”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Känner verkligen med dig!Är så hopplöst när allt kommer på en gång men det löser sig tillslut på något sätt.Förstår att det inte är lätt att koppla av just nu med en så sjuk anhörig som du vill finnas till för,och så allt annat annat strul ovanpå det.

Blev inspirerad av ditt julkort och tog med kameran vid insläpp, men Trullan ville bara äta.
Får testa när hon står uppbunden nån dag.

31894730.jpg

Delvis KL

Hej hopp allihopa... Här är det inge snöoväder men lite mer kyla... Ingenting gjort med pållarna igår men med lite tur och ork kanske man hinner nått ikväll....

Voff: Vad skönt att du och din son klarade er helskinnade... fyfarao vilket trafikkaos...Hoppas det löser sig med både höhämtning och mammabesök...

Lobell å Attila: Så julfina pållar, själv vet jag inte riktigt hur jag skulle kunna kamouflera El Camelo så det bästa är väl att han får vara A La Naturel :laugh:

Kl

Håhåjaja!

Är rätt så seg efter arbetspasset igår kväll.Jag jobbar i hemvården,i vanliga fall cyklar jag mellan vårdtagarna men igår var nästan alla gator och cykelbanor oplogade så det blev till att gå.Åkte dessutom in till jobbet en timma innan när snöstormen bara blev värre, för att inte bli fast här hemma.Var orolig för att inte kunna ta mig hem på kvällen och hade planerat att ev.övernatta på jobbet men hade sådan tur att min kompis som också bor här ute var inringd.Hon har stor och tung bil så jag åkte efter henne och min egen lilla väg hade brorsonen plogat så jag kunde sova i egen säng,skönt:)!

Är ledig fram till lördag och tänk så mycket jag planerat att göra!Skulle kört ut en massa grus;högen är nu mer eller mindre frusen och vill jag ut i hagen måste jag skotta först och jag har nog att skotta ändå.

Min tillbyggnad på garaget skulle fått läkt så inte snön yr in men vill inte stå och spika i kylan.

Nej,i dag tar jag ledigt!

Har bara skottat och burit in ved och ordnat hästmat,nu eldar jag och ska fortsätta titta på gamla familjen Macahan som jag skickat efter:).

Förresten någon som har tips om något som hjälper mot snöstyltor?Hovslagaren kunde ju inte fästa någon sorts sulor på D och nu har han gigantiska kuddar under.Läser om diverse medel man kan smörja in med,hjälper något?

Har hört att hovfett kan hjälpa lite, men har aldrig testat.

Här är det -8 och sol! :)
Jättefint med all snö.
Sambon ska investera i snöslunga för han har träningsvärk efter helgens snöskottning.

Imorgon ska jag ta en tur på åkern när sambon är ledig på dan. Får bli premiär med overallen :)

Jag har mina barfota, helt suveränt! Men varför gick det inte att fästa sulor??!!

Kl.

Kallt i dag oxå, 13-14 minus och det blåser. Det kommer nån snöby rätt som det är men inte mycket åt gången. Har varit ute vid hästorna och pysslat om dom, det går då ingen nöd på dom i kylan fast dom går ute dygnet runt.

Nej nu ska jag slänga in lite ved i vedspisen och tina upp div kroppsdelar :D

Han hade gått barfota ett tag och slitit ner sina redan tidigare platta fötter.Hovväggarna var också slitna,det fanns inte tillräckligt att fästa både skor och sulor som jag fattade det.

Jag kan inte ha sulor på min heller, då tappar han skor till höger och vänster. Om han inte får tryck så han blir halt:( Har inte hittat nåt som hjälper än, så hoppas att vintern blir bra, ur den synpunkten.

Idag har jag hunnit ut en timme i skogen på en superladdad häst:crazy:Han tycker matte är sååå jobbig när han måste galoppera under ordnade former. Fortare, längre, mer!!! Tur att han är så pass lydig, att så länge jag inte tar tyglarna så vet han att det inte blir nån galopp. Fast han går och kikar bakåt på mig och undrar om jag inte ska korta upp tyglarna snart:)

Frös bara lite om hakan, så nu ska jag ut och leta fram buffen som jag brukar ha under mc-hjälmen. Kan nog vara bra under ridhjälm också:)

tajger, den dar under hjalmen saken som finns hos hooks fungerar for hakor ocksa.. 69 krona tror jag.. fleece pa kinder och hals och tunt tyg pa toppen.. sen kan du kopa luddiga saker och satta pa hjalmbanden sa dina oron ar varma.. lol visst man ser helt sjuk ut, men man ar varm i alla fall..
har ar det dags for stall tjanst.. petra hasttjej kom inte igen, men sande nasty sms och sa att inget hon gor ar bra nog etc etc och jag kan gora det sjalv och jag berommer henne inte alls.. visst ar det sa, NOT.. men hon har lite problems (manga faktiskt), men skall uppsoka henne pa hennes arbetsplats i morgon och med hjalp av hennes handlaggare klara ut det har.. kommer hon inte tillbaka blir det bara att hosta upp de 3000 ngt krona hon ar skyldig mig pa stubinen.. yep jag ar elak..
alla var varma och ha en harlig monday..

KL

Det fick bli insläpp av pållar tidigt idag med eftersom de blivit utsläppta utan täcke. Då var det tydligen soligt och inte så kallt men vid tvåtiden vräkte åter igen snön ner och det var -9 och vind. Så täckesvana hästar stod vid grinden och huttrade när jag kom dit vid halv fyra.

Föredrar att ha min ute i med täcke i sol än i box.

I morgon flyttar fölis till egen box på nätterna. Ska bli underbart. Nu kommer hö och strökostnaden att sjuka för mig. Han mosar ju ner höet i bädden och sprider runt. Mängder går till spillo och det blir svårmockat. Gott att han får eget rum :banana: De sista dagarna har han stått själv från när jag tagit in och så har stallägaren varit gullig nog att flytta honom sent på kvällen.

Vi ska försöka oss på att få hem några ynka höbalar i morgon. Sambon får köra med jobbarbilen och vanlig släpkärra. Vi får kanske med oss 10-15 bal och det räcker två veckor i alla fall. Ska försöka få med ett par spånbalar med.

Lättnad!

Fick en preliminär dom på bilen idag. Den står hos en vänn som driver verkstad. Den var värre skadad än det såg ut vilket jag men ingen annan trodde. Skadorna satt ju under och jag hörde ju hur illa tilltygad den blev i smällen med stocken i diket. Med blotta ögat ser bilen nästan normal ut. En tröskel som ser ut som en banan och en trasig kofångare bara (och så massa grästorvor) Men hela servon var totalkvaddad. Fläktremm och kylet var också trasigt. Sen är den rätt sne och så var det en massa "småsaker". Med tanke på alla fel som redan var och bilens värde så är det inget man lagar allting på. Det får bli en billigast möjliga ihoplappning om det går och så får den rulla några månader till. Får ut en summa pengar om några månader som räcker till en bra bil. Får hoppas passat:devil: vill rulla till dess.

Kramar Voff

Jag har suttit inne hela eftermiddagen, på grund av att min läkare från neurokirurgisk skulle ringa.
Nu har han äntligen ringt.
Jag är kallat till operation i hjärnan, de ska öppna genom skallen.
Jag ska ligga rätt länge på sjukhus för återhämtning efter operation
Det ända som är tur är att det kan vänta till sommar när hästarna är på bete.
Läkaren sa att resten av sommaren kommer att gå med återhämtning.
JAG ORKAR INTE!!:cry:

Detta låter ju mycket allvarligt!Vad är det som hänt och hur kommer du att må i väntan på operation?

Nej men oj!! Skickar en massa styrkekramar till dej för det verkar du behöva just nu!

Tråkigt med bilen men det är trots allt bara en bil, det kunde ha gått mycket sämre för er del! Men skönt att bli av med den lille ligisten :p.

Kl.

Tajger: en sån väpnarhuva har jag och den är superdunderskön att ha när det blåser svinkalla vindar, gillar den skarpt!

Mirameja och Tajger: ni har inte provat att ha boots på era hästar? Det går ju att brodda dom.

Jag hade en hjärnblödning för 3 år sen. Så jag har gått till MR scanning, för att kontrollera om allt är ok.
Den tidigare operation håller inte.
Då gick de genom ljumsken genom venen till hjärnan, rätt otroligt att man kan det!
Men tyvärr håller det inte. Så nu måste de öppna skallen!

Nej, du är inte elak! Man måste kunna kräva av ungar/ungdomar att dom ska stå för det dom gör och säjer. Lovar hon att komma då ska hon göra det eller lämna en godtagbar förklaring i tid, inte bara skita i att höra av sej. Hon måste väl lära sej hur det fungerar i livet. Så tycker iaf jag och så har jag uppfostrat mina ungar.

Men Karin. Det där lät inte ett dugg roligt. Styrkekramar i massor till dig.

Jag ska rota lite i mina lådor efter balaclavor i morgon, för nu behövs de. Troligen kommer jag inte att hitta några, för som vanligt har de väl fått fötter. Troligen har de suttit på något annat huvud än mitt (läs; barnens) och sedan blivit glömda, tappade och bortslarvade i största allmänhet. Morrrr ... funderar på om de inte finns i någon käck gallgrön eller annan gräslig färg så att man får ha dem ifred.

Äntligen, äntligen, äntligen, äntligen, idag kom vår hovslagare. Nu har de två pållarna fina, broddade och snösulade fötter och efter ett par veckors uppehåll hoppas vi att vi ska kunna hinna ut på en kort ridtur i morgon. Dottern har hemstudiedag (det har hon nästan varje tisdag) och jag är ledig. Vi får se om vi hinner för självklart kör precis allt ihop sig. En viss fotograf (som tagit bilderna till den där kalendern, ni vet) passerar min stad i morgon och ska lämna av en tavla. Sedan tidigare var det bestämt att vi ska vi åka och hälsa på lilla Krabaten vid lunch och prata lite med hans matte om hur vi ska lägga upp framtiden för honom. Men hur som helst, jag är själaglad att sulorna och broddarna är på plats :bow:

Men oj:( Låter inget vidare. Tur att det inte är akut då, så att det löser sig med hästarna. Kram!

Jag broddar vanligt, i skon, det funkar:) Men kan inte ha sulor. Och inte fast brodd, för han går ihop med en unghäst, och det blir en del bus, och så är han ju lite vimsig med sina ben, så då springer han väl på sig själv...

Väpnarluva är bra, men testar med buffen, den har jag ju hemma!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka