke.. vad mer kan man onska sig..

hoppas pa solsken i morgon sa jag kan komma ut med bulle valdemar. han borjar bli lite rund har haha.. alla ha en underbar kvall..

:)Förstår att det kunde missuppfattas men om du kände min särbo hade du aldrig tänkt tanken,han gillar inte hästar nåt vidare:(:confused:.

Men sist var han bara 5 min försenad :bump: Och gjorde ett jättesnyggt jobb dessutom. Jag har ju varit lite missnöjd innan på långa tår men inte nu (han kanske är på buke ibland ;) )

Men vi fick en tid tidigt på dagen kl11.00 redan och ändå kom hn 5 min försent och berättade att han fått ställa in en kund för att kunna passa tiden till oss. Undra hur de kunderna som låg i slutet av dagen fick det med tiden :crazy:

Det gör inte min heller men han ställer upp på det han måste med en inre suck. Den hörs inte men syns :D

Tank Kat: Öööööösssss på med beröm! Visa din uppskattning på alla sätt du kan! "Hård med rättvis" är för vuxna - och knappt det ibland. Om hon tycker att det känns som du aldrig är nöjd får du visa det mer. Mycket mer. Det här är för DITT bästa. "A spoon full of sugar..........." - eller en säck!

KL

Idag ser det ut att bli en liiiten höhämtning trots allt. Och lite spån med. Och eftersom fölis flyttar till egen box idag och inte kommer stå och mosa ner merparten av höet i bädden så tror jag att jag har så jag klarar mig i ialla fall två veckor.

Förhoppningsvis har jag bil då :)

Bra att det praktiska så sakteliga börjar ordna upp sig:)!

kl
Dagens aktivitet för mig har varit en tripp till Jula med mor.Köpte ljusslinga och diverse kablar och kontakter.Hade ju så det räckte till förra året men antingen har sakerna försvunnit eller gått sönder,likadant varje år:confused:.

I morgon tänkte jag hämta en gran att sätta i trädgården.

tant ponny, det har jag ju gjort men heck om jag forstar mig pa den har manniskan.. jaja har annons ute nu for ngn annan.. vi far se hur det blir..

en fraga: vattnet fryser ju i ute baljan varje natt, sa jag tankte hmm hur om jag haller ut vattnet pa kvallen sedan jag maste fylla pa i alla fall i morgon med varm vatten och smalta.. och nar jag fyller pa sa blir det bara 80 liter eller sa.. de dricker ju det nastan allt.. kanske 20 liter kvar pa kvallen.. och sen vander jag tunnan upp och ner till nasta morgon.. vet inte varfor jag fragar egentligen, men ville ha input tror jag.. skall prova detta i afton och se om det fungerar.. allt for att spara ett steg eller tva
och sa fick jag prata med petra.. och forklarade och hon fick be om ursakt ocksa.. hon kommer pa lordag.. vi skall se hur det gar. dock har jag annons ute och det ar ju alltid bra att ha en backup...

sager tant kat som fortfarande undrar vad hande med alla de stalltjejer som hangde runt och arbetade for ridning... mockade 30 stall och var jatteglad om de fick rida en gang emellanat...

Kl

Jahaja, så då var man hemma igen... läkarbesöket gick bra, bilresan gick också bra men inget hö fick vi med oss.... Hönissen ville inte starta traktorn i denna kyla så släpet blev kvar iväntan på lite mildare väderlek...

I övrigt inte mkt alls att rapportera.... imorgon ska jag ingenstans så d kanske man hinner med lite hästtid...

..//sager tant kat som fortfarande undrar vad hande med alla de stalltjejer som hangde runt och arbetade for ridning... mockade 30 stall och var jatteglad om de fick rida en gang emellanat...

Det är just det. Det finns inte mer............ Man får vara rackarns rädd om de man har.

Hänger på jobbet ikväll. Tar en liten fikapaus och ska försöka komma loss med ett par presentationer om en liten stund. Jag ska vara sträng :devil: mot mig själv och INTE gå hem förrän jag är klar!

Ingen pålle idag............ :cry:

Ingen ridning idag här heller. Suck! Jag ville ju egentligen, men tiden försvann verkligen. Jag gör ett nytt tappert i morgon, jag måste organisera mig duktigt då. Efter uppstigningen, frukost och morgonsysslor med katter och hund så borde jag hinna rida en kortis. Sedan ska jag ta emot besök av Krabatens nuvarande matte och hinna besiktiga om bilen under dagen. Just, jag borde åka och hämta några balar torvmix på fabriken också. Åhhhhh, varför ska allt tjocka ihop sig när man äntligen är ledig och tror att man ska ha tid.

Dottern och jag var och besökte Krabaten idag, han är så gullig! Vill klättra upp i knät när man sätter sig på marken hos honom och bara pussas :love: Nu verkar det som om han kommer hem till oss på torsdag. :love:

KL

Då var 3 spånbalar och 10 höbalar hemma. Det ska räcka i minst två veckor. De sista kvällarna har ju Fölis stått länge i egen box och blivit överflyttad senare på kvällen av de på gården till Kelly. Redan nu märks skilnad i åtgång på hö och spån. Mycket mera lättmockat när han inte ränner runt där inne och trampar ut att kiss och bajs. Dessutom har det legat kvar hö varje morgon. Från ikväll står han nu hela nätterna i egen box och ska väl inte sätta sin hov mer inne hos oss mer än i nödfall. De får vara tillsammans på dagarna i hagen. Det ser lovande ut för min ekonomi :banana:

När vi precis kommit hem och klätt av oss efter stalltjänstgöring hela familjen så ringer vår vänn mekanikern.

Bilen är körbar igen :bump: :banana:

Vi svichade direkt iväg och hämtade den. Visst..det är en massa fula märken och missljud i bilen men annars var den rätt okej. Fullt körbar. Sen är ju frågan hur saker och ting kommer att hålla i längden. Vi har bestämmt att den ska bort oavsett om några månader och jag kommer att köpa en ny då. Men nu har jag i alla fall någonting att köra till stall, jobb och dagis i ett litet tag till.

Tack Zappa, vår gudomliga mekaniker :bow: :bow: :bow:

En så bra dag att jag känner mig nästan lite nykär i livet trots -14 grader ute och jag ska upp i svinottan och jobba i morgon. :laugh:

Kramar Tess

Skönt Kat att du och Petra fick en liten pratstund att venilera saker och ting. Hoppas det nu kan lösa visa knutar.

kanon med en körbar bil:banana: Hur den ser ut är väl mindre viktigt för sådana som oss, som helst håller sig till sådana kläder som är funktionella:p

*kl
Idag hade vi en liten barbacka tur, prinsessan var mycket pigg men helcool, inget skrämde henne, även fast den stora lampan på min pannlampa la av så vi red i nästan helmörker. Jag måste ha en grej med pannlampor, vi går inte i samma takt:eek:

Varmt och skönt om baken var det, kan ju behövas när det är så in i:devil: kallt

Visst är utseendet egentligen oviktigt. Men min 47 000 bil är nu kanske värd 12000 :( och den skulle ju säljas eftersom vi har så mycket problem med den. Problemen är kvar men sparpengarna som var investerade i bilen är borta :cry:

Känns så oerhört tråkit att förlora pengar som egentligen var ämnade till en ny, fullt fungerande bil.

Men efter att ha åkt och hämtat hö i -14 grader i en volvo från 1990 utan värmefläckt som bara immade och isade igen känns min passat från 1999 med värme och servo som rena lyxen :D

Grästorvorna får sitta kvar som dekoration....

Bilar är ofta rena förlustaffärer , och fort går det:mad: Men håller med dig om att man blir lika arg och besviken varje gång

Härligt med hel (?!) bil igen :bump:. Och så snabbt lagad!! Man är allt bra strandsatt utan bil.

Har precis nattat pållarna och fyllt på höburen för i natt blir det riktigt kallt, det är 19- nu men dom klarar sej bra. Dom har ju ligghallen att gå in i och där hänger det dessutom ett stort fyllt hönät och halm finns i massor.

Men.....och det är ett STOOOORT men....vattentunnan krånglar :devil:! Vi har konstaterat att det är i själva tunnan det har skitit sej så han jag delar plånbok med ringde Bole-produkter och dom skulle skicka en ny tunna så fort dom kunde. Nu är det bara det att dom har inga tunnor att leverera förrän i slutet på december så vi får väl hålla på att krångla tills dess.

Skönt att ha bil igen:)

Här blev det släpp i ridhuset idag, pålle var lycklig - mycket spring i benen:D Han galopperade, brallade och bockade i en kvart. Försöker lägga in film, men får nog vänta tills sonen kan hjälpa mig:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka